Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-05-08@04:27:11 GMT

برخورد قضایی با عوامل سوزاندن بقایای کشاورزی

تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۹۰۸۸۹

برخورد قضایی با عوامل سوزاندن بقایای کشاورزی

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس در خصوص سوزاندن بقایای گیاهی اراضی زراعی گفت: با گذشت نزدیک به 3 سال از تصویب ماده ۲۰ "قانون هوای پاک" و ماده ۴۵ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل ها و مراتع که ده ها سال از تصویب آن می گذرد اما متاسفانه عدم اجرای درست و کامل این قوانین باعث شده ایجاد حریق در مزارع همچنان یکی از عوامل آتش سوزی جنگل ها و مراتع کشور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش خبرگزاری برنا از فارس، حمید ظهرابی اظهارداشت: همه ساله با پایان کشت بهاره و همزمان با روزهای گرم سال، کشاورزان پس از برداشت محصول، و با هدف سرعت بخشیدن به کشت بعدی ، بقایا‌و کاه و‌کلش به جا مانده در مزارع را آتش می زنند. این کار علاوه بر آلودگی هوا،  باعث خسارت به خاک ، کاهش مواد آلی، کاهش میکرو ارگانیسم ها و رطوبت و در نتیجه حاصل خیزی خاک، افزایش فرسایش و بر هم خوردن تعادل ترکیبات آلی و‌معدنی خاک  می گردد. همچنین به دلیل همجوار بودن بخش های وسیعی از اراضی کشاورزی با  مراتع و جنگل ها خطر ایجاد حریق در عرصه های طبیعی افزایش می یابد و یکی از دلایل عمده ایجاد حریق در این عرصه ها  ایجاد حریق عمدی در مزارع به شمار می رود. وی گفت  این حریق ها در مناطق مسکونی و جاده ها نیز با آلودگی هوا و کاهش دید خطر تصادفات جاده ای را به نحو قابل ملاحظه ای افزایش می دهند. وی گفت: "قانون هوای پاک" در مرداد 96 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است و نزدیک به سه سال از تصویب آن می گذرد که از سوی بسیاری از کشاورزان نادیده گرفته شده و به ندرت با آنها برخورد شده  ویا برخورد های صورت گرفته باز دارنده نبوده است. وی گفت در سال جاری با توجه به دستور مراجع قضایی و بخشنامه ای که از دادستانی خطاب به همکاران قضایی صادر شده، تشدید برخورد با ناقضان این قانون در دستور کار قرارگرفته است. وی با تاکید بر ماده ۲۰ قانون هوای پاک متذکر شد: آتش زدن پس مانده محصولات در اراضی کشاورزی براساس مواد۲۰ قانون هوای پاک  و ۶۸۸ مجازات اسلامی  و ماده ۴۵ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل ها ، خلاف قانون است و مرتکبین به جزای نقدی و حبس محکوم خواهند شد.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: محیط زیست فارس قانون هوای پاک ایجاد حریق جنگل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۹۰۸۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گردشگران ناپدید شده در ارتفاعات نوشهر تحویل خانواده‌هایشان شدند

سمانه حمیدی نیا  رییس جمعیت هلال احمر نوشهر گفت : حوالی ساعت ۲۰ و ۴۵ دقیقه شب گذشته حادثه مفقودی این شمار از افراد طبیعت گرد به پایگاه امدادو نجات جمعیت هلال احمر نوشهر واقع در منطقه سی سنگان گزارش شد که پس از دریافت این پیام از آن پایگاه با همراهی دیگر پایگاه ها ۲ گروه ۹ نفره برای یافتن این افراد مفقودی راهی کمربندی نوشهر، روستای کوشکسرا و جنگل تنگه دار شدند.

وی اظهار کرد : متاسفانه این افراد مدت سه ساعت از این نقطه ای که برای طبیعت گردی آمده بودند فاصله گرفته و سر در گم شدند تا اینکه با حضور گروه های امداد و نجات، حوالی ساعت ۲۴ شب گذشته آنان را پیدا کرده و بدون هیچگونه آسیبی به خانواده هایشان تحویل داده شدند.

تنگ‌دار یا به اصطلاح عامیانه تنگه‌دار در روستای کوشکسرا در هشت کیلومتری شهر نوشهر به سمت ارتفاعات و جنگل های این شهرستان قرار دارد و بیشر افراد غیرمحلی که گذرشان به سمت کوشکسرا می‌افتد به هوای بهره مندی از آب و هوای مساعد و شنا کردن در رودخانه خانیکان این نقطه را به عنوان مقصد سفرشان برمی گزینند.

عرصه جنگلی خانیکان تنگه دار با بر خورداری از طبیعت بکر، آب و هوای مطبوع و خنک و نیز رودخانه پرآب و عمیق در روستای کوشکسرای نوشهر قرار دارد و در تمام فصول به ویژه بهار و تابستان این جاذبه طبیعی خاستگاه هزاران گردشگرداخلی و خارجی است.

ماه گذشته هم سه نفر از مسافران در جنگل های "تیلا کنار "بخش سلمانشهر عباس آباد غرب مازندران ناپدید شده بودند.

شهرستان نوشهر واقع در غرب مازندران از جمعیتی دست کم ۱۴۰ هزار نفر از ۱۲۰ نقطه روستایی و سه نقطه شهری برخوردار است.

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران ساری

دیگر خبرها

  • ضرورت برخورد جدی دستگاه قضا با عاملان آتش‌سوزی عمدی جنگل‌ها
  • انسان‌ها قبل از عصر کشاورزی چه می‌خوردند؟
  • جزئیات بیشتر از آتش‌سوزی روستای گیلان
  • جزئیات بیشتر از آتش‌سوزی امامزاده ابراهیم شفت
  • نقش برخی مدیران ‌در آتش‌سوزی هولناک شفت ‌
  • احراز قصور برخی مسؤولان در جریان آتش‌سوزی امامزاده ابراهیم شفت
  • برخورد با مدیران مقصر در آتش سوزی شهرک امام زاده ابراهیم شفت
  • قصور برخی مسئولان در جریان آتش‌سوزی امامزاده ابراهیم شفت احراز شد + جزئیات
  • زیرساخت، فرهنگ، قانون؛ عوامل کاهش تصادفات
  • گردشگران ناپدید شده در ارتفاعات نوشهر تحویل خانواده‌هایشان شدند