Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-26@13:33:36 GMT

وزیر خارجه قطر: مذاکرات دوحه و ریاض بی‌دلیل متوقف شد

تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۸۴۶۲۳

وزیر خارجه قطر: مذاکرات دوحه و ریاض بی‌دلیل متوقف شد

وزیر خارجه قطر با مثبت خواندن فضای گفت‌وگو برای حل بحران شورای همکاری گفت که دوحه در پایان سال گذشته با ریاض گفت‌و‌گوی انجام داده است، اما بی‎دلیل متوقف شد. ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۵ بین الملل آسیای غربی نظرات - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، شیخ «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر خارجه قطر فضای گفت‌وگوی برای حل بحران شورای همکاری خلیج فارس را مثبت ارزیابی کرد و گفت که برای حل این بحران طرحی وجود دارد که امیدوار است نتیجه‎بخش باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عبدالرحمن آل ثانی که با شبکه خبری الجزیره گفت‎وگو می‎کرد، افزود: در پایان سال گذشته گفت‌وگوی مثبتی با عربستان صورت گرفت، اما این گفت‎وگوها بدون آنکه دلیل آن مشخص باشد، متوقف شد.

وزیر خارجه قطر با تاکید بر اینکه دوحه برای حل بحران شورای همکاری از هرگونه طرح و مذاکره استقبال می‌کند، تصریح کرد: امیدواریم طرح جدید متفاوت از طرح‎های قبلی باشد و ما می‌بینیم که با طرح کویت با جدیدت تعامل می‌شود.

وی اعلام کرد که دوحه به توافق ریاض پایبند است، اما کشورهای محاصره کننده قطر، این توافق را زیر پا گذاشته‌اند.

شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی گفت که قطر صرف نظر از محاصره و آنچه که روی داده است، به وحدت شورای همکاری اهمیت می‎دهد.

وی در ادامه اظهار داشت که منطقه در شرایط حساسی به سر می‎برد، لذا باید راه‌حل‌هایی برای منفجر نشدن اوضاع آن پیدا کرد.

 وزیر خارجه قطر افزود: کشورهای محاصره کننده قطر(عربستان، امارات، بحرین و مصر) از شبکه‌های اجتماعی برای تحریک افکار عمومی علیه دوحه استفاده کرده‌اند.

وی خاطر نشان کرد، ما همیشه از کشورهای محاصره کننده خواسته‌ایم که مردم را درگیر بحران فعلی نکنند و نفرت بین آنها ایجاد شود.

بحران در روابط قطر و چهار کشور عربستان، امارات، بحرین و مصر از 5 ژوئن سال 2017 میلادی آغاز شد و این چهار کشور روابط خود با قطر را قطع و آن را تحت محاصره هوایی و زمینی و دریایی قرار دادند و شروطی را برای از سرگیری روابط خود وضع کردند.

درمقابل، دولت قطر نیز با رد شروط و اتهام چهار کشور یاد شده علیه دوحه مبنی بر حمایت از تروریسم، تاکید کرد که از حاکمیت و استقلال تصمیم گیری خود دست برنمی‌دارد.

انتهای پیام

 

R1283/P/S8,90/CT10 واژه های کاربردی مرتبط اخبار "عربستان سعودی" اخبار "قطر"

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اخبار عربستان سعودی اخبار قطر اخبار عربستان سعودی اخبار قطر وزیر خارجه قطر شورای همکاری برای حل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۸۴۶۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دفتر حماس تا زمانی که برای میانجی‌گری با اسرائیل «مفید و مثبت» باشد در دوحه باقی می‌ماند

قطر روز سه‌شنبه اعلام کرد که دفتر سیاسی حماس تا زمانی که حضورش به نفع میانجی‌گری میان فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها باشد، در دوحه باقی خواهد ماند.

این اظهارنظر پس از انتشار چندین گزارش درباره احتمال انتقال دفتر حماس از قطر به کشوری دیگر منتشر شد.

مجید الانصاری، سخنگوی وزارت امور خارجه قطر در یک کنفرانس مطبوعاتی در خصوص این خبر گفت: تا زمانی که حضور رهبران حماس در اینجا در دوحه برای تلاش‌های میانجی‌گری مفید و مثبت باشد، دفتر آنها در اینجا باقی خواهند ماند.

الانصاری تأیید کرد که دفتر حماس در دوحه با هماهنگی ایالات متحده و سایر طرف‌ها برای اطمینان از وجود کانال ارتباطی برای هر گونه میانجیگری به رهبری قطر بین دو طرف ایجاد شد و در سال‌های اخیر موفق شد بسیاری از میانجی‌گری‌ها را تکمیل کند. 

وی افزود: تا زمانی که دفتر حماس این نقش را ایفا می‌کند، یعنی تلاش‌های میانجی‌گری همچنان ادامه دارد، هیچ توجیهی برای پایان دادن به حضور آن وجود ندارد.

وی با تکرار اظهارات شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر در چهارشنبه گذشته که گمانه زنی‌هایی را در مورد احتمال خروج حماس از دوحه ایجاد کرد، تاکید کرد که "قطر متعهد به میانجی‌گری است، اما در مرحله ارزیابی مجدد است. " 

الانصاری با انتقاد از اظهارات مقامات اسرائیلی در مورد قطر خاطرنشان کرد: این اظهارات یکی از دلایلی بود که دوحه را وادار کرد تا در نقش خود به عنوان یک میانجی تجدید نظر کند.

وی گفت: بر کسی پوشیده نیست که اظهاراتی از سوی تعدادی از مقامات اسرائیلی از جمله وزرای کابینه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در مورد میانجی‌گری قطر مطرح شده است و همه آن‌ها می‌دانند که نقش قطر چیست. 

آمیچای شکلی، وزیر امور دیاسپورا اسرائیل (جامعه و مبارزه با یهودی ستیزی)، هفته گذشته مدعی شد: «پذیرش قطر به عنوان یک میانجی اشتباه بزرگی است، بلکه یک بازیکن و بخشی از حمله ۷ اکتبر است»، زیرا «قطر و ایران دشمن هستند». 

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال روز شنبه اعلام کرد که جنبش حماس با حداقل دو کشور منطقه در مورد انتقال دفتر خود تماس گرفته است.

این روزنامه به نقل از منابع دیپلماتیک نوشت که اقدام حماس در نتیجه فشار میانجی گران مصر و قطر بر جنبش برای تسهیل شرایط مذاکرات با اسرائیل صورت گرفت.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب از سرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • دولت صنعا از سرگیری مذاکرات با عربستان را تکذیب کرد
  • عربستان میزبان مذاکرات چندجانبه درباره آینده غزه
  • پاپ فرانسیس: جنگ غزه و اوکراین را متوقف کنید
  • حماس : تصمیمی برای انتقال به سوریه نداریم
  • حماس: قصد خروج از قطر را نداریم
  • بلینکن بزودی در عربستان؛ تداوم تلاش آمریکا برای رویای عادی سازی روابط اسرائیل با ریاض
  • دفتر حماس تا زمانی که برای میانجی‌گری با اسرائیل «مفید و مثبت» باشد در دوحه باقی می‌ماند
  • وزارت خارجه قطر: دلیلی برای تعطیلی دفتر حماس در دوحه وجود ندارد