Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-04-30@15:29:29 GMT

اطلاعات مشترکان رایتل لو رفت

تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۷۲۱۷۷

اطلاعات مشترکان رایتل لو رفت

در جدیدترین قسمت از سریال نشت اطلاعات کاربران، اطلاعات مشترکان اپراتور رایتل در اینترنت منتشر شده است. به گزارش پول نیوز، لو رفتن اطلاعات شخصی مربوط‌به کاربران تلگرامی به دلیل استفاده از نسخه‌های غیررسمی این اپلیکیشن و استفاده‌کنندگان از فروشگاه‌های آنلاین داخلی و حتی اطلاعات ثبت احوالی ایرانیان در روزهای ابتدایی فروردین ماه سال جاری و پس از آن اخباری از نشت اطلاعات در برخی از سازمان‌ها، در ماه‌های گذشته از ابتدای سال، به یکی از مهم‌ترین و پرجنجال‌ترین اخبار تبدیل شده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


امیر ناظمی -رئیس سازمان فناوری اطلاعات-  چندی پیش درباره لو رفتن اطلاعات سازمان‌ها گفته بود: هرچند قانون حفاظت از داده‌های عمومی یا همان GDPR در هزارتوی نظام بروکراسی محبوس مانده است، اما این به آن معنا نیست که قانونی برای اجبار سازمان‌ها و دستگاه‌ها به حفاظت از داده‌های شخصی وجود ندارد، بلکه به معنای آن است که همه نیازها را پاسخ نمی‌دهد. تک‌تک این مواد قانونی می‌تواند منجر به محکومیت هر فرد حقیقی و حقوقی شود که در محافظت از داده‌ها سهل‌انگاری کرده است.
همچنین مرکز ماهر در بیانیه‌ای در رابطه با روند افشا داده‌های سازمان‌ها و کسب‌وکارها در فضای مجازی، با بیان این نکته که ارتقا هر سیستمی، از جمله امنیت و حفاظت از داده‌های شهروندان نیازمند دریافت بازخوردها و تصحیح آن سیستم است، اعلام کرد: مطابق بند ۵-۱ نظام ملی مقابله با حوادث فضای مجازی کشور: «مسوولیت پیشگیری و مقابله با حوادث فضای مجازی هر دستگاه، بر عهده بالاترین مقام آن دستگاه خواهد بود.» به این ترتیب مسوولیت اصلی در پاسخ به سوالات امنیت بانک‌های داده و اطلاعات، در وهله اول بر عهده بالاترین مسوول دستگاه است.
اما در جدیدترین قسمت از سریال لو رفتن اطلاعات کاربران، شنیده‌ها حاکی از نشت ۵.۵ میلیون اطلاعات مشترک اپراتور رایتل است. ظاهرا این اطلاعات که با هک شدن دیتابیس رایتل در اختیار قرار گرفته، شامل اسم، کد ملی، شماره تلفن، آدرس و کد پستی مشترکان می‌شود و در اینترنت برای فروش قرار گرفته است.
حسین فلاح جوشقانی، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در واکنش به این موضوع در توییتر نوشت: مرکز ماهر درز اطلاعات رایتل را تایید کرده است. گزارش‌ها نشان می‌دهد اطلاعات لورفته متعلق به چهار سال پیش بوده و توسط عامل انسانی رخ داده است. در هر حال رایتل مسئول حفاظت از داده‌ی مشترکین است و باید برخورد مسئولانه‌ای از خود نشان دهد. طبق ضوابط پروانه برخورد جدی خواهیم کرد.
البته تجربه حوادث مشابه نشان داده که اگر پایگاه اطلاعات کسب‌وکاری فاش ‌شود، معمولا کارش به دادگاه نمی‌رسد، به همین دلیل هم این شرکت‌ها ترجیح می‌دهند اتفاقات مشمول گذر زمان شود و مردم هم به‌ جای مطالبه‌گری، اتفاق را به دست فراموشی بسپارند، اما باید دید سریال نشت اطلاعات کاربران که از ابتدای سال جاری پررنگ شده، کی متوقف می‌شود و یا اینکه با رعایت نکردن نکات امنیتی و نادیده‌ گرفتن اهمیت موضوع حفاظت از داده‌های شخصی، این روند همچنان ادامه دارد.

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: اطلاعات مرکز ماهر فضای مجازی کسب وکارها آنلاین حفاظت از داده سازمان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۷۲۱۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سال گذشته گرم‌ترین سال در جهان ثبت شد

تاجبخش رئیس سازمان هواشناسی کشور گفت:بخش اعظمی از تلفات دنیا مخاطرات جوی، است،بیشترین افزایش دما در کشور روسیه است همچنین تغییرات در اقیانوس های اطلس و هند را امروز ما شاهد هستیم.

او افزود : منطقه آسیا جز آسیب پذیر بودن از نظر مخاطرات طبیعی است،بنابراین سال گذشته در جهان گرم‌ترین سال به ثبت رسیده است،پیش بینی می شود سال۲۰۲۴ هم شاهد گرم‌ترین سال را در جهان داشته باشیم.

به گفته او،همچنین طی سال گذشته وضعیت دما بیشترین آن در آب و اقیانوس ها رخ داده است،هر افزایشی در گرمایش جهانی موجب تغییرات میانگین دمای منطقه و بارش بیشتر می شود.

تاجبخش اضافه کرد:  اقلیم زمین یکی از بحرانی ترین دوران خود را پشت سر می گذارد و مراکز ملی هواشناسی و آبشناسی در سراسر دنیا کلیدی ترین بازیگران ارائه اطلاعات و خدمات مرتبط با تغییر اقلیم به شمار می آیند. سازمان هواشناسی جمهوری اسلامی ایران در کنار دانش و تجهیزات منحصر به فرد در اختیار، پیشرو در ارائه خدمات مرتبط کاهش و سازگاری با تغییر اقلیم در کشور است.

او افزود:اطلاعات هواشناسی براساس اطلاعات بین المللی داده می شود ما چندین پروژه هم در دستور کار داریم که یکی از آنها پیش بینی هشدار سیل است که نیازمند ۱۱ مولفه است،همچنین ایجاد سیل  سیستم زه کشی و شیب منطقه و شهرسازی  است.

رئیس سازمان هواشناسی تاکید کرد: پایش، پیش بینی و پیش آگاهی های اقلیمی به کمک ابزاری که بیش از ۶۰ سال در اختیار این سازمان است صورت می پذیرد و می تواند گام نخستین تصمیم سازی برای تصمیم گیران کلان کشور باشد و به همین سبب روز جهانی هواشناسی در سال ۲۰۲۴ «در خط مقدم اقدام اقلیمی» نامگذاری شده است. از این رو توسعه شبکه ایستگاههای دیدبانی  با هدف پایش بهینه اقلیم، اولویت اول این سازمان است. 

وی با بیان اینکه  از سوی دیگر به منظور ارتقای بهینه سامانه های هشدار سریع مقرر شده است که طرح ابتکاری «هشدار سریع برای همه» تا سال ۲۰۲۷ در تمامی کشورها مستقر شود تا یکی از محورهای اصلی سازگاری و کاهش خطر بلایا و همچنین توسعه پایدار در کشورها از جمله ایران راه اندازی گرددگفت: این مهم نیازمند همسویی تمام متولیان مرتبط با اقلیم در سراسر کشور است تا تاثیر گذاری نقش این چرخه ارزشمند بر همگان به ویژه سیاستگذاران تراز بالای کشور روشن تر شود.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی راه و شهرسازی

دیگر خبرها

  • رئیس سازمان حفاظت محیط زیست: حل مسئله گرد و غبار نیازمند هم‌افزایی دستگاه‌هاست / باید از ظرفیت رسانه‌ها استفاده کنیم
  • آمریکا روادیدِ نماینده روسیه را صادر نکرد
  • مدیر حفاظت و اطلاعات بنیاد تعاون زندانیان معارفه شد
  • حفاظت از اراضی کشاورزی با مشارکت مردم و دستگاه‌های ذی‌ربط امکان‌پذیر است
  • حفاظت از اراضی کشاورزی با مشارکت مردم و دستگاه‌های ذیربط امکان‌پذیر است
  • ۵ حفار غیر مجاز در شهرستان نیشابور دستگیر شدند
  • وحدت مهم‌ترین رکن جامعه است
  • سال گذشته گرم‌ترین سال در جهان ثبت شد
  • وحدت در جامعه اسلامی مهم‌ترین رکن پیشرفت است
  • معرفی رایتل برای دومین بار به عنوان کارفرمای برتر سلامت‌محور