Web Analytics Made Easy - Statcounter

خوبی‌زاده بر لزوم تشکیل اتاق فکر برای بهره‌گیری از ظرفیت کانون‌های مساجد در دوران پساکرونا تاکید کرد و گفت: کانون‌های مسجدی در دوران کرونا از طریق طرح ملی راهکار و با کمک‌های مومنانه فصلی جدید را رقم زدند و خوب است این روند ادامه یابد.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، بحران کرونا در کنار همه تهدیدها و آسیب های اجتماعی، اقتصادی و روحی‌ که نه فقط به ایران بلکه بر جهان تحمیل کرد، فرصت‌آفرینی هایی نیز داشت، ازجمله آنها ورود بچه های مسجد از دل کانون های فرهنگی هنری مساجد به میدان مقابله با این ویروس و نیز رزمایش کمک مومنانه است که فصلی جدید را در حیات این کانون های مسجدی گشود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از این رو، در سلسله گفتگوهایی افق کانون های مساجد در عصر پساکرونا را با کارشناسان به بحث و بررسی می گذاریم.

 

 «مجید خوبی زاده» در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا زمینه ساز اتفاقات تازه در کانون های فرهنگی هنری مساجد شد، اظهار کرد: اگرچه بحران کرونا همه دنیا را درگیر خود کرده است، اما دستاوردهای قابل توجهی نیز برای همه مجموعه ها از جمله کانون های فرهنگی هنری مساجد به همراه داشته است، به طوری که موجب شد که کانون های  فرهنگی هنری و مساجد از روش های سنتی که درگذشته برای ارتباط گیری با مردم داشتند، تغییر روش داده و به روش های نوین و جدید روی آورند.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجدجنوب کرمان بیان کرد: بحران کرونا موجب شد، کانون های فرهنگی هنری مساجد با اجرای طرح «راهکار» اتفاقات و حرکت های خوبی را در سراسر کشور رقم بزنند، از دستگیری از نیازمندان تا اجرای پویش های مذهبی و طرح ها و برنامه های ابتکاری از جمله دستاوردهای قابل توجهی بوده است که در این مدت رقم خورد، زیرا همواره این نگرانی وجود داشت که در دوران شیوع ویروس کرونا به جهت آنکه ارتباط چهره به چهره با مردم وجود ندارد، نتوانیم برنامه ها، اهداف و سیاست ها را به خوبی مدیریت و پیش ببریم، اما شاهد دستاوردهای قابل توجهی از سوی فعالان و بچه های مسجدی شدیم. به گونه ای که موجب برقراری ارتباط ائمه جماعات با مردم از طریق مجازی و برپایی محافل مذهبی و سخنرانی های آنلاین شدیم.

 

خوبی زاده بر لزوم استمرار اجرای طرح راهکار «رزمایش ایمان، همدلی، کار، ایثار رمضان» در دوران پساکرونا تاکید و تصریح کرد: این طرح جامع و کامل که همراه با ابتکار وخلاقیت از سوی کانون های مساجد اجرا شد، در آینده نیز می تواند مورد توجه قرار گیرد.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد جنوب کرمان با اشاره به اینکه بیش از 90 درصد کانون های فرهنگی هنری مساجد این منطقه در کانون های روستایی هستند، ابراز کرد: در دوران بحران کرونا با بهره گیری از  ظرفیت فضای مجازی تلاش کردیم که پایگاه ارتباطی خودمان در کانون های فرهنگی هنری مساجد از دست ندهیم و تمام طرح ها و ابتکارات و مواسات و اجرای طرح راهکار نیز با محوریت کانون های فرهنگی هنری مساجد روستایی انجام می شد، این موضوع در آینده نیز با استمرار یابد و تقویت شود.

 

وی بر لزوم تشکیل اتاق فکر برای بهره گیری از ظرفیت کانون های مساجد برای دوران پساکرونا تاکید کرد و گفت: لازم است در سطح کلان، بر لزوم بهره گیری از ظرفیت فضای مجازی بیش از پیش برنامه ریزی صورت گیرد. همچنین با رصد فعالیت های کانون های فرهنگی هنری مساجد در دوران کرونا، برنامه و چشم اندازی برای بهره گیری از ظرفیت این مراکز در موضوعات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی فراهم شود.

 

خوبی زاده اضافه کرد: با توجه به اینکه منطقه جنوب کرمان منطقه ای قرمز در شیوع ویروس کرونا اعلام شده بود، به همین جهت بسیاری از کسب و کارها دچار ضررشد، یکی از اقداماتی که لازم  است در دوران پساکرونا مورد توجه قرار گیرد، استمرار حمایت از مشاغل و بهره گیری از ظرفیت خیرین است.

 

خوبی زاده همچنین بر لزوم بهره گیری از ظرفیت فضای مجازی درآینده تاکید و تصریح کرد: به نظرم چاره ای جز استفاده از فضای مجازی  نداریم، زیرا که دورانی را که در حال سپری کردن آن هستیم، دیگر دوران برقراری ارتباط به صورت چهره به چهره با مردم نیست، بلکه باید با برنامه ریزی قوی در فضای مجازی از این قافله عقب نماند و از فضای مجازی برای پیشبرد اهداف و برنامه های کانون های مساجد بهره برداری کرد.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد جنوب کرمان با اشاره به ظرفیت قابل توجه این کانون ها، خاطرنشان کرد: در سیلی که در جنوب کرمان با آن مواجه بودیم، کانون های فرهنگی هنری مساجد روستایی در کمک رسانی به مردم سیل زده در قالب رزمایش مواسات و همدلی مومنانه کمک های قابل توجهی انجام دادند، لازم است از ظرفیت کانون های فرهنگی هنری مساجد در دوران پساکرونا نیز در بحران ها و رسیدگی به مشکلات مردم بهره برداری شود.

پایان پیام/40

منبع: شبستان

کلیدواژه: پسا کرونا طرح ملی راهکار کانون های مساجد کانون های فرهنگی هنری مساجد بهره گیری از ظرفیت دوران پساکرونا کانون های مساجد قابل توجهی بحران کرونا جنوب کرمان فضای مجازی خوبی زاده کانون ها بر لزوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۸۵۷۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا دختران و پسران با مسجد قهر کردند؟/ تاثیر اجرای تئاتر در مساجد

به گزارش خبرنگار مهر، حوزه هنری انقلاب اسلامی صبح روز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت میزبان برگزاری نشست رسانه‌ای پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد با حضور مصطفی موتورچی دبیر جشنواره و کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری شد.

زارعی در ابتدای این نشست گفت: بعد از چهاردهمین دوره به این فکر افتادیم که جشنواره نیاز به تغییراتی اساسی دارد و به همین دلیل ۳ سال جشنواره تعطیل شد. کارهای بنیانی و اساسی انجام دادیم و چشم‌انداز ۹ ساله تئاتر مردمی بچه‌های مسجد را ترسیم کردیم.

وی ادامه داد: ۴ دوره کارگاه کارگردانی را در مشهد برگزار کردیم و برنامه این است که خروجی این کارگاه‌ها با حمایت از سوی حوزه هنری در جریان حرفه‌ای تئاتر کشور حضور پیدا کنند.

زارعی اظهار کرد: باید تئاتر بچه‌های مسجد در مرزها، روستاها و چهارگوشه ایران شکل بگیرد.

سپس موتورچی نیز به ارایه توضیحاتی درباره این دوره از جشنواره پرداخت و گفت: این دوره در حالی برگزار شد که فراخوانی منحصرا برای این جشنواره منتشر نشد. رویداد «محرابیان» را طی ۲ سال گذشته برگزار کردیم که ۱۴ اثر برگزیده این رویداد وارد جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد شدند.

وی یادآور شد: در استان‌های مختلف به آموزش مربی برای تئاتر بچه‌های مسجد پرداختیم. همچنین در کنار این آموزش، در زمینه نمایشنامه‌نویسی نیز ۳ دوره جشنواره نمایشنامه‌نویسی «گلدسته‌ها» را برگزار کردیم که آثار برگزیده این ۲ دوره در جشنواره پانزدهم تئاتر بچه‌های مسجد حضور دارند.

در ادامه این نشست، زارعی تاکید کرد: در این جشنواره نگاه‌مان گروه‌محوری است و تمام جوایز ما گروهی خواهند بود. هدف‌مان این است که به بچه‌ها آموزش دهیم برای موفقیت در تئاتر باید گروه داشته باشند.

وی ادامه داد: در این دوره جایزه «فرج‌الله سلحشور» را داریم که خود از بچه‌های مسجد بود و با این جایزه ویژه قصد داریم، نشان دهیم که از مسجد هم می‌توان رشد کرد و در سطح بین‌المللی مطرح شد. این جایزه به یک گروه تعلق می‌گیرد.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری یادآور شد: چون هنوز فضای حضور مشترک خانم‌ها و آقایان بازیگر به صورت همزمان در مسجد شکل نگرفته، نمایشنامه‌های تک جنسیتی تولید کردیم تا در جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد اجرا شوند.

زارعی افزود: هر اثر علاوه بر یک اجرا در جشنواره، ۳ اجرا نیز در مسجدهای شهر یزد و بافق خواهد داشت.

موتورچی نیز در ادامه گفت: علاوه بر برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای کارگردان‌های حاضر در جشنواره، ۲ کارگاه نمایشنامه‌نویسی و کارگردانی با حضور حسین فدایی‌حسین و نصراله قادری برای بچه‌های بافق برگزار می‌کنیم.

زارعی درباره میزان جوایز مدنظر برای اهدا به برگزیدگان این جشنواره، اظهار کرد: حدود ۳۰۰ میلیون تومان برای جوایز در نظر گرفته‌ایم. ۵ گروه برگزیده هر کدام ۱۰ میلیون تومان دریافت می‌کنند و همچنین مبلغ جایزه ویژه «فرج‌الله سلحشور» نیز ۲۰ میلیون تومان است.

وی تاکید کرد: تئاتر بچه‌های مسجد همانند کارهایی که در سالن‌های تئاتر اجرا می‌شوند، حرفه‌ای است. این جشنواره‌ای محیطی است و سال‌ها چنین جشنواره‌های محیطی در دنیا برگزار می‌شوند. جشنواره تئاتر مسجد به بچه‌ها کار خلاقانه را آموزش می‌دهد. ما بچه‌ها را جسور و خلاق بار می‌آوریم.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری درباره اینکه هنوز مساجد رغبتی به میزبانی از فعالیت‌های هنری ندارند، تصریح کرد: کج‌سلیقه‌گی در مسؤولان فرهنگی و همچنین در هیات امناهای مساجد نسبت به فعالیت‌های هنری در مساجد وجود دارد. کج‌سلیقه‌گی مدیران فرهنگی باعث شد جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد ۲ دهه تعطیل شود. یکی از دلایل فراری‌شدن بچه‌ها از مساجد نیز کج‌سلیقه‌گی مدیران مساجد است. بچه‌ها را از مسجد گریزان کرده‌اند. شاید یکی از دلایلی این‌که دچار تخریب فرهنگی شده‌ایم این است که کاری کردیم دختران و پسران ما با مسجد قهر کنند و از مسجد گریزان شوند.

زارعی اظهار کرد: امیدوارم‌ متولیان مسجد و روحانیون به میدان بیایند و از فعالیت و حضور فرهنگی و هنری جوانان در مساجد حمایت کنند. اگر جریان تئاتر مساجد از دهه ۷۰ به بعد متوقف نمی‌شد الان شاهد اجراهای تک‌جنسیتی در مساجد نبودیم.

در انتهای این نشست، پوستر پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد رونمایی شد.

کد خبر 6097031 فریبرز دارایی

دیگر خبرها

  • ۷۷ کانون تخصصی خواهران در مساجد آذربایجان‌شرقی فعال است
  • ۳ پرونده در دادسرای مشهد در خصوص جرایم انتخاباتی تشکیل شد
  • بیش از ۶۰۰ کانون فرهنگی مساجد در اردبیل فعالیت می کنند
  • ۵۰ مسجد کردستان میزبان جشن‌های عمومی دهه کرامت هستند
  • تشکیل ۳ پرونده قضایی در دور اول انتخابات مجلس شورای اسلامی در خراسان رضوی
  • تشکیل ۱۳ پرونده قضایی برای مروجین اکاذیب در فضای مجازی کرمان
  • شرکت زوج‌های عضو کانون‌های مساجد کردستان در دوره علمی آموزشی«شمس»
  • کارگاه آموزشی کارآفرینی و اشتغال «همت در مسجد» در بندرعباس برگزار شد
  • کانون‌های مساجد ظرفیت مؤثری برای غنی‌سازی اوقات فراغت هستند
  • چرا دختران و پسران با مسجد قهر کردند؟/ تاثیر اجرای تئاتر در مساجد