Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-06@14:13:26 GMT

۱۵ خرداد؛ رمز عبور انقلاب که در تاریخ فراموش نمی شود

تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۷۴۸۸۲

۱۵ خرداد؛ رمز عبور انقلاب که در تاریخ فراموش نمی شود

امام خمینی (رحمه الله علیه) فرمودند: «۱۵ خرداد سرآغاز شکوفایی اسلام، استقلال و آزادی ملت بود» و این مهم نشان می دهد فراموشی ۱۵ خردا فراموشی معیار و مبدا انقلاب اسلامی است.

خبرگزاری شبستان -گرگان، داود خاندوزی؛  15 خرداد قیامی برای خدا بود و سخنان گوهربار  امام خمینی(رحمه الله علیه) در روز عاشورای سال 42 (13 خرداد) در مدرسه فیضیه قم منجر به آن شد که آتش داغ  زیر خاکستر ملت ایران نسبت به شقاوت سختی های رژیم منحوس پهلوی زبانه بکشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در سال 42 پس از آنکه خبر دستگیری امام راحل بعد از آن سخنرانی کوبنده به گوش ملت ایران می رسد در 15 خرداد مردم مسلمان و مؤمن شهرهای تهران، قم، شیراز، مشهد و ورامین و پیشوا به خیابان‌ها می‌آیند و شعارهایی «یا مرگ یا خمینی» را سر می دهند و خواهان آزادی امام خمینی (رحمه الله علیه) می شوند اما رژیم شاهنشاهی جواب معترضان را با گلوله داد.

 

باغبان آن روزهای زمستان سرد و خفقان جامعه طاغوت با سخنان گوهربار خود بذر امید را در دل های ملت ایران کاشت که ثمره آن پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن 57 شد.

 

بیش از نیم قرن از قیام 15 خردا می گذرد اما هنوز پیام های تاریخی امام راحل که منجر به این قیام و تظاهرات مردمی شد سینه به سینه و نسل به نسل در افکار و اندیشه های ملت ایران جاویدان و زنده است.

 

* قیام 15 خرداد مبدا نهضت اسلام ایرانی است

قیام 15 خرداد مبدأ نهضت اسلام ایرانی است که هیچگاه در تاریخ فراموش نخواهد شد و این روز نقطه عطف انقلاب اسلامی به شمار می رود که حتی در اشعار امام راحل عظیم الشأن آمده است «سالها می گذرد حادثه ای می آید، انتظار فرج از نیمه خرداد کشم»، لذا از این روز به عنوان یک روز مهم در تحول تاریخ اسلامی و فرج منجی بشریت یاد می شود.

 

امام خمینی (رحمه الله علیه) فرمودند: «۱۵خرداد سرآغاز شکوفایی اسلام و استقلال و آزادی ملت بود» و این نشان می دهد که فراموشی 15 خرداد فراموشی معیار و مبدأ انقلاب اسلامی است.

 

آخوند «عبدالجلیل فرهمند» در این باره می گوید: بزرگترین دستاورد امام راحل این بود که به مسلمانان شور و نشاط بخشید و فضای جامعه اسلامی را بسته نگاه نداشت.

 

مدرس مدرسه علوم دینی ضیائیه شهر فراغی متذکر شد: دستاوردهای انقلاب باید به جوانان عرضه شود و می توانیم با تأسی از اندیشه های امام راحل نسبت به این مهم اقدام کنیم.

 

وی افزود: باید راهبرد و راهکارهای امام رحل را در ادامه مسیر انقلاب و در گام دوم به کار گیریم.

 

«آناهیتا مهشیدی» یکی از فعالان فرهنگی و اجتماعی استان گلستان نیز در این زمینه می گوید: انقلاب امام راحل در دنیا منحصربه فرد است و نمونه آن را در دوران پیامبر مکرم اسلام که در برابر طاغوت زمانه خود قیام کرد شاهد هستیم.

 

وی تصریح کرد: انقلاب اسلامی دو بعدی بوده است و امام راحل از نظر دینی و دنیوی و ابعاد سیاسی و اجتماعی به پا خاستند و انقلاب اسلامی را به پیروزی رساندند.

 

این فعال فرهنگی و اجتماعی استان گلستان ادامه داد: در نوشتن قانون اساسی معمار کبیر انقلاب تأکید می کند که قوانین برگرفته از آیات قرآن کریم باشد.

 

مهشیدی یادآور شد: امام راحل در انقلاب اسلامی تلنگری را ایجاد کردند و با بصیرتی که داشتند جامعه را نسبت به شرایط جامعه اسلامی بیدار کردند.

 

وی افزود: قیام خونین 15 خرداد عاملی می شود که مردم بیشتر به شرایط اجتماع پی ببرند و با پیروی از حضرت امام(رحمه الله علیه) با حکومت ظلم مبارزه کنند.

 

این فعال فرهنگی و اجتماعی متذکر شد: امام خمینی(رحمه الله علیه) تنها به دنبال تغییر رژیم نبودند بلکه درصدد بودند ارزش های اسلامی را در جامعه نهادینه کنند.

 

مهشیدی خاطرنشان کرد: امام راحل فرمودند که یک چشم مسلمانان بر دنیای خود و یک چشم دیگر بر دین خود گریان است و این سخن معمار کبیر انقلاب نشان می داد که دنیا و دین به خطر افتاده است و از وضع خراب مملکت در شرایط طاغوت و فرهنگ استعماری تأسف می خورد.

 

وی ابراز داشت: معمار کبیر انقلاب تبعیض فرهنگی و اجتماعی را مانع رشد کشور می دانستند و فساد دربار و کاپیتولاسیون نارضایتی مردم را پیش بینی می کند و بیان می کند که اگر این نارضایتی ها تداوم پیدا کند انقلاب بزرگتری رقم خواهد خورد.

 

فعال فرهنگی و اجتماعی استان گلستان تصریح کرد: اگر شاه به عقل بیاید و خودش کنار بروند مردم به آرامش نسبی می رسند و این خود یک نکته ارزشمند است، تمام قیام ها به دنبال زیادی خواهی و کشور گشایی بود ولی امام به فکر آرامش جامعه بود.

 

مهشیدی بیان کرد: امام راحل می دانستند که این آرامش و مبارزه با ظلم و ستم با بیداری رقم می خورد لذا به مردم و بیداری جامعه اهمیت می دادند.

 

وی گفت: امام راحل مساجد را کانون فرهنگ سازی می دانست  لذا به علما دستور می دهند از مساجد و تریبون نماز جمعه برای بیان گفتمان های اجتماعی و سیاسی جامعه اقدام کنند.

 

فعال فرهنگی و اجتماعی گلستان یادآور شد: انسانی که بیدار باشد، می تواند با قدرت عکس العملی که دارد تمام توطئه ها را خنثی کند.

 

مهشیدی افزود: مقام معظم رهبری فرمودند بیداری اسلامی نابود شدنی نیست و قطعاً پس از بیداری اسلامی امت اسلامی به اهداف خود می رسد و و لازمه آن این است که اتحاد خود را حفظ کنیم.

 

وی گفت: مقام معظم رهبری بیان کردند که امروز مهمترین نیاز دنیا و علاج همه مشکلات جامعه اتحاد و انسجام اسلامی است و بر این اساس علما و روشنفکران جهان منشور وحدت اسلام را به عنوان یک مطالبه تاریخی بیان کردند.

 

امام راحل در پیامی (به‏‎ ‎‏تاریخ 12 خرداد 1358) اعلام کردند: «ملت ما نه محرم را که شاهد قتل عام های‏‎ ‎‏وحشیانه جباران است، فراموش می کند و نه 15 خرداد (سال 1342) را که سرآغاز‏‎ ‎‏نهضت اسلامی روحانیت است» و تأکید کردند: «ملت ما این روز را عزیز می شمارد و من‏‎ ‎‏پانزده خرداد را برای همیشه عزای عمومی اعلام می کنم».

 

این مهم نشان می دهد که ریشه انقلاب اسلامی در جریان فکری شکل گیری آن در 15 خرداد قرار دارد و برای رسیدن به معیارهای انقلاب اسلامی اندیشه های ناب امام راحل که منجر به عزم انقلاب اسلامی شده است باید همواره مورد تأکید باشد.

 

 

پایان پیام/587

منبع: شبستان

کلیدواژه: مبدا انقلاب ترویج اندیشه امام راحل سالروز قیام ۱۵ خرداد بزرگداشت ۱۴ و ۱۵ خرداد قيام ۱۵ خرداد اندیشه امام راحل قیام ۱۵ خرداد ۱۵ خرداد فعال فرهنگی و اجتماعی رحمه الله علیه انقلاب اسلامی امام خمینی ملت ایران امام راحل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۷۴۸۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عزاداری کردستانی‌ها در سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع)

در سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع)، استان کردستان غرق در عزا و ماتم شد و مردم در سراسر این استان به عزاداری و سینه‌زنی پرداختند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیجار، اسماعیل زارعی کوشا در مراسم سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) که در این شهر برگزار شد، با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی و تسلیت شهادت امام صادق(ع) اظهار داشت: امام صادق علیه‌السلام دارای شخصیت بسیار بزرگی است که باید ابعاد شخصیتی این امام بزرگ بیش از پیش به نسل جوان معرفی و مورد توجه قرار بگیرد.

وی گفت: امام صادق(ع) صاحب مکتب و به واسطه هدایتی که به تبعیت از امام حسین(ع) داشتند، دین اسلام را نجات بخشید و مسیر جامعه اسلامی به سوی درستی هدایت شد.

استاندار کردستان تصریح کرد: یکی از کارهای اصلی امام صادق(ع) تربیت نیرو بود که بعد از تعلیم و تربیت، مورد توجه قرار داد، به طوری‌که این امام بزرگ بیش از چهار هزار شاگرد تربیت کردند که در نوع خود بی‌نظیر است.

وی با بیان اینکه امام صادق(ع) فرصت و ماموریتی که داشتند یک ماموریت و انقلاب فرهنگی بود، افزود: امام جعفر صادق(ع) خدمات علمی، فکری و مشخصا فرهنگی بسیار بزرگی انجام داده‌اند که همواره ماندگار است.

زارعی‌کوشا عنوان کرد: ما یک راه تربیتی و فرهنگی بیش نداریم و آن این است که ما متمسک به قرآن و اهل بیت(ع) و سنت رسول خدا(ص) باشیم.

وی انقلاب اسلامی را ادامه‌دهنده مکتب امام صادق(ع) ذکر کرد و یادآور شد: درس شهادت امام صادق این است که ما تکلیف خود را بدانیم و در مقابل همه توطئه‌ها آگاه، شناخت و بصیرت داشته باشیم. 

استاندار کردستان ابراز داشت: امیدواریم خداوند توفیق درک شناخت ائمه اطهار(ع) را به همه ما عطا کند.

نظیر این مراسم در سایر شهرستان‌های استان کردستان نیز برگزار شد.

انتهای پیام/486/

دیگر خبرها

  • تجدید میثاق مسئولان حوزه حج و زیارت با آرمان‌های امام خمینی (قدس سره)
  • استفاده از ظرفیت‌های مردمی در برنامه‌های ۳ خرداد استان مرکزی
  • ۴ هزار کردستانی به مراسم سالگرد ارتحال امام راحل اعزام می‌شوند
  • خدمات جهاد سازندگی ماندگار است
  • زوال اسرائیل در اندیشه امام و رهبر انقلاب
  • تمسک به وجود نازنین امام صادق(ع) برای امت اسلامی یک ضرورت است
  • انقلاب اسلامی تبلور مکتب سیاسی امام صادق(ع)
  • عزاداری کردستانی‌ها در سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع)
  • گفتمان انقلاب اسلامی روز به روز در حال گسترش است
  • مکتب امام صادق(ع) جامعه اسلامی را به سوی درستی هدایت کرد