Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حسین جابری انصاری معاون کنسولی، مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه در نشست‌های امور کنسولی، چالش‌ها و راهکارها، بر ضرورت روزآمدی قوانین و مقررات کنسولی تاکید کرد و گفت: در طول سالیان متمادی این مساله شکل گرفته که بخش کنسولی به جای کار فکری بخش اپراتوری صرف یدی بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: این طرز تلقیِ نادرست آفات و آسیب‌های متعددی را به دنبال داشته است که از جمله آن‌ها می‌توان به مغفول ماندن مساله آموزش نیروی انسانی و جدا ماندن بخش کنسولی از دیگر بخش‌های وزارت امور خارجه اشاره کرد.

جابری انصاری مغفول ماندن بحث آموزش در این حوزه را آسیب دیگری دانست که به بخش کنسولی تحمیل شده است و افزود: این در حالی است که کارشناسان هر روزه در معرض مشکلات متعدد مردم قرار می‌گیرند و باید با اجتهاد خود در حدود قوانین و مقررات کشور این مشکلات را حل کنند.

معاون وزارت امور خارجه، ایستایی قوانین و مقررات در مقایسه با تحولات پرشتاب را یکی دیگر از مشکلات بخش کنسولی دانست و با اشاره به تحولاتی که در دنیای امروز در حوزه مسایلی، چون مهاجرت، ملی گرایی و تابعیت ایجاد شده، گفت: مشکلات حوزه پویای کنسولی را نمی‌توان با قوانین و مقرراتی که دهه‌ها پیش تدوین شده برطرف کرد برای مثال قانون تابعیت در ایران در سال ۱۳۱۳ تدوین شده و از آن زمان تاکنون تحولات بسیاری در ایران و جهان در حوزه مسائل مربوط به تابعیت رخ داده، تحولاتی که طبعاً فراتر از حدود تصور قانونگذار در زمان تدوین این قانون بوده است.

وی افزود: مفاهیمی مانند ملی گرایی، دولت، ملت و حقوق شهروندی در سیر زمان دستخوش تغییر و تحولات زیادی شده است و بی توجهی به همین مساله بدیهی می‌تواند مشکلات بسیاری را در روند خدمتگزاری به مردم ایجاد کند.

جابری انصاری تحولات صورت گرفته در معاونت کنسولی مجلس و ایرانیان وزارت خارجه را بر مبنای همین نگاه بنیادی توصیف کرد و افزود: با چنین پیش فرض‌هایی معاونت کنسولی توانست در یک سال گذشته مسایل متعددی را که ظاهراً لاینحل به نظر می‌رسید، در دستور کار قرار دهد و زمینه حل آن‌ها را فراهم کند.

وی اضافه کرد: از جمله این مسائل می‌توان به زمینه سازی حل مشکل عدم صدور شناسنامه‌های جدید تعدادی از اتباع ایرانی مقیم خارج و همچنین تمهید حل مشکل ارایه خدمات کنسولی به همه ایرانیان مقیم خارج می‌توان، اشاره کرد.

جابری انصاری خواستار اجرای پروژه مهم تنقیح و روزآمدسازی مقررات و بخشنامه‌های متعدد حوزه کنسولی شد و گفت: با روزآمدی قوانین و مقررات کشور و سامانه‌های وزارت امور خارجه و روند ارائه خدمات کنسولی شفاف و روان به ایرانیان و مراجعین غیرایرانی امور کنسولی بیش از پیش تسهیل می‌شود.

معاون کنسولی، مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه از پروژه میز خدمت کنسولی که مرحله آزمایشی آن آغاز شده و بزودی و پس از رفع مشکلات موردی آن، بصورت رسمی و با حضور وزیر امور خارجه و خبرنگاران رسانه‌های گروهی افتتاح خواهد شد، خبرداد و گفت: با هدف تسهیل ارائه خدمات کنسولی و تعمیق فرهنگ ارائه خدمات حداکثری، روان و شفاف به مردم و مراجعین این پروژه به اجرا درآمده است.

جابری انصاری در پایان ابراز امیدواری کرد: با اصلاح سامانه‌های الکترونیک کنسولی و ایرانیان وزارت خارجه، میزان مراجعه فیزیکی و حضوری مردم به میز‌های خدمت به حداقل رسیده و روند خدمات کنسولی همچنان تسهیل شود.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: وزارت خارجه جابری انصاری قوانین امور خارجه وزارت امور خارجه ایرانیان وزارت قوانین و مقررات خدمات کنسولی جابری انصاری بخش کنسولی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۷۰۱۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشست هم‌اندیشی امیرعبداللهیان و مدیران رسانه‌ای برگزار شد

به گزارش خبرگزاری مهر، ششمین نشست هم‌اندیشی با مدیران مسئول و مدیران عامل رسانه‌های جمعی کشور به دعوت حسین امیرعبدالهیان، وزیر امور خارجه کشورمان عصر امروز یکشنبه در یک فضای صمیمی و دوستانه با هدف گفتگو و تبادل نظر پیرامون مهمترین محورهای مرتبط با روابط خارجی و بین المللی جمهوری اسلامی ایران، تحولات منطقه و جهان در محل وزارت امور خارجه برگزار شد.

در آغاز این نشست مدیران مسئول و مدیران عامل رسانه‌های گروهی کشور ارتباط رسانه و دستگاه دیپلماسی در روشنگری افکار عمومی بویژه در تصویر سازی واقعگرایانه را با اهمیت توصیف کردند.

همچنین رویکرد و عملکرد وزارت امور خارجه در جریان عملیات طوفان الاقصی به ویژه هماهنگی و تعامل هم‌افزا با نیروهای مسلح کشور در جریان عملیات وعده صادق علیه رژیم صهیونیستی را در ابعاد مختلف سیاسی و بین‌المللی در راستای دفاع از امنیت و منافع ملی، مدبرانه و قابل تقدیر دانستند.

مدیران رسانه‌های کشور از طیف‌های مختلف سیاسی، دیدگاه‌های خود را در خصوص موضوعات متنوعی از مسایل سیاست خارجی در حوزه منطقه‌ای و بین‌المللی، روابط اقتصادی، تجاری و فرهنگی بین‌المللی مطرح کردند.

در ادامه این نشست دکتر امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان ضمن تاکید بر اهمیت پیوند و همکاری مکمل میان دستگاه دیپلماسی و رسانه‌ها و تشکر از نقش رسانه‌های عمومی کشور در حمایت از سیاست خارجی و تبیین و روشنگری سیاست‌های نظام برای افکار عمومی داخلی و خارجی، بر اهمیت ارتقای این همکاری‌های مشترک و سازنده در راستای منافع ملی تاکید کرد.

امیرعبداللهیان ضمن تجلیل از نقش محوری و حکیمانه مقام معظم رهبری در عبور کشور از گذرگاه‌های سخت و دشوار، رویکرد دولت آیت الله رئیسی در پیگیری و تحقق منافع ملی در چارچوب روابط متوازن و دیپلماسی پویا با حوزه‌های مختلف جغرافیایی را مورد اشاره قرار داد.

وزیر امور خارجه همچنین با مروری بر مهم‌ترین تحولات فراروی کشور در عرصه سیاست و روابط خارجی از ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم، ابعادی از نحوه مدیریت این مسائل و چالش‌ها و نتایج حاصله را برشمرد.

امیرعبداللهیان با اشاره به بحران غزه، برخی از ابعاد نقش آفرینی جمهوری اسلامی ایران در عرصه دیپلماتیک در حمایت از ملت مظلوم فلسطین در هفت ماهه جنگ اخیر علیه غزه را تشریح کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی در ادامه این نشست ضمن با اهمیت خواندن نقش کنش‌گری رسانه‌ها همپای دولت و دستگاه دیپلماسی، به سوالات حاضران پاسخ گفت.

کد خبر 6091501 محمد مهاجرانی

دیگر خبرها

  • بورل: چند کشور بزودی کشور فلسطین را به رسمیت خواهند شناخت
  • چین معافیت تعرفه‌ای واردات محصولات آمریکایی را تمدید می‌کند
  • نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه
  • سپاه بزرگ‌ترین نیروی ضد تروریسم جهان است/ آمریکا به دنبال آتش بس در غزه نیست
  • سپاه بزرگترین نیروی ضد تروریسم جهان است/ آمریکا به دنبال آتش بس در غزه نیست
  • اغلب تخلفات در بین کارمندان ناشی از جهل به قوانین است
  • ایران به توسعه اقتصادی مبتنی بر منافع کشورهای منطقه اهتمام دارد
  • نشست هم‌اندیشی امیرعبداللهیان و مدیران رسانه‌ای برگزار شد
  • نشست هم‌اندیشی امیرعبداللهیان با مدیران عامل رسانه‌های کشور
  • امیرعبداللهیان روز ملی آفریقای جنوبی را تبریک گفت