Web Analytics Made Easy - Statcounter

17 خرداد، شصت و یکمین سالگرد رونمایی از تندیس فردوسی در میدانی به همین نام درتهران است.

به‌گزارش خبرنگار حوزه هنرهای تجسمی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، 61 سال پیش در چنین روزی (17 خرداد 1338) از تندیس حکیم ابالقاسم فردوسی در میدان فردوسی تهران رونمایی شد.

این تندیس  که از کارهای ماندگار ابوالحسن صدیقی نقاش و مجسمه‌ساز مشهور ایرانی (1374-1273 ه.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ش) محسوب می‌شود سومین مجسمه‌ فردوسی است  که در ایران نصب شد.

ساخت اولین مجسمه فردوسی در فرانسه

نخستین مجسمه از این شاعر بزرگ پارسی‌گوی، در سال 1313 و به همت جمعی از دانشجویان ایرانی مقیم فرانسه توسط یک استاد مجسمه‌ساز فرانسوی به نام « لرنزی» ساخته شد.

در این سال  قرار بود يک کنگره بين‌المللی برای بزرگداشت فردوسی در تهران برگزار شود. از ماه‌ها قبل تعدادی از دانشجويان ايرانی مقيم فرانسه در تدارک شدند تا در اين کنگره حضوری پررنگ داشته باشند. با همفکری آن‌ها قرار شد که کمک‌های مالی دانشجويان برای ساخت و ارسال مجسمه‌ای از حکيم ابوالقاسم فردوسی جمع آوری شود.

سرانجام به همت ۴۱۰ دانشجوی ايرانی مقيم فرانسه ۱۵ هزار فرانک جمع شد که در اين ميان هر دانشجو مبلغی متوسط ۲۰ تا ۱۰۰ فرانک را برای ساخت اين مجسمه جمع‌آوری کردند تا دستمزد بالای اين مجسه‌ساز فرانسوی تأمین شود. اين مجسمه در محوطه باغ موزه نگارستان واقع در میدان بهارستان قرار دارد. 

پارسی‌زبانان هند و ساخت دومین مجسمه حماسه‌سرای بزرگ ایران

دومين مجسمه فردوسی که در ايران نصب شد، قدمتی بيش از مجسمه اول داشت که به علت وقوع جنگ جهاني نصب آن با تأخير در سال ۱۳۲۳ هجری شمسیي انجام شد. در سال 1305 تعدادی از پارسی‌زبانان ساکن هند ساخت تندیسی از فردوسی را به یک مجسمه‌ساز هندی سفارش می‌دهند.

ساخت اين مجسمه به وزن دو و نيم کيلوگرم و ارتفاع بيش از ۲ متر در سال ۱۳۱۹ به پايان می رسد. اما وقوع جنگ جهانی و صادر نشدن پروانه ترخيص آن از هند به ايران، نصب مجسمه را به تأخير می‌‌اندازد. در ۱۰ بهمن ۱۳۲۲ کلنگ بنای پايه مجسمه زده می‌شود و سرانجام با کمک انجمن روابط فرهنگی ايران و هند دومين تنديس حکيم فردوسی روز ۱۰ بهمن ۱۳۲۳ در محلی که از آن زمان به بعد نام ميدان فردوسی تهران را می گيرد، نصب می شود.

این مجسمه در سال 1337 به محوطه دانشکده ادبيات دانشگاه  تهران منتقل شد. در فاصله انتقال مجسمه  هندی و ساخت تندیس جدید، مجسمه ای دیگر از سراینده شاهنامه در ميدان فردوسی تهران نصب شد. زنده‌یاد«فريدون صديقی» فرزند استاد ابوالحسن صديقی که اردیبهشت ماه امسال در 84 سالگی درگذشت درباره این مجسمه می‌گويد: دومين مجسمه‌ای که در ميدان فردوسی به صورت موقت نصب شد بسيار زشت و دارای اشکالات آناتومی و ساختاری بود و اين مجسمه در سال ۱۳۳۸ با نصب مجسمه‌ای زيبا و تاريخی از پدرم ظاهراً به مشهد منتقل شد و اکنون در اختيار اداره ميراث فرهنگی استان خراسان رضوی است.

                                            زنده‌یاد ابوالحسن صدیقی
فريدون صديقی که خود نیز از مجسمه‌سازان به‌نام و توانمند کشور به حساب می آید در این باره می‌گوید:ساخت سومين مجسمه ميدان فردوسي تهران سال ۱۳۳۷ از سوي انجمن آثار ملی در قراردادی به پدرم  که در آن زمان در ايتاليا به سر مي برد، سپرده شد و اوايل سال ۱۳۳۸ ساخت آن به پايان رسيد. جنس اين مجسمه از سنگ مرمر (کاررا) و ارتفاع آن بيش از ۳ متر است.

وی می‌افزاید: در قسمت پايين اين مجسمه، پيکر کودک «زال» تصوير شده و آن طور که در شاهنامه آمده «زال» به روی کوه قاف بزرگ شده بود که بر همين اساس من که از سوی پدرم مأمور نصب مجسمه بودم، تخته سنگی را با ۵۹ تن وزن از کوه الوند واقع در استان همدان با کمک مسئولان جابه جا و به تهران منتقل کردم و اين مجسمه روی اين قطعه سنگ نتراشيده نصب شد. نصب اين مجسمه خرداد ۱۳۳۸ به پايان رسيد و در حال حاضر اين مجسمه با وجود ۲ بار مرمت در سال های ۸۴ و ۸۸ در معرض عوامل فرسايشي و تخريب است و بايد با انتقال اين مجسمه به موزه و ساخت بدل آن به فکر نجات آن بود...».

پس از اين هشدارها در سال ۹۰ مدير وقت اداره حجم سازمان زيباسازی تهران خبر از ساخت بدل مجسمه کنونی فردوسی واقع در ميدان فردوسی تهران داد و گفت: با ساخت موزه‌ای به نام شادروان صديقی تمام مجسمه‌های تاريخی تهران به اين محل انتقال می‌يابند.

با گذشت چند سال از اين وعده و با وجود قالب گيری و ساخت بدل اين مجسمه توسط «عبدالله حسام» (تکنسين ماهر مجسمه‌های قديمی) از جنس فايبرگلاس، مجسمه اصلی ساخته ابوالحسن خان صديقی همچنان در معرض فرسايش است و انتقال مجسمه اصلي به موزه و جايگزينی نسخه بدل (که بايد با رعايت تمام نکات ايمنی و دقت صورت گيرد) هنوز عملی نشده است. مجسمه‌ای که شاید برای شهروندان تهرانی و عابرانی که از میدان پر رفت وآمد فردوسی در قلب پایتخت ایران می‌گذرند یک اثر عادی باشد اما دارای زیبایی‌‌های هنری و فنی و خاطرات ماندگار فراوانی است.

انتهای پیام/4104/

منبع: آنا

کلیدواژه: مجسمه سازی میدان فردوسی ابوالقاسم فردوسی میدان فردوسی مجسمه ساز مجسمه ای نصب شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۸۵۲۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احیای ساختمان قدیمی شهرداری تهران تا شهریور امسال | تغییرات جدید در ورودی بازار بزرگ تهران

به گزارش همشهری آنلاین، مسعود حق‌لطفی در جریان بازدید اصحاب رسانه از ۳ پروژه منطقه ۱۲ (امامزاده یحیی، سبزه میدان و ساختمان بلدیه)، توضیح داد: سازمان عمرانی مناطق به عنوان بازوی اجرایی پروژه های شهرداری تهران برای عملیاتی کردن پروژه هایی که رویکرد ابنیه دارد، فعالیت می‌کند.

او افزود: درحال حاضر، تکمیل ساختمان بلدیه، پردیس شماره ۱ و ۴، ساختمان شهرداری منطقه ۶، ایجاد سازمان میادین و میوه و تره‌بار، ایجاد یاورشهرها، احداث پارکینگ های طبقاتی و … توسط سازمان عمرانی مناطق دنبال می‌شود.

مدیرعامل سازمان عمرانی مناطق شهرداری تهران درباره آخرین وضعیت ساختمان بلدیه توضیح داد: این ساختمان بین سال‌های ۱۳۰۳ تا ۱۳۰۵ ساخته شده و کارهای شهرداری و دارایی را انجام می‌داد و بعد از آن تخریب شد و تا سال‌ها نقش پارکینگ اتوبوس‌ها را ایفا می‌کرد، از سال ۹۶ اجرای بازافرینی این پروژه شروع شد و درحال حاضر ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، امیدواریم در سال ۱۴۰۳ قبل از روز تهران یعنی تا شهریور ماه این پروژه را به بهره برداری برسانیم.

کاربری ساختمان بلدیه چیست؟

او افزود: ساختمان بلدیه یک مجموعه با نمای قدیمی و با طراحی به روز بوده و به عنوان یک مجموعه فرهنگی فعالیت خواهد کرد که جزو پروژه های شاخص شهرداری است.

حق‌لطفی درباره بهره بردار ساختمان بلدیه، گفت: بخشی از این ساختمان برای اسکان روابط عمومی شهرداری پیش بینی شده است و بهره برداری از سایر بخش‌های فرهنگی آن با مجموعه روابط عمومی شهرداری خواهد بود.

او درباره کمبود پارکینگ در پروژه چند منظوره فرهنگی ورزشی در امامزاده یحیی، تصریح کرد: سازمان عمرانی در این زمینه مجری است، در طرح جامع و تفصیلی شهر تهران و منطقه ۱۲، این مجموعه چند منظوره، به عنوان یک ورزشگاه محلی تعریف شده و دیگر نیازی به تامین پارکینگ با ظرفیت بالا نیست، چراکه برای اهالی محل است.

مدیرعامل سازمان عمرانی مناطق شهرداری تهران ادامه داد: برای ساختمان بلدیه رقم ۳۵۰ میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده تا این پروژه تکمیل شود.

حق‌لطفی گفت: امسال در سازمان عمرانی مناطق چند پروژه در دست افتتاح داریم، علاوه بر ساختمان بلدیه، پارکینگ مینابی نیز در انتهای فصل بهار به بهره برداری خواهد رسید.

تغییرات جدید در سبز میدان تهران

همچنین سامان صفری، مدیر پروژه سبزه‌میدان بازار بزرگ تهران با بیان این‌که این پروژه حدودا ۲۷۰۰ متر است که ۲۰۰۰ متر آن سکو و ۷۰۰ متر پیاده‌رو است، گفت: البته طرح اولیه سبزه‌میدان متفاوت بود و با توجه به توصیه و ایرادات سازمان میراث فرهنگی این طرح تغییر کرد.

او با بیان این‌که شهرداری تهران اقدامات زیربنایی برای بهسازی سبزه‌میدان انجام داده است، ادامه داد: در زیر سبزه میدان پاساژ طلا قرار دارد که شهرداری تهران نسبت به مقاوم سازی سقف پاساژ و رفع نشتی‌ها اقدام کرده است.

صفری با بیان این‌که در نظر داریم «سردر» ورودی جنوبی بازار طلا که در سبزه‌میدان قرار دارد، بهسازی کنیم، اظهار کرد: دسترسی جنوبی به بازار طلا از بین نمی‌رود؛ بلکه فقط ساختمانی که بر روی این ورودی وجود دارد، تغییر شکل خواهد داد تا سردر میراثی بازار از دور قابل رویت باشد.

مدیر پروژه سبزه‌میدان با بیان این‌که با حذف دیواره‌های ورودی بازار طلا سردر میراثی بازار به وضوح قابل دیدن است، تصریح کرد: قرار است تا سیستم تهویه بازار طلا که بر روی میدان سبزه‌میدان است اصلاح و کاور شود که به نظر می‌رسد تا چهارماه آینده این پروژه ۴۰ میلیارد تومانی وارد مدار بهره‌برداری شود.

او با اشاره به ایرادات سازمان میراث فرهنگی اظهار کرد: به دلیل نظرات سازمان میراث فرهنگی جنس کف‌پوش سبزه‌ میدان تغییر کرد و با این‌که هزینه‌ها را افزایش داد؛ اما بالاخره توانستیم نظر مثبت میراث را جلب کنیم.

کد خبر 846921 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها طرح‌های عمرانی شهردارى تهران

دیگر خبرها

  • اهدای تندیس عباس خاکی به ۱۰ روحانی در قم
  • دستگیری نوجوان ۱۶ ساله در پی تهدید تروریستی در المپیک
  • میدان مغناطیسی زمین ۳.۷ میلیارد ساله است
  • عجیب‌ترین مجسمه؛ بزبز قندی محجبه در شهر کتاب؟! | تصویر
  • نصب تندیس گونه درنا به مناسبت هفته زمین پاک در چالدران
  • زوج شاهنامه‌خوان بام ایران در شهر‌های ایران خوان خرد می‌گسترانند
  • فوت پیرمرد ۷۰ ساله بر اثر برخورد قطار
  • سرنوشت بچه گمشده محله مولوی تهران چه شد؟
  • فوت پیرمرد ۷۰ ساله بر اثر برخورد قطار 
  • احیای ساختمان قدیمی شهرداری تهران تا شهریور امسال | تغییرات جدید در ورودی بازار بزرگ تهران