عصر نوین ۲ امام
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۶۵۰۳۲
خبرگزاری مهر؛ مجله مهر: گذر از چله انقلاب اسلامی و پدیدار شدن نظم سیاسی تثبیتشده در کالبد نظام جمهوری اسلامی، فرصتی را فراهم میکند تا به سنجش موقعیت آغازین، کنونی و آینده پیشاروی انقلاب اسلامی بپردازیم. اگر یک ناظر بیرونی بخواهد پیرامون آنچه از آن به عنوان انقلاب اسلامی- چه در ساحت ایده و چه در ساحت عمل- بنگرد، نخستین سوالی که باید به آن پاسخ دهد چیستی این انقلاب است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
پرسشی که در این زمینه مطرح میشود نقطه ممیزه و بدیع بودن این انقلاب از سایر انقلابهای سیاسی است. در پاسخ به این پرسش میتوان به مجموعهای از گزارههای معرفتی و پدیدههای اجتماعی اشاره کرد که هر کدام از آنها انقلاب اسلامی ایران را تبدیل به سوژهای خاص در میان انبوه انقلابهای معاصر میکند. نخستین و در عین حال مهمترین نکتهای که در این مورد میتوان به آن اشاره داشت، مرکز ثقل و هسته مرکزی انقلاب اسلامی است. حرکت برای یافتن جایگاه «دین» بهطور اعم و خوانش «شیعی» بهطور اخص، در میان مناسبات سیاسی حاکم بهمثابه موتور محرکه انقلاب ایران طرح میشود؛ امری که تجربههای مختلف چه در نظم سیاسی مسیحیت و چه حتی در نظم سیاسی مسلمانان، مؤید امکانناپذیری آن به شمار میرفت. شکلگیری دولتهای مدرن با پذیرش فرضهای عرفی (سکولار) از بایستههای زندگانی بشر بود، فرضی که سعی میکرد با به پستو فرستادن ارزشهای دینی، آنها را متعلق به بخش خصوصی زندگی بشر تعریف کرده و نظام سیاسی را حاصلی از یک «قرارداد اجتماعی» برای نیل به اهداف مشترک و دنیوی انسانها بپندارد. قوام این پیشفرض طی قرون متمادی (بخصوص ۱۸ و ۱۹ میلادی) باعث شد عمده گفتمانهای دینی در رقابت با نظم نوین شکلگرفته، سیر تضعیف خود را طی کنند و عمدتاً خود نیز بپذیرند دین در عرصهای بیرون از زیست خصوصی افراد جایگاهی ندارد. نظام حقوقی نوین با خط زدن حقوق الهی، مصالح عرفی را مبنای قانونگذاری کرد، بافت «دولت / ملت» پس از انعقاد عهدنامه وستفالی هویت را از جمعیتهای دینی گرفت و به دست جمعهای ملی سپرد، نظم اقتصادی با پذیرش حقوق فردی و عبور از حرمت ربا بهعنوان ابزار نامشروع انباشت ثروت، باعث شکلگیری نظم اقتصادی جدیدی شد و به اشکالی مشابه باقی ساحتهای زیست جمعی انسانها، از وجود متغیر تعیینکننده دین تهی شد.
با چنین نگاهی انقلاب اسلامی ایران در سال ۵۷، همانگونه که شوک جهانی را نیز با خود به همراه آورد، بهمثابه نخستین حرکت جدیدی شناخته شد که سعی داشت نه با در پیش گرفتن طریقه انزوای دیندارانه و نه رو آوردن به جنگ با مظاهر تکنولوژی، به دنبال احیای یک زیست دینی در عین به رسمیت شناختن امور حادثشده در بافت نوین جهان بگردد. گزاره و مفاهیم جدیدی همچون مردمسالاری، ملیت، حقوق بشر و… خود را در فضایی عرفی تثبیت کرده بودند و بهرغم وجود تجربههایی در تاریخ همچون حکومت پیامبر اسلام در مدینه و امیرالمؤمنین در کوفه، هیچکدام به شکل امروزی آن تعاریف جاافتادهای نداشتند. برای نمونه این پرسش که چگونه میتوان با حکمرانی در موقعیت دولت / ملتهای نوین کماکان واحد امت دینی را بهمثابه جمعیتی پیرو یک دین مشترک سازماندهی کرد، از کلیدیترین مسائلی بود که در فضای زیست دینی نوین پس از انقلاب اسلامی طرح شد. یا در موردی مشابه طرح نظریه ولایت فقیه و احیای جایگاه ولایت در عین به رسمیت شناختن آرای عمومی، از دیگر مواردی بود که در این فضا عینیت پیدا کرد.
فقدان بنیاد نظری منسجم و نوپا بودن چنین مباحثی از یک سو و نبود تجربه مشترک برای انجام چنین کار ویژهای، باعث شد ایران پساانقلابی تبدیل به میدان جدیدی برای پیادهسازی الگویی شود که مشابه آن حتی در نهضتهای آزادی معاصر نیز پیدا نبود. مرجعیت یافتن امام خمینی (ره) بهعنوان رهبر و بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی برای پیش برد این گام تمدنی جدید باعث شد ایشان تبدیل به قطب گفتمانی یک جریان دینی شود. با همه گمانهزنیها مبنی بر توقف پروژه تمدنی انقلاب اسلامی با پایان حیات بنیانگذار آن، در عمل اتفاق دیگری افتاد تا پس از رحلت امام خمینی (ره) و آغاز رهبری حضرت آیتاللهالعظمی خامنهای، این حرکت در همان طریقه پیشین خود و بهرغم فراز و نشیبهای متعدد به مسیرش ادامه دهد. پروژه زیست اجتماعی دینی در تقابل با سیطره جهانی زیست سکولار هرچند تا رسیدن به مطلوب اولیه خود فاصله زیادی دارد اما در گذر زمان و تقویت جریانهای دینی توانست به رسمیت شناخته شود و در سایه این رسمیت واجد ویژگی الهامبخشی به محیط پیرامونی خود شود. افزایش افق و گستره این راه جدید به گونهای بود که یکی از نخستین چالشهای خود یعنی چگونگی حکمرانی در واحد دولت / ملت و در عین حال انسجامبخشی به واحد برونمرزی امت دینی را تا حد زیادی حل کرد. تبدیل شدن الگوی انقلابی ایران و نظام طراحی شده امامان آن، محور مقاومت را تا افقهای دوردست برد و از ایران نشانی برای یک تمدن پیشرو دینی در عرصه جهانی ساخت.
معماری دینی عرصه سیاست و تعریف جغرافیای نوینی که الهامبخش سایر نهضتهای آزادیطلبانه باشد، جهان را در مسیر ۲ امام انقلاب قرار داد؛ مسیری که بهرغم مسافت زیاد باقیمانده، نماد و نمودی از یک نظام تمدنی جدید دارد.
منبع: وطن امروز
کد خبر 4940515منبع: مهر
کلیدواژه: امام خمینی ره مقام معظم رهبری سالروز ارتحال امام خمینی صفحه اول روزنامه ها دکه روزنامه مطبوعات ایران توییتر پیام توییتری ویروس کرونا مجلس شورای اسلامی نفتکش ایران دونالد ترامپ برنامه اینستاگرام ونزوئلا ایالات متحده آمریکا اینفوگرافیک انقلاب اسلامی ایران نظم سیاسی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۶۵۰۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
شناخت دشمن نیاز به تقویت بصیرت انقلابی دارد
به گزارش خبرنگار مهر، حجتالاسلام حسن بیگدلی در سخنرانی پیش از خطبههای این هفته نماز جمعه زنجان ضمن تبریک به مناسبت در پیش بودن هفته عقیدتی سیاسی سپاه پاسداران، ارتقای وضعیت بصیرت دینی و انقلابی را یکی از وظایف این دفتر برشمرد و افزود: ارتقای بصیرت دینی یعنی شناخت دشمن، از این رو باید به آن توجه جدی داشته باشیم.
وی از سپاه با عنوان یک مجموعه نظامی و از همه مهمتر مجموعهای عقیدتی و مذهبی یاد کرد و ادامه داد: یکی از مهمترین وظایف این مجموعه، حفاظت از مکتب اسلام و ارتقای بصیرت دینی و انقلابی آحاد جامعه است، از این رو معتقدیم سپاه پاسداران از جان و آبروی خود مایه میگذارد تا کشور در عزت و سربلندی بماند.
این مسؤول با تاکید بر اینکه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران همواره در همه عرصهها و صحنهها آماده جانفشانی در راستای حفاظت از کیان ایران اسلامی هستند، اظهار کرد: سپاه پاسداران به عنوان یک مجموعه نظامی از زمان شکلگیری نقش تأثیرگذاری را در عرصههای مختلف ایفا کرده و نشان داده است که به معنای واقعی کلمه، مولود انقلاب اسلامی است.
مسؤول دفتر نمایندگی ولیفقیه در سپاه انصارالمهدی (عج) استان زنجان با بیان اینکه سپاه پاسداران در انجام وظایف ذاتی و محوله خود، همواره تفکر جهادی را سرلوحه برنامهها و اهداف قرار داده است، خاطرنشان کرد: پاسداری و صیانت از هویت فردی و سازمانی، تعمیق بصیرت و معرفت دینی، تعمیق بصیرت سیاسی، ترویج اندیشهها و سبک زندگی اسلامی و … از دیگر وظایف این مجموعه به شمار میرود.
بیگدلی با اشاره به اینکه سپاه مجموعهای است که از دل جامعه برخاسته و همواره در کنار مردم خواهد بود، تصریح کرد: در هفته عقیدتی سیاسی شاهد برگزاری ۴۰۰ برنامه در زنجان خواهیم بود.
کد خبر 6089075