Web Analytics Made Easy - Statcounter

حسن محتشم عضو هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان مسکن تهران بر دنبال کردن طرح متری مسکن در بورس کالا تاکید کرد. به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، هرچه قیمت مسکن افزایش می یابد فاصله قدرت خرید مردم و پس انداز آن ها با یک خانه برای زندگی نیز بیشتر می شود. در همین چارچوب در بسیاری از کشورها سیاستگذاران و برنامه ریزان برای افزایش قدرت خرید مردم طرح های مختلفی ارایه می دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان، طرح پیش فروش متری مسکن در قالب انتشار اوراق سلف موازی استاندارد در بورس کالای ایران روی میز مسئولان قرار گرفته و تلاش بر این است تا با این ابزار مالی، امکان افزایش پس انداز هدفمند مردم افزایش و احتمال خرید خانه از سوی آنان بیشتر شود.

به گفته کارشناسان از جمله مزایای طرح پیش فروش متری مسکن آن است افرادی که سرمایه کافی برای خرید یک واحد آپارتمان را ندارند با آغاز معاملات متری مسکن می‌توانند متناسب با سرمایه خود، متراژی از یک ملک را خریداری کنند تا سرمایه حتی اندک آنان همپای قیمت مسکن، افزایش یابد و ارزش سرمایه آنان به دلیل سیر صعودی قیمت مسکن در بلند مدت، آسیب نبیند و توان خرید خانه برای آنان ایجاد و تقویت شود.

در همین زمینه عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان مسکن و ساختمان استان تهران با یادآوری اینکه طی سال های 78 – 1377 هم موضوع فروش متری مسکن مطرح و بحث تضمین حداقل سود برای این طرح به میان آمد به کالاخبر گفت: هر فردی تمایل به خرید هر چند متر در بازار مسکن را داشت، می‌توانست در این بخش سرمایه گذاری کند و در صورت انصراف از بازار بورس مسکن، حداقل سود معین یعنی در حدود 18 درصد نسبت به سرمایه اشخاص به آنان تعلق می‌گرفت.

حسن محتشم ادامه داد: دراین دوره، برخی شرکت‌های ساختمانی وارد این عرصه شدند و تعدادی هم، سهام خود را واگذار و افرادی هم خریداری کردند. اما این طرح خیلی موفق نبود و سود سهام تثبیت شده‌ای که تعیین شده بود به افرادی‌ که این سهام را خریداری کرده بودند واگذار شد.

وی با بیان اینکه امروز شرایط متفاوت از سال های قبل است، تصریح کرد: در حال حاضر با حمایت دولت، بازار سرمایه رونق قابل توجهی پیدا کرده و بخش عمده ای از سرمایه های کشور به سمت این بازار هدایت شده است، بنابراین بستر مناسبی برای ورود دوباره مسکن به بورس فراهم شده و بورس کالا هم با شناخت کامل از وضعیت موجود در بازار سرمایه، پیشنهاد عرضه متری مسکن را ارایه داده است.

محتشم تاکید کرد: با ادامه رونق بازار سهام و با توجه به آنکه شرکت های ساختمانی نیز از گذشته در بازار سرمایه فعالند و سهام آنها در بازار عرضه می شود و این شرکت ها نیز براساس عملکردشان از رونق بورس اثر می پذیرد، اما طرح عرضه متری مسکن هدف دیگری را دنبال می کند که آن خانه دار کردن تدریجی مردم به نسبت سرمایه هر شخص است تا رویای آنان برای خرید خانه به واقعیت تبدیل شود .

عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان مسکن و ساختمان استان تهران اضافه کرد: برای اجرای این طرح مهمترین اصل، نظارت دقیق است. دراین صورت سرمایه هایی که از محل اجرای این طرح جمع آوری می شود به سمت تولید مسکن سوق پیدا کرده و باعث افزایش عرضه خواهد شد که در این‌صورت عملکرد طرح بسیار مثبت و کارآمد خواهد بود و نتایج پرباری به همراه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه با اجرای این طرح شرکت های بسیاری در بخش ساختمان قادر خواهند بود از مزایای این طرح استفاده کنند. گفت: در سال های گذشته برای اجرای پروژه های ساختمانی و حمایت از سازندگان و سرمایه گذاران صندوقی ایجاد شده بود که متاسفانه به سرانجام نرسید اما امیدواریم که این طرح در بورس کالا که توامان به تامین مالی پروژه‌ها و خانه دار شدن مردم کمک می کند، با جدیت دنبال شود.

محتشم در پایان تاکید کرد: با اجرای این طرح و در سایه نظارت دقیق، زمینه ورود شرکت های فعال در بخش ساخت و ساز به بازار سرمایه و بهره مندی از بازارهای متنوع این بازار فراهم می شود. این طرح منجر به افزایش سرمایه گذاری و تولید مسکن شده و درنهایت به کاهش قیمت تمام شده مسکن خواهید انجامید.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: طرح متری مسکن در بورس کالا پیش فروش متری مسکن اجرای این طرح بازار سرمایه بورس کالا متری مسکن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۸۶۰۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرصت تحلیل برای اهالی بازار سرمایه با انتشار گزارش‌های ماهانه و سالانه شرکت‌ها 

رباب وفایی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: بعد از کاهش فضای التهاب در منطقه، خریدار نسبتا خوبی برای کلیت بازار در تابلوی معاملات مشاهده و هفته با خوشی و آرامش سپری شد البته نه به شدتی که برخی‌ها منتظر بودند، اما در مجموع قابل توجه بود. بازار برای استمرار رشد منتظر تحولات و اخبار بنیادی، گزارش‌های سالیانه، تغییر دلار نیما و.. است.

او افزود: سهم‌های شاخص ساز شروع هفته پیشرو بودند، فروش خوب در بورس کالا، امید به رشد نرخ دلار نیما نقد شوندگی بالا و.. جذابیت آنها برای پول‌های بزرگ دو چندان می‌کند. در میانه‌ هفته سهامداران این سهم‌ها بخشی، برای اصلاح و بهینه کردن پرتفوی خود دست به جابجایی و شناسایی سود زدند. تا فرصتی برای توجه به سهام کوچک و متوسط و جبران جاماندگی نسبت به شاخص کل ایجاد شود که برآيند تعادل در بازار را به دنبال داشت.

این کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: در مجموع شاهد خروج پول حقیقی از صندوق‌های درآمد ثابت و ورود به بازار سرمایه بودیم. ریسک اخیر که مطرح است، مساله اعمال سقف بر روی معافیت مالیاتی بود که برای آن یک فوریت طرح اصلاح بند س تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۳ در مجلس به تصویب رسید (قانون سقف ۵۰۰ میلیارد تومانی معافیت مالیاتی). شنیده‌ها حاکی از آن است که این بند از قانون بودجه حذف خواهد شد!

وفایی گفت: ابلاغیه تغییر فرمول حداقل قیمت پایه مقاطع فولادی در رینگ داخلی بورس کالای ایران که با این ابلاغیه عملا حاشیه سود ناخالص شرکت‌های میلگردی حوالی ۵% بهتر می‌شود. این هفته دلار اسکناس در سامانه نیما با رشد ۶۰۰ تومانی همراه و بالای ۴۱ هزار رسید، نشانگر فضای ذهنی بازارساز به سمت رشد نرخ است.

او گفت: اخیرا بخشی از بدهی صنعت برق پرداخت شدکه در کنار اصلاح نرخ خرید برق می‌تواند صنعت برق را متحول کند با انتشار گزارش ماهانه و گزارش‌های سالانه شرکت‌ها، تحلیل خوبی از عملکرد آنها در دسترس بازار برای تصمیم گیری قرار می‌گیرد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بورس

دیگر خبرها

  • فرصت تحلیل برای اهالی بازار سرمایه با انتشار گزارش‌های ماهانه و سالانه شرکت‌ها 
  • تاثیر سفر‌های نوروزی در بازار مسکن شمال
  • مصوبه جدید مالیاتی مجلس: بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد
  • بورس تغییر جهت داد
  • اختلال محسوس قیمت مسکن در تبریز و تهران؛ آپارتمان ۹۰ تا ۱۵۰ متری چند؟
  • بورس سبزپوش شد؛ رشد مناسب بازار در هفته اول اردیبهشت
  • مقاوم سازی بافت‌های فرسوده در بوئین زهرا با جدیت دنبال می‌شود
  • رشد بورس با افزایش تولید خودرو و صادرات محصولات پتروشیمی
  • صندوق‌های املاک و مستغلات بورس، مسیری برای کمک به بانک‌ها جهت رهایی از بنگاهداری
  • پیش‌بینی بورس چهارشنبه ۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳