Web Analytics Made Easy - Statcounter

امام خمینی(ره) و حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بعد از انقلاب اسلامی در برهه‌های مختلف تاریخی از سیاه‌پوستان جهان به‌ویژه آمریکا نظیر مالکوم ایکس، نلسون ماندلا حمایت کرده‌اند که به تعبیر برخی از تحلیل‌گران این دو فقیه شیعه امام سیاه‌پوستان جهان لقب گرفتند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا، شاید کمتری انسانی در جهان امروز باشد که جمله «نمی‌توان نفس بکشم» را نشنیده باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این صحبت‌های آخر «جورج فلوید» سیاه‌پوست آمریکایی بود که زیر چکمه‌های پلیس سفیدپوست آمریکا به طرز فجیعی کشته شد.

همین قتل کافی بود که اعتراضات ضدنژادپرستی باوجود تمام نیروی سرکوب پلیس و ارتش و ویروس بی رحم کرونا در ۱۴۰ شهر سرایت کرده است.

شاید امروز در آمریکا یک انقلاب سیاه یا انقلاب ضد آپارتاید در جریان است. انقلابی که امام خمینی(ره) سال‌ها قبل از آن صحبت کرده بود و به تمام جهان این موضوع را گوشزد کرد که مردم آمریکا بیدار خواهد شد، اما بد نیست به مناسبت سالگرد سی‌ویکمین سالگرد رحلت امام خمینی(ره) رفتار و گفتار ایشان نسبت به سیاه‌پوستان و اقلیت‌های نژادی در جهان را مرور کنیم.

آزادی زندانیان سیاه‌پوست لانه جاسوسی آمریکا

نخستین رفتار بسیار قابل تأمل امام خمینی(ره) در مقابل سیاه‌پوستان و زنان آمریکا به ماجرای تسخیر لانه جاسوسی آمریکا بازمی‌گردد. در آبان سال 1358 جمعی از دانشجویان معروف به «خط امام» سفارت آمریکا که به مرکز جاسوسی و کودتا علیه ایران بدل شده بود را تصرف کردند. 444 روز گروگان‌ها در اختیار ایران بود تا با قرارداد الجزایر گروگان‌ها تحویل آمریکا شد.

بعد از اینکه دوهفته از تسخیر لانه جاسوسی گذشت امام خمینی (ره) به رابطین دانشجویان پیرو خط امام، نامه‌ای را می‌نویسند و در آن نامه دستور می‌دهند تا «زن‌ها و سیاه پوستانی» که در لانه جاسوسی دستگیر شده بودند را آزاد و توسط دولت به آمریکا بفرستند.

حضرت امام خمینی (ره) با این اعتقاد که زنان و سیاهپوستان آمریکایی، در اصل در ردیف مستضعفان جامعه آمریکایی هستند و ناخواسته به چنین مأموریت‌هایی اعزام می‌شوند، دستور آزادی آنان را صادر فرمودند.

در همین رابطه سیداحمد خمینی فرزند امام بعد از آزادی سیاه‌پوستان در گفتگوی گفت: «این را باید بدانند که آزادی سیاه پوستان در اینجا را نباید فقط بحساب خود آنهایی که در سفارت هستند و یا در چهارچوب سفارت یا بطور کلی در جریانی که در ایران اتفاق افتاده بررسی کرد بلکه این بعنوان پشتیبانی از خط مبارزاتی سیاه پوستان در جهان است. ما در آمریکا و در سایر نقاط دو خط بیشتر نداریم خطی که ظالمان پیش می‌گیرند و خطی که آن عده‌ای که در مقابل ظالمان قد علم کرده‌اند و موضع گرفته‌اند پیش می‌گیرند. ما می‌بایست با آزادی سیاه پوستان اعلام می‌کردیم که پشتیبان خط مبارزاتی سیاه پوستان هستیم. بطور کلی تنها این کشیش‌های سیاه پوست بودند که زنگها را بصدا در آوردند و فهمیدند که باید زنگها به صدا در بیاید و فهمیدند و میدانند که برای چه کسانی هرگز نباید زنگها را بصدا در آورد. برای پشتیبانی از سیاه پوستان چه در آمریکا و چه در آفریقا دست به یک چنین کاری زدیم».

این نخستین ابراز محبت امام به سیاه‌پوستان و مسلمانان آمریکا نیست. یکی از تحلیل‌های امام راحل درباره وضعیت آمریکا که گویا برای این روزها گفته شده است این بخش از بیانات ایشان است که می‌فرمایند: «مظلوم‌ها دیگر نمی‌توانند تحت ظلم ابرقدرت‌ها باشند. الان در آمریکا هم خود ملت آمریکا قبول ندارد این کارهایی را که دارد رئیسشان می‌کند. الان مردم آمریکا هم عاصی شده‌اند از دست اینها. دنیا اصلاً به عصیان کشیده شده است.» (صحیفه امام؛ ج 18؛ ص 323). یا این بخش از بیانات ایشان که می‌فرمایند: «در خود آمریکا هم ملت آمریکا کم‌کم بیدار می‌شوند و خواهد شناخت این ابرقدرت‌هایی که تحمیل می‌کنند خودشان را بر ملت‌ها.» (صحیفه امام؛ ج 11؛ ص 357).

یکی دیگر از رفتارهای خاص امام خمینی(ره) درباره سیاه‌پوستان و رنگین پوستان آمریکا به نامه دانش‌آموزان دبیرستانی در آمریکا به ایشان بازمی‌گردد. اندکی پس از پيروزی انقلاب اسلاميی به رهبری امام خمينی، دانش آموزان سرخ پوست مدرسه  مرکزی «اسپرينگ دال» در ايالت آرکانزاس آمريکا، نامه‌ای به حضور امام خمينی می‌نويسند و با ارسال يک جفت جوراب به عنوان هديه از طرف دانش آموزان مدرسه، از امام می‌خواهند که يک شی خود را هر چند يک جوراب کهنه باشد به عنوان يادبود برای آنان ارسال دارد.

اما رفتار امام برای دانش‌آموزان آمریکایی بسیار حائز اهمیت است. رهبر فقید انقلاب اسلامی در حرکتی بسیار قابل تأمل برای ابراز محبت زیاد به اقلیت‌های نژادی در آمریکا یک نامه به همراه قرآن برای آنها ارسال می‌کند.

متن نامه امام خمينی(ره): «بسم الله الرحمن الرحيم. فرزندان عزيز خوب دبيرستان اسپرينگ دال ايالت ارکانزاس آمريکا نامه محبت آميز و هديه ارزشمند شما عزيزان را دريافت نمودم. من می‌دانم که سرخ پوستان و سياه پوستان در فشار و زحمت هستند. در تعليمات اسلام فرق بين سفيد و سرخ و سياه نيست؛ آنچه انسانها را از يکديگر امتياز می‌دهد، تقوی و اخلاق نيکو اعمال نيک است. از خداوند بزرگ می‌خواهم شما فرزندان عزيز را موفق کند و به راه راست هدايت فرمايد. يک جزوه از کلمات نصيحت آموز پيغمبر بزرگ اسلام را که برای کودکان ايران هديه داده‌اند، برای شما عزيزان می‌فرستم و به شما دعای خير می‌کنم. اميد است در ارزش‌های انسانی موفق باشيد.

با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران به رهبری امام خمینی(ره)، تحولات واژگون شد. نظام برآمده از انقلاب اسلامی، دقیقا در تقابل ایدئولوژیک با اندیشه آپارتاید و نژادپرستی قرار داشت و پشتیبانی از نهضت‌های آزادی‌بخش و مظلومان و مستضعفان جهان از اصول اساسی سیاست و ایدئولوژی آن بود. اندیشه قطع رابطه با دولت نژادپرست آفریقای جنوبی حتی پیش از پیروزی انقلاب مطرح بود. حضرت امام خمینی(ره)  در نوفل لوشاتو درباره فروش نفت به آفریقای جنوبی و رژیم صهیونیستی اعلام کرد: «ما حاضر نیستیم به کشور نژادپرست و جنایتکار و دشمنان بشریت و انسانیت نفت بفروشیم.» در جای دیگر می‌فرماید: «...و یا آفریقای جنوبی تا به این وضعی که دارد خاتمه ندهد ما با او رابطه‌‌ای نمی‌توانیم برقرار کنیم و نفت هم به او نخواهیم داد.»

روابط دو کشور در 13 اسفند 1357 قطع شد. جمهوری اسلامی همکاری نفتی رژیم پیشین با دولت آپارتاید را نیز معلق کرد که این تحریم نفتی ضربه اقتصادی سنگینی برای دولت آفریقا بود. دولت موقت در مقررات صادرات و واردات مصوب 29 فروردین 1358 ورود محصول یا مصنوع کشورهای اسرائیل و آفریقای جنوبی و نیز صدور کالا از ایران به این کشور را غیرمجاز اعلام کرد. در پی قطع رابطه، دولت سوئیس در خرداد 1358 به عنوان حافظ منافع دو کشور تعیین و سرکونسولگری ایران در ژوهانسبورگ به عنوان دفتر حفاظت منافع تبدیل شد.

جمهوری اسلامی در کنار قطع روابط با دولت آپارتاید، با گروه‌های مبارز و آزادی‌بخش ارتباط برقرار کرد و با عناوین مختلف از این مبارزات حمایت به عمل آورد. دفتر نهضت استقلال‌طلب نامیبیا (سواپو) در تهران افتتاح شد و حمایت از مبارزات کنگره ملی آفریقا در دستور کار قرار گرفت. سفر نلسون ماندلا پس از آزادی به ایران و دیدار با آیت‌الله خامنه‌ای نقطه عطف و برآیند طبیعی این روابط بود.

بعد از امام خمینی(ره) هم آیت‌الله خامنه‌ای نگاهی ویژه به مسلمانان آمریکا به‌ویژه سیاه‌پوستان داشتند. رهبر انقلاب اسلامی در سخنرانی با برشمردن جنایات و پرونده‌های حقوق بشری آمریکا به مواردی همچون «سوزاندن اعضای فرقه‌ی داوودی‌ها در آمریکا در زمان کلینتون»، «نگهداری و شکنجه‌ی فجیع زندانیان در زندان‌های گوانتانامو، ابوغریب عراق و یک زندان آمریکایی در افغانستان»، «آزادی فروش سلاح در آمریکا به دلیل منافع کمپانی‌های اسلحه‌سازی»، «رفتار وحشیانه‌ی پلیس آمریکا با سیاه‌پوستان»، «نقش مؤثر آمریکا در ایجاد و حمایت از داعش»، «کمک به رژیم صهیونیستی در کشتار مردم از جمله در کشتار اخیر غزه» و «کمک و حمایت از سعودی‌ها در کشتار مردم یمن و سرکوب مردم بحرین» اشاره و تأکید کردند: سازمان ملل اگر سازمان ملل است و وابسته به رژیم آمریکا نیست باید این پرونده‌ها را به‌طور جدی پیگیری و کوتاهی‌های گذشته‌ی خود را جبران کند.

رهبر انقلاب اسلامی در جای دیگر برخوردهای پلیس آمریکا با سیاه‌پوستان را نمونه‌هایی از اقتدار ظالمانه خواندند و خاطرنشان کردند: در آمریکا که اکنون رئیس‌جمهور آن هم یک سیاه‌پوست است، سیاهان به وسیله‌ی پلیس مورد ظلم و بی‌اعتنایی و تحقیر قرار می‌گیرند که چنین رفتاری موجب بروز نا آرامی‌ها نیز شده است.

رهبر معظم انقلاب بارها با «نلسون ماندلا» دیدار کردند و از مبارزه‌های سیاه‌پوستان در جهان حمایت زیادی انجام دادند. در یک دیدار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین به بیان اهمیت حضور و نقش مردم آفریقای جنوبی در صحنه‌های مختلف مبارزه با رژیم نژادپرست حاکم بر این کشور پرداختند و فرمودند: در شرایطی که اقلیت سفیدپوست حاکم بر سرنوشت ملت آفریقای جنوبی امکانات سیاسی و اقتصادی خود را همراه با فشارهای اجتماعی، تلاش عظیم دیپلماسی و خشونت علیه مبارزات بحق مردم آن کشور بکار گرفته است و برای ایجاد اختلاف و تفرقه بین گروههای قومی و سیاه پوستان برنامه‌ریزی و تلاش می‌کند، رهبران مبارزات ضد نژادپرستی باید تمامی ظرفیتهای خود را برای به زانو درآوردن رژیم آپارتاید مورد استفاده قرار دهند که در این زمینه حضور مردم در صحنه بهترین و مؤثرترین سلاح خواهد بود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی در 3 اسفند 95 در ابتدای بیاناتشان در اجلاس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین، با اشاره به سالروز این حادثه، فرمودند: قبل از آنکه سخنرانی خودم را شروع کنم چون امروز سالروز شهادت مالکوم ایکس رهبر سیاهان مسلمانان آمریکاست از حضار محترم خواهش می کنم فاتحه ای برای آن شهید بزرگوار بخوانید‎. مالکوم ایکس، مبارز سیاهپوست و عدالت‌خواهی بود که سال 1925 در ایالت اوهامای آمریکا به دنیا آمد که پس از یک دوره مبارزه پیگیر برای احقاق حقوق سیاهپوستان آمریکا و همچنین سایر ملل مظلوم جهان در سال 1965 توسط سازمان های امنیتی آمریکا ترور شد.

در آخر می‌توان این نتیجه‌‌گیری را داشت که جمهوری اسلامی و رهبران آن بعد از انقلاب اسلامی همواره از حامیان درجه یک سیاه‌پوستان در جهان بودند و این خط همچنان ادامه دارد.

انتهای پیام/4082/

منبع: آنا

کلیدواژه: امام خمینی سیاه پوستان آمریکا آیت الله خامنه ای انقلاب اسلامی سیاه پوستان آفریقای جنوبی امام خمینی ره سیاه پوستان دانش آموزان سیاه پوست ی پلیس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۶۲۷۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جمعی از اساتید ادبیات به تماشای «مست عشق» نشستند/ حسن فتحی: جهانِ پر از طمع و ویرانی را با افعال خود سیاه‌تر نکنیم

روز جمعه ۱۴ اردیبهشت‌ماه اکرانی خصوصی از فیلم «مست عشق» در موزه سینما تدارک دیده شده بود تا سازندگان این فیلم سینمایی میزبان برخی از چهره‌های حوزه مولوی‌شناسی و شمس پژوهی و شاهنامه‌پژوهی همچون محمدعلی موحد و میرجلال‌الدین کزاری و نیز بزرگان دیگری همچون ژاله آموزگار (پژوهشگر فرهنگ و زبان‌های باستانی)، عبدالمجید ارفعی (متخصص زبان‌های باستانی و مترجم خط میخی عیلامی)، احمد محیط طباطبایی (رییس ایکوم)، لوریس چکناواریان (آهنگساز و رهبر ارکستر)، یونس شکرخواه (متخصص علوم ارتباطات) و حجت‌الله ایوبی (رییس سابق سازمان سینمایی و کمیسیون ملی یونسکو) شدند.

در میان این چهره‌های فرهنگی و هنری، محمدعلی موحد به تماشای فیلم نشست.

از راست: لوریس چکناواریان، محمدعلی موحد و میرجلال‌الدین کزازی

در ابتدای این مجلس و پیش از نمایش فیلم، حجت‌الله ایوبی در سخنانی کوتاه گفت: ملت ایران یک بدهی به دنیا داشت و دنیا هم یک مطالبه بزرگ از ما. سینمای ایران که جزء سینماهای برتر جهان است باید کاری را برای حضرت مولانا و شمس انجام می‌داد.

او با تاکید بر اینکه خودش فیلم را ندیده است، ادامه داد:‌ من این تلاش و عزم را گرامی می‌دارم بویژه آنکه بارها از زبان بزرگان جهان شنیدم که چه معمایی در سینمای ایران وجود دارد که با وجود حداقل امکانات این چنین درخشان است؟  به نظر بنده، راز و رمز این موفقیت در این سالن حاضر است؛ پشتوانه سینمای ایران ادبیات فاخر و گنج معنوی آن است که در هیچ کجای جهان وجود ندارد. سینمای شاعرانه ایران مرهون بزرگانی است که امروز در اینجا نشستند و آقایان فتحی، توحیدی و دیگر هنرمندان در این فضا تنفس کردند و با محمدعلی موحد زندگی کردند. فیلم و نگاه آن‌ها عطر و رنگ موحد و کزازی و شفیعی کدکنی و بزرگان دیگر را می‌دهد. من این عزیزان را به "نام" و بدون لقب صدا کردم چون استاد شفیعی کدکنی در آخرین شماره  مجله «بخارا» زیبا گفته است که محمدعلی موحد بالاترین لقبش در همین است که «محمدعلی موحد» است و لقب و پسوند و پیشوندی برازنده او نیست. این برای بقیه اساتید هم صدق می‌کند.

ایوبی افزود: یقین دارم که استقبال فراوان مخاطب آغاز راهی است که باز هم از مولانا و شمس سخن گفته شود.  

سپس فرهاد توحیدی - فیلمنامه‌نویس «مست عشق» بیان کرد: نوشتن فیلمنامه این کار در کنار جناب آقای فتحی حدود سه سال و اندی طول کشید و در طول نوشتن متن، سایه معنوی دکتر موحد بر سر این کار بود.

او با اشاره به شیوه  روایت فیلم گفت:‌ من به عنوان یک معلم کوچک فیلمنامه‌نویسی عرض می‌کنم که سال‌هاست در میان همکارانم و بخصوص در میان جوانان علاقه‌مند به فیلمنامه‌نویسی اشتیاق زیادی برای گذر و عدول از نوشتن فیلمنامه به سبک و سیاق کلاسیک در چهارچوب شاه‌پیرنگ می‌بینم. آن‌ها بسیار دوست دارند که فیلمنامه‌نویسی متفاوت را با روایت‌های موازی تجربه کنند و برای یادگیری تکنیک داستان‌گویی در فیلمنامه نویسیِ آلترناتیو، طبیعتاً به ادبیات فیلمنامه‌نویسی ترجمه شده رجوع می‌شود. این در حالی‌ است که بخت بزرگ بنده و آقای فتحی این بود که در این کار برای سازماندهی روایت‌های موازی از دل آثار مولانا و مثنوی استفاده کردیم. شاید بی‌راه نباشد که بگویم یکی از اولین کسانی که داستان‌گویی به این شیوه را ابداع کردند حضرت مولانا بود و البته پیش‌تر از او عطار و سنایی هم چنین تجربه‌ای داشتند.  

توحیدی ادامه داد: کوشش ما این بود از آن میراثی که حضرت مولانا و دیگران در روایت‌گری به جا گذاشتند و بزرگان امروز ادبیات ایران در کتاب‌های خود شرح دادند، استفاده کرده باشیم و امیدوارم آنچه بر پرده خواهید دید گوشه کوچکی از انتظارات شما را برآورده کند.

در پایان حسن فتحی - کارگردان «مست عشق» که از سر فیلمبرداری سریالش خود را به این برنامه رسانده بود - متنی را قرائت کرد که به این شرح بود: «همه ما آدم‌ها بی‌آنکه خواسته باشیم، متولد می‌شویم و طنز قضیه در این است که چه بخواهیم و چه نخواهیم، متولد شدن ما با نوعی مسئولیت اخلاقی همراه است؛ مسئولیتِ اینکه اوضاع جهانی را که لُملُمه می‌زند از حرص و طمع و کشتار و ویرانی، با افعال خودمان سیاه‌تر از آنچه که هست نکنیم. پیام شیرین و شکّرین شمس و مولانا در این زمانه تلخ‌کامی و خشونت و نفرت‌پراکنی، می‌تواند بارقه امیدی باشد برای ما ساکنانِ به عادت و روزمرگی گرفتار شده‌ی این روزگار تا شاید با پرهیز از خودشیفتگی و افکار خشک و تنگ‌نظرانه در افعال و کردار خودمان تأمل و نواندیشی و تجدیدنظر کنیم.

این اثر سینمایی بی‌هیچ تفاخری برگ سبزی تحفه درویش و نمایش قطره‌ای از دریای بیکران اندیشه‌های عرفانی است.»

در این زمینه بخوانید:

تمجید میرجلال‌الدین کزازی از «مست عشق»

ژاله آموزگار

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • طنین نوای لبیک حجاج در حسینیه امام خمینی(ره)
  • نوای زیبای تلبیه در حسینیه امام خمینی(ره)
  • فیلم/ نوای زیبای تلبیه در حسینیه امام خمینی(ره)
  • برای نخستین‌بار؛ انتشار دست‌نوشته‌ رهبر انقلاب در دفتر کتابخانه وزیری+عکس
  • رویکرد دوگانه رسانه‌های بیگانه
  • خیزش دانشگاهی علیه ظلم در جهان آغاز شده است
  • جزییات سه طبقه شدن میدان ونک | این تغییر چه زمانی رخ می دهد؟
  • هم‌اینک دنیا فلسطین را به عنوان یک کشور مستقل دارای حقوق‌ بین‌الملل به رسمیت می‌شناسد
  • مظلومیت حقوق بشر نزد افکار عمومی جهان مشخص شد
  • جمعی از اساتید ادبیات به تماشای «مست عشق» نشستند/ حسن فتحی: جهانِ پر از طمع و ویرانی را با افعال خود سیاه‌تر نکنیم