Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-06@20:20:12 GMT

نانوپوششی با خواص ضدویروس در مسیر تجاری‌سازی

تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۸۱۶۰۳

شرکت نانوویو نانوپوششی حاوی آلیاژ اکسید مس تولید کرده که دارای خواص ضدویروس است. آزمایش‌ها نشان داده است که این نانوپوشش قادر به از بین بردن ویروس کرونا نیز بوده و چند آزمایشگاه مستقل در حال بررسی این نانوپوشش هستند.

به گزارش ایسنا و به نقل از پایگاه خبری فناوری نانو ایران، نانومواد مختلفی وجود دارند که دارای خواص ضدباکتری و ضدویروس است؛ یکی از این موادی که توسط شرکت نانوویو(Nanoveu) تولید شده نوعی پوشش موسوم به Nanoshield است که می‌توان از آن برای سطح نمایشگرهای لمسی در تلفن‌ها و تبلت‌ها استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سطح ضدویروس در دنیای مدرن به ویژه با شیوع ویروس کرونا اهمیت زیادی پیدا کرده است. در حالی که بیشتر روش‌های مقابله با ویروس روی شستن دست‌ها تکیه دارند، اما در دنیایی که ما زمان زیادی را صرف استفاده از دستگاه‌های همراه می‌کنیم، ویروس‌ها و باکتری‌ها فرصت مناسبی برای انتقال از طریق نمایشگرها دارند.

توسعه روکش‌های ضدویروس مانع از تجمع ویروس و باکتری در سطح شده و به‌عنوان یک افزودنی عالی در صنعت الکترونیک محسوب می‌شود.

شرکت "نانوویو" پوشش ضدویروسی با استفاده از نانوذرات مس تولید کرده است که می‌تواند به‌صورت غیرتهاجمی از کاربر محافظت کند. مدت‌هاست که خواص ضدویروسی عالی مس شناخته شده است و از دهه ۱۹۰۰ از مس برای محافظت در برابر میکروب‌ها استفاده می‌شود.

از این رو محققان نانوذرات مس را برای استفاده در سطوح نمایشگرها تولید کردند. نانوذرات مس به دلیل مساحت سطحی بالاتر نسبت به مس توده‌ای، فعالیت بیشتری داشته و عملکرد ضدمیکروبی بالاتری نیز دارند.

مس، خواه به‌صورت توده‌ای خواه نانوساختار، تمایل به کدر شدن دارد و این در ادوات همراه که رطوبت و گرمای ناشی از تابش وجود دارد، بیشتر خواهد بود.

برای حل این مشکل، شرکت نانوویو از راهبرد آلیاژ کردن مس استفاده کرده است. این شرکت سطوح پلیمری ساخته که نانوذرات آلیاژی اکسید مس درون آن پخش شده است. زمانی که این نانوذرات با اکسیژن هوا واکنش می‌دهند، خاصیت ضدویروس پدیدار می‌شود. این واکنش به تولید گونه‌های رادیکالی از اکسیژن منجر شده که می‌تواند روی ساختار ویروس اثر مخربی داشته باشد.

این نانوپوشش در حال حاضر توسط چندین آزمایشگاه در کشورهای مختلف نظیر آمریکا و سنگاپور در حال آزمایش است تا اثربخشی آن روی ویروس کرونا مشخص شود.

پیشتر آزمایشی در ژاپن نشان داده بود که این پوشش می‌تواند ۹۹٫۹۹ از ویروس‌های کرونا را از بین ببرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: فناوري نانو کروناویروس گوشي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۸۱۶۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خودکفایی کشور در تامین نانوکاتالیست ضروری در تولید بنزین

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، حمزه کازرونی، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان فعال در صنعت پتروشیمی در خصوص فعالیت های این شرکت گفت: این شرکت در تولید کاتالیست ها و مواد نانوساختار فعالیت دارد و توانستیم کاتالیست رفرمینگ نفتا را تولید و تجاری سازی کنیم.

کازرونی اضافه کرد: عمده محصولات تولیدی و فناوری های توسعه یافته در این شرکت دانش بنیان منحصر به تعداد معدودی از شرکت‌های دنیا است و با بومی‌سازی این محصولات توانستیم در مسیر رفع نیاز کشور به واردات آن‌ها گام برداریم. به عنوان نمونه در حوزه کاتالیست ها، این شرکت بر روی کاتالیست های ریفرمینگ نفتا فعالیت دارد که در زمینه تولید بنزین استفاده می‌شود و جزو محصولات تحریمی است.

این فعال فناور با اشاره به این‌که تولید بنزین که جزو فرآورده‌های حیاتی محسوب می‌شود وابسته به حضور کاتالیست‌ ریفرمینگ نفتا نانوساختار است، عنوان کرد: برای تولید بنزین و مواد آروماتیک در پالایشگاه‌ها از این کاتالیست استفاده می‌شود که نمونه ایران‌ساخت آن با کیفیتی مشابه نمونه خارجی عرضه می‌شود.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با اشاره به تولید سایر فرآورده‌های پتروشیمی نانوساختار در این مجموعه فناور گفت: از دیگر محصولات جدید این شرکت می توان به نانوافزودنی سوخت دیزل اشاره کرد که جزو آخرین فناوری های افزودنی سوخت به شمار می‌رود و در اختیار یک شرکت آمریکایی بوده است که در داخل بومی سازی شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • چتر فناوری روی محصولات بهداشتی باز شد/معرفی ۱۳ محصول نانوسلامت فناورانه
  • پایداری تولید در نفت و گاز مارون با تکمیل ۲۲ پروژه در ۱۴۰۲
  • خودکفایی در تامین نانوکاتالیست‌ ضروری در تولید بنزین
  • خودکفایی کشور در تأمین نانوکاتالیست ضروری در تولید بنزین
  • خودکفایی کشور در تامین نانوکاتالیست ضروری در تولید بنزین
  • نوآوری‌ها و محصولات دانش‌بنیان حوزه معدن تجاری‌سازی می‌شوند
  • پایداری تولید در نفت و گاز مارون با تکمیل ۲۲ پروژه در سال ۱۴۰۲
  • ایمن‌سازی کودکان زیر ۵ سال با قطره فلج اطفال اجرا شد
  • عملیات ایمن‌سازی با قطره فلج اطفال در مناطق پرخطر اجرا شد
  • تلاش امریکا برای ذخیره انرژی با تولید باتری‌های سدیم‌یونی