Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@00:14:42 GMT

گرم شدن هوا و احتمال شیوع تب کریمه کنگو در گلستان

تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۸۱۴۴۵

گرم شدن هوا و احتمال شیوع تب کریمه کنگو در گلستان

رعایت نکردن نکات بهداشتی از سوی پرورش دهندگان دام احتمال انتقال این بیماری از دام به انسان و گسترش آن را افزایش می‌دهد و از آنجا که گلستان یکی از قطب‌های پرورش و تولیدات دامی است؛ این آسیب جدی تر به نظر می‌رسد.

تب کریمه کنگو با ویروس منتقل می شود، این بیماری نخستین بار در سال ۱۹۴۴ در کریمه شبه‌جزیره‌ای در اوکراین مشاهده شد، سپس در سال ۱۹۶۹ در کشور کنگو هم جان چند انسان را گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تب کریمه کنگو یک بیماری حاد تب دار و خون ریزی دهنده است که از طریق گزش کنه یا تماس با خون یا ترشحات یا لاشه دام و انسان آلوده منتقل می شود.

کارشناس اداره کل دامپزشکی گلستان در این باره گفت: بهترین راه پیشگیری از ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو ذبح دام در کشتارگاه و تهیه گوشت از قصابی‌های معتبر است.

سید مصطفی صداقت به خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار داشت: اداره کل دامپزشکی گلستان از ابتدای هر سال برای مقابله با شیوع تب کریمه کنگو عملیات سم پاشی رایگان دام و جایگاه های دامی را اجرا می کند.

وی اضافه کرد: از ابتدای امسال با اعزام گروه های دامپزشکی ۴۹ هزار و ۲۲۵ راس دام زنده و ۱۸۷ هزار و ۴۵۰ متر مربع جایگاه نگهداری دام با هدف جلوگیری از انتقال بیماری تب کریمه کنگو سم پاشی شد.

به گفته وی، عملیات سم پاشی علیه بیماری تب کریمه کنگو توسط نیروهای دامپزشکی استان گلستان همچنان ادامه دارد.

مدیرکل دامپزشکی گلستان نیز با بیان این که گرم شدن هوا افزایش کنه در دام ها را به دنبال دارد، گفت: شیوع تب کریمه کنگو در استان به ویژه در تابستان محتمل بوده و از دامداران و افراد مرتبط با نگهداری و کشتار دام در منطقه درخواست می شود با حساسیت بیشتری نکات بهداشتی را رعایت کنند.

غلامرضا محرابی افزود: برای مقابله با تب کریمه کنگو در استان گلستان ضروریست دامداران منطقه از نقل و انتقال، خرید و فروش دام های مشکوک و غیر بومی بدون مجوز دامپزشکی خودداری و با استفاده از سموم مناسب جایگاه های دامی را بطور مستمر ضدعفونی و از جداسازی و له کردن کنه‌های موجود روی بدن دام بپرهیزند.

وی همچنین از افراد مشغول به کار در واحدهای عرضه گوشت قرمز در گلستان خواست هنگام خرد کردن گوشت از دستکش استفاده کنند چون تماس انسان با خون و بافت‌های آلوده می تواند بیماری زا باشد.

وی اضافه کرد: شهروندان نیز گوشت‌های بدون برچسب و مهر دامپزشکی نخرند و پس از خرید گوشت دست کم ۲۴ ساعت در یخچال و دمای صفر تا چهار درجه سانتیگراد نگهداری کرده و سپس مصرف کنند.

مدیرکل دامپزشکی گلستان گفت: افراد مشغول در کشتارگاه‌های دام نیز در صورت ایجاد زخم یا جراحت جلدی در هنگام ذبح و یا بروز علایم بیماری شامل تب بالا، دردهای عضلانی و سر درد، پرخونی مخاط چشم و خونریزی عمومی در بدن سریع به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کنند.

در گلستان ۳۰۰ هزار راس دام سنگین و حدود ۲ میلیون راس دام سبک وجود دارد .

دامداران گلستان سالانه ۳۶۸ هزار تن شیر خام و ۲۹ هزار و ۳۰۰ تن گوشت قرمز تولید می‌کنند که در تولید شیر رتبه نهم و در تولید گوشت قرمز رتبه یازدهم کشور را در اختیار دارند.

اقتصاد گلستان با جمعیت یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفر جمعیت، بیشتر بر پایه کشاورزی و دامپروری استوار است.

                

برچسب‌ها سازمان دامپزشکی کشور گرگان گلستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان دامپزشکی کشور گرگان گلستان سازمان دامپزشکی کشور گرگان گلستان دامپزشکی گلستان تب کریمه کنگو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۸۱۴۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تخلف یک کشتارگاه طیور در استان کرمانشاه

قهرمان شاهی مدیرکل تعزیرات حکومتی استان کرمانشاه گفت : طی روز‌های اخیر نمایندگان تعزیرات حکومتی کرمانشاه به همراه بازرسان جهاد کشاورزی و دامپزشکی به صورت شبانه بازدیدی از محل کشتارگاه طیور در استان کرمانشاه داشتند.

وی افزود: در این بازدید مقدار ۵۲۶ کیلوگرم سنگ‌دان و ۲۳۵ کیلوگرم گوشت مرغ به صورت ران و سینه بدون تاریخ تولید و انقضا در بسته‌های نایلونی منجمد کشف شد.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان کرمانشاه با بیان اینکه در این بازرسی بیش از ۷۰۰ کیلوگرم لاشه گوشت مرغ ضبط شد، خاطر نشان کرد: نسبت به حمل، امحاء و معدوم سازی این مقدار لاشه توسط نماینده دامپزشکی اقدام شد.

شاهی از شهروندان خواست در صورت مشاهده هر گونه تخلف اعم از احتکار، کم‌فروشی و گران‌فروشی و… مراتب را از طریق سامانه ۱۳۵ تعزیرات یا ۱۲۴ صمت اطلاع‌رسانی کنند تا در اسرع وقت رسیدگی شود .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • تبدیل به ضایعات بیش از ۳ هزار کیلوگرم گوشت مرغ در بیرجند
  • نظارت بهداشتی بر تولید تا عرضه فرآورده‌های خام دامی
  • هشدار وزارت بهداشت غزه درباره شیوع بیماری‌های واگیردار
  • یک همه‌گیری دیگر در راه است!
  • تخلف یک کشتارگاه طیور در استان کرمانشاه
  • احتمال بالای شیوع آفت زنگ زرد در مزارع گندم و جو
  • ضبط ۷۰۰ کیلوگرم لاشه گوشت مرغ در کرمانشاه
  • ابتلای ۶ نفر به تب کریمه کنگو در سیستان و بلوچستان/ فوت ۱ مبتلا
  • ابتلای ۶ نفر به تب کریمه کنگو در این استان
  • ابتلای ۶ نفر به تب کریمه کنگو در این استان/ یک نفر فوت شد