Web Analytics Made Easy - Statcounter

این موضوع با وجود تمامی اقدام‌های نسبتا خوبی که سال‌های اخیر از سوی مسوولان در پیشگیری و مقابله با تغییر کاربری اراضی کشاورزی در روستاهای منطقه انجام شده  به دلیل اهمیت موضوع هنوز کافی نیست و شاهد تداوم برخی سوء استفاده‌ها در این مورد هستیم.

در این ارتباط بارها ساکنان روستاهای منطقه به خصوص در دهستان میانکوه از ضرورت نظارت و پیگیری جدی و برخورد مناسب با این پدیده و متخلفان توسط مسوولان امر تاکید و تحقق آن را به عنوان یک ضرورت در راستای حفظ کشاورزی و احیای باغ های منطقه ذکر کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مردم اعتقاد دارند، برای پیشگیری عملی با پدیده تغییرکاربری اراضی کشاورزی برای ساخت و سازهای غیرمجاز باید همت و همکاری جدی بدون موازی‌کاری و چشم‌پوشی تا رسیدن به نتیجه مطلوب با جلب همکاری تمامی متولیان امر صورت گیرد.

مردم همکاری کنند

به گفته عضور شورای اسلامی روستای منشاد دهستان میانکوه، برخورد جدی و پیشگیری با افرادی که به دنبال تغییر کاربری اراضی کشاورزی برای ساخت واحدهای مسکونی و تجاری هستند باید در اولویت این شورا با همکاری مردم قرار دارد.

علی دهقان افزود: با وجود تلاش و اقدام‌های خوبی که برای پیشگیری از این پدیده صورت گرفته است ، هنوز افراد سودجویی که با خرید اراضی مزروعی و باغ ها به دنبال تغییر کاربری هستند.

وی اظهار داشت: دهیاری و شورای اسلامی با همکاری مردم نظارت را برای جلوگیری از این عمل انجام می‌دهند ولی بدون شک تا همکاری جدی مردم نباشد نمی‌توان  کاملا به موفقیت رسید.

عضو شورای اسلامی منشاد اظهار کرد: مردم باید در صورت مشاهده هرگونه تخلف در این مورد در اسرع وقت دهیار و شورا را در جریان موضوع قرار دهند که طبق مقررات اقدام مناسب برای پیشگیری از این امر صورت ‌گیرد .

دهقان تصریح کرد: هر فعالیتی در روستاها باید در چارچوب مقررات و هماهنگی با مسوولان محلی ، دهیاری و اعضای شورای اسلامی باشد که این کاربه نفع مردم است و کسی متضرر نمی‌شود و همه باید برای تحقق قانون تلاش کنیم .

تغییر کاربری خلاف مقررات 

همچنین به گفته معاون مدیریت جهاد کشاورزی مهریز برخورد با پدیده تغییر کاربری اراضی کشاورزی برای ساخت و سازهای غیرمجاز موضوع مهمی است که متولی نظارت آن این اداره با همکاری سایر دستگاه‌ها و همکاری مردم و دهیاران است .

محمدحسین حکیمی افزود: در برخی روستاهای ییلاقی برخی افراد سودجو دنبال تغییر کاربری اراضی هستند که طبق مقررات، این اداره با همکاری سایر بخش‌ها ورود و وظایف قانونی خود را در پیشگیری و مقابله انجام می‌دهد.

وی اظهار کرد: هرگونه ساخت و ساز در اراضی کشاورزی و باغ ها باید در چارجوب مقررات و هماهنگی باشد و اولویت این اداره نظارت است که تاکنون اقدام‌های خوبی صورت گرفته و همچنان ماموریت‌های محوله را  انجام میدهد.

این مسوول تصریح کرد: سال‌های اخیر در این مورد برای پیشگیری جلسه‌های متعددی با حضور اعضای دستگاه‌های مختلف و همکاری خوب دهیاران و شوراهای روستایی  و حمایت مسوولان شهرستان برگزار شده است.

حکیمی یادآور شد: مردم باید به خصوص در روستای ییلاقی بخش مرکزی، دهیاران و شوراهای اسلامی را یاری دهند و در صورت مشاهده هرگونه اقدام برای تغییرکاربری باغ ها و زمین‌های کشاورزی همکاری کنند.

همکاری همگان نیاز است

بخشدار مرکزی مهریز هم گفت: حفظ اراضی کشاورزی با همکاری مردم و مسوولان و همراهی دهیاران و شورای روستاها  مورد توجه بخشداری است که طبق مقررت اعمال می‌شود.

مهدی دهقانی‌زاده افزود: دهیاران و اعضای شوراها در کنار مسوولان در چارچوب مقررات بدون کمترین چشم‌پوشی، جدی همواره طبق برنامه وظایف خود را در حفظ باغ های مناطق زیرپوشش بخش مرکزی انجام می‌دهند.

این مسوول به نقش موثر مردم در کمک به مسوولان در تحقق این هدف مهم و حفظ باغ ها و اراضی زراعی و باغی اشاره کرد و با قدردانی از همراهی‌های خوب گذشته بر تداوم این موضوع در سال‌جاری به عنوان اولویت تاکید کرد.

دهقانی‌زاده یادآور شد: تاکنون برای پیشگیری از تغییرکاربری اراضی کشاورزی و باغ های منطقه اقدام‌های بسیار خوبی با همراهی مسوولان و مردم انجام گرفته و به خاطر اهمیت موضوع همه با جدیت در کنار هم کارها را ادامه می‌دهند.

تغییر کاربری خلاف مقررات 

همچنین فرماندار مهریز قبلا گفته بود: هرگونه ساخت و ساز و تغییر کاربری اراضی ملی، باغ‌ها و مزارع کشاورزی در شهرستان ممنوع است، باید دهیاران و اعضای شورای روستاها طبق قانون نظارت بیشتری در این ارتباط داشته باشند.

رضا زارع زاده مهریزی در نشست شورای مشورتی شوراها و دهیاران دهستان میانکوه افزود: تجاوز به اراضی ملی و ساخت و سازهای غیرقانونی موجب نابودی روستاها و نارضایتی مردم شده است.

وی ادامه داد: دهیاران با همکاری شوراها نسبت به وظایف خود در امر نظارت، ارایه گزارش و پیگیری برای پیشگیری و برخورد با متخلفان اقدام کنند.

پیشگیری در اولویت باشد

همچنین امام‌جمعه مهریز قبلا گفته بود: جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی در مرکز این شهرستان به خصوص روستاهای ییلاقی در اولویت کار مدیریت جهاد کشاورزی قرار گیرد.

 حجت‌الاسلام عبدالرضا محی‌الدینی در دیدار با کارکنان جهاد کشاورزی منطقه افزود: تغییر کاربری اراضی و تبدیل آن به واحدهای مسکونی موجب نابودی بسیاری از باغ‌های منطقه می‌شود.

وی ادامه داد: نه‌تنها جهاد کشاورزی بلکه دهیاران و اعضای شوراهای روستایی با همکاری مردم برای حفظ باغ‌ها و اراضی کشاورزی تلاش کنند.

بخش مرکزی مهریز شامل دهستان های میانکوه ، ارنان ، تنگچنار ، بهادران و خورمیزات است و از جمعیت ۵۵ هزار نفری شهرستان حدود ۳۰ درصد در روستاها زندگی می‌کنند.

مهریز ۱۷ هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی کشاورزی دارد و پنج هزار خانوار در این بخش فعالیت دارند که از این میزان ۱۰ هزار هکتار باغ‌  و بقیه اراضی است.

مرکز این شهرستان در ۳۰ کیلومتری جنوب شهر یزد قرار دارد.

برچسب‌ها مهریز روستائیان تغییر کاربری اراضی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مهریز روستائیان تغییر کاربری اراضی مهریز روستائیان تغییر کاربری اراضی تغییر کاربری اراضی کشاورزی همکاری مردم برای پیشگیری جهاد کشاورزی شورای اسلامی باغ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۷۹۶۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع تداخل ۵ هزار و ۲۵۳ هکتار از اراضی کشاورزی استان قزوین

در نشست کمیسیون رفع تداخل اراضی استان، پلاک‌های موسی لو کهنه در شهرستان بوئین زهرا، غوره در از توابع شهرستان قزوین، توداران و کذلک در شهرستان آبیک پس از اتمام کار کارشناسی و اتخاذ آرا مراحل رفع تداخل آنها به پایان رسید.

از مجموع هزار و ۲۰۲ پلاک در استان قزوین ۱۹۰ پلاک مستثنیات بوده و یک هزار و ۱۲ پلاک مشمول رفع تداخل است که تاکنون کار کارشناسی ۹۱۸ پلاک به پایان رسیده است.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • قلع و قمع ۱۲ مورد ساخت و ساز غیر مجاز در نیشابور
  • قلع و قمع ۴۸ بنای غیرمجاز در اراضی کشاورزی شهرستان سامان
  • سند دار شدن املاک زمین‌های زراعی روستاهای فیروزکوه در سال جاری
  • ۴۸ بنای غیرمجاز در اراضی کشاورزی سامان تخریب شد
  • رفع تداخل ۵ هزار و ۲۵۳ هکتار از اراضی کشاورزی استان قزوین
  • ۱۰۰ درخت در ۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی صالحیه قطع شد
  • ۱۵ تغییر کاربری غیرمجاز در آمل قلع و قمع شد
  • قطع ۱۰۰ درخت در ۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی صالحیه
  • ۳۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان کاشمر سند دار شد 
  • رفع موانع تحقق حداکثری حدنگاری کرمان با همکاری فرمانداران