Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-06@00:00:35 GMT

تصاویر/قالی ساروق

تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۸۵۹۴۱

تصاویر/قالی ساروق

قالی ساروق گونه‌ای قالی ایرانی دستباف و از صنایع دستی ساروق است. منطقه ساروق از سابقه‌ای طولانی در تولید فرش دستباف برخوردار است و شهرت جهانی دارد. ساروق و جیریا دو روستا در شمال اراک هستند که زنانشان مهارت خاصی در بافت فرش دارند.

به گزارش سرویس چندرسانه ای شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛قالی ساروق گونه‌ای قالی ایرانی دستباف و از صنایع دستی ساروق است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

منطقه ساروق از سابقه‌ای طولانی در تولید فرش دستباف برخوردار است و شهرت جهانی دارد. ساروق و جیریا دو روستا در شمال اراک هستند که زنانشان مهارت خاصی در بافت فرش دارند. سابقه چندصد ساله بافت فرش در این دو منطقه، باعث شهرت نام تجاری فرش ساروق شده و تجار کشورهای اروپایی و آمریکایی با برند ساروق آشنا هستند. البته بافتن این فرش در روستای جیریا رونق بیشتری دارد و اکثر فرش‌های ساروق توسط اهالی این روستا بافته می‌شود. ویژگی فرش و قالی دستباف ساروق طرح‌های هندسی و منحنی شکلی است که به دو سبک امریکایی و سنتی بر تار و پود قالی نقش بسته است. نقوش سنتی شامل هراتی، بوته یا گل حنایی به دو صورت افشان یا ترنج می‌شود. طرح ترنج به شکل‌های شش ضلعی، بیضی، لوزی، گرد یا گوشه‌دار بر روی قالی‌های ساروق نقش بسته است. جذاب‌ترین نقشه سنتی طرح لچک ترنج است که از یک نقش هندسی و در عین حال طبیعت‌گرای گلدار تشکیل می‌شود. فرش ساروق بسیار معروف است، با این حال تشخیص دادن فرش اصیل ساروق از فرش‌های روستاها و شهرهای مجاور به چشمانی مجرب و تیزبین نیاز دارد.

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۸۵۹۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مفقود شدن دو کوهنورد در ارتفاعات قله نظرگاه داورزن

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، رئیس جمعیت هلال‌احمر شهرستان سبزوار گفت: دو کوهنورد در ارتفاعات قله نظرگاه (روستای ساروق) مفقود شده اند که تیم عملیاتی جمعیت هلال‌احمر سبزوار در حال جستجو برای پیدا کردن این کوهنوردان است.

ابوالفضل رفیعی افزود: بر اثر سیلاب و ورود گل و لای، محور روستایی ساروق داورزن مسدود شد که با تلاش بی وقفه نجاتگران هلال احمر، این مسیر بازگشایی و امداد رسانی به دو خودرو گرفتار در سیلاب، انجام شد.

وی گفت: سیل امروز همچنین یک پل در مسیر جاده روستایی بهانگر داورزن را تخریب و موجب انسداد این محور شد.




دیگر خبرها

  • بازگشایی راه ارتباطی ۲ روستای سیل‌زده شهرستان داورزن
  • تحریم‌های اقتصادی به قالی‌بافان سنتی در ایران ضربه زده است
  • مفقود شدن دو کوهنورد در ارتفاعات قله نظرگاه داورزن