Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@03:12:52 GMT

کرونا درهرمزگان، ازوضعیت سفید تا قرمز

تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۷۹۸۸۳

کرونا درهرمزگان، ازوضعیت سفید تا قرمز

هنگامی که وزارت بهداشت و درمان جدول ابتلا به بیماری کرونا را در استان‌ها نشان می‌داد در آن روزها هرمزگان وضعیت سفید داشت و حتی مسوولان هم این استان را سفید اعلام کردند اما دیری نپایید که رنگ‌ها عوض شدند از سفید به نارنجی و اکنون به وضعیت هشدار و قرمز رسیده، بطوری که ظرف ۲ هفته اخیر سرعت انتشار آن آنقدر بالا برده که نگرانی عمیق برای آحاد جامعه ایجاد کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیماری در این استان جا خوش کرده چرا که استانی پر رفت وآمد و مهاجر پذیر است؛ از یک سو مردم هرمزگان به شهرهای دیگر می‌روند و از سوی دیگر اهالی شهرهای دیگر به استان سفر می‌کنند که سوغات هر ۲ گروه، کرونا بوده و هنوز خیلی‌ها به این باور نرسیده‌اند که دارند به شیوع این بیماری کمک می‌کنند.

 درحالی که استان هایی که وضعیت قرمز داشتند به یک ثبات نسبی رسیده و تقریبا بیماری کنترل شده ولی موج سوم این بیماری در روزهای اخیر درهمه نقاط استان هرمزگان شدت یافته بطوری که وضعیت تخت‌های بیمارستانی دیگر جوابگو نیست و با این حجم حتی قابل پذیرش هم نیستند.
در این روزها که مسوولان تاکید دارند که مردم از خانه خارج نشوند، بساط عروسی‌ها و دورهمی ها بیشتر رواج پیدا کرده و حال به جای برگزاری این مراسم‌ها در شهر به اطراف و روستاها کشانده شده که بازهم در افزایش مبتلاها بسیار موثر است، چرا که این بیماری دامن همه را گرفته است.
از یک طرف برخی افراد که ناقل بیماری هستند تا لحظه ای که از پا نیافتاده اند درحال گردش و سیر و سیاحت هستند و به سایر افراد انتقال می‌دهند تا اینکه به مرحله ای می‌رسند که مجبور می‌شوند به بیمارستان مراجعه کنند و بستری شوند و از سوی دیگر نیز افرادی که بیماری آن‌ها مثبت شده باز هم با وجود اطلاع از سخت بودن آن به جای استراحت در منزل مدام در حال حرکت هستند که درنهایت چرخه بیماری توسط این گروه ها دست به دست می شود.

چرا کرونا به هرمزگان بازگشت

ویروس کرونا که به گفته مسوولان استان هرمزگان تحت کنترل بود و حتی دربین استان‌های دیگر وضعیت به نسبت بهتری داشت و اعداد بیماران تک رقمی و نهایت ۲ رقمی بود چگونه روزانه تا بالای ۲۰۰ مورد رسیده و نگرانی‌ها را از این بابت بیشتر کرده است.
از یک سو شرایط کسب وکار فراهم شده و سفرهای درون وبرون شهری آغاز شد و از سوی دیگر مردم هم برای اینکه با بیماری کنار بیایند دیگر از دستکش و ماسک استفاده نمی‌کنند و در اجتماع هم بدون رعایت فاصله اجتماعی حضور می‌یابند و امروز کار به جایی رسیده که کسی نمی‌داند که فرد ناقل و یا بیمار است همین امر به شدت شیوع این بیماری افزوده اسن.
حال فرد بیمار، ناقل وسالم در یک صف قرار گرفته اند و کسی نمی‌داند که وضعیت چگونه است؛ بطوری که افراد پس از اینکه به مرحله سخت رسیده که توان حرکت نداشته باشند معلوم می‌شود که بیمار بوده ولی اظهار نکرده زیرا این افراد از رفتن به بیمارستان و بستری شدن نگران بوده واقدام به خود درمانی می‌کنند.
دربین این افراد از کادر پزشکی و درمانی تا افراد عادی دیده می‌شود که به نوعی بروز داده نمی‌شود و یکی از عوامل شیوع این بیماری در موج سوم می‌تواند همین باشد که این افراد با وجود اطلاع از بیماری خود در اجتماع حضور دارند  و می‌توان گفت این‌ها همان طیف هایی هستند که گفته می‌شود که به آن ها اعلام شده درخانه استراحت کرده و داروها مصرف کنند.
دراین شرایط که همه گیری بیماری کرونا مطرح است نباید به بیمار قطعی اعتماد کرد و اجازه داد که به خانه برود و در آنجا استراحت کند، چراکه چرخه بیماری را گسترش داده و دامنه شیوع را بیشتر می‌کند و به همراه خود شمار زیادی را روانه بیمارستان‌ها می‌کند.
گرانی ماسک های بهداشتی هم می‌تواند به شیوع این بیماری کمک کند زیرا ماسک یک بار مصرف ابتدا رایگان بوده و بعد نایاب شد، قیمت یک عدد ماسک از ۳۰هزار ریال شروع شد و اکنون به ۱۵۰ هزار ریال رسیده و خود این موضوع به همراه رهاسازی ماسک ودستکش مصرف شده در معابر عمومی هم می‌تواند به شیوع بیماری کمک کند.
همچنین استفاده نکردن برخی از مسوولان ادارات در نشست‌ها و برنامه‌ها از ماسک و کم توجهی آن ها به استفاده نکردن مردم نیز کمک کرده و مردم زمانی که می‌بینند مسوولان براحتی و بدون ماسک ودستکش در انظار عمومی ظاهر می‌شوند آنها هم هم فکر می‌کنند بیماری اثری ندارد یا چیز مهمی نیست.
 نکته اساسی دیگر اینکه دانشگاه علوم پزشکی تنها شمار بیماران و فوتی کرونا را اعلام می‌کند، درحالی که بیماران حاد تنفسی و مشکوک به کرونا آمار آن ها کمتر اعلام می شود که اگر اعلام شود جمع این افراد دوبرابر می‌شود اما  تدفین و تشییع این افراد براساس پروتکل بهداشتی کرونا صورت می‌گیرد.
از سوی دیگر کرونا معیشت مردم عادی که هیچ شغل ثابت و کارمندی نداشته را هدف قرار داده و بسیاری از مردم که رزق  و روزی شان روزانه است نمی‌توانند به مدت طولانی در خانه بمانند زیرا این‌ها افرادی هستند که دارای کسب وکار بوده و مشمول کمک‌های مومنانه هم نمی شوند لذا بعد از اعلام ستاد مقابله با کرونا مجبور بودند به کار برگردند.
بسیاری از این افراد کسب وکار خود را از دست داده و مشاغل خرد و دستفروشی زمان می‌برد که به رونق قبلی برگردد لذا این قشر به جای وام  تا مدت‌ها حتی حقوق ماهیانه دریافت کنند زیرا دراین مدت هرچه اندوخته داشته خورده و بازگشت به کسب اولیه را ندارند. 

 شهرهای بندرعباس، میناب- رودان و قشم در وضعیت قرمز
طبق اعلام ربیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان هم اکنون شهرستان های بندرعباس، میناب و رودان و قشم از نظر شیوع کرونا در وضعیت قرمز قرار دارند و بندرخمیر و حاجی آباد هم درحال نزدیک شدن به این وضعیت هستند.
 دکتر حسین فرشیدی افزود: با وجود تقویت زیرساخت های درمانی، افزایش مراقبت‌های بهداشتی و قرنطینه های موثر، سیاست‌های ما برای کاهش روند مبتلایان در استان بوده ولی در ۲ هفته اخیر، جهش قابل توجهی در آمار مبتلایان کرونا در استان هرمزگان داشتیم.
وی ادامه داد: در راستای اقدام‌های پیشگیرانه وآمادگی هرچه بیشتر، درحال حاضر با تفاهم نامه‌ای که صورت گرفته، ۶۰ تخت به بخش آی.سی.یو بیمارستان شهید محمدی اضافه‌شده و حتی ممکن است یک تا ۲ هتل در سطح استان را برای بیماران کرونایی اختصاص دهیم.
رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان اظهارداشت: در زمینه افزایش شمار بیماران کووید ۱۹  از قبل پیش‌بینی می‌شد که در نیمه خرداد جاری در این پیک شاهد موج سوم این بیماری باشیم و امید است تا اواخر همین ماه سیر نزولی داشته باشیم.
فرشیدی یادآورشد: در هفته گذشته بدلیل اجباری شدن استفاده از ماسک در دستگاه های اجرایی قیمت آن افزایش یافت ولی باید برای کنترل این بیماری استفاده از ماسک برای تمامی رانندگان خطوط حمل و نقل عمومی و مسافران اجباری شود و حتی اگر بازارها و مجتمع‌های تجاری پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند، تعطیلی می‌کنیم.
وی اضافه کرد: البته ۳۰ درصد از کسانی که تست ویروس کرونا می‌دهند، احتیاجی به تست ندارند لذا از این پس فقط افرادی که پزشک تایید می‌کند، باید تست بدهند و دیگر به هیچ وجه تست هایی که  لازم نیست انجام نمی‌شود.

زنگ خطر در هرمزگان به صدا در آمده است
مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نیز در این باره گفت: به دلیل گسترش ویروس کرونا، هفت شهرستان استان شامل شرق، غرب، شمال و جنوب در وضعیت قرمز قرار گرفتند.
دکتر فاطمه نوروزیان افزود: بندرعباس و میناب از هفته گذشته جزو شهرستان های قرمز بودند و شهرستان های رودان، قشم، حاجی آباد، بندرخمیر و بستک نیز با توجه به شرایط بیماری، این  هفته در وضعیت قرمز قرار گرفتند.
وی خطاب به شهروندان گفت: فقط در مواقع خیلی ضروری از منزل بیرون بروید؛ تنها و بدون خانواده و کودکان باشد و در مکان‌های شلوغ و مسقف مثل ادارات و فروشگاه ها و سوپرمارکت ها و سایر اماکن ماسک بزنید و فاصله یک و نیم تا ۲ متری را رعایت کنید زیرا خطر ابتلاء به کرونا از آنچه که فکر می‌کنید به شما نزدیک تر است.
مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان یاد آورشد: در ۲ هفته اخیر آمار رو به افزایش در موارد مثبت کم علامت، بستری و فوتی های ناشی از ابتلا به کووید-۱۹ داریم که نشان از وقوع یک اوج گیری بسیار بزرگ بیماری در سطح استان بویژه در شهرستان های بندرعباس، قشم، میناب، بندرلنگه، رودان و بندرخمیر است.
نوروزیان تصریح کرد: پیش بینی اوج بیماری در اواسط خردادماه را داشتیم و اکنون اگر همکاری و همراهی بیشتر مردم را در رعایت توصیه‌های بهداشتی داشته باشیم، شاید بتوانیم تا اواخر خرداد این پیک را پشت سر بگذاریم و از اوایل تیرماه روند کاهشی را داشته باشیم.
رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت نیز گفت: تاکنون ۱۶۴ هزار و ۲۷۰ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۵۹ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۸۰۷۱ نفر رسید.
کیانوش جهانپور روز پنجشنبه درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا در کشور بیان کرد: از دیروز تا امروز ۱۵ خرداد ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، سه هزار و ۵۷۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد. از بین مبتلایان جدید، ۴۹۴ مورد بستری و سه هزار و ۸۰ مورد از افراد معادل ۸۶ درصد از موارد جدید در تماس با مبتلایان بودند که شناسایی شدند.
وی ادامه داد: در نتیجه مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۱۶۴ هزار و ۲۷۰ نفر رسید.
جهانپور درباره فوتی‌های کرونا نیز گفت: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۵۹ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۸۰۷۱ نفر رسید.
رییس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت درباره بهبود یافتگان بیان کرد: خوشبختانه تاکنون ۱۲۷ هزار و ۴۸۵ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۲۵۶۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.
وی درباره تعداد تست‌های انجام شده اظهار کرد: تاکنون یک میلیون و ۱۹ هزار و ۳۶۲ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.
جهانپور گفت: وضعیت خوزستان همچنان قرمز است. استان‌های هرمزگان، کردستان و کرمانشاه در وضعیت هشدار جدی قرار دارند.
وی بیان کرد: توصیه‌های بهداشتی مثل رعایت نکات بهداشت فردی و عمومی و استفاده از ماسک و پرهیز از ترددهای غیرضروری همچنان پابرجاست. امیدواریم با رعایت نکات بهداشت فردی و عمومی، وضعیت مطلوب‌تری را در این استان‌ها و سراسر کشور شاهد باشیم.
 و در نهایت برای کنترل و کاهش بیماری کرونا به این توصیه بهداشتی توجه جدی کنیم که به یاد داشته باشیم استفاده از ماسک به تنهایی ما را ایمن نمی کند.فاصله ۱ تا ۲ متر را با دیگران حفظ کنیم و دستها را مرتب بشوییم.

برچسب‌ها ویروس کرونا هرمزگان بهداشت و سلامت پروندهٔ خبری کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا هرمزگان بهداشت و سلامت ویروس کرونا هرمزگان بهداشت و سلامت دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان استفاده از ماسک شیوع این بیماری وضعیت قرمز روابط عمومی ویروس کرونا داشته باشیم سوی دیگر استان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۷۹۸۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عکس| آخرین تصویر از بازیگر پایتخت پیش از فوت /دلیل مرگ

آفتاب‌‌نیوز :

«ملوک طلوع‌نژاد» بازیگر گلستانی سریال پایتخت، پیشکسوت نمایش رادیو گلستان، تئاتر و تلویزیون پس از چند روز بستری در بیمارستان به دلیل ابتلا به کرونا و زخم سیاه ناشی از کاهش سیستم ایمنی بدن جان خود را از دست داد. وی در سری نخست سریال پایتخت در کنار بازیگران این سریال بخصوص «احمد مهرانفر»، «محسن تنابنده» و «ریما رامین‌فر» ایفای نقش کرد. وی سال‌های سال در عرصه تئاتر نیز فعالیت داشت.

دلیل اصلی مرگ بازیگر سریال پایتخت

خانم ملوک طلوع نژاد بعد از مبتلا شدن به قارچ سیاه تحت عمل جراحی قرار گرفت، اما متاسفانه به علت عفونت ناشی از بیماری کرونا و زخم‌های قارچ سیاه دستگاه ایمنی بدن او به شدت پایین آمده بود و بر اثر عفونت کرونا درگذشت. گفتنی است سریال پایتخت به کارگردانی سیروس مقدم باعث را که بازی خانم ملوک طلوع نژاد به خوبی دیده شود.

او در فیلم‌های تاکسی برگشتی که از شبکه تبرستان پخش می‌شد نیز بازی کرده بود فیلمی که توسط آقای محمد حسین صفری کارگردانی شد.

خانم طلوع نژاد در سریال پایتخت نقش لیدر نقی معمولی را بر عهده داشت نقی در پایتخت ۵ در مسابقات ورزشی کشتی شرکت کرده بود و خانم طلوع نژاد به عنوان لیدر در سریال بازی می‌کرد.

روز شنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۰ ملوک طلوع نژاد بازیگر تئاتر و تلویزیون متولد گلستان و هنرمند پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون و گروه نمایش رادیو گلستان که با بازی در سریال پایتخت ۵ و پایتخت ۶ به شهرت رسید بر اثر بیماری شایع قارچ سیاه و کرونا و ابتلا به بیماری از شایع‌ترین خبر‌های امسال دارفانی را وداع گفت.

منبع: خبرآنلاین

دیگر خبرها

  • بهبود وضعیت بنادر، گمرکات وانبارهای اموال در استان هرمزگان
  • آخرین وضعیت تامین داروهای تالاسمی اعلام شد
  • وضعیت ناپایدار جوی و دریایی در هرمزگان/ شناور‌های سبک با احتیاط تردد کنند
  • هلال سفید انتهای ناخن را جدی بگیرید + رازهای مهم
  • شارژ رفاه با دورکاری؛ کرونا با زندگی ما چه کرد؟!
  • کارت قرمز به جای تشویق به نجات جان! اخراج بازیکن به خاطر درخواست کمک برای هوادار بیمار
  • شرایط فروش قسطی جک J ۴ و کی ام سی T ۸
  • تجلیل ازدکترعراقی‌زاده بنیانگذار آموزش دندانپزشکی درهرمزگان
  • شرایط فروش قسطی جک J۴ و کی ام سی T۸ اعلام شد
  • عکس| آخرین تصویر از بازیگر پایتخت پیش از فوت /دلیل مرگ