قرآن کریم مالکیت زنان را همانند مردان محترم شمرده است
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۹۱۶۹۸
آخوند با اشاره به وجود برخی شبهات تفسیری در ذیل آیه ۵ سوره «نسا»گفت: برخی با استناد به واژه «سفهاء» در این آیه و نسبت آن با زنان، قصد مخدوش کردن قرآن را دارند اما باتوجه به اینکه قرآن مالکیت زنان را همانند مردان محترم شمرده، این برداشت درست نیست.
به گزارش خبرگزاری شبستان، به نقل از روابط عمومی جامعه الزهراء(س)، «سکینه آخوند» دانشآموخته جامعه الزهراء(س)، در کرسی ترویجی «نقد شبهات تفسیری در حوزه زنان با محوریت آیه ۵ نساء» که به صورت آنلاین برگزار شد، گفت: از جمله آیاتی که به عنوان دستاویزی برای مخالفان اسلام و مدعیان دفاع از حقوق زنان جهت شبههپراکنی قرار گرفته، آیه ۵ سوره نساء است که خداوند میفرماید: «و لا تؤتوا السّفهاء أَمْوالَكُمُ الَّتِي جَعَلَ اللَّهُ لَكُمْ قِياماً وَ ارْزُقُوهُمْ فِيها وَ اكْسُوهُمْ و قولوا لهم قولا مّعروفا؛ اموال خود را که خداوند وسیله قوام زندگی شما قرار داده به دست سفیهان نسپارید»، موضوع این آیه ندادن اموال خویش به سفیهان است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این پژوهشگر حوزه با اشاره به اینکه درباره آیه مذکور پرسشهایی مطرح است، اضافه کرد: از جمله پرسشها این است که آیا سفها همانگونه که برخی بیان کردهاند زنان هستند یا معنی دیگری دارد؟ و ندادن اموال خویش به آنان به چه معنی است؟ و اصلا مخاطبان در آیه چه کسانی هستند؟ این بحث، مورد اختلاف مفسران است.
آخوند افزود: عدهای با عنوان فمنیسم و مدافعان حقوق زنان با استناد به این آیات قرآن کریم با طرح شبهاتی، شخصیت والای زن را مخدوش جلوه میدهند؛ لذا ضرورت تعمق در اینگونه مسائل و ارزیابی و نقد آنها انکارناپذیر است.
وی در ادامه تصریح کرد: با نگاهی تحقیقی به آیه شریفه با واکاوی معانی واژگانی سفیه و با عنایت به کاربردهای قرآنی و روایی کلمه، همچنین در نظر گرفتن سیاق آیه، مصداق سفیه مشخص میشود.
این پژوهشگر جامعه الزهرا اظهار کرد: قرآن همانگونه که مسئولیت و صلاحیت را برای مردان اثبات میکند، همین صلاحیتها و حقوق مالی را برای زنان نیز ثابت میشمارد و این امر نشان میدهد که قرآن، زنان را همانند مردان دارای جنبه عقلانی میشناسد.
وی بیان کرد: اسلام بر اساس همین نگرش، مسئولیتها و صلاحیتهایی را که میزان بهرهوری از عقل در واگذاری آن مسئولیتها و صلاحیتها دخالت دارد، برای زنان محفوظ و مسلم میشمارد.
آخوند بیان کرد: بدین ترتیب ضعف دیدگاه پارهای از مفسران در تفسیر و تعیین مصداق (سفهاء) پدیدار میشود که گفتهاند مقصود از واژه سفها در آیه «و لاتؤتوا السفهاء اموالکم» زنان هستند و برخی از روایات را نیز شاهد مدعای خویش قرار داده اند، چه اگر سفیه و زن بودن ملازم یکدیگر باشند، نمیباید از نظر قرآن زنان هیچگاه صاحب حق تصرف در اموال شناخته شوند؛ با آن که برابر آیات و روایات فراوانی، زنان مالک دارایی و ثروتی هستند که از راههای مشروع به دست میآورند.
وی تأکید کرد: روشن است كه منظور از سفاهت در آيه فوق عدم رشد كافى در خصوص امور مالى است به طوری كه شخص نتواند سرپرستى اموال خود را به عهده گيرد و در مبادلات مالى منافع خود را تأمين کند و به قرینه آیات دیگر و همچنین روایات نمیتوان زنان را مصداق سفهاء به حساب آورد.
همچنین نفیسه فقیهی مقدس، استاد جامعه الزهراء(س) در ادامه مباحث، نقدهایی را بر این مقاله مطرح کرد و گفت: در بررسی روایی آیات لازم است به خانواده روایی توجه شود و تمام روایات پیرامون آیه شریفه از شیعه و اهل سنت جمعآوری و سپس نتایج مشخص شود.
وی افزود: شیوه جرح و تعدیل روایات نیز امر مهمی است که لازم است محقق رویکرد خودش از بررسی روایات را مشخص کند.
ناقد جلسه یادآور شد: در بیان پاسخ به شبهات لازم است مبنای شبههکننده را مشخص کنید و بر همان مبنا پاسخ دهید.
پایان پیام/47منبع: شبستان
کلیدواژه: سوره نساء جامعه الزهرا قرآن کریم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۹۱۶۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
خجسته: درباره زنان، مردان تصمیم گرفتهاند / چرا دختران در مدارس روسریشان را برندارند؟
حسن خجسته باقرزاده، امزد انتخابات مجلس دوازدهم اظهار داشت: در موضوع زنان همیشه گفتهام که در طول تمام این سالها میشود ادعا کرد که درباره زنان، مردان تصمیم گرفتهاند.
به گزارش نسیم آنلاین، وی با اشاره تلویحی به بحث قانون حجاب و تصمیم گیری برای زنان پرداخته است.
بخشی از گفتگوی او را در ادامه میخوانید:
- در موضوع زنان همیشه گفتهام که در طول تمام این سالها میشود ادعا کرد که درباره زنان، مردان تصمیم گرفتهاند. یک مثال ساده بزنم. مثلا در آن زمان که مدرسه راهنمایی بود و دبیرستان، دخترها باید روسریشان را برنمیداشتند. خوب در مدرسه همه خانم بودند. چرا برندارند؟ این یک تصمیم مردانه است.
- اگر خانمها هم در تصمیمگیریها باشند حرفهای دیگری دارند. پیشنهادم این است که هر قانونی در حوزه فرهنگ میخواهیم بنویسیم، از داخل خانواده به قانون نگاه کنیم. از خانواده نگاه کنیم.
- خوب شما جامعه شناسی خواندید دیگر. ما چند تا نهاد داریم؟ حکومت است. دولت است. آموزش است. اقتصاد است. این چهار نهادهای اولیه است. درست است؟ حالا دین هم گاهی میگویم صریحا. یعنی به هر حال یک اعتقادی است. نهادهای بعدی نهادهای ثانویه هستند. نهادهای ثانویه. نهادهایی که برای رفع نیاز پیش میآیند. پس نهاد خانواده، نهاد اولیه است.
- خدا رحمت کند یکی از اساتید ما در دانشگاه تهران میفرمودند که همان کومونهای اولیه جامعه اولیه بشری که پیدا شد، دو تا قانون به ناچار پیدا شد. یک قانون تقسیم شکار بود؛ که بالاخره جگرش را که بخورد. حالا به تعبیر ما. قانون دوم رابطه با زنان بود. بعد ایشان میفرمودند که قانون دوم را زنها وضع کردند. حالا ایشان ادله داشت. پس معلوم میشود موضوع مهمی است. یعنی موضوعی که در فطرت زن خدا گذاشته که میگوید در این مسایل تسلیم هر چیزی نباش. این مال چه زمانی است؟ مال کومونهای اولیه. پس معلوم میشود یک هستی دارد.
- خدا آیت الله جوادی آملی را حفظ کند. کتاب زن در آینه جمال و جلال را بخوانید و ببینید مثلا ایشان به استناد آیات قرآن درباره زن چه چیزهایی آورده است. کراماتی که زن دارد. توصیههایی که به مردان درباره زنان شده است. من فکر کنم مثلا ما اگر زن را با آن هستی که اینجا است تفسیر کنیم یک معنای دیگر دارد. قوانین هم یک شکل دیگر میشود. نوع رابطه اجتماعی با زن هم همینطور. ما بعضی از حوزهها را «فرآوری» نکردیم و یکی از حوزههای خیلی خیلی مهم، حوزه زنان است.