Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناس سیاسی تاجیک گفت: نقش امام خمینی(ره) در ایجاد اعتماد و باور به توان و نیروی مردم بسیار استثنایی بود و لازم است به این موضوع توجه بیشتری صورت گیرد.

«ذوالفقار اسماعیلیان» روزنامه‌نگار و کارشناس سیاسی تاجیک در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه با اشاره به ابعاد شخصیتی حضرت امام خمینی (ره) اظهار داشت: امام خمینی (ره) از آغاز حرکت خویش در راه انقلاب تا آخرین لحظات حیات پربرکتشان بر اراده و توانایی‌های مردم ایران اعتماد و اتکا داشتند و بر مبنا قرار دادن این اصل تاکید می‌کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: به این دلیل بود که برخلاف سایر شخصیت‌های سیاسی اسلامی جهان در بیانات امام به وفور واژه های نظیر قانون اساسی، همه پرسی، انتخابات، جمهوریت، رای مردم، حقوق زنان و... به چشم آید که حاکی از تسلط کامل ایشان بر ادبیات سیاسی جهان بود.

اسماعیلیان ادامه داد: امام طی یک دهه حیات خود پس از پیروزی انقلاب اسلامی بر امور کشور مدیریت حکیمانه داشتند و با تدابیر دقیقی که اندیشیدند، جنگ تحمیلی 8 ساله علیه ایران را با موفقیت اداره کردند.

مکتب امام دستاوردهای امروز ایران در زمینه‌های مختلف را  فراهم کرده و ادامه این مسیر فرصت‌های استثنایی برای جمهوری اسلامی فراهم خواهد کرد.

این کارشناس سیاسی تاجیک خاطرنشان کرد: در خصوص شخصیت دینی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی امام مطالب بسیار زیادی منتشر شده و بیشتر مخاطبان در کشورهای مختلف دنیا با آن آشنایی دارند. به اعتقاد من نقش امام در ایجاد اعتماد و باور به توان و نیروی ایرانیان بسیار استثنایی بود که لازم است به این بعد موضوع توجه بیشتری صورت گیرد.

اسماعیلیان گفت: امام خمینی (ره) به عنوان معمار و رهبر انقلاب اسلامی نه تنها دارای نظریه و اندیشه‌های اسلامی در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بود بلکه نسبت به موضوع اقتصاد ملی نیز دیدگاه‌های دقیقی داشت که تحقق آنها موجب تحکیم و استقامت ایران نوین در برابر هر گونه شرایط تحمیل شده از خارج شده است.

وی ادامه داد: امام با توجه به فشارهای بی‌شمار سیاسی و اقتصادی علیه ایران در پی پیروزی انقلاب اسلامی و همچنین تحمیل جنگ 8 ساله، دستیابی به استقلال اقتصادی را گره‌گشای بسیاری از مشکلات دانستند. بنابراین اقدامات دشمنان انقلاب و به خصوص محاصره اقتصادی ایران را در نهایت به نفع کشور دانستند و حتی آن را هدیه‌ای برای ایران تعریف کردند، زیرا از این به بعد در تامین مایحتاج خویش امیدی به خارجی‌ها نخواهند داشت و خود به دنبال تهیه آن خواهند بود.

وی  اظهار داشت: طی بیش از 4 دهه مبنای برنامه‌ها و اقدامات اقتصادی ایران قرار گرفتن این نگاه حکیمانه بنیانگذار جمهوری اسلامی در حقیقت باعث عزت و سربلندی و بیمه شدن ایران در همه عرصه‌ها شد. البته پیمودن این راه پر پیچ و خم و خطرناک در توان ملت‌هایی است که ظرفیت تحمل سختی‌ها و محرومیت‌های را که دشمنان فراهم می‌کنند، داشته باشند. خوشبختانه ملت ایران از این امتحان سخت تاریخ با سربلندی بیرون آمد و امروز به اعتراف عام و خاص، جزء انگشت شمار کشورهای است که دارای استقلال واقعی است.

اسماعیلیان ادامه داد: امروز بسیاری از کشورهای جهان در بحث استقلال اقتصادی و عدم وابستگی به خارج به ایران به عنوان الگو نگاه می‌کنند و به این باور رسیده‌اند که فقط با اتکا به نیروهای داخلی و تقویت حس اعتماد به نفس و حمایت از دانش ملی می‌توان به هدف دست پیدا کرد. اگر چنین استراتژی دقیقی دنبال نمی‌شد مقاومت در برابر 4 دهه فشار و تحریم‌ها کاری غیرواقعی بود، چه برسد به رشد و توسعه بالای ملی در زمینه‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی.

این کارشناس سیاسی در بخش پایانی صحبت‌های خود تصریح کرد: امام خمینی (ره) با انقلاب خود ثابت کرد که ملت با وحدت و همبستگی می‌تواند مسیری را که برایش دیگران تعیین کرده‌اند تغییر دهد و شاهراه توسعه مستقل و با عزت خود را انتخاب و دست قدرت‌های خودکامه را برای همیشه کوتاه کنند.

انتهای پیام/ح

منبع: فارس

کلیدواژه: امام ارتحال استقلال اقتصاد الگو کارشناس سیاسی امام خمینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۶۶۳۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محسن رضایی: تک‌روی و سهم‌خواهی به نظام و مردم آسیب می‌زند

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه تک‌روی و سهم‌خواهی آسیب بزرگی به نظام و مردم خواهد زد، گفت: امروز بشدت نیازمند عقلانیت جمعی در اشخاص و درون جریانات سیاسی کشور هستیم.

به گزارش ایسنا، محسن رضایی در آستانه برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در دیدارهای جداگانه با داوری و روح الامینی، دبیر و معاون امور استان‌های شانا و دبیران جریانات سیاسی دیگر بر وحدت گروه‌های انقلابی تاکید کرد.

وی در دیدار با نادی، جراره و شورای مرکزی شریان، رائفی پور و سعید محمد و شورای مرکزی صبح ایران و احمد نادری و شورای مرکزی جماران گفت: باید از رویش‌های انقلاب استقبال و از هرنوع تفرقه جلوگیری کرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر ضرورت حفظ وحدت در جبهه انقلاب، افزود: همبستگی و برادری از ارزش‌های اصیل انقلاب اسلامی است که امروز بیش از هر زمانی باید مورد توجه باشد و اکنون ملت و نظام، نیازمند صف فشرده نیروهای انقلاب و کارآمدی جبهه انقلاب است و راه آن قاعده‌محوری به جای شخص‌محوری است.

وی با یادآوری شرایط حساس کشور پس از طوفان الاقصی و عملیات «وعده صادق» اظهار کرد: موقعیت ایران در غرب آسیا بیش از گذشته تعیین‌کننده شده است، بنابراین فرصت‌ها و تهدیدات جدیدی درمقابل کشور قرار گرفته است. در چنین شرایطی وحدت نیروهای انقلاب و تلاش همگانی برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور رمز عبور از تهدیدات و بهره‌برداری از فرصت‌هاست. هر نوع تک‌روی و سهم‌خواهی آسیب بزرگی به نظام و مردم خواهد زد. امروز بشدت نیازمند عقلانیت جمعی اشخاص و جریانات سیاسی کشور هستیم.

رضایی با تاکید بر اهمیت مشارکت مردم در انتخابات گفت: انتخابات مجلس‌ باوجود شرایط سخت اقتصادی با حضور مردم انجام شد که نشان دادند تنها راه اصلاح کشور انتخابات و مردم‌سالاری است. حضور سلیقه‌های مختلف سیاسی، مشارکت مردم را جدی‌تر و بیشتر می‌کند.

وی گفت: رقابت باید برادرانه و به دور از منازعه باشد. انتقادات باید منصفانه و همراه با ضوابط اخلاقی صورت گیرد و فضا برای رویش‌های جدید مهیا باشد. تحمل سلیقه‌های سیاسی علامت بلوغ عقلانیت گروه‌های سیاسی است.

در این نشست‌های جداگانه نادی و جراره از شریان، احمد نادری از جماران، رائفی‌پور و سعید محمد از صبح ایران، با تشریح روند شکل‌گیری جریان‌ها و تشکل‌های خود، به بررسی اجمالی دور اول انتخابات و برخی گله‌مندی‌ها پرداختند و آمادگی خود برای گفت‌وگو با سایر گروه‌های جبهه انقلاب را اعلام کردند.

محسن رضایی نیز در جلسه با داوری و روح الامینی، دبیر و معاون امور استان‌های شانا، بر وحدت همه گروه‌های جبهه انقلاب ازجمله شانا، پایداری، شریان، جماران، صبح ایران و تحول‌خواهان وسایر گروه‌ها تأکید کرد و اعضای شانا هم نظراتشان را بیان کردند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • برای نخستین‌بار؛ انتشار دست‌نوشته‌ رهبر انقلاب در دفتر کتابخانه وزیری+عکس
  • رفع محرومیت تنها با روحیه جهادی امکان‌پذیر است
  • رفع محرومیت با تفکر و روحیه جهادی امکان‌پذیر است
  • سرلشکرسلامی: رفع محرومیت تنها با تفکر و روحیه جهادی امکان‌پذیر است
  • رفع محرومیت تنها با روحیه جهادی و عمل انقلابی امکان‌پذیر است
  • وحدت نیرو‌های انقلاب رمز عبور از تهدیدات است
  • تک‌روی و سهم‌خواهی به نظام و مردم آسیب می‌زند
  • محسن رضایی: سهم‌خواهی به نظام و مردم آسیب می‌زند
  • محسن رضایی: تک‌روی و سهم‌خواهی به نظام و مردم آسیب می‌زند
  • انقلاب اسلامی تبلور مکتب سیاسی امام صادق(ع)