Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا-افزایش نارضایتی از «دونالد ترامپ» ناشی از ناتوانی دولتش در کنترل بحران کرونا، رکود اقتصادی، بیکاری و اعتراضات گسترده اخیر، بخت رقیبش "جو بایدن" برای پیروزی را افزایش داده ‌است.
به گزارش خبرگزاری آریا،چند ماه پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری خبر داد و نوشت: این یک کارزار انتخاباتی است که آمریکا پیشتر هرگز ندیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به دلیل بحران کرونا ، تظاهرات برای هفته ها تابو بوده است. اکنون اعتراضاتی در سراسر کشور وجود دارد و جو بایدن به آرامی جرات می کند دوباره از سایه خارج شود. آیا این موضوع به او آسیب می رساند یا در رقابت با دونالد ترامپ به او کمک می کند؟
با این حال اعتراضات سراسری اخیر به بایدن جرات داد دوباره با دستانی پر قدم در صحنه رقابت بگذارد. طی چند روز 
گذشته ، او برای اولین بار در ماه ها اخیر دوباره خود را در معرض دید عموم قرار داده است. و بر خلاف ترامپ که سرسختانه از پوشیدن ماسک در ملا عام خودداری می کند، بایدن بیشتر با ماسک صورت و رعایت فاصله اجتماعی این حضور را به نمایش می گذارد.
اکنون این سوال پیش آمده که آیا این حضور بایدن به مبارزات انتخاباتی او آسیب می رساند یا مفیدتر است؟ زیرا بایدن می تواند خود را کمتر در معرض اشتباه قرار داده و در عوض صبر کند و ببیند چگونه ترامپ وضعیت خود را بدتر می کند.
ترامپ به خاطر اظهارنظرهایش در مورد مواجهه با کرونا و روش های درمان آن خود را در معرض انتقادهای زیادی قرار داده است. وی تقریباً هر روز با پیام های تهدیدآمیز خود علیه معترضان، به خشم عمومی علیه خود دامن می زند و حتی تهدید می کند که از ارتش آمریکا برای پایان دادن به ناآرامی ها استفاده خواهد کرد.
از طرف دیگر بایدن پیام های ترامپ را از طریق همه کانال ها ارسال می کند ، از این کشور می خواهد که در بحران سلامت کنار هم قرار بگیرد و در پشت سنگرهای اتحاد، با نژادپرستی مقابله کند. با توجه به رویکرد خودتخریبی رئیس جمهوری ، بایدن در مصاحبه ای گفت: `عجیب است، هرچه او بیشتر در کاخ سفید باشد ، بیشتر به خودش آسیب می رساند.` و در پاسخ به تمسخر ترامپ مبنی بر اینکه وی خود را در خانه پنهان می کند، در جای دیگر گفت: `واقعیت این است که ترامپ تاکنون بسیار خوب کار کرده و تقریباً در همه ایالتها عقب مانده است.


بایدن رسماً نامزد حزب دموکرات شد
بایدن رسماً نامزد حزب دموکرات شدخبرگزاری آریا-جو بایدن با به دست آوردن 1991 دلگیت، به عنوان رقیب دونالد ترامپ در انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا معرفی شد.
به گزارش  آسوشیتدپرس، جو بایدن در اواخر روز جمعه با کسب 1991 دلگیت (نماینده حزبی) رسماً به عنوان نامزد حزب دموکرات برای رقابت با دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا معرفی شد.
بایدن در ماه آوریل و پس از پایان فعالیت‌های انتخاباتی برنی سندرز، تنها نامزد باقیمانده از حزب دموکرات در این رقابت محسوب می‌شد. اما با مشخص شدن نتایج انتخابات مقدماتی 7 ایالت و منطقه موسوم به کلمبیا که رقابت درون‌حزبی در آن‌ها روز سه‌شنبه برگزار شد، بایدن رسماً به حدنصاب 1991 دلگیت برای کسب رسمی نامزدی حزب دموکرات دست یافت.
در بیانیه جو بایدن که به همین مناسبت منتشر شده آمده است: «رقابت در کنار یکی از مستعدترین گروه‌های نامزدها که حزب دموکرات تا کنون ارائه کرده است، مایه افتخار بود. و مفتخرم که بگویم در قالب یک حزب متحد به این انتخابات وارد می‌شویم.»
در حالی که هنوز رقابت‌های درون‌حزبی در 8 ایالت و 3 منطقه متعلق به آمریکا باقی مانده است، بایدن 1993 دلگیت را در اختیار دارد.


بایدن همچنان در نظرسنجی‌ها از ترامپ جلوتر است 
 نتایج نظرسنجی جدید نشان می‌دهد که با کاهش محبوبیت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به دلیل مدیریت ضعیف مقابله با شیوع کرونا، جو بایدن رقیب دموکرات او بار دیگر در نظرسنجی های ملی از وی پیشی گرفته است.
پیشتر نیز نتایج نظرسنجی ها فاکس نیوز نشان داده بود که جو بایدن حمایت بیشتری را نسبت به ترامپ کسب کرده است.
براساس نظرسنجی جدید واشنگتن پست و ای بی سی نیوز، بایدن با کسب 54 درصد آرا در میان رای دهندگان واجد شرایط در سطح ملی از ترامپ با کسب 43 درصدی پیشی گرفت.
به نوشته واشنگتن پست، به طور کلی  مردم آمریکا  ارزیابی ضد و نقیضی را درباره ترامپ و بایدن ارائه دادند و هرچند بایدن نامزد دموکرات ها به طور کلی در نظرسنجی جدید نسبت به پاییز گذشته محبوبیت خود را تا  حدی از دست داده است دستکم در چند ویژگی شخصی بهتر از ترامپ قلمداد می شود.
در عین حال حامیان ترامپ در مقایسه با پاییز گذشته اشتیاق و تعهد بیشتری نسبت به رای دادن به وی در مقایسه با حامیان کنونی بایدن دارند.
براساس ارزیابی واشنگتن پست، با توجه به تغییرات سریع از جمله در رابطه با فاصله داشتن با مهار کرونا، چشم انداز اقتصادی متزلزل آمریکایی همزمان با بازگشایی برخی مشاغل و خشونتی که برخی از شهرهای آمریکا را در بر گرفته است، این نتایج مربوط به شرایط کنونی است.   اما نمی تواند به ویژه با توجه به اختلافات در آرای عمومی و نتایج کالج انتخاباتی همان طوری که در انتخابات ریاست جمهوری 2016 میلادی نیز مشاهده شد، نتایج سیاسی انتخابات نوامبر را پیش بینی کند.
در بین حامیان ترامپ 84 درصد گفتند قطعا به او در انتخابات پیش رو رای می دهند. در مقایسه 68 درصد گفتند که به طور قطعی به بایدن رای می دهند. در بین حامیان ترامپ، 87 درصد گفتند که به حمایت از او اشتیاق دارند و 64 درصد گفتند «بسیار علاقه مند» به رای دادن به ترامپ هستند. در بین حامیان بایدن 74 درصد گفتند مشتاق حمایت از او و فقط 31 درصد گفتند که «بسیار مشتاق» حمایت از او هستند.
حمایت قوی تر از ترامپ در نظرسنجی های ماه مارس (فروردین) تا حدی به دلیل جایگاه قوی تر او در بین گروه های با گرایشات دموکراتیک، رای دهندگانی در ایالت های تاثیرگذار و زنان بود که اکنون این حمایت به دلیل کاهش محبوبیت کلی او و نیز کاهش محبوبیتش به دلیل نحوه مدیریت بحران کرونا کاهش یافته است. برای مثال محبوبیت ترامپ در کنترل ویروس کرونا نزد زنان در ماه مارس 48 درصد بود که اکنون به 39 درصد کاهش یافته است.
در خصوص مدیریت اقتصادی به نظر می رسد که همچنان نگاه به عملکرد ترامپ مثبت است و 52 درصد آمریکایی مدیریت اقتصادی ترامپ را قبول دارند و 44 درصد مخالف آن هستند. اما این رقم نیز نسبت به نظرسنجی ماه مارس کاهش نشان می دهد و اختلاف این دو رقم در نظرسنجی ماه مارس 19 نقطه ای بود.
در بین لاتین تبارها که رای آنها برای پیروزی دموکرات ها مهم است، بایدن در شرایط فعلی در مقایسه با هیلاری کلینتون نامزد وقت دموکراتها درانتخابات 2016 محبوبیت کمتری دارد.
اما از نظر شخصیت و خلق و خوی به عنوان رئیس جمهوری و تیزهوشی برای ریاست جمهوری، بایدن در وضعیت بهتری نسبت به ترامپ قرار دارد.
اما درباره رهبر قوی تر بودن 50 درصد به ترامپ رای دادند و 49 درصد با این نظر درباره ترامپ مخالفت کردند. در رابطه با بایدن 43 درصد او را رهبری قوی قلمداد می کنند و 49 درصد نظر منفی دارند.
 

آیا «فرصت طلبی» بایدن پیروزی او را رقم خواهد زد؟
ندا الیا در میدل ایست آی نوشت: در حالی که تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماه نوامبر، فاصله ی زیادی داریم و امکان دارد چیزهای مختلفی رخ دهد، اما همه نشانه ها حاکی از این است که جو بایدن کاندیدای دموکرات ها خواهد بود.
در ادامه ی این مطلب آمده است: برای مترقیان و هر کس که در مورد عدالت در خاورمیانه دغدغه دارد، این دلیلی برای شادمانی نیست. سابقه بایدن در فلسطین کاملاً اثبات شده است. معاون رئیس جمهور سابق تقریباً نیم قرن است که سیاستمدار بوده و طی این مدت به طور معمول به حمایت مستمر از اسرائیل پرداخته است.
بایدن طی سخنرانی در کنفرانس خاخامها در سال 2011 اظهار کرد: من صهیونیست هستم، زیرا می دانم که لازمه ی صهیونیست بودن این نیست که حتماً یهودی باشی. آنچه وی گفت، یک بیانیه‌ی کاملاً فرمولی، شبه واجب و پیش فرض نیست که انتظار برود تمام سیاستمداران ایالات متحده آن را ارائه دهند. بایدن در وب سایت خود تعهد می کند: به عنوان رئیس جمهور، همچنان اطمینان خواهم داد که کشور یهود، مردم یهودی و ارزش های یهودی از حمایت ناگسستنی ایالات متحده برخوردار باشند.
وی افتخار می کند که در تأمین امنیت بزرگترین بسته‌ی کمک به اسرائیل نقش داشته است و آن را بهترین سرمایه گذاری 3 میلیارد دلاری می داند که آمریکا انجام داده است. وی در سایت خود خاطرنشان کرد: بایدن به شکل دهی تفاهم نامه بی سابقه و ده ساله‌ی 38 میلیارد دلاری کمک کرد. این تفاهم نامه به منظور ارائه کمک های دفاعی به اسرائیل در سال 2016 به عنوان بزرگترین بسته کمک نظامی در تاریخ ایالات متحده امضا شد.
گفتنی است، این بسته در حالی به اسرائیل ارائه شد که رئیس جمهور باراک اوباما در حال آماده سازی برای ترک مقام خود بود. بسته ی مورد بحث به صورت ناراحت کننده ای یادآوری می کند که دموکرات ها به طور تاریخی به اندازه ی جمهوری خواهان در مورد اجرای عدالت برای فلسطین خیانت کارانه عمل کرده اند.
مانند برنی سندرز، نماینده ی دموکرات ها که اخیراً از انتخابات ریاست جمهوری کناره‌گیری کرد، بایدن نیز با جنبش تحریم، عدم سرمایه گذاری و تحریم اسرائیل مخالف است. اما بایدن فراتر می رود و می گوید که از فکر اینکه کمک به اسرائیل مشروط شود، عصبانی شده است.
وی گفت: این ایده که ما به اسرائیل کمک نظامی می کنیم، به شرطی که آنها سیاست خاصی را تغییر دهند، به نظر من کاملاً ظالمانه است. او به خبرنگار وال استریت ژورنال در اواخر سال گذشته گفت که عمداً راه خود را از سندرز، الیزابت وارن و پیت باتیگیگ که هنوز در رقابت نامزدی دموکراتها بودند، جدا کرد.

آیا ترامپ از اعتراضات اخیر به نفع خود بهره می‌برد؟
به گزارش ایندیپندنت،ناآرامی‌ها در ده‌ها شهر ایالات متحده نابرابری ژرف اجتماعی در این کشور را به نمایش گذاشته است. رئیس جمهور ترامپ با موضع‌گیری‌های خود علیه معترضان می‌تواند تنها برنده حوادث اخیر باشد.
 موجی از تظاهرات که یک هفته پیش در پی کشتن جورج فلوید سیاه‌پوست به دست یک پلیس سفیدپوست آغاز شد، در هفتمین روز خود به یک خیزش قابل توجه علیه نژادپرستی و تنگدستی در اقشار پایین در دست‌کم 75 شهر آمریکا تبدیل شده است.
خیزشی که با خشونت معترضان و نیروهای دولتی همراه است و به ارزش‌های دموکراتیکی که ایالات متحده به آن افتخار می‌کرد کم بها می‌دهد.
رییس جمهور ترامپ تهدید کرده است که برای حفاظت از شهروندان و اموالشان از ارتش هم استفاده خواهد کرد. 
اریک گارستی، شهردار لس آنجلس گفته است، «این دیگر اعتراض نیست بلکه ویرانگری است».
تفسیر گارستی از اعتراضات گسترده، درست یا نادرست، پرسش‌برانگیز است: چه چیزی باعث می‌شود، شهروندان کشوری که از نظر اقتصادی و نظامی ابرقدرت به‌شمار می‌رود، در شهر و محله خود دست به ویرانگری بزنند؟
کریستیان هکه، کارشناس سیاست ایالات متحده، معتقد است که چند عامل باعث شدت اعتراضات اخیر شده است:‌ ناامیدی بخشی از جامعه از تغییر اوضاع، خشم از نژادپرستی عریان، اوضاع بد اقتصادی، سیاست داخلی دولت ترامپ و مزید بر این علت‌ها، بحران کرونا.
استاد علوم سیاسی آلمانی ضمن بیان این که، مرگ خشونت‌بار فلوید تنها جرقه‌ای برای آتش‌افروزی بوده می‌گوید: «به نظر من ایالات متحده با شدیدترین بحران خود در دوران پس از جنگ جهانی دوم دست‌ به‌ گریبان است.»
به اعتقاد کارشناسان، اعتراضات روزهای اخیر پیام دیگری هم دارد: معترضان فقط سیاه‌پوست نیستند بلکه از رنگ‌ها و فرهنگ‌های گوناگونند.
نقطه مشترک همگی آنها اوضاع اقتصادی و سیاسی نابسامانی است که در دوران ترامپ ناهنجارتر شده است.
یولیوس فن دِلار، که در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال‌های 2008 و 2012 از افراد بانفوذ در تبلیغات انتخاباتی برای باراک أوباما بود، به دویچه وله می‌گوید، «فوران خشم» آمریکایی‌ها از جامعه دوقطبی موضوع تازه‌ای نیست و در دوران اوباما هم وجود داشته، اما در دوران ترامپ شدت بیشتری یافته است.
او تاکید می‌کند: «ترامپ نخستین رییس جمهوری است که خود را رییس جمهور همه آمریکایی‌ها نمی‌داند» و تنها آن بخش از سفیدپوستان جامعه را نمایندگی می‌کند که طرفدار او هستند و قرار است که در ماه نوامبر به نفع او در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنند.
موضوع مهم دیگری که در هفته‌های اخیر مطرح بود، عدم موفقیت ترامپ در مقابله با کرونا و به همین دلیل کاهش محبوبیت او بود.
اکنون، به گفته فن دِلار، ترامپ تلاش می‌کند که از آب گل‌آلود ماهی بگیرد: «او تاکنون با استراتژی قطبی‌کردن جامعه توانسته است به آرای لازم دست یابد.»
کریستیان هکه هم احتمال می‌دهد که رییس جمهور آمریکا موفق شود، افکار عمومی را از ناتوانی دولتش در زمینه مقابله با کرونا منحرف کند، زیرا اکثر آمریکایی‌ها به‌طور سنتی، در بحران‌ها از رییس‌جمهورشان پشتیبانی می‌کنند.
به اعتقاد این استاد علوم سیاسی، رقیب دموکرات ترامپ هم شخصیتی نیست که بتواند از پس ترامپ برآید: «جو بایدن در تلویزیون آدمی سالخورده به نظر می‌رسد که انگار در یک زیر زمین به‌ بند کشیده شده و دیگر قادر به درک درست مسائل روز نیست».
بسیاری از کارشناسان، از جمله هاکه معتقدند که ترامپ با برانگیزاندن احساسات سطحی آمریکایی‌ها و دروغگویی به محبوبیت خود می‌افزاید، اما با ادامه سیاست‌های فعلی به حل مشکلاتی که مردم را به خیابان‌ها کشانده کمک نمی‌کند.
کارشناس آلمانی سیاست ایالات متحده تصریح می‌کند: «این قتل (جورج فلوید) و اعتراضات ناشی از آن می‌توانند رؤیای آمریکایی را به کابوس آمریکایی تبدیل کنند»


 ترامپ در انتخابات 2020 شکست تاریخی خواهد خورد
موسسه تحقیقات انگلیسی «آکسفورد اکونومیکس» در ادامه گزارش های خود از انتخابات 2020 آمریکا عنوان کرده است که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری سال جاری، شکست سختی خواهد خورد.
 موسسه تحقیقات انگلیسی «آکسفورد اکونومیکس» در ادامه گزارش های خود از انتخابات 2020 آمریکا عنوان کرده است که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری سال جاری، شکست سختی خواهد خورد.
به نوشته وبگاه «marketwatch»، نتایج مدل‌سازی‌های این موسسه انگلیسی نشان می‌دهد، شیوع گسترده ویروس کرونا و افزایش بحران اقتصادی و بیکاری در آمریکا منجر به شکست دونالد ترامپ و پیروزی جو بایدن دموکرات خواهد شد.
بر اساس این گزارش، ترامپ در انتخابات آبان، تنها 35 درصد از رأی مردم آمریکا را به خود اختصاص خواهد داد که نسبت به مدل‌سازی‌های این شرکت پیش از شیوع ویروس کرونا، 20 درصد کاهش داشته است. این مؤسسه پیشتر پیش‌بینی کرده بود که وی 55 درصد از آرای عمومی را به خود اختصاص خواهد داد. 
مدل‌سازی این مؤسسه نشان از آن دارد که رئیس‌جمهوری آمریکا در انتخابات پیش رو «شکستی تاریخی» خواهد خورد. در گزارش این مؤسسه آمده است: «تنها معجزه‌ای اقتصادی می‌تواند ترامپ را پیروز انتخابات کند.» 
مدل‌سازی این مؤسسه نشان از آن دارد که رئیس‌جمهوری آمریکا در انتخابات پیش رو «شکستی تاریخی» خواهد خورد. در گزارش این مؤسسه آمده است: «تنها معجزه‌ای اقتصادی می‌تواند ترامپ را پیروز انتخابات کند.» 
در این گزارش همچنین آمده است: «وضعیت اقتصادی آمریکا در پی شیوع ویروس کرونا وضعیتی بدتر از رکورد بزرگ دهه 30 را تجربه خواهد کرد.»
پیش‌بینی صورت گرفته در این مطالعه با این پیش‌فرض انجام شده است که همه‌گیری جهانی ویروس کرونا تا فصل پاییز و زمان برگزاری انتخابات پایان نیافته باشد و متعاقباً نرخ بیکاری رشد 13 درصدی خود را حفظ کرده و درآمد خانواده‌های آمریکایی نیز 6 درصد کاهش یابد.
گفتنی است مدل اقتصادی آکسفورد، نتیجه 16 مورد از 18 رقابت انتخاباتی آمریکا را که در ادوار گذشته برگزار شده، به درستی پیش‌بینی کرده است و با استناد به آن، باید گفت ترامپ برای پیروزی در رقابت نوامبر 2020، به یک معجزه اقتصادی نیاز دارد.
با این حال، کارشناسان بر این باورند که نتیجه انتخابات 2020، به سیر تحول بیماری کرونا بستگی دارد. در واقع، چنانچه شمار مبتلایان به کرونا در آمریکا همچنان به سیر صعودی خود ادامه دهد، مردم به این نتیجه می‌رسند که اقدام ترامپ در بازگشایی مشاغل زودهنگام بوده و او از این بابت، مقصر است.
با این همه، ممکن است این 6 ماه، به ترامپ فرصتی بدهد تا با بازآرایش کارزار انتخاباتی علیه بایدن و مقصر جلوه دادن چین، شانس خود برای پیروزی را احیاء کند.
سطح مشارکت رای دهندگان دموکرات نیز در تعیین سرنوشت سیاسی ترامپ دخیل است.
نهایت آنکه، مدل‌های انتخاباتی برای شرایط عادی طراحی شده‌اند حال آنکه شرایط شیوع کرونا به هیچ وجه عادی نیست و این احتمال که پیش‌بینی‌های مدل اقتصادی آکسفورد، درست از آب در نیاید، بعید نیست.
در حال حاضر آمریکا با بیش از یک و نیم میلیون مبتلا به ویروس کرونا، به بزرگ‌ترین مرکز شیوع این بیماری در جهان مبدل شده است.
از سوی دیگر قوانین قرنطینه اعمال شده برای جلوگیری از شیوع بیشتر کووید-19، موجب شده است بسیاری از کسب‌وکارهای آمریکایی دچار مشکل اقتصادی شده و نیروهای خود را تعدیل کنند.
از این رو ترامپ با اعمال فشار بر فرمانداران ایالات مختلف قصد دارد بازگشایی کسب‌وکارها و کاهش زیان اقتصادی ناشی از قوانین قرنطینه را محقق کند.


 

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: انتخابات ریاست جمهوری 2020 ترامپ جمهوریخواهان دموکراتها بایدن انتخابات ریاست جمهوری ریاست جمهوری آمریکا آمریکا در انتخابات ترامپ در انتخابات جمهوری آمریکا کاهش محبوبیت دونالد ترامپ ایالات متحده برای پیروزی آمریکایی ها حزب دموکرات انتخابات 2020 بحران کرونا رئیس جمهوری ویروس کرونا رییس جمهور خواهد خورد نظرسنجی ها رئیس جمهور درصد گفتند دموکرات ها ی دموکرات جو بایدن ماه مارس مدل سازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۸۹۲۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعتراضات دانشجویی؛ واقعیت آمریکا بدون روتوش

کارشناس مسائل آمریکا با تاکید بر این‌که این تحولات و اصل داستان اعتراضات دانشجویی، واقعیت آمریکا بدون روتوش را نشان می‌دهد،‌ گفت البته اعتراضات بر سیاست حمایت آمریکا از صهیونیست‌ها تاثیری ندارد، اگرچه بایدن گاهی اوقات حرف‌های دو پهلو می‌زند اما در عمل تغییری در سیاست‌های او رخ نمی‌دهد. 

اعتراضات دانشجویی در آمریکا با برپایی کمپ‌های چادری در دانشگاه کلمبیا آغاز شد و در مدت کوتاهی به دانشگاه‌های سراسر آمریکا رسید  و نهایتا منجر به تعلیق گسترده و دستگیری صدها دانشجو در نیویورک، تگزاس و کالیفرنیا شد.

آمریکا متحد نزدیک رژیم صهیونیستی است و در پی این اتفاقات «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای اعلام کرد که آنچه در دانشگاه ‌های آمریکا اتفاق می‌افتد وحشتناک است. 

نتانیاهو که ارتش رژیم صهیونیستی با دستور او طی ۶ ماه گذشته بیش از ۳۴ هزار نفر از مردم غزه را به شهادت رسانده، دانشجویان آمریکایی را «اوباش یهود ستیز» خواند و مدعی شد آن‌ها دانشگاه‌های برتر این کشور را «تصرف کرده‌اند و خواستار نابودی اسرائیل هستند».

چادرهای دانشجویان در دانشگاه کلمبیا

اعتراضات دانشجویی ضدجنگ در غزه، یادآور جنبش‌های مخالف جنگ ویتنام

«فؤاد ایزدی» کارشناس مسائل آمریکا در گفت‌وگو با ایسنا در تحلیل خود از اعتراضات دانشجویی در دانشگاه‌های آمریکا در پی حمایت از فلسطین اظهار کرد: همان‌طور که یکی از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا گفته بیش از ۲۰۰ دانشگاه شاهد تظاهرات بوده و حتی در دانشگاه کلمبیا، رئییس دانشگاه اعتراضات را سرکوب نکرده و پس از این که پلیس و نیروهای امنیتی و نظامی وارد عمل شده‌اند، صدها نفر دستگیر و یا اخراج شده‌اند. در حال حاضر نیز یکی از درخواست‌های معترضین این است کسانی که اخراج شده‌اند بتوانند به دانشگاه برگردند.

وی افزود: این حرکت گسترده دانشجویان و جمعیت طرفدار آرمان فلسطین ناشی از این است که آن‌ها به منابع خبری جدیدی دست یافته‌اند که واقعیت‌ها را متوجه شده‌اند، به همین دلیل بایدن روز گذشته قانونی را تصویب کرد که برنامه تیک تاک ۹ ماه فرصت دارد تا یک خریدار آمریکایی پیدا کند و اگر مالکیت آن به آمریکا نرسد، این برنامه توسط شرکت‌های آمریکایی ممنوع خواهد شد و راه دور زدنی هم وجود ندارد، در واقع در آمریکا ممنوع کردن یک برنامه کاربردی بسیار راحت است. 

این استاد دانشگاه همچنین بیان کرد: به‌رغم این‌که مدام صحبت از جریان آزاد اطلاعات و بیان می‌زنند اما کوچک‌ترین خطری احساس کنند قاطعا برخورد می‌کنند، همان‌طور که می بینید تظاهرات دانشجویان خشونت‌آمیز نیست و تنها شعار می‌دهند اما پلیس آمریکا به شدت برخورد می‌کند. این حرکت اجتماعی ما را به تحولات دهه ۶۰ میلادی در آمریکا می‌اندازد که دانشجویان به صورت گسترده به جنگ ویتنام اعتراض داشتند. 

ایزدی با بیان این‌که در آمریکا جنبش‌های دانشجویی در میان افکار عمومی اهمیت زیادی دارد،‌ گفت: این‌ افراد حرف‌هایی را می‌گویند که ۴۵ سال است جمهوری اسلامی ایران بر آن‌ها تاکید دارد.

بازداشت دانشجویان توسط پلیس آمریکا

بایدن صهیونیست‌تر از نتانیاهو

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به این‌که اعتراضات دانشجویان واقعیت آمریکا بدون روتوش را نشان می‌دهد، اظهار داشت: در نظر داشته باشیم بایدن اگر از نتانیاهو بیش‌تر صهیونیست نباشد، کمتر نیست و این اتفاقات بر روری سیاست حمایت آمریکا از صهیونیست‌ها تاثیری ندارد، گرچه رئیس‌جمهور آمریکا گاهی اوقات حرف‌های دو پهلو می‌زند اما در عمل تغییری در سیاست‌های بایدن رخ نمی‌دهد. 

با افزایش اعتراضات دانشجویی در آمریکا به جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه،‌ نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، نسبت به این اعتراضات واکنش تندی نشان داده و طرفداران فلسطینی در دانشگاه‌های آمریکا را یهود ستیز دانسته است.

ایزدی همچنین درباره واکنش نتانیاهو به اعتراضات دانشجویان در دانشگاه‌های آمریکا خاطرنشان کرد: صهیونیست‌ها سال‌هاست میلیون‌ها دلار برای ذهنیت آمریکایی‌ها درباره اسرائیل هزینه می‌کنند و اکنون می‌بینند این چارچوبی که ایجاد کرده‌اند درحال شکسته شدن است و کمتر شهری در آمریکاست که در آن تظاهرات نباشد، به همین دلیل نگران هستند. 

این استاد دانشگاه با تاکید بر این که بقا صهیونیست‌ها در گرو حمایت آمریکایی‌هاست، گفت: اگر حمایت آمریکا کم شود که طبیعتا در دولت بایدن این‌گونه نیست اما همین کم‌شدن و کاهش حمایت اهمیت دارد و صهیونیست‌ها را نابود می‌کند؛ به نظرم دلیل واکنش و نگرانی نتانیاهو نیز همین است. 

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اعتراضات دانشجویی؛ واقعیت آمریکا بدون روتوش
  • بهره‌برداری از حمام بیگ‌جوان چایپاره با کاربری اقامتگاه بوم‌گردی
  • جو بایدن به زودی می‌میرد | دلیل پیروزی احتمالی ترامپ مشخص شد
  • رئیس جمهوری با حدود یکصد اتهام
  • بایدن یا ترامپ؟ / کدام نقاط ابهام، سرنوشت کاخ سفید را غیرقابل پیس‌بینی کرده؟
  • سیاست خارجی ترامپ در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا
  • ترامپ: پلیس باید دانشجویان مخالف اسرائیل را به شدت سرکوب کند
  • ترامپ: پلیس باید دانشجویانی که مخالف (نسل‌کشی) اسرائیل در غزه هستند را به شدت سرکوب کند
  • پیروزی ترامپ و بایدن در انتخابات مقدماتی پنسیلوانیا
  • بایدن حین کنایه به ترامپ گاف داد!