Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@16:49:00 GMT

افزایش حق مسکن، درد جامعه کارگری را دوا نمی‌کند

تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۹۰۰۳۶

افزایش حق مسکن، درد جامعه کارگری را دوا نمی‌کند

افزایش ۲۱ درصدی حقوق کارگران در سال ۹۹ همواره مورد اعتراض نمایندگان جامعه کارگری بوده است و آن را مغایر تورم ۴۰ درصد می‌دانند و ادعا می‌کنند که ماده ۴۱ قانون کار در مصوبه دستمزد رعایت نشده است و این افزایش حداقلی مزد ۹۹ شکاف بین دخل و خرج را زیاد می‌کند.

براین اساس وزیر تعاون اعلام کرد که حق مسکن به عنوان یکی از ردیف‌های حقوقی کارگران در جلسه شورای عالی کار بازنگری می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته این جلسات چند بار تعویق افتاد و قرارا است امروز (هفدهم خردادماه) ساعت ۱۶ با دستوز کار افزایش حق مسکن کارگران که در حال حاضر یکصد هزار تومان است تشکیل شود.

«ناصر چمنی» نماینده کارگران در شورای عالی کار درباره جزئیات جلسه امروز به خبرنگار ایرنا گفت: جلسه امروز با دستور کار افزایش حق مسکن و آئین دادرسی برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه در مزد ۹۹ به خواسته‌های جامعه کارگری نرسیدم، گفت: در جلسه امروز قرار است درباره حداقل‌های مزد بحث کنیم و هر سه گروه ذینفع (جامعه کارگری، کارفرمایی و دولت) نظرات خود را بیان می‌کنند.

نماینده کارگران در شورای عالی کار گفت: با افزایش قیمت‌ها و تورمی که در کشور وجود دارد و وضعیت بد معیشت کارگران، حق مسکن دردی از جامعه کارگری را دوا نمی‌کند به خصوص اینکه در موضوع بازنشستگی تاثیری ندارد.

وی افزود: البته باید توجه داشته باشیم که کمیسیون تلفیق سال گذشته مصوب کرد که هیچ حقوق بیگری نباید حداقل کمتر از ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان دریافت کند این موضوع در حداقل حقوق کارگران و بازنشستگان جامعه کارگری این موضوع محقق نشده و این مطالبه جامعه کارگری است و برای تحقق آن وارد مذاکره می‌شویم.

چمنی با اشاره به برخی انتقادها نسبت به افزایش مزد کارگران گفت: برخی معتقد بودند که با افزایش دستمزد، تورم افزایش می‌یابد و مانع افزایش دستمزد شدند و این رویه نشان داد که دستمزد عاملی برای تورم در جامعه نیست، بنابراین باید حق و حقوق جامعه کارگری طبق قانون کار پرداخت شود.

وی با تاکید براینکه جامعه کارگری با ۴۲ میلیون نفر به دنبال مطالبه قانونی است، گفت: ما در شرایطی زندگی می‌کنیم که سفره کارگران خالی است و با چهار میلیون و ۲ میلیون نمی‌توان زندگی کرد.

نماینده کارگران گفت: وزارت تعاون در این ایام بارها افزایش حق مسکن کارگری را عنوان کرده و باید ببینیم دیدگاه آنها چیست و چه مبلغی را پیشنهاد می‌دهند در حالیکه حق مسکن از اختیارات شورای عالی کار نیست و تنها پیشنهاد دهنده هستیم و هیات وزیران در این مورد تصمیم می‌گیرد.

وی درباره نتیجه جلسه امروز شورای عالی کار و اینکه اگر کارفرماها با افزایش پایه حقوق موافقت نکنند، چه اتفاقی می‌افتد، گفت: وقتی رهبر معظم انقلاب به موضوع دستمزد ورود کردند به این دلیل بود که قانون در قبال جامعه کارگری اجرا نشده بود، بنابراین جامعه کارگری به دنبال اجرای قانون است.

نماینده کارگران در شورای عالی کار افزود: البته شورای عالی کار سه جانبه است و می‌توانند با دو گروه صورتجلسه را امضا و عملیاتی کنند.

برچسب‌ها کارگر وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی دستمزد

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کارگر وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی دستمزد کارگر وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی دستمزد نماینده کارگران شورای عالی کار افزایش حق مسکن جامعه کارگری جلسه امروز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۹۰۰۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیانات رهبر انقلاب در حوزه امنیت شغلی کارگران مهم‌ترین مطالبه کارگری است

عباس شیری درباره دیدار رهبر معظم انقلاب اسلامی با کارگران، اظهار داشت: رهبر فرزانه انقلاب امسال نیز مانند سال‌های دیگر همزمان با هفته کارگری افتخار دیدارشان را به جامعه کارگران دادند و نکات کلیدی و ارزنده‌ای را بیان کردند که باید اجرایی شود.

وی افزود: همان‌گونه که رهبری بیان کردند کارگران ستون تولید هستند؛ از این رو باید با رفع موانع تولید زمینه جهش تولید با مشارکت مردم و بخصوص نیروی کار فراهم شود.

این نماینده جامعه کارگری با اشاره به موضوع امنیت شغلی کارگران، گفت: امنیت شغلی یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های جامعه کارگری است و باید زمینه‌های ایجاد امنیت شغلی در کشورمان بسترسازی شود؛ یکی از مهم‌ترین مشکلات کارگران حضور اتباع خارجی بدون مجوز است که باید ساماندهی آنها به شدت مورد توجه قرار گیرد.

شیری بیمه کارگران را یکی دیگر از مطالبه‌های کارگری عنوان کرد و گفت: رهبر انقلاب تاکید کردند که سیاست‌های کلی تامین اجتماعی که شامل کارگر و غیر کارگر می‌شود، مدت‌ها پیش ابلاغ شده منتها کارهایی که باید انجام شود، درست و کامل انجام نشده است؛ از این رو این موضوع باید از سوی متولیان امر پیگیری شود.

وی عنوان کرد: حدود نیم میلیون کارگر ساختمانی در صف دریافت بیمه هستند که متاسفانه نه‌تنها کاری برای آنها انجام نشده، بلکه بیمه ۴۰۰ هزار نفر دیگر در سال‌های گذشته قطع شده بود.

رئیس کانون انجمن‏‌های صنفی کارگران ساختمانی استان قم با بیان اینکه کارگران با جان و دل پای کار هستند، گفت: امسال حقوق کارگران به ۱۱ میلیون تومان می‌رسد هر چند این رقم پاسخگوی هزینه‌های جاری و معیشتی خانواده‌های کارگری نیست، اما همیشه پای کار بوده‌اند و در مقابل تحریم‌ها و مشکلات ایستادگی کردند.

شیری خاطر نشان کرد: برای ایجاد انگیزه و امید در بین کارگران نیاز است تا کارفرمایان و دستگاه‌هایی اجرایی آستین همت بالا بزنند و با قراردادن مزایا و سایر رفاهیات از مشکلات آنان بکاهند.

 هزاران نفر از کارگران سراسر کشور در دومین ماه از سال «جهش تولید با مشارکت مردم» و به مناسبت هفته کار و کارگر، روز چهارشنبه پنجم اردیبهشت ۱۴۰۳ در حسینیه امام خمینی (ره) با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی دیدار کردند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار هزاران نفر از کارگران، با بیان نقش کلیدی جامعه کارگری در جهش تولید و بهبود وضع اقتصادی کشور، به تبیین وظایف مسئولان برای حل مشکلات قشرِ قانع و نجیب کارگر پرداختند و گفتند: حال خوب جامعه کارگری، حال ملت را هم خوب خواهد کرد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • قدردانی از کارگران بسیجی نمونه اراکی
  • جامعه کارگری پیشتاز جهش تولید و جنگ اقتصادی است
  • تلاش و جدیت برای کاهش نرخ بیکاری
  • بیش از ۱۰ هزار واحد صنعتی به چرخه تولید بازگشتند
  • یادواره شهدای کارگری شهرستان شفت برگزار شد
  • امنیت شغلی کارگران در کاشان تامین شود
  • روایت عضو شورای عالی کار درباره دستمزد کارگران/ فرمول تعیین حقوق کارگران تغییر می‌کند؟
  • سورپرایز بزرگ کارگران با دریافت پاداش روز کارگر | کارگران اردیبهشت ۲ تا حقوق می‌گیرند
  • بیانات رهبر انقلاب در حوزه امنیت شغلی کارگران مهم‌ترین مطالبه کارگری است
  • دیدار نماینده ولی فقیه در گیلان با جامعه کارگری