Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-26@12:04:24 GMT

خطر منفی شدن قیمت گاز جدی شد

تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۷۲۶۸۲

خطر منفی شدن قیمت گاز جدی شد

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، در حالی که قیمت نفت پس از توافق تاریخی تولیدکنندگان بزرگ برای کاهش تولید، بهبود سریعی پیدا کرد، بازار جهانی ۶۰۰ میلیارد دلاری گاز با اشباع عرضه فوق العاده بالایی دست و پنجه نرم می‌کند. معامله‌گران و تحلیلگران می‌گویند ممکن است هنوز بدترین وضعیت ممکن در این بازار به وقوع نپیوسته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

افت تقاضا و اشباع ظرفیت مخازن، زمینه را برای منفی شدن قیمتها در برخی از نقاط جهان فراهم کرده است.

این وضعیت نشان می‌دهد که صنعت انرژی جهانی هنوز فاصله زیادی با احیای کامل از افت تقاضای ناشی از شیوع ویروس کرونا دارد و مشکلات بیشتری برای تولیدکنندگان از میادین نفتی شیل تگزاس گرفته تا جزیره کرتیس استرالیا وجود دارد. برخلاف بازار نفت هیچ نشانه‌ای از واکنش هماهنگ تولیدکنندگان گاز برای مقابله با اشباع عرضه وجود ندارد و به معنای آن است که هر گونه سقوط قیمت طولانی‌تر و شدیدتر خواهد بود.

گاز که برای تولید برق در نیروگاهها و گرمایش و خوراک برای مواد شیمیایی و کودها مورد استفاده قرار می گیرد، پس از این که دمای هوای ملایمتر در زمستان سال گذشته باعث تقاضای کمتر شد، در آستانه شروع وحشتناکی در سال ۲۰۲۰ بود. اما با گسترش شیوع پاندمی ویروس کرونا که باعث سقوط تقاضا شد، اوضاع از بدتر به وخیمتر تغییر یافت و خریداران بزرگ مجبور شدند از تحویل محموله‌ها امتناع کنند. در این بین فروشندگان بزرگ جهان تولیدشان را به حد کافی کاهش نداده‌اند در حالی که مخازن گازی نزدیک به تکمیل ظرفیتشان هستند.

مانند سقوط موقتی قیمت نفت به منفی ۴۰ دلار در آوریل که به دلیل نگرانی از کمبود ظرفیت نگهداری نفت مازاد تقاضا روی داد، عامل اصلی سقوط قیمت به زیر صفر در بازار گاز، عدم وجود ظرفیت نگهداری گاز مازاد عرضه خواهد بود. معامله‌گران و تحلیلگران به اروپا به عنوان نخستین بازاری اشاره کرده اند که احتمالا به نقطه بحران می‌رسد و ممکن است تبعات آن برای خریداران و فروشندگان از آمریکا گرفته تا آسیا منعکس شود.

در حالی که در بازار نفت اتحاد تولیدکنندگان تحت هدایت عربستان سعودی و روسیه به مدیریت عرضه و تقویت قیمتها پرداخته‌اند اما بازار گاز فاقد یک رویکرد هماهنگ است و در نتیجه مازاد عرضه فعلی مورد رسیدگی قرار نگرفته است.

در حالی که معامله‌گران و تحلیلگران در نظرسنجی ماه گذشته بلومبرگ اظهار کرده‌اند که احتمال منفی شدن قیمت گاز در اروپا وجود دارد اما اکثرا خاطرنشان کردند که این احتمال اندک است زیرا صادرکنندگان پیش از بروز چنین اتفاقی دست بکار خواهند شد و به سرعت واکنش نشان می‌دهند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، در واقع نشانه‌هایی از کاهش عرضه مشاهده می‌شود. خریداران گاز طبیعی مایع آمریکا ده‌ها محموله برنامه‌ریزی شده برای تابستان را لغو کردند. در این بین، صادرات از سوی کشورهایی مانند مالزی، برونئی و نروژ در ماه گذشته کاهش یافت. اما کاهش تولید برای متوازن کردن بازار و توقف افت قیمتها کافی نیست. جریان گاز از خط لوله یامال-اروپا در اواخر ماه مه نوسان داشت اما این ماه دوباره افزایش پیدا کرده است.

منبع: تابناک

کلیدواژه: سیروس عسگری امام خمینی آتش سوزی جنگل های زاگرس قیام 15 خرداد طرح شفافیت آراء بازار نفت بازار انرژی قیمت گاز صنعت انرژی جهانی قیمت های منفی مشکلات اقتصادی سیروس عسگری امام خمینی آتش سوزی جنگل های زاگرس قیام 15 خرداد طرح شفافیت آراء

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۷۲۶۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زلزله در بازار طلا و سکه/ کمر قیمت‌ها شکست

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، همزمان با کاهش قیمت اونس طلا در بازار جهانی، قیمت طلا و سکه در بازار ایران کاهش یافت.

بر همین اساس، هر گرم طلای ۱۸عیار با کاهش ۸۶ هزار تومانی، ۳ میلیون و ۵۵۴ هزار تومان به فروش رفت. هر مثقال طلا نیز ۱۵ میلیون و ۳۹۸ هزار تومان قیمت خورد.

از سوی دیگر، در بازار سکه قیمت سکه امامی ۹۰۷ هزار تومان کاهش یافت. به این ترتیب، قیمت سکه امامی به ۴۲ میلیون و ۳۹۷ هزار تومان رسید.

نیم سکه نیز ۳۰۰ هزار تومان، ربع‌سکه ۴۰۰ هزار تومان و سکه گرمی ۲۰۰ هزار تومان افت قیمت داشت. در حال حاضر نیم‌سکه ۲۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، ربع‌سکه ۱۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و سکه گرمی ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان قیمت دارد.

۲۲۳۳۲۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898795

دیگر خبرها

  • بازار سیاه تایر از بین می‌رود/ تقاضا برای خرید کاهشی شد
  • بازار سیاه تایر از بین می رود!
  • دلیل عرضه طلای تقلبی در بازار چیست؟
  • بررسي قيمت گوشت با قيمت هاي نامتعارف در جلسه تنظيم بازار استان
  • جدیدترین خودروی تسلا هم قیمت چینی‌های بازار ایران عرضه شد/ عکس
  • قیمت سکه یک کانال دیگر عقب‌نشینی کرد
  • پیاز ارزان می شود | اعلام زمان عرضه گسترده نوبرانه ها در بازار | جدیدترین قیمت ملون، طالبی، توت‌ فرنگی، سیب و موز را ببینید
  • تاثیر ۲۰ درصدی روغن موتور در رشد قیمت کرایه حمل و نقل
  • سکه و طلا ارزان‌تر شد؟
  • زلزله در بازار طلا و سکه/ کمر قیمت‌ها شکست