Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-06@15:06:44 GMT

۱۱ کارخانه فرآوری شیر در کردستان فعال است

تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۶۲۴۹۲

۱۱ کارخانه فرآوری شیر در کردستان فعال است

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، سید احمد ذکریایی نژاد معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی کردستان در جمع خبرنگاران گفت: هم اکنون تعداد واحد‌های صنعتی فعال پرورش گاو شیری این استان ۱۹۳ واحد به ظرفیت ۹ هزار و ۴۸۵ راس و تعداد واحد‌های نیمه صنعتی فعال پرورش گاو شیری یک هزار و ۲۵۱ واحد به ظرفیت۹ هزار و ۸۰۰ راس است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او جمعیت دامی استان را حدود سه میلیون راس اعلام کرد و افزود: ۸۰ هزار بهره بردار این دام‌ها به صورت میانگین سالانه حدود ۲۴۴ هزار تن شیر را تولید و روانه بازار مصرف می‎کنند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی کردستان یادآور شد: هم اکنون ۳۰ واحد مرکز جمع آوری شیر و واحد‌های ماست بندی با وسایل و تجهیزات مدرن برای جمع آوری، سرد کردن و حمل بهداشتی شیر خام به کارخانجات مواد لبنی داخل و خارج استان فعال هستند که روزانه حداقل ۹۸ تن شیر تولیدی واحد‌های گاو شیری را جمع آوری و به کارخانجات فرآوری و واحد‌های ماست بندی تحویل می‎دهند.

ذکریایی نژاد گفت: همچنین ۱۴۰ واحد ماست‌بندی در سطح استان فعالیت دارند که روزانه بیش از ۵۰ تن شیر خام را جذب و بصورت شیر غیرپاستوریزه و فرآورده‌های لبنی نظیر ماست و دوغ به فروش می‌رسانند.

او با اشاره به اینکه توسعه کارخانجات فرآوری مواد لبنی با سرمایه گذاری بخش خصوصی از برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی در سطح کشور است افزود: تاکنون تعداد ۱۲ کارخانه فرآوری مواد لبنی در سطح استان به ظرفیت اسمی ۱۹۳ هزارتن در سال احداث شده که از این تعداد ۱۱ کارخانه فعال است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی کردستان یادآور شد: از جمله سیاست‎های این سازمان در راستای حمایت از تولید شیر به عنوان یک محصول استراتژیک برای تامین امنیت غذایی، مساعدت و تشویق به سرمایه گذاری در زمینه ایجاد واحد‌های صنعتی بزرگ گاو شیری است.

ذکریایی نژاد افزود: وجود گاوداری‌های صنعتی بزرگ در سطح استان علاوه بر اثر قابل توجهی که در تولید شیر خام و گوشت قرمز دارد از لحاظ کیفیت شیر تولیدی و پایین بودن بار میکروبی آن دارای اهمیت و جایگاه ویژه‌ای است.

او گفت: ایجاد واحد‌های بزرگ صنعتی می‌تواند بعنوان یک منبع بسیار مهم در تولید تلیسه عمل کرده و زمینه رونق گاوداری در قالب واحد‌های صنعتی و نیمه صنعتی را فراهم کند.

ذکریایی نژاد یادآور شد: در این راستا ۲ واحد صنعتی بزرگ هرکدام به ظرفیت‌های۱۰۰۰ راسی متعلق به بنیاد برکت و آقای احمد روزچنگ و یک واحد ۲۵۰۰ راسی متعلق به بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی در مرحله بهره برداری است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی کردستان با بیان اینکه مصرف سرانه شیر و مواد لبنی در ایران و به تبع آن در استان از میانگین جهانی بالاتر است، اما فاصله معنی داری با کشور‌های پیشرفته داریم گفت: میزان تولید سرانه شیر استان ۱۵۲کیلوگرم و مصرف سرانه آن ۱۰۴ کیلوگرم است و پیش‌بینی می‌شود این سرانه با تحقق سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی تا افق ۱۴۰۴ به ۱۶۹ کیلوگرم افزایش یابد.

او افزود: در حال حاضر میزان عرضه شیر از میزان تقاضای آن بیشتر بوده و ضروری است در این خصوص برنامه ریزی‌های لازم توسط تمام دستگاه‌ها و ارگان‌های ذیربط برای افزایش مصرف شیر و فرآورده‌های لبنی انجام شود.

ذکریایی نژاد لزوم اختصاص یارانه به شیر خانوار، اجرای برنامه‎های تشویقی صادرات مواد لبنی و تحت پوشش قرار دادن دانش آموزان در تمام مقاطع تحصیلی در طرح شیر مدرسه را از سیاست‌های حمایتی افزایش سرانه مصرف شیر و لبنیات اعلام کرد.

او یادآور شد: دیگر پیشنهاد‌ها برای افزایش سرانه مصرف مواد لبنی برنامه ریزی‌های لازم توسط ارگان‌های ذیربط برای افزایش مصرف سرانه با برگزاری سمینار‌ها و برنامه‌های تبلیغاتی و نصب پوستر و پلاکارد‌های مرتبط و حمایت جدی رسانه ملی از برنامه‌های تبلیغاتی در خصوص افزایش مصرف سرانه با توجه به تأثیر مستقیم آن بر سلامت افراد جامعه است.

انتهای پیام/ع

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: جهاد کشاورزی کردستان تولید داخلی مصرف سرانه یادآور شد مواد لبنی گاو شیری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۶۲۴۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهرک صنعتی زرند بازگشایی شد

امیر حسن‌زاده با بیان اینکه شهرک صنعتی شماره ۲ زرند در سال ۱۳۸۶ تملک، ولی متاسفانه به دلایل مختلفی مجوز استقرار و بهره‌برداری واحد‌های صنعتی صادر نشد، گفت: نهایتا در ۲۷ فروردین ماه امسال پس از ۴ بار بازنگری در طرح ارزیابی زیست محیطی مجوز شهرک مذکور به میزان ۳۰ هکتار از اراضی در اختیار و پس از ۱۷ سال وقفه خوشبختانه با همت تیم اقتصادی استان اخذ شد.

وی افزود: امیدوارم با مشارکت و سرمایه‌گذاری شاهد راه‌اندازی صنایع مختلف و ایجاد اشتغال در این شهرک باشیم.

میجانی مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان هم با اشاره به زیرساخت‌های موجود آب برق و گاز ودرمجموعه شهرک صنعتی زرند گفت: از هم‌اکنون این شهرک آماده واگذاری به سرمایه‌گذاران و واحد‌های مختلف تولیدی است.

شهرک صنعتی زرند ۱۷ سال راکد بود. 

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • سبد گردشگری دانشگاه آزاد شاهرود تدوین شد
  • ایجاد ۳۲۰ فرصت شغلی با راه‌اندازی کارخانه فرآوری مس در خوسف
  • بهره مندی هزار و ۶۸۳ شهر و روستای کردستان از گاز طبیعی
  • هزار و ۶۸۳ نقاط در استان کردستان تحت پوشش گاز طبیعی
  • ۱۶۵۰ روستای کردستان تحت پوشش گاز طبیعی قرار گرفتند
  • راه اندازی کارخانه فرآوری و بسته‌بندی آبزیان در شهرکرد
  • شهرک صنعتی زرند بازگشایی شد
  • بازدید مدیرکل صمت خراسان رضوی از مجتمع کشت و صنعت جوین
  • میامی برای توسعه به راه اندازی کارخانه های فرآوری نیاز دارد
  • (ویدیو) فرآیند فرآوری و بسته بندی «خرچنگ برفی» در کارخانه