Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صراط نیوز»
2024-05-07@05:59:27 GMT

درفصل تابستان چه مواد غذایی مصرف کنیم؟

تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۷۶۶۶۰

صراط: مریم رامشک دکترای داروسازی سنتی و عضو هیئت علمی دانشکده طب سنتی کرمان در رابطه با مصرف موادغذایی مناسب در فصل تابستان گفت: غذا بهتر است پختنی و آب پز باشد و از غذا‌های کبابی یا سرخ شده کمتر استفاده شود.

او با اشاره به اینکه مصرف غذا‌هایی مانند خورشت سبزیجات که سبزی آن سرخ نشده وحبوبات آن کم، و هم چنین مقدار زیادی گوشت نداشته باشد خوب است، افزود: لازم است کمی ترشی مانند غوره، آب غوره، لیمو و نارنج به آن اضافه شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



رامشک با بیان اینکه بهتر است در این فصل گوشت قرمز به مقدار کمتری مصرف شود و به جای آن بیشتر از گوشت‌های سفید مانند (مرغ و ماهی) که گرمای کمتری دارند استفاده شود، تصریح کرد: ماهی با داشتن مزاج سرد و‌تر برای این فصل بسیار مناسب است؛ در صورتی که خیلی سرخ نشده و ادویه جات تند نیز به مقدار زیاد به آن اضافه نشود.

عضو هیئت علمی دانشکده طب سنتی گفت: از غذا‌های دیگر مناسب این فصل آب دوغ خیار، ماست، خیار و مقداری نان؛ سبزیجات خنک مانند خیار، کاهو، کدو خورشتی (سبز)، گشنیز، اسفناج و ماست اسفناج است که باید استفاده شود.

او بیان کرد: انواع آش و سوپ خصوصا سوپ جو و آش جو (به دلیل خنک بودن) بسیار مفید است و از بهترین غذا‌ها برای رفع عطش و کاهش حرارت بدن است.

رامشک در ادامه تصریح کرد: از انواع آش‌های دیگر که در طب سنتی ایران بسیار سفارش شده آش اجاصیه (آلو) و رمانیه (انار) است.

او با اشاره به طرز تهیه‌ی آش آلو افزود: ابتدا برنج را پخته وسپس آلوی تازه یا آلوی خشک را جوشانده و صاف نموده؛ و آب آلو را با شیره بادام شیرین اضافه کرده و پس از چند جوش میل کنید.

رامشک در ادامه عنوان کرد: اگر اسفناج یا کدو و همچنین ماش پوست کنده هم اضافه نمایید بهتر است.

عضو هیئت علمی دانشکده طب سنتی از مواد لازم برای تهیه آش انار گفت: برنج خیسانده (یک استکان)، لپه (نصف استکان) سبزی آش، شامل تره، جعفری، گشنیز، مقداری نعناع، ترخون و مرزه تازه یا خشک، زرد چوبه و نمک به مقدار کافی، کوفته سرگنجشکی یا بال و یا گردن مرغ، و رب انار اضافه کنید.

او تاکید کرد: بیمارانی که مشکلات گوارشی یا نفخ دارند، آش را بدون لپه استفاده کنند.

رامشک، انواع نوشیدنی‌های مناسب فصل تابستان را شامل آب، دوغ، شربت‌ها مانند، ریواس، انار، سکنجبین، لیموترش و خاکشیر دانست و بیان کرد: میوه جات مناسب نیز شامل آلو، آلبالو، گیلاس، ریواس، خیار، خیار چنبر، هندوانه، سیب وگلابی است.

او در ادامه تصریح کرد: افرادی که مزاج سرد دارند باید توجه داشته باشند درمصرف موادغذایی مفیدی که ذکر شد حتی در فصل تابستان نیز زیاده روی نکند.

عضو هیئت علمی دانشکده طب سنتی از موارد جلوگیری در رفع عطش بیمار گفت:

بدن فرد را با آب برگ گل ختمی بشویید
جوشانده ریشه شیرین بیان به تنهایی برای تسکین عطش مفید است
خاکشیر را درآب یخ و شکر حل و میل نمایید.
خوردن زردآلو
مخلوط عرق شاتره، عرق کاسنی و عرق نعناع
خوردن نان لواش وسوخاری، برنج باعدسی وپرهیز از غذا‌های گرم

منبع: صراط نیوز

کلیدواژه: طب سنتی تابستان گوشت قرمز مزاج سرد صراط فصل تابستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.seratnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صراط نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۷۶۶۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خواص گیاه معجزه گر شنگ و روش مصرف آن

در ایران، گیاهی خودرو و بسیار مفید وجود دارد که هم اکنون در فصل رویش آن هستیم. این گیاه نه تنها در آشپزی کاربرد دارد بلکه به عنوان دارو نیز مصرف می‌شود.

«شنگ»، گیاهی خودرو و مفید از خانواده کاسنیان، از اردیبهشت تا تیر در مناطق کوهستانی ایلام ایران می‌روید. با فرا رسیدن بهار و پایان سرما، این گیاه خوراکی و دارویی سر از خاک بر می‌آورد.

به گزارش فرطب، شنگ که با نام‌های دیگری همچون آلاله شنگ، ریش بز خالدار، اشلنگ، یمنیه، قندرون، سنسفیل، تسلسفیل، اسپلنج، اسفلنج و یملیک شناخته می‌شود، به دلیل خواص بی‌شمارش، محبوبیت زیادی دارد. در ادامه این مقاله، به تفصیل به بررسی خواص و کاربردهای این گیاه پرداخته‌ایم.

خواص دارویی گیاه شنگ در طب سنتی

گیاه شنگ که در طب سنتی استفاده‌های فراوانی دارد، در درمان زخم‌های گوارشی و مشکلات ریوی مفید است. به دلیل داشتن خواص قابض، در درمان خونریزی‌های رحمی و دستگاه تنفسی و همچنین برخی انواع اسهال کاربرد دارد. پودر گل و ریشه شنگ برای تسریع در التیام زخم‌های چرکی و سوختگی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، و ریشه آن برای سم‌زدایی بدن به کار می‌رود.

مصرف شنگ: خواص و کاربردهای آشپزی و درمانی

شنگ را می‌توان به شکل جوشانده استفاده کرد یا از برگ‌های آن برای ساخت ضماد به منظور درمان زخم‌ها بهره برد. ریشه این گیاه که خواص اصلی آن را داراست، به صورت دم‌کرده مصرف می‌شود، گرچه طعم تلخ آن ممکن است کمی ناخوشایند باشد. پزشکان طب سنتی، ریشه و برگ‌های خشک شده‌ی شنگ را پودر کرده و برای استفاده‌های خارجی با دیگر ترکیبات گیاهی مخلوط می‌کنند.

غذاهای محلی ایران با استفاده از شنگ

آش شنگ به عنوان یک غذای سنتی ایرانی با سبزی کوهی شنگ تهیه می‌شود که شامل موادی چون نخود، لوبیا چیتی، عدس، نمک، فلفل، کشک، پیاز داغ، نعنا داغ و سیر است و طعمی عالی دارد. شنگ همچنین به عنوان چاشنی در سالادها و سایر غذاها استفاده می‌شود. شنگ‌پلو، که با تفت دادن شنگ خردشده با پیاز و گوشت قیمه و ادویه تهیه می‌شود، پس از آبکشی با برنج مخلوط و دم کشیده می‌شود، نمونه‌ای دیگر از غذای محلی پرطرفدار است.

جمع بندی

گیاه شنگ، با خواص دارویی و غذایی فراوان، یکی از گیاهان خودروی محبوب در طب سنتی ایران است. این گیاه در درمان زخم‌ها، مشکلات گوارشی و ریوی به کار می‌رود و همچنین به عنوان یک ماده غذایی مغذی در آشپزی سنتی ایران، به خصوص در تهیه آش و شنگ‌پلو، استفاده می‌شود. افزایش آگاهی نسبت به فواید این گیاه می‌تواند به بهبود سلامت عمومی کمک کند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • این مواد غذایی قند پنهان دارند
  • افزایش ابتلا به آسم با مصرف این مواد غذایی
  • چه مواد غذایی از آسیب های آلودگی هوا محافظت می‌کند
  • خواص گیاه معجزه گر شنگ و روش مصرف آن
  • کاهش آلرژی بهاری با مصرف این مواد غذایی
  • کاهش آلفرژی بهاری با مصرف این مواد غذایی
  • شربت توت فرنگی بهترین نوشیدنی برای روزهای گرم تابستان
  • بخور نخور های تغذیه در تقویت چشم و بینایی + نکات مهم
  • امحای ۲۰۰۰ کیلوگرم مواد غذایی فاسد در میاندوآب
  • امحای ۲ تن انواع مواد غذایی غیرقابل‌مصرف در میاندوآب