Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-06@16:18:23 GMT

ارتباط ویروس کرونا با سندرم خستگی

تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۹۰۶۴۶

ارتباط ویروس کرونا با سندرم خستگی

ایسنا/اصفهان به گفته برخی محققان، شرایطی مانند سندرم خستگی مزمن با عفونت‌های ویروسی مرتبط است، بنابراین ممکن است ویروس کووید ۱۹ منجر به ایجاد شرایط مشابه شود.

کرونا ویروس جدید در سراسر جهان شایع شده و حالا به دنبال خود یک بیماری دوم هم به همراه داشته است! به گفته برخی محققان ممکن است شیوع سندرمهای خستگی پس از ویروس در برخی از افراد مبتلا به کووید -۱۹ مشاهده شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عفونت های ویروسی قبلاً با مشکلات علائم خستگی طولانی مدت مرتبط بوده اند. به عنوان مثال، سندرم خستگی مزمن (CFS) که به آنسفالومیلیتیت میالژیک نیز گفته می شود، گاهی پس از عفونت های ویروسی رخ می دهد. افرادی که دچار CFS هستند، خستگی شدید و طیف وسیعی از علائم دیگر، مانند درد و حساسیت به نور را تجربه می کنند، اما این وضعیت ضعیف است.

به گزارش ایسنا و به نقل از "newscientist"، بنابراین این سوال مطرح می‌شود که آیا ممکن است کرونا ویروس بتواند سندرمهای خستگی مشابه را تحریک کند؟ اطلاعاتی از ویروس سارس مرتبط وجود دارد که ممکن است این اتفاق بیفتد. پس از شیوع سارس در سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۳، برخی از افراد در تورنتو کانادا، که مبتلا به این بیماری بودند، تا سه سال بعد، دچار خستگی، ضعف عضلانی و مشکلات خواب شدند.

در حین شیوع سارس در تورنتو، ۲۷۳ نفر مبتلا به این عفونت تشخیص داده شدند که ۴۴ نفر از آنها درگذشتند. پس از پایان شیوع بیماری، از «هاروی مولدوفسکی»، در آن زمان که روانپزشک و متخصص خواب در دانشگاه تورنتو بود، خواسته شد تا ۲۲ نفر از کسانی که به این بیماری مبتلا شده‌اند و اکنون با مشکلات بهداشتی مداوم روبرو هستند که مانع از بازگشت آن‌ها به کار می‌شود، را مطالعه کند. تیم مولدوفسکی کار خود را در سال ۲۰۱۱ منتشر کرد. محققان دریافتند که شرکت کنندگان عموماً دچار خواب رفتگی بدن، خستگی در روز، درد و ضعف عضلات بدن و اختلال افسردگی شدند.

این تیم تحقیقاتی تنها حدود ۸ درصد از مبتلایان به سارس در تورنتو را مورد مطالعه قرار داده است، بنابراین نمی دانیم که چه نسبت افرادی که دچار سارس شدند، بعد این علائم را تجربه کردند و هنوز مشخص نیست که چه مدت چنین علائمی ادامه داشته است؟

سندرم خستگی مزمن (Chronic fatigue syndrome) یا میالژیک انسفالومیالیتیز وضعیتی پزشکی است که نشانه اصلی آن خستگی مفرط و مزمنی است که با انجام هرگونه فعالیت ذهنی یا جسمی به مراتب شدیدتر می‌شود. این بیماری با انواع دیگر خستگی مزمن و معمول مانند خستگی ناشی از کم خونی، کمبود ویتامین دی، افسردگی و … متفاوت است و وجه اصلی این تفاوت در بدتر شدن علائم پس از فعالیت فیزیکی یا فعالیت فکری است. همچنین این خستگی بعد از کار زیاد، اضطراب یا بی خوابی رخ نمی‌دهد، بلکه این خستگی از نوع شدید و خطرناک است و با استراحت و داشتن فعالیت بدنی و ذهنی از بین نمی‌رود.

رئیس سابق کالج روانپزشکان سلطنتی نیز می گوید: ویروس های دیگر باعث ایجاد سندرم خستگی مزمن بعد از عفونت می شوند. این تیم معتقدند که هنوز در مورد کروناویروس چیز زیادی نمی دانیم، اما این محققان معتقدند که این ویروس نیز منجر به بسیاری از موارد سندرم خستگی پس از عفونت می‌شود.

این محقق می افزاید: سابقه طولانی عفونت ها به عنوان یک عامل محرک وجود دارد، اما فاکتورهای دیگری که منجر به ناتوانی طولانی مدت می شوند، نیز وجود دارد و اگر ویروس وارد مغز شود، این خطر را افزایش می دهد. 

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی کروناویروس خستگي سندرم خستگی مزمن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۹۰۶۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمبود این ویتامین سبب کاهش وزن می‌شود

به گزارش خبرآنلاین، شما می‌توانید نیاز بدن به تیامین را از طریق خوردن غذاها به اندازه کافی برطرف کنید. بهترین منابع غذایی حاوی تیامین عبارتند از غلات غنی شده، برنج سفید، ماهی قزل آلا و لوبیای سیاه. همچنین تیامین در بسیاری از مولتی ویتامین‌ها نیز موجود است. مردان روزانه به ۱.۲ میلی گرم و زنان به ۱.۱ میلی گرم تیامین نیاز دارند. اگر باردار باشید، این میزان به ۱.۴ میلی گرم می‌رسد.

به گزارش ایسنا، واضح‌ترین علائم کمبود تیامین شامل موارد زیر است:

خستگی و مشکلات حافظه: تیامین برای تولید انرژی از مواد غذایی ضروری است. برای همین است که خستگی مداوم می‌تواند یکی از نشانه‌های کمبود تیامین باشد.

ضعف ماهیچه‌ها و کمبود وزن: هنگامی که به اندازه کافی تیامین دریافت نمی‌کنیم، متابولیسم گلوکز تحت تاثیر قرار می‌گیرد و ممکن است در نتیجه آن ضعف عضلانی، خستگی، کاهش حافظه، کاهش وزن و کاهش اشتها را تجربه کنید. بری‌بری، یکی از علل کمبود تیامین است و اگر تشدید شود می‌تواند باعث نارسایی احتقانی قلب شود.

از دست دادن اشتها: تیامین بر هیپوتالاموس مغز، غده‌ای که مسئول اشتها و گرسنگی است، تاثیر دارد. با کمبود تیامین، شما دچار کمبود اشتها و احساس سیری می‌شوید.

ابتلا به دیابت: افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ و نوع ۲ احتمالا دچار کمبود تیامین هستند. این امکان وجود دارد که کلیه مبتلایان به این بیماری، تیامین بیشتری دفع کند.

مختل شدن رفلکس‌های بدن: از دیگر علائم و نشانه‌های کمبود تیامین می‌توان به تحت تاثیر قرار گرفتن عصب‌های حرکتی اشاره کرد. کمبود این ویتامین، اگر به حال خود رها شود، باعث آسیب دیدن دستگاه عصبی خواهد شد. یکی از نتایج این آسیب، مختل شدن واکنش‌های غیرارادی معمول بدن است. اختلال ناشی از این کمبود بیشتر در زانو، مچ پا و عضله‌های سه‌سر مشاهده می‌شود. طولانی شدن مدت زمان کمبود این ویتامین می‌تواند منجر به از بین رفتن هماهنگی و تناسب میان قسمت‌های مختلف بدن شود و فعالیت‌هایی، چون راه رفتن تحت تاثیر قرار بگیرند.

تغییر در ضربان قلب: ضربان قلب، با مشخص کردن تعداد دفعات تپیدن قلب در طول یک دقیقه مشخص می‌شود و میزان تیامین موجود در بدن می‌تواند باعث تغییر آن شود. کمبود تیامین موجب پایین آمدن سرعت ضربان قلب می‌شود. خارج شدن سرعت ضربان قلب از حالت معمول و پایین آمدن آن می‌تواند باعث خستگی مفرط، گیجی و افزایش احتمال بیهوشی شود.

بنابر اعلام دفتر ارتقای آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، بسیاری از غلات کامل، منابع خوب تیامین هستند. ماست نیز تیامین دارد. غذاهای پروتئینی شامل گوشت مرغ، غذاهای دریایی، حبوباتی مانند لوبیا و نخود فرنگی و همچنین تخم مرغ، آجیل، دانه‌ها و سویا منابع خوب و پرمصرف تیامین هستند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902657

دیگر خبرها

  • ۲ دلیل مهمِ افزایش آمار آبله‌ مرغان در ایران/ کدام کودکان آبله مرغان نمی‌گیرند؟
  • ۲ دلیل مهمِ افزایش آمار آبله‌ مرغان در ایران | کدام کودکان آبله مرغان نمی‌گیرند
  • ارتباط بیماری‌های دهان و دندان با افت عملکرد قلب، مغز و بروز برخی سرطان‌ها
  • پوسیدگی‌های دندانی و افت عملکرد مغز و قلب / ارتباط بیماری‌های دهان با بروز برخی سرطان‌ها
  • برگزاری جلسه آموزشی پیشگیری از تب کریمه کنگو در بابل
  • بیماری ترانه علیدوستی چیست؟ / همه چیز درباره سندرم «درِس»
  • هوش مصنوعی در جستجوی راز آلزایمر: ارتباط بین روده و مغز!
  • کمبود این ویتامین سبب کاهش وزن می‌شود
  • هوش مصنوعی در جستجوی راز آلزایمر: کاوش در ارتباط بین روده و مغز!
  • انسان نخستین بار کی سرما خورد؟