Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا-طبق آخرین آمار جهانی تاکنون 6میلیون و 844هزار نفر به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند؛ کشور آمریکا با افزایش 41هزار نفر در 24 ساعت گذشته به مجموع یک‌میلیون و 965هزار مبتلا رسید.
به گزارش خبرگزاری آریا،بر اساس آخرین آمار جهانی پایگاه اطلاعاتی "worldometer" تا این لحظه 6 میلین و 844 هزار و ‌796 نفر در جهان به ویروس کرونا (کووید19) مبتلا شده‌اند که از این تعداد، 398 هزار و 146 نفر جان خود را ازدست دند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


از مجموع تعداد مبتلایان در جهان، تاکنون 3 میلیون و 348 هزار و 860 نفر بهبود یافته و توانسته‌اند این بیماری را شکست بدهند.
کشور آمریکا با بیشترین تعداد مبتلایان در جهان با افزایش 41 هزار و 657 مبتلا در 24 ساعت گذشته، به مجموع یک‌میلیون و 965 هزارو 708 مبتلا رسیده است؛ تاکنون 111 هزار و 390 آمریکایی مبتلا در این کشور جان خود را از دست داده‌اند.
کشور برزیل که بعد از آمریکا در رده دوم جهان قرار دارد با افزایش 30 هزار و 136 مبتلا در 24 ساعت گذشته، به مجموع 646 هزار و 6 مبتلا رسیده است؛ در این کشور تعداد 35 هزار و 47 نفر جان خود را بر اثر ابتلا به کرونا از دست داده‌اند.
 کشور روسیه به‌عنوان سومین کشور جهان، با افزایش 8هزار و 619 مبتلا در 24 ساعت گذشته، به مجموع 449 هزار و 834 مبتلا رسیدهاست؛ تاکنون 5 هزار و 528 روسی جان خود را از دست داده‌اند.
کشورهای اسپانیا، انگلیس، هند، ایتالیا و پرو نیز به‌ترتیب با 288 هزار و 58، 283 هزار و 311، 236 هزار و 184، 234 هزار و 531 و187 هزار و 400 مبتلا در رده‌های چهارم تا هشتم جهان قرار گرفته‌اند.
همچنین کشورهای آلمان با 185 هزار و 414 مبتلا و ترکیه با 168 هزار و ‌340 مبتلا در رده‌های نهم و دهم جهان قرار دارند.
از لحاظ تعداد بهبودیافتگان نیز کشورهای آمریکا، برزیل و روسیه به‌‌ترتیب با 738 هزار و 646


مبتلایان به کرونا در آمریکا به مرز 1.9 میلیون نفر رسید
طبق جدیدترین آمار و ارقام دانشگاه «جانز هاپکینز»، مجموع مبتلایان به ویروس کرونا در ایالات متحده آمریکا در 24 ساعت گذشته به یک میلیون و 897 هزار و 380 نفر رسید.
 طبق جدیدترین آمار و ارقام دانشگاه «جانز هاپکینز»، در 24 ساعت گذشته، مجموع قربانیان کروناویروس در ایالات متحده آمریکا به 109 هزار و 132 نفر رسید.
این آمار و ارقام همچنین نشان می‌دهد که در بازه زمانی مذکور، مجموع مبتلایان به ویروس «کووید-19» در آمریکا به یک میلیون و 897 هزار و 380 نفر رسیده است.
از طرف دیگر، پایگاه اطلاع‌رسانی worldometers، مجموع مبتلایان به ویروس کرونا در آمریکا را یک میلیون و 965 هزار و 708 نفر و مجموع قربانیان آن را در این کشور، 111 هزار و 390 نفر گزارش کرده است. ایالت نیویورک همچنان با 396 هزار و 699 مورد ابتلا و 30 هزار و 372 مورد فوتی، کانون بیماری همگی کرونا در آمریکا محسوب می‌شود.
طبق آمار و ارقام دانشگاه جانز هاپکینز، تاکنون دستکم 6 میلیون و 734 هزار و 88 نفر در سراسر جهان به ویروس کرونا آلوده شده‌اند که از آن میان 394 هزار و 875 نفر جان خود را از دست داده‌اند و دو میلیون و 746 هزار و 192 نفر نیز بهبودی یافته‌اند. ایالات متحده آمریکا همچنان بیشترین آمار و ارقام مبتلایان به کرونا و قربانیان این ویروس در جهان را دارد.


شتاب کرونا در عربستان
وزارت بهداشت عربستان سعودی از ثبت 31 فوتی و ابتلای 2 هزار و 591 مورد جدید کرونا در این کشور طی 24 ساعت گذشته خبر داد.
به گزارش  خبرگزاری رسمی عربستان سعودی (واس)، مسئولان وزارت بهداشت عربستان اعلام کردند که روند ابتلا به ویروس کرونا در این کشور شدت بسیاری گرفته است.
بر اساس این گزارش، طی 24 ساعت گذشته 31 مورد جدید فوت ناشی از ابتلا به بیماری کووید 19 در عربستان ثبت شده است و همچنان 2 هزار و 591 مورد جدید ناشی از ابتلا به ویروس کرونا در این کشور ثبت شده است.
در همین حال وزارت کشور عربستان اعلام کرد در راستای مقابله با ویروس کرونا در تمامی مناطق «جده» منع آمد و شد اعلام شده است. به موجب این تصمیم، از فردا شنبه به مدت 15 روز شهروندان سعودی حق تردد نخواهند داشت.


بزرگترین منبع ویروس کرونا شناسایی شد
دانشمندان چینی دریافتند که بیماران کووید 19 میلیون‌ها ذره ویروسی در ساعت را بازدم می‌کنند، حتی اگر علائمی خفیف داشته باشند یا علائم بیماری آنها هنوز بروز نکرده باشد.
 نتایج یک بررسی جدید نشان می‌دهد، نفس کشیدن یا صحبت کردن رایج‌ترین شیوه پخش ویروس کروناست و سطوح آلوده کمترین نقش را دارد.
محققان چینی باور دارند، نفس کشیدن و صحبت کردن منبع اصلی انتقال به همراه سرفه است و همین موضوع منجر به شیوع گسترده این ویروس شده است.
دانشمندان چینی دریافتند که بیماران کووید 19 میلیون‌ها ذره ویروسی در ساعت را بازدم می‌کنند، حتی اگر علائمی خفیف داشته باشند یا علائم بیماری آنها هنوز بروز نکرده باشد.
آنها می‌گویند که این امر نیاز به ماسک‌های صورت را برجسته می‌کند؛ مردم باید در مکان‌های عمومی و فضاهای بسته از ماسک صورت استفاده کنند تا میزان انتقال ویروس کرونا را کاهش دهند.
کارشناسان چینی به MailOnline گفتند: شواهد اکنون حاکی از آن است اجبار به استفاده از ماسک صورت تا حد زیادی بیشترین تأثیر را در جلوگیری از شیوع ویروس کرونا دارد.
پیش از این تصور می‌شد که منبع اصلی انتقال از طریق قطرات از سرفه و عطسه است، اما آخرین یافته نشان می‌دهد که ویروس کرونا می‌تواند به راحتی در هوا باقی بماند و این همان موضوعی است که منجر به پخش گسترده آن در سراسر جهان شده است.
این مطالعه که هنوز در یک ژورنال علمی منتشر نشده یا توسط دانشمندان دیگر بررسی نشده است، توسط مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در پکن انجام شده است.
بار ویروسی نیز در نفس بیماران نیز چهار برابر بیشتر از نمونه‌های هوا (3.8 درصد) در اتاق‌ها و راهروها بود.
ایان جونز، ویروس شناس دانشگاه Reading، اظهار داشت: این مطالعه بسیار معتبر است؛ وی به MailOnline گفت: ذرات معلق در هوا بزرگ‌ترین منبع ویروس هستند و مسدود کردن آنها، با یک ماسک بیشترین تأثیر را خواهد داشت.
تصور می شد که سطوح آلوده یکی از اصلی‌ترین شیوه‌های پخش Covid-19 است، پس از مطالعات فراوان مشخص شد ویروس می‌تواند روزها بر روی فلز و پلاستیک زنده بماند
در این مقاله، محققان به سرپرستی پروفسور جیانکسین از مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های پکن اظهار داشتند: این مشاهدات از این اعتقاد گسترده حمایت نمی‌کنند که انتقال مستقیم از طریق تماس با سطوح نقش عمده‌ای در گسترش کووید 19 دارد.

رکورد مرگ بر اثر کرونا ظرف 24ساعت در مکزیک و برزیل
در عرض یک روز برزیل و مکزیک بالاترین رقم مرگ و میر در اثر کووید 19 را ثبت کردند و در هریک از این دو کشور در 24ساعت بیش از هزار نفر جان باخته‌اند.
 در آمریکای لاتین کرونا همچنان قربانی می‌گیرد. بر اساس آمار مقامات رسمی دو کشور مکزیک و برزیل تعداد کشته شدگان بر اثر بیماری کووید 19 ظرف یک روز (از سوم تا چهارم ژوئن) بالاترین حد در تمامی دوران شیوع کرونا بوده است.
بنا بر آمار به روز شده سایت "ورلدامتر" در مکزیک مجموعا تاکنون 12 هزار و 545 نفر در اثر بیماری کووید 19 جان خود را از دست داده‌اند. تنها در 24 ساعت 1100 مرگ جدید بر اثر این بیماری ثبت شده ‌است که 470 مورد بیشتر از روز قبل است. همچنین تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در حال حاضر در مکزیک 105 هزار و 680 نفر است.
به رغم آمار تصاعدی ابتلا به کرونا و مرگ و میر در اثر آن دولت مکزیک در آغاز هفته جاری برخی محدویت‌های اعمال‌شده برای مقابله با کرونا را لغو کرد. به عنوان مثال برخی از کارهای خدماتی غیر ضروری می‌توانند کارشان را از سر بگیرند.
رییس‌جمهور مکزیک، آندرس مانوئل لوپز اوبرادور از یک "وضعیت جدید" سخن گفته که کشورش باید خود را برای آن آماده کند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه در برزیل نیز بنا بر اعلام مقامات دولتی، در ظرف یک روز 1350 نفر در اثر بیماری کووید 19 جان باخته‌اند. این تعداد فوت‌شده در عرض یک روز تا کنون در این کشور سابقه نداشته است.
بنا بر آمار ورلدامتر تعداد فوت‌شدگان بر اثر کووید 19 در برزیل به 34 هزار و 39 نفر رسیده و بیش از 615 هزار تن نیز به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند.
بدین ترتیب برزیل پس از آمریکا دومین کشور از نظر آمار مبتلایان به ویروس کرونا در سراسر جهان است.
این در حالی است که سازمان بهداشت جهانی روز دوشنبه اعلام کرد که کشورهای امریکای مرکزی و جنوبی هنوز به نقطه اوج ابتلا به کرونا نرسیده‌اند.
با این حال رییس‌جمهور برزیل همچنان به سختی مقابل برقراری محدودیت برای مبارزه با کرونا مقاومت می‌کند. او همواره مخالف برقراری محدودیت خروج از خانه بوده و کرونا را تنها "یک گریپ ساده" می‌نامد.
در برخی از مناطق کشور، مقامات محلی به صورت خودسرانه اقدام به برقراری برخی محدودیت‌ها کرده‌اند. به عنوان مثال در استان باهیا از روز چهارشنبه خروج از خانه ممنوع شده است.
به گزارش دویچه‌وله، هم در برزیل و هم در مکزیک تعداد واقعی مبتلایان به کرونا بسیار بالاتر از آمار اعلام‌شده است چرا که هیچ یک از این دو کشور از تجهیزات کافی پزشکی برای انجام تست کرونا برخوردار نیستند.


ابتلای جورج فلوید به کرونا
طبق گزارش بیست صفحه‌ای کالبدشکافی دفتر معاینات پزشکی منطقه «هنیپین» مینه‌سوتا، تست کرونای شهروند سیاهپوست آمریکایی که به دست افسر پلیس «مینیاپولیس» به قتل رسید، مثبت بوده است.
 طبق گزارش بیست صفحه‌ای کالبدشکافی که دفتر معاینات پزشکی منطقه «هنیپین» ایالت مینه‌سوتا روز گذشته (چهارشنبه) منتشر کرده است، «جورج فلوید» مرد 46 ساله سیاهپوست آمریکایی که دوشنبه گذشته به دست افسر پلیس «مینیاپولیس» ایالت «مینه‌سوتا» به قتل رسید، درست چند هفته قبل از مرگ به ویروس کرونا آلوده شده بوده است.
بنا به گزارش شبکه «ان بی سی نیوز»، در گزارش کالبدشکافی آمده است که تست «کد ژنتیکی یا آر ان ای» ویروس کرونا سوم آوریل (16 فرودین ماه) فلوید مثبت بوده است.
طبق گزارش کالبدشکافی، از آنجایی که رمز ژنتیکی ویروس کرونا یا همان «آر ان ای» می‌تواند چندین هفته بعد از ناپدید شدن بیماری نیز در بدن فرد باقی بماند، مثبت بودن تست کرونای فلوید برای دومین بار بعد از مرگ وی، احتمالاً به مفهوم آن است که در هنگام مرگ، بدون علائم به ویروس کرونا‌ آلوده بوده است.
مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های فدرال آمریکا اعلام کرده است که آر ان ای مثبت لزوماً به مفهوم ابتلا به ویروس نیست و هنوز مشخص نیست که آیا فلوید پیشتر علائم کروناویروس را داشته یا اینکه بدون علائم، حامل ویروس کرونا بوده است.
در پی تشدید اعتراضات در سراسر آمریکا، رسانه‌های آمریکا بامداد پنجشنبه (به وقت تهران) گزارش داده‌اند «درک چائوین»، افسر پلیسی که با فشار دادن زانویش روی گردن فلوید موجب قتل او شد به قتل درجه دو (شبه‌عمد) متهم شده است.
چاوین پیش از این به قتل درجه سه (غیرعمد) متهم شده بود اما مقام های ایالت مینه‌سوتا اتهام او را به قتل درجه دو تغییر داده‌اند.
سه افسر دیگر نیز به مباشرت و معاونت در قتل درجه دو و مباشرت و معاونت در قتل شبه‌عمد متهم شده‌اند.
برخلاف ادعاهای پیشین در خصوص ارتباط دادن مرگ وی به مشکلات جسمانی، گزارش کالبدشکافی نتیجه‌گیری کرده بود که هیچ سابقه بیماری در مرگ فلوید دخیل نبوده است و پاتولوژیست‌ها نیز اعلام کردند که فلوید به دلیل نرسیدن خون و جریان هوا به مغزش دچار خفگی شده و جان خود را از دست داده است.


شمار مبتلایان به کرونا در قاره آفریقا به 168 هزار و 464 تن رسید
مجموع شمار مبتلایان به ویروس کرونا در قاره آفریقا به 168 هزار و 464 تن رسیده است. این خبر را دفتر منطقه‌ای سازمان بهداشت جهانی در آفریقا امروز -‌جمعه- اعلام کرد.
به گزارش، خبرگزاری تاس، مجموع شمار مبتلایان به ویروس کرونا در قاره آفریقا به 168 هزار و 464 تن رسیده است. این خبر را دفتر منطقه‌ای سازمان بهداشت جهانی در آفریقا امروز -‌جمعه- اعلام کرد. 
بنا به بیانیه این سازمان، شمار قربانیان نیز در قاره آفریقا به چهار هزار و 700 تن رسیده است. 
آفریقای جنوبی بالاترین شمار مبتلایان را با 40 هزار و 792 تن داراست و شمار قربانیان آن به 848 تن رسیده است. مصر نیز هزار و 88 مورد ابتلا به کووید-19 را ثبت کرده است و الجزایر نیز 681 مورد ابتلا به کووید-19 را داراست. 


تعهد گروه 20 به اختصاص 21 میلیارد دلار برای مبارزه با کرونا
 بیست کشور ثروتمند و اقتصادهای در حال ظهور متعهد شدند؛ بیش از 21 میلیارد دلار به مبارزه با کرونا اختصاص دهند.
به گزارش رویترز، گروه 20 شنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: این گروه و کشورهای مدعو، تلاش‌های خود را برای مبارزه جهانی با کرونا هماهنگ کرده‌اند. گروه 20 و کشورهای مدعو تا امروز متعهد شده‌اند 21 میلیارد دلار برای حمایت از بهداشت جهانی اختصاص دهند.
این بودجه به تشخیص، تولید واکسن و تحقیقات در زمینه کرونا اختصاص می‌یابد.
گروه 20 در ماه آوریل از کشورها، سازمان‌های غیردولتی و بخش خصوصی دعوت کرد تا کمبود بودجه برای مبارزه با کرونا را جبران کنند.
بیش از 6 میلیون و 680 هزار نفر در سراسر جهان به کرونا مبتلا شده و افزون بر 391 هزار نفر از مبتلایان نیز جان خود را از دست داده‌اند.
آمریکا، برزیل، روسیه، فرانسه، ایتالیا و انگلیس از جمله کشورهایی هستند که بالاترین آمار ابتلا و جان‌باختگان کرونا را دارند.  
بسیاری از کشورهایی که محدودیت‌های گسترده برای مقابله با کرونا وضع کرده بودند، بخشی از محدودیت‌ها را بتدریج لغو کرده‌اند.
کمیسیون اروپا نیز خواستار بازگشایی مرزهای داخلی 27 کشور عضو اتحادیه اروپا، شده و از اعضای این اتحادیه خواسته است تا مرزهای داخلی خود را با توجه به نزدیک شدن تعطیلات تابستانی بازگشایی کنند.

 
افغانستان بیشترین آمار خبرنگاران مبتلا به کرونا در جهان را دارد
 سازمان خبرنگاران بدون مرز با ارائه گزارشی مبنی بر اینکه افغانستان بیشترین آمار خبرنگاران مبتلا به کرونا در جهان را دارد اعلام کرد: حرکت جهشی ویروس کرونا به سمت نقطه اوج و ابتلای 70 خبرنگار افغانستان زنگ خطر جدی را برای سازمان های رسانه ای این کشور به صدا در آورده است.
سازمان گزارش‌گران بدون مرز (RSF) بتازگی در گزارشی هشدار داد: همزمان با گسترش ویروس کرونا در افغانستان شمار زیادی از خبرنگاران  دراین کشور به  این بیماری مبتلا شدند  و دو کارمند رسانه‌ای نیز جان باختند.
رسانه های افغانستان با انعکاس این گزارش روز شنبه نوشتند: به نظر می رسد که پس از پزشکان و کارمندان بهداشتی خبرنگاران دومین گروهی هستند که در افغانستان با خطر بیشتر ابتلا به ویروس کرونا قرار دارند.
این سازمان در گزارش خود اعلام کرده است:  از تعداد 70 خبرنگار مبتلا به ویروس کرونا  50 خبرنگار و کارمند رسانه‌ای بیمار متعلق به شهر کابل هستند.
سازمان گزارشگران بدون مرز هشدار داده است: در حال حاضر افغانستان بیشترین شمار کارمندان رسانه‌ای مبتلا به ویروس کرونا را در جهان دارد.
این سازمان نهادهای حامی خبرنگاران را به کوتاهی متهم کرده و به نقل از برخی خبرنگاران مبتلا به کووید19  گزارش داده است: خبرنگاران مبتلا به این بیماری هیچ کمکی را برای درمان دریافت نکرده اند.
سازمان گزارش‌گران بدون مرز از دولت افغانستان، رسانه‌ها و نهادهای حامی خبرنگاران خواسته است که باید برای حفاظت از آنان تلاش کنند.
 ویروس کرونا در این روزها در افغانستان بشدت در  حال گسترش است و تنها آمار رسمی وزارت بهداشت این کشور حاکی از آن است که شمار مبتلایان به 19 هزار نفر رسیده و شمار جان باختگان نیز از مرز 300 نفر عبور کرده است.
مسئولان بهداشتی کابل پایتخت افغانستان تائید کردند که شمار جان باختگان و مبتلایان به این بیماری بسیار بیشتر از آمار رسمی وزارت بهداشت است .
«امرالله صالح» معاون اول ریاست جمهوری افغانستان نیر روز پنجشنبه در صفحه فیسبوک خود اعلام کرد: دیگر هیچ کسی در این کشور از خطر ابتلای ویروس کرونا در امان نیست.
وی افزود: 50 درصد از اعضای خانواده و کارمندان دفترش به ویروس کرونا مبتلا شده اند.
دولت براساس طرح بازگشت به فعالیت اداری، دفاتر دولتی در دو گروه روزهای زوج و فرد مشغول به کار خواهند بود.
براساس این طرح دولت که برای سه ماه آینده در نظر گرفته شده است، استفاده از ماسک، حفظ فاصله دومتری بین افراد و جلوگیری از تجمع بیش از 10 نفر اجباری  شده است.
در این طرح آمده است که بزرگسالان اجازه ندارند از منازل خود خارج شوند. اما با توجه به وضعیت مردم افغانستان که بیش از 70 درصد ازجمعیت این کشور، زیرخط فقر زندگی می کنند و توان خریداری چند عدد نان خشک برای شب را ندارند، استفاده از ماسک که هر عدد آن در این روزها به 20 افغانی فروخته می شود، کاری ساده و عملی نیست.
اکنون بسیاری از مردم و شماری از نهادها از دولت انتقاد می کنند که مقابله با ویروس کرونا دیگر در اولویت دولت قرار ندارد و آنها در کنترل و مدیریت آن ناکام ماندند.
این افراد می گویند که ارائه کمک‌های تعهد شده از طرف نهادهای بین المللی و کشورهای خارجی به 700 میلیون دلار رسیده است اما دولت از این پول برای کمک به مردم استفاده درست نکرده است.


لغو محدودیت های کرونا در پکن
 تدابیر قرنطینه و محدودیت های تردد و ورود و خروج به مناطق و مجتمع های مسکونی در شهر پکن پایتخت چین که با شدتی بیش از نواحی دیگر چین اجرا می شد، از امروز شنبه لغو شد.
 از امروز شنبه وضعیت فوق العاده در شهر پکن در درجه 3 قرار گرفت که پایین ترین سطح محدودیت ها را نشان می دهد شهرداری پکن اعلام کرده است با توجه به نبود هیچ موردی از ابتلا به کرونا در پایتخت در 50 روز گذشته، دیگر نیازی به این اقدامات کنترلی نیست.
بر اساس پروتکل جدید دولت محلی شهر پکن، محدودیت ها برای مناطق مسکونی، فعالیت های ورزشی بیرون از سالن و خروج از پایتخت برداشته می شود.
با این حساب در سراسر چین اکنون فقط دو منطقه شامل منطقه خودمختار تبت و استان هوبی کانون شیوع کرونا است که محدودیت ها آنها در رتبه 2 قرار دارد و کنترل بیشتری روی فعالیت های عمومی صورت می گیرد.
همچنین از امروز دیگر تب سنجی برای ورود و خروج به مجتمع های مسکونی در پایتخت چین متوقف می شود و پستچی ها با داشتن کدهای بهداشتی الکترونیکی می توانند وارد این محوطه ها شوند.
از امروز هم مراکز تفریحی شهر پکن باز می شود فعالیت های ورزشی خارج از سالن آزاد می شود و بتدریج قرار است تورهای گردشگری داخلی از سرگرفته شود ولی تورهای گردشگری خارج از شهر کماکان ممنوع است و بیماران خارج از پکن می توانند برای درمان به بیمارستان های این شهر مراجعه کنند.
بر اساس این گزارش پارک ها، ورزشگاه ها، سالن های ورزشی، کتابخانه ها،  موزه ها و بسیاری از فعالیت های داخل سالن در پکن بتدریج شروع می شود ولی نام سینماها هنوز در این فهرست بازگشایی به چشم نمی خورد.
با این حال دولت محلی اعلام کرده است که هنوز خطر ورود کرونا توسط مسافران به داخل پکن وجود دارد و برای همین مسافران پروازهای بین المللی که قصد سفر به پکن دارند باید قبل از ورود به شهر تحت آزمایش کرونا قرار بگیرند و بعد از اینکه وارد شهر شدند نیز باید دوباره آزمایش بدهند.
برخی کارشناسان پیش بینی کرده اند که اگر تا 30 روز دیگر موردی از ابتلای به کرونا در پایتخت گزارش نشود، احتمالا سینماها بازگشایی می شود و شهروندان دیگر نیازی به استفاده از ماسک در فضاهای سرپوشیده ندارند.
با لغو این محدودیت ها و بازگشایی مدارس و مهدکودک ها در شهر پکن پایتخت چین از روز دوشنبه، اوضاع اقتصادی در این شهر نیز بتدریج به حال عادی بازمی گردد.

 
 

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: ویروس کرونا چین ایران اروپا مبتلایان به ویروس کرونا جان خود را از دست داده اند خبرنگاران مبتلا مبتلایان به کرونا قاره آفریقا شمار مبتلایان مبارزه با کرونا استفاده از ماسک کرونا مبتلا شده 24 ساعت گذشته اعلام کرده ابتلا به ویروس ابتلا به کرونا بیماری کووید 19 مبتلا شده اند سراسر جهان وزارت بهداشت بهداشت جهانی تن رسیده آمار و ارقام برای مبارزه نشان می دهد یک میلیون محدودیت ها مبتلا رسید مینه سوتا بدون مرز رسانه ای نفر رسید هزار نفر قتل درجه نفر جان شهر پکن بر اساس هزار و 6 یک روز گروه 20 بر اثر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۸۷۸۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

داستان سرماخوردگی در انسان‌ها از چه زمانی آغاز شد؟

غزال زیاری- اکثر مردم حداقل سالی یک‌بار سرما می‌خورند و درنتیجه سرماخوردگی یکی از رایج‌ترین تجربیات انسانی به شمار می‌رود؛ اما حالا این سؤال مطرح است که در تاریخ هوموسپینس (انسان خردمند)، اولین بار انسان‌ها از چه زمانی دچار سرماخوردگی شده‌اند؟

پاسخ دادن به این سؤال کار سختی است؛ چراکه ویروس‌های متعدد و زیادی باعث ایجاد سرماخوردگی می‌شوند و از سوی دیگر، تعداد کمی از این ویروس‌ها در بقایای انسانی باقی می‌مانند؛ اما قدیمی‌ترین شواهد باستان‌شناسی انسان‌ها، حکایت از آن دارد که برخی از اولین انسان‌های هومو سپینس متعلق به حداقل سیصد هزار سال پیش با سرماخوردگی دست‌وپنجه نرم می‌کردند.

سرماخوردگی چیست؟

"سرماخوردگی" اصطلاحی کلی برای گروهی از عفونت‌های تنفسی است که معمولاً در افرادی با سیستم ایمنی سالم، به‌صورت خفیف بروز می‌کند. راینوویروس‌ها، کرونا ویروس‌ها و ویروس سنسیشیال تنفسی (RSV) اغلب باعث ایجاد سرماخوردگی می‌شوند و قبل از اینکه این پاتوژن‌ها بین انسان‌ها گسترش پیدا کند، احتمالاً انسان آن‌ها را از مهره‌داران دیگر دریافت کرده‌ است.

جوئل ورتهایم، ویروس‌شناس فرگشتی دانشگاه کالیفرنیا دراین‌باره توضیح می‌دهد: «زندگی در مجاورت حیوانات راه ساده‌ای است که انسان را در معرض مکرر ویروس‌های جدید قرار دهد و همین می‌تواند منجر به تبدیل‌شدن این ویروس به یک ویروس بومی انسانی شود.»

انتقال ویروس‌ها از حیوان به انسان؟

معمولاً در صورت انتقال ویروس حیوانی به بدن انسان، این ویروس نمی‌تواند باعث ایجاد عفونت شود؛ چون با بدن میزبان جدیدش سازگار نیست. بااین‌حال، گاهی یک ویروس مجموعه‌ای از ژن‌های مناسب را برای جهش موفق و حتی انتشار در بین انسان‌ها در اختیار دارد؛ مثلاً ویروس‌های کووید-۱۹ و آنفولانزای خوکی به همین شکل پدید آمده‌اند.

دانشمندان فرضیه‌های متعددی درباره زمانی که ویروس‌های سرماخوردگی برای اولین بار شکوفا شدند، مطرح کرده‌اند و جالب اینجاست که شروع آن‌ها در نقاط بسیار متفاوتی از جدول زمانی انسان قرار می‌گیرد. تعدادی از محققان بر این باورند که انتقال ویروس‌ها از حیوانات به انسان، در طلوع تمدن بشری (بین ۵ هزار تا شش هزار سال قبل) صورت گرفته؛ زمانی که انسان‌ها زندگی در محله‌های نزدیک به هم را آغاز کردند؛ بدین ترتیب پاتوژن‌ها راحت‌تر می‌توانستند پخش شوند و در آن زمان، انسان‌ها شروع به پرورش حیواناتی مملو از ویروس نمودند.

البته که همه دانشمندان موافق این فرضیه نیستند.

فرانسوا بالوکس، زیست‌شناس محاسباتی دانشگاه کالج لندن بر این باور است که جمعیت‌های شکارچی-گردآورنده که به کشاورزی نمی‌پرداختند، از طریق شکار در معرض ویروس‌های حیوانی قرار می‌گرفتند. شکارچیان از قبل از انسان‌های خردمند هم وجود داشته‌اند (مثلاً در گونه‌های انسان‌تبار منقرض‌شده‌ای مثل انسان‌های راست‌قامت (Homo erectus) که اولین بار ۲ میلیون سال پیش ظهور کردند). بالوکس معتقد است که ویروس‌های سرماخوردگی مختلف در طول فرگشت انسان در زمان‌های مختلف در رفت‌وآمد بوده‌اند.

او دراین‌باره می‌گوید: «فکر می‌کنم احتمالاً یکی از رویدادهایی که منتهی به افزایش قابل‌توجه جذب عوامل بیماری‌زا در انسان شده، گسترش انسان‌ها به خارج از آفریقاست که طی آن، افراد ویروس‌های سرماخوردگی جدیدی را دریافت کردند.» قدمت اولین انسان‌های خردمند در خارج از آفریقا به حدود دویست و ده هزار سال قبل بازمی‌گردد.

بررسی ویروس‌های سرماخوردگی باستانی

ورتهایم دراین‌باره می‌گوید: «رد پای بیماری ناشی از سرماخوردگی، به‌خوبی باقی نمی‌ماند.» این ویروس‌ها معمولاً علائم عفونت را در بافت‌های نرمی مثل ریه‌ها باقی می‌گذارند که پس از مرگ از بین می‌روند و اثری از آن‌ها در استخوان‌ها و دندان‌های مقاوم باقی نمی‌ماند.

ژنوم‌های ویروسی در بقایای انسان‌های باستانی یافت شده که البته تنها مربوط به ویروس‌های مبتنی بر DNA است و نه ویروس‌های حاوی RNA که این پسرعموی ژنتیکی DNA، در بین ویروس‌های سرماخوردگی بسیار رایج‌تر است.

لوسی فان دورپ، متخصص ژنتیک دانشگاه کالج لندن در این رابطه توضیح می‌دهد: «RNA سریع‌تر از DNA تجزیه می‌شود، درنتیجه بازیابی آن به‌مراتب سخت‌تر است. به همین خاطر است که تا به امروز، هیچ ویروس RNA از مواد باستانی کشف نشده است.»

بالوکس و فان دورپ با انجام حفاری‌هایی در سیبری، به جست‌وجوی ویروس‌های باستانی در دندان‌های انسان پرداختند. در مقاله منتشره در bioRxiv آن‌ها از دو ژنوم باستانی برای یک ویروس DNA به نام آدنوویروس C انسانی نام بردند که می‌تواند باعث ایجاد علائم سرماخوردگی شود.

طبق تخمین محققان، آخرین جد مشترک این ویروس‌ها تقریباً به هفت‌صد هزار سال قبل برمی‌گردد ( یعنی مدت‌ها قبل از ظهور انسان‌های خردمند یا هومو سپینس‌ها). این احتمال وجود دارد که این ویروس‌ها از بدن شامپانزه‌ها یا گوریل‌ها به انسان‌ها منتقل شده باشند، اما این‌که دقیقاً چه زمانی اتفاق رخ‌داده، در حد حدس و گمان باقی مانده است.

یافت بقایای کروناویروس قرن شانزدهمی

باوجود آنکه دانشمندان هنوز ویروس‌های RNA از دوران باستان پیدا نکرده‌اند، اما موفق به یافتن یک ویروس کرونای قرن شانزدهمی در پالپ دندان اسکلت‌های انسان در فرانسه شده‌اند. RNA یافت‌شده با کروناویروس‌های شناخته‌شده امروزی متفاوت است و این حکایت از آن دارد که این پاتوژن‌های تاریخی ممکن است یا از بین رفته باشند یا فراتر از تشخیص، فرگشت یافته باشند.

در هر حال این احتمال وجود دارد که این ویروس کرونا به گردش خود در بدن انسان ادامه داده باشد؛ اما در دوران مدرن، توالی‌یابی نشده است. فان دورپ در این رابطه توضیح می‌دهد: «بسیاری از ویروس‌های عامل سرماخوردگی، در شرایط امروزی توالی ضعیفی دارند که از جمله آن‌ها می‌توان از ویروس‌های کرونای سرماخوردگی که به‌طور منظم در گردشند، نام برد.»

بالوکس و همکارانش حالا و با در اختیار داشتن بقایایی کمیاب از ویروس‌های باستانی، بر پاتوژن‌های گذشته نزدیک تمرکز کرده‌اند و در حال مطالعه روی بقایای انسانی هستند که در دو قرن گذشته جمع‌آوری و در مراکز پزشکی ذخیره‌شده‌اند.

بالوکس گفت: «احتمالاً در آینده تصویر جمعی مناسبی از ویروس‌هایی که در طول ۲۰۰ سال گذشته با ما بودند، خواهیم داشت. این می‌تواند ردیابی تاریخچه این ویروس‌ها درگذشته‌های دور را برای دانشمندان آسان‌تر کند.»

منبع: livescience

۵۴۳۲۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902910

دیگر خبرها

  • آمریکا این بار با اف ۱۵ های جدید جیب عربستان را خالی می‌کند
  • ابتلای درختان نارنج شیراز به بیماری نماتد
  • عیادت از جورج شکور؛ خالقِ سه گانهِ حماسه های ماندگار …
  • شرط آمریکا برای توافق امنیتی با عربستان ؛ پای اسرائیل در میان است
  • نگاهی به توافق امنیتی جدید عربستان و آمریکا/ واشنگتن و ریاض در انتظار چراغ سبز اسرائیل
  • داستان سرماخوردگی در انسان‌ها از چه زمانی آغاز شد؟
  • (ویدئو) اهتزاز پرچم فلسطین در دانشگاه جورج واشنگتن آمریکا
  • واکنش وزیر دفاع انگلیس به تحریمش از سوی ایران/ مخالفت امارات با استفاده آمریکا از پایگاه های نظامی در این کشور/ حمله موشکی به پایگاه نظامیان آمریکایی در شرق سوریه/ رایزنی محرمانه دولت بایدن و عربستان درباره یک توافق
  • توافق امنیتی جدید عربستان و آمریکا در انتظار چراغ سبز اسرائیل!
  • تولد توافق امنیتی جدید عربستان و آمریکا در انتظار چراغ سبز اسرائیل/ آیا آمریکا مجوز غنی سازی را به عربستان سعودی می دهد؟/ ریاض در یک قدمی پیروزی بزرگ قرار دارد