Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-05-07@04:10:25 GMT

دلیل آتش سوزی در دامن خائیز مشخص شد

تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۷۵۲۱۳

دلیل آتش سوزی در دامن خائیز مشخص شد

مدیرکل محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد از دستگیر شدن کسانی خبر داد که خائیز را آتش زدند.

به گزارش مشرق، در سال‌های اخیر منابع طبیعی و مناطق حفاظت شده استان کهگیلویه و بویراحمد به دلایل مختلف در معرض نابوی قرار گرفته‌اند.

ببینید: تصاویر ماهواره‌ای آتش‌سوزی جنگل‌های زاگرس

در ۱۰ سال اخیر و همزمان با اولین روزهای گرم سال یعنی از اوایل خردادماه خبرهای ناگواری در استان کهگیلویه و بویراحمد در این حوزه شنیده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خبر آتش‌سوزی‌ها دیگر برای مردم استان کهگیلویه و بویراحمد عادی شده و برای آن‌ها جای تعجب نیست که هر نقطه‌ای از جنگل‌ها و مراتع استان در آتش بسوزد.

اما در کنار این اخبار اسف‌بار موضوعی که بیش از هر چیز موجب تاسف و تالم است به موضوع انسانی بودن دلیل آتش سوزی‌ها و البته در بسیاری از موارد به عمدی بودن آتش‌ سوزی‌ها برمی‌گردد.

چه بسیار اراضی و عرصه‌های مرتعی و جنگلی استان که در سال‌های اخیر به دلیل سودجویی افراد برای تصرف زمین‌ها در آتش سوخته شد و بلوط‌های چندین صد ساله در آتش سودجویان ایستاده و زنده زنده در آتش سوختند.

در آخرین نمونه از آتش سوزی‌های اسف‌بار در اراضی حفاظت شده و منابع ملی به آتش سوزی منطقه خائیز باید اشاره کرد.

  مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: عاملان آتش سوزی جنگل‌ها و مراتع منطقه حفاظت شده خائیز شناسایی و به دستگاه قضایی معرفی شدند.

سید اسدالله هاشمی  اظهار داشت: دو دامدار ساکن در حاشیه کوه خائیز به دلیل اختلاف ملکی اقدام به آتش زدن اراضی مورد اختلاف می‌کنند که به دلیل بی احتیاطی و شدت وزش باد، آتش به مراتع و جنگل‌های خائیز سرایت کرده . چندین روز در آتش سوختند.

وی با اشاره به اینکه این دو دامدار متخلف شناسایی و بعد از تشکیل پرونده به دستگاه قضایی معرفی شدند، عنوان کرد: هم اکنون دو دامدار متخلف به قید ضمانت از زندان آزد شده‌اند و بدون شک پرونده آنان با دقت توسط دستگاه قضایی بررسی می‌شود.

هاشمی با اشاره به اینکه ۴۰ هکتار از جنگل‌ها، مراتع و گونه‌های گیاهی منطقه حفاظت شده خائیز در آتش سوخت، افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد به حیات وحش بویژه گونه شاخص کل و بز خسارتی وارد نشده است.

وی تصریح کرد: جنگل‌ها و مراتع خائیز بعد از چندین روز آتش سوزی با تلاش نیروهای مردمی، تشکل‌های مردم نهاد، سپاه پاسداران و بسیج، هوانیروز ارتش، شرکت بهره برداری نفت و گاز، دستگاه‌های عضو ستاد بحران، جنگلبانان و محیط بانان مهار شد.

منبع: فارس

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا اعتراضات آمریکا سهام عدالت مجلس یازدهم مشرق دستگاه قضائی سپاه پاسداران بسیج دستگاه قضایی آتش سوزی آتش سوزی جنگل خائیز اخبار حوادث استان کهگیلویه و بویراحمد حفاظت شده آتش سوزی جنگل ها سوزی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۷۵۲۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طوفان مهیب در کهگیلویه و بویراحمد ؛ شدت طوفان را ببینید | تصاویر

به گزارش همشهری آنلاین،‌ علیرضا نیکروز اظهار داشت: شب گذشته طوفان میهمان نقاط مختلف استان کهگیلویه و بویراحمد بوده، ولی تاکنون هیچ‌گونه تلفات جانی از شهرستان‌های مختلف گزارش نشده است.

وی با اشاره به اینکه طوفان خسارت زیادی به زیرساخت‌ بخش‌های مختلف از جمله کشاورزی و راهسازی وارد کرده است، عنوان کرد: گزارش‌های اولیه حاکی از خسارات فراوان به کشاورزی و باغداری است.

نیکروز از اعزام کارشناسان به شهرستان‌های مختلف برای ارزیابی خسارات وارده در بخش‌های مختلف خبر داد و افزود: به محض نهایی شدن خسارات وارده، موضوع اطلاع رسانی خواهد شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد این را هم گفت که این شرایط تا روزهای آینده ادامه دارد و ضروری است عشایر و ورزشکاران از هم اکنون به فکر باشند و از رفتن به ارتفاعات و حضور در کنار مسیل‌ها خودداری کنند.

میزان بارش‌ها در مناطق مختلف

مدیرکل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به بارش های اخیر (از چهارشنبه تا شنبه صبح) استان کهگیلویه وبویراحمد گفت: دوگنبدان ۷۹.۱، دلی خمسیر ۷۸، باشت ۷۸، فیلگاه ۷۶، ماهورباشت ۷۵، امامزاده جعفر ۷۲، سوق ۷۰، امامزاده پهلوان ۶۹، برم سبز ۶۹ و دیشموک ۶۸ میلیمتر بوده است.

علی کریمی اظهار داشت: همچنین میزان بارش‌ها در علی کرمی دمچنار ۶۷، بوستان ۶۵.۵، دهدشت ۶۵.۴، دیل ۶۴، گنجگون ۶۳.۸، سی سخت ۶۳.۷، دشتروم ۶۳.۵، ستنگان ۶۲.۵، سرفاریاب ۶۱، سرآب ننیز ۵۸، یاسوج فرودگاه ۵۷.۸، چرام ۵۶، منصورخانی کاکان ۵۶، گنجه‌ای ۵۵.۸ و درغک ۵۵ میلیمتر بوده است.

وی ادامه داد: همچنین میزان بارش در مناطق وزگ ۵۴، کریک ۵۴، تنگ پیرزال ۵۳، تل گاه ۵۳، ممبی ۵۳، تنگ سرخ ۵۱، چیتاب ۵۰، لیکک ۴۸.۸، مارگون ۴۸، جاورده ۴۷، سرآسیاب یوسفی ۴۴، قلعه دختر ۴۴، لنده ۴۳، قلعه رئیسی ۴۰، پاتاوه ۳۸.۵، تنگ رواق ۳۶، موشمی زیلایی ۳۴ و سیرون شبلیز ۲۴ بود.

کد خبر 849109 منبع: تسنیم برچسب‌ها خبر مهم استان کهگیلویه طوفان

دیگر خبرها

  • ضرورت برخورد جدی دستگاه قضا با عاملان آتش‌سوزی عمدی جنگل‌ها
  • افتتاح دو شهرداری جدید شهر ممبی و شهر سرآسیاب یوسفی
  • ۹۸ و ۸ دهم درصد نرخ باسوادی در کهگیلویه و بویراحمد
  • هشدار سطح نارنجی هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد
  • کهگیلویه و بویراحمد سوگوار صادق آل عبا
  • وارد آمدن خسارت به زیر ساخت ها در استان کهگیلویه و بویراحمد
  • امدادرسانی هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد به ۲۴۰ سیل زده
  • طوفان مهیب در کهگیلویه و بویراحمد ؛ شدت طوفان را ببینید | تصاویر
  • سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) در کهگیلویه و بویراحمد
  • اعلام میزان بارش های بهاری در کهگیلویه و بویراحمد