Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام نیوز»
2024-05-06@23:18:24 GMT

سفر متفاوت سردار «قاآنی» به عراق

تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۹۰۸۹۳

 به گزارش جام نیوز، سردار «اسماعیل قاآنی»، فرمانده نیروی قدس سپاه ایران، در دومین سفر خود به عراق پس از جانشینی سردار سپهبد «قاسم سلیمانی» به مدت دو روز در بغداد با چهره های عراقی دیدار کرد.

به گزارش روزنامه «الاخبار»، چاپ بیروت که بازتاب دهنده مواضع حزب الله لبنان دانسته می شود، این سفر سفری فوق العاده نبود و هدف از آن را چیزی بیش از «تأکید بر تأکیدات پیشین» و نیز گوش دادن به نگرانی های متحدان ایران در عراق نباید دانست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دیدارهای قاآنی به دور از چشم رسانه ها انجام شد و در آنها بر آنچه در سفر پیشین گفته شده بود تأکید شد.

اما این سفر به چند لحاظ دلالت های خاصی داشت. نخست آنکه قاآنی به عنوان عضوی از هیئت ایرانی به ریاست «رضا اردکانیان»، وزیر برق ایران، به عراق رفت و برای این سفر روادید رسمی دریافت کرد و با سران آنچه از آن به «بیت سیاسی شیعی» یاد می شود دیدار کرد. او در این دیدارها نظر آنان درباره عملکرد ایران در عراق را شنید.

«چالشی» ترین دیدارهای قاآنی البته با سران سازمان الحشد الشعبی بود که لازم بود سؤالات بسیاری را پاسخ دهد. قاآنی در این دیدارها سخن خود در سفر قبل را تکرار کرد که «حشد یک نیروی کاملا عراقی» است.

او از نیروهای حشد خواست که آرامش را حفظ کنند و با آرامش در پی حل مشکلات برآیند و تأکید کرد که «حشد تابع مرجعیت عالی شیعه» است و تهران نیز از چنین حشدی حمایت می کند و حاضر نیست که وارد اختلافات داخلی عراق شود، بلکه اگر از آن بخواهند برای کاهش اختلافات تلاش خواهد کرد.

اظهارات اسماعیل قاآنی در جمع نیروهای حشد از اشاره به مسائل سیاسی نیز خالی نبوده است. او بار دیگر تأکید کرد که ایران به هیچ نحو در مسائل داخلی عراق دخالت نخواهد کرد و عملکرد ایران متفاوت خواهد بود.

او نمونه روشن این سیاست ایران را انتخاب «مصطفی الکاظمی» به نخست وزیری دانسته که نه گزینه ایران بود و نه ایران وی را به متحدانش در عراق تحمیل کرد، بلکه صرفا به انتخاب نیروهای سیاسی عراق احترام گذاشت و مسئولیت این انتخاب را هم به خود این نیروها واگذار کرد. او در این دیدار تأکید کرده که «موفقیت الکاظمی بی شک به نفع هردو کشور خواهد بود و ناکامی او بر هر دو کشور اثر خواهد نهاد».

نحوه و زمان انجام این سفر مسائل بسیاری را مطرح کرد. در این باره باید به چند نکته مهم توجه داشت:

این سفر چند روز پیش از جلسه رأی اعتماد برای تکمیل کابینه «مصطفی الکاظمی» انجام شده که می تواند به معنای حمایت ایران از تکمیل این کابینه باشد. این سفر چند روز پیش از آغاز مذاکرات راهبردی عراق با ایالات متحده انجام شده است. این سفر نشان داد که نیروی قدس سپاه هرچند همچنان در سیاست های ایران در عراق سرنوشت ساز است، اما به صورت بخشی از نهادهای رسمی ایران عمل می کند و احتمالا در آینده نزدیک شاهد کانال های ارتباطی تازه ای باشیم که روابط تهران و بغداد را نظم بیشتری می بخشد. این سفر نشان داد که ایران لازم می داند که دغدغه های متحدان خود در عراق را بشنود و به آنها پاسخ دهد و در عین حال وارد جزئیات درگیری های ایران و عراق نشود و به نقش «آشتی دهنده» اکتفا کند.

چند منبع آگاه سیاسی با مقایسه روش فرمانده جدید سپاه قدس، تأکید می کنند که شرایط عراق و منطقه از آنچه از سال 2003 شاهد بودیم تغییرات بسیاری یافته که اقتضا می کند دستورالعملی متفاوت پیش گرفته شود.

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: سردار قاآنی سپاه قدس جام نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۹۰۸۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تنظیم متفاوت از یک قطعه موسیقی نواحی ایران

مهدی وجدانی آهنگساز و رهبر ارکستر قطعه «DONDOBAY» دوندوبای را با تنظیم متفاوت منتشر کرده است.

به گزارش ایسنا، مهدی وجدانی آهنگساز و رهبر ارکستر درباره این کار توضیح داد: قطعه «DONDOBAY» براساس موسیقی شمال خراسان است که این قطعه را برای کوارتت زهی که شامل دو ویلن، یک ویولا و یک ویلنسل تنظیم و سعی کردم که به ساختار و بافت اثر لطمه‌ای وارد نشده و آن را حفظ کنم. همچنین در یک بخش‌هایی نیز سعی کردم در تنظیم از فرهنگ و آیین موسیقی آن منطقه استفاده کنم. به هر حال همه ما می‌دانیم که آن‌ها در این قطعه علاوه بر موسیقی که با دوتا خراسانی اجرا می‌کنند، رقص‌هایی همانند رقص چوب نیز دارند و سعی کردم که این قطعه را نوعی تنظیم کنم که بتوانیم آن ریتم و رقص‌ها را نیز با هارمونی مدرن بشنویم.

مدرس آکادمی هنرهای مدرن استانبول ادامه داد: بحث موسیقی شمال خراسان را نیز تمام مردم ایران می‌دانند که از قدیم مهد فرهنگ و تمدن بوده و به دلیل وسعت جغرافیایی که داشته، سرشار از موسیقی و فرهنگ بوده و همینطور فرهنگ کتبی شفاهی همانند شاهنامه، لیلی و مجنون، شاه‌صنم و... که آن‌قدر خراسان گسترش داشته که موسیقی آن شامل خراسان شمال، شرق، جنوب است، به دلیل اینکه در آن منطقه، اقلیت‌های کرد، ترک، ترکمن و دامنه وسیعی از این گویش‌ها هستند، سبک‌های مختلف موسیقی نیز در آن منطقه وجود دارد و به همین علت بخش خراسان و موسیقی آن حائز اهمیت بوده است.

او اضافه کرد: از دوران موسیقی کلاسیک و دوره رمانتیک مشاهده می‌کنید ریشه اکثر موسیقی‌های آن دوره، بر اساس موسیقی‌های فولک یا محلی آن بوده که نمونه‌های آن در آثار بتهوون، برامز، فرانس شوبرت و... بوده است. منشاء اصلی موسیقی تمام آهنگسازان کلاسیک و معاصر، به موسیقی محلی، فولک و نواها و آواهایی که در آن زمان داشتند، برمی‌گردد.

وجدانی همچنین گفت: به نظرم شنیدن موسیقی‌های فولکلور که در هر بخشی از کشور و شنیدن آن‌ها با تنظیم‌های جدید، می‌تواند سرآغاز اتفاق جدید در موسیقی کشور باشد به دلیل اینکه این آثار قابلیت این را دارند که این ملودی‌ها برای ارکستر سمفونیک و یا ارکستر ملی تنظیم شوند و این آثار بسیار جذاب و شنیدنی خواهد بود چرا که قطعا این‌ها در بن مایه ایرانی‌ها بوده و با این قطعات ارتباط می‌گیرند.

رهبرارکستر MSA استانبول در پایان نیز گفت: این قطعات را با ساختار مدرن و معاصر تنظیم کردم، قطعا اگر از سازهای اصیل ایرانی استفاده می‌کردم، شاید حس و حال آن تغییر پیدا می‌کرد. به شخصه علاقه داشتم که قطعات را به صورت مدرن تنظیم کنم یعنی جغرافیای آن را مقداری جهانی ببینم. به همین علت، سازها را در کوارتت زهی آوردم که که تماما سازها کلاسیک هستند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • عجیب ترین فرمانده جنگ ایران و عراق /جانشین سپاه خرمشهر و دوست نزدیک سردار سلیمانی را بیشتر بشناسید
  • یافتن عدد متفاوت در کمتر از 10 ثانیه (سرگرمی تصویری)
  • تصویر پوشش متفاوت دختران ایران در کنکور ۵۰ سال قبل | چند تست بزنید!
  • بندر حیفا را موشک‌باران کردیم
  • تنظیم متفاوت از یک قطعه موسیقی نواحی ایران
  • حکیم در دیدار معاون وزیر ارشاد: تبادل تجارب فرهنگی، هنری و آرشیوی میان ایران و عراق ضروری است
  • تاکید عمار حکیم بر گسترش همکاری فرهنگی ایران و عراق
  • رایزنی عمار حکیم و معاون رسانه‌ای وزارت ارشاد ایران
  • طرز تهیه سوپ گوشت و هویج؛ یک سوپ متفاوت و مقوی (فیلم)
  • مراقب باشیم دوران طلایی پزشکی ایران افول نکند