Web Analytics Made Easy - Statcounter

پژوهشکده قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی در قالب طرح‌های‌ «پیغام دوست» و «مسیر مهربانی» هر روز یک آیه از قرآن کریم را به‌همراه ترجمه و توضیحی مختصر ارائه می‌کند.

به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه و کرسی‌های آزاداندیشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، پژوهشکده قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی در قالب طرح‌های‌ «پیغام دوست» و «مسیر مهربانی» هر روز یک آیه از قرآن کریم را به‌همراه ترجمه و توضیحی مختصر ارائه می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید:

انسان‌ها در قیامت وارد دوزخ می‌شوند/ اقامت در دوزخ به قدر رفع ناپاکی برای ورود به بهشت

پیغام دوست

در روز شنبه 16 خرداد ۹۹ مصادف با 14 شوال ۱۴۴۱ «پیغام دوست» به‌شرح زیر است:

اگر در آن دو ( زمين و آسمان) جز الله، معبودی ( ديگر) وجود داشت، قطعاً (هر دو) تباه مى‌شدند. پس‏ خداوند، پروردگار عرش،  از آنچه (او را) وصف مى‌كنند، منزه است (انبیاء، ۲۲)

لوْ كَانَ فِيهِمَا آلِهَةٌ إِلَّا اللَّهُ لَفَسَدَتَا فَسُبْحَانَ اللَّهِ رَبِّ الْعَرْشِ عَمَّا يَصِفُونَ (الانبیاء، ۲۲)

این آیه، یکی از استدلال‌های قرآن برای اثبات توحید و یگانگی ربوبیّت خداوند را ارئه می‌کند. این استدلال بر پایه دو مقدمه و یک نتیجه‌گیری عقلانی و منطقی استوار است.

مقدمه اول: اگر عالم دو معبود یعنی دو اداره‌کننده داشت، به دلیل تعارضی که بین آن دو اداره‌کننده پیش می‌آمد به تباهی کشیده می‌شد و از بین می‌رفت.

مقدمه دوم: هم‌اکنون مشاهده می‌کنید که جهان هستی به‌صورت دقیق در حال اداره شدن است و تباه نشده است.

نتیجه منطقی: بنابراین معلوم می‌شود در عالم دو مدیر یعنی دو معبود وجود ندارد و الله تنها معبودی است که عالم را اداره می‌کند و تنها او قابل ستایش و عبودیّت است.

کتاب خدا از دیدگاه قرآن، نوشته آیت‌الله شهید بهشتی برای آشنایی با توحید، کتاب ارزشمندی است.

مسیر مهربانی

همچنین در این روز «مسیر مهربانی» به شرح زیر است:

موضوع: عقل

بهترين شما صاحبان عقل هستند. گفته شد: اى رسول خدا! صاحبان عقل، چه كسانى هستند؟ فرمودند: آنان كه داراى اخلاق خوب و بردبار و باوقار هستند، صله رحم کرده و به پدران و مادران نيكى و به فقرا، همسايگان و يتيمان رسيدگى کرده و اطعام مى‌كنند؛ آشكارا به همه سلام مى‌كنند و هنگامى كه مردم در خواب و غافل هستند، نماز مى‌گذارند.

یکی از نعمت‌های گران‌بهایی که بی‌تردید نمی‌توان آن را ارزش‌گذاری کرد، نعمت عقل است. این گوهر قیمتی اگر به درستی استفاده شود، سعادت و خیر دنیا و آخرت را به همراه خواهد داشت. در عظمت عقل همین بس که در روایات از عقل به حجت باطنی یاد شده و در کنار حجت ظاهری (نبی) هدایت‌گر انسان است.

خداوند می‌فرماید: وَ هُوَ الَّذی یُحْیی وَ یُمیتُ وَ لَهُ اخْتِلافُ اللَّیْلِ وَ النَّهارِ أَ فَلا تَعْقِلُونَ (مؤمنون،80)؛ و او است خدایى که خلق را زنده مى‌گرداند و می‌‌میراند و حرکت شب و روز به امر او است. آیا عقل خود را به کار نمی‌‏گیرید؟! در آیه دیگر می‌فرماید: وَ مَنْ نُعَمِّرْهُ نُنَکِّسْهُ فِی الْخَلْقِ أَفَلا یَعْقِلُونَ (یس، 68)؛ و هر که را عمر طولانى دهیم خلقت او را دگرگون می‏کنیم، آیا تعقل نمى‌‌کنند؟! یکی از نکات مهم و کلیدی در رابطه با اهمیت تعقل این آیه است که کلام دوزخیان را بازگو می‌کند: وَ قالُوا لَوْ کُنَّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ ما کُنَّا فی أَصْحابِ السَّعیرِ (ملک، 10)؛ و [دوزخیان] مى‌گویند، اگر گوش داده بودیم و تعقّل مى‌کردیم از دوزخیان نبودیم.

پیامبر اکرم (ص):  اِنَّ خيارَكُمْ اُولُوا النُّهى. قيلَ: يا رَسولَ اللّه وَ مَنْ اُولُوا النُّهى؟ قالَ: هُم اُولُوا الْاَخْلاقِ الحَسَنَةِ وَ الْاَحلامِ الرَّزينَةِ وَ صِلَةِ الْاَرْحامِ وَ البَرَرَةُ بِالْاُمَّهاتِ وَ الاْباءِ وَ الْمُتَعاهِدينَ لِلْفُقَراءِ وَ الْجيرانِ وَ الْيَتامى وَ يُطْعِمونَ الطَّعامَ وَ يُفْشونَ السَّلامَ فِى الْعالَمِ وَ يُصَلّونَ وَ النّاسُ نيامٌ غافِلونَ (كافى، ج ۲، ص ۲۴۰، ح ۳۲)

یادمان باشد که نسبت به «پیغام دوست» و «مسیر مهربانی» بی‌تفاوت نباشیم و در آن بیندیشیم و ان‌شاءالله عمل کنیم. همچنین در رساندن این پیغام به دیگران کوشا باشیم.

انتهای پیام/4118/

منبع: آنا

کلیدواژه: قرآن پژوهشکده قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی توحید پیغام دوست سوره انبیا مسیر مهربانی پیغام دوست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۸۹۰۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبر بیماری ترانه علیدوستی به حاشیه کشیده شد!

آفتاب‌‌نیوز :

مادر ترانه علیدوستی با انتشار یک استوری جدید در اینستاگرام از اخبار منتشر شده درباره بیماری این بازیگر شاکی شد و اعلام کرد که حال ترانه علیدوستی خوب است.

امروز خبری مبنی بر بستری شدن «ترانه علیدوستی» از چند روز قبل به دلیل ابتلا به یک بیماری نامشخص در بیمارستان کسری تهران منتشر شده بود.

نادره حکیم‌الهی، مادر ترانه علیدوستی با انتشار یک استوری جدید نوشت: دو روز پیش در جواب کسانی که نگران بودند اعلام کردم که خداروشکر حال او خوب است. بابا انقدر شلوغش نکنید چه خبره از صبح تا الان.

منبع: خبرآنلاین

دیگر خبرها

  • برای هفتمین سال تشرف کاروان پیاده «قافله عشق و انتظار» به مشهد انجام می‌شود
  • مفاهیم قرآن بینشی عمیق به انسان می‌بخشد
  • کلاس های چهره به چهره صاحبان صنایع با دانشجویان برگزار می شود
  • امضای تفاهم نامه همکاری میان معاونت قرآن و عترت و نهضت سواد آموزی
  • ویژگی‌های حضرت حمزه(س) در بیان قرآن و روایات
  • قطع ارائه خدمات دولتی به صاحبان مجوز فاقد شناسه یکتا
  • چگونه محمد سالم بهترین عکس جهان را ثبت کرد؟
  • خبر بیماری ترانه علیدوستی به حاشیه کشیده شد!
  • قطع خدمات دولتی برای صاحبان مجوزی که شناسه یکتا ندارند
  • سه ویژگی نخست تواصی در مسیر «اخوت»