Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایلنا»
2024-04-26@09:21:22 GMT

موزه‌ها نشانگر تمدن و هویت انسان‌ها است

تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۹۲۴۹۵

به گزارش ایرنا، مجید سرسنگی در مراسم تودیع و معارفه مدیریت امور موزه‌ها و فضاهای فرهنگی دانشگاه تهران گفت: ضریب تأثیر دانشگاه در جامعه یک بحث جهانی است که دانشگاه تهران نسبت به پیگیری آن اقدام کرده است. موضوع موزه‌ها و فضاهای فرهنگی یکی از ۱۷ شاخص کلی و ۱۱ شاخصی است که برای دانشگاه‌ها از طرف یک مؤسسه خارجی اعلام شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی یادآور شد: دانشگاه تهران یکی ازمعدود دانشگاه‌های جهان است که دارای موزه‌های مختلفی در حوزه‌های علمی، اجتماعی، فرهنگی و هنری است. در حقیقت انسان در هزاره سوم میراث دار گذشتگان است و باید از این ارث گرانبها به خوبی حراست و محافظت کرده و به آیندگان تحویل دهد.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران، موزه‌ها را  سرمایه کل بشریت دانست و گفت: موزه‌ها مختص یک جغرافیا نیستند. در واقع موزه‌ها میراث بشر و نشانگر تمدن و هویت انسان‌ها است که نباید کوچکترین خدشه و آسیبی به این موزه‌ها وارد شود.

سرسنگی دانشگاه تهران را جزو معدود دانشگاه‌های کشور عنوان کرد که از موزه و فضای فرهنگی برخوردار است و اظهار داشت: باغ موزه نگارستان و خانه مقدم میزبان مخاطب عام و طبقات اجتماعی مختلف جامعه هستند  وموزه ملی و بین المللی محسوب می‌شوند.

وی با بیان این که باغ موزه نگارستان و خانه مقدم فضاهایی هستند که دانشگاه را به جامعه بین‌الملل متصل می‌کنند، تصریح کرد: یکی از اقدامات مهم احداث موزه منیر است که می‌توان به قاطعیت گفت مانند آن در دنیا وجود ندارد.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران با تشکر از زحمات محسن نقیلو به عنوان مدیر پیشین این مجموعه گفت: شرایط خوبی برای انجام فعالیت‌های فرهنگی بهتر ایجاد شده و دوندگی  و برنامه‌های ایشان در این دوسال گذشته ارزشمند بود و این  اقدامات و در تاریخ دانشگاه تهران به یادگار می‌ماند.

سرسنگی ادامه داد: تعمیر و بازسازی عمارت پروین، احداث موزه بانک پاسارگاد، افتتاح گالری هنرهای معاصر و موزه فرش و نقره از اقدامات مهم در زمان مسوولیت محسن نقیلو است که امیدواریم نسبت به ارتقای آن در زمان مدیریت جدید تلاش شود.

در بخشی از این مراسم  محسن نقیلو معاون فعلی ارتباطات و اطلاع رسانی روابط عمومی دانشگاه تهران گزارش کوتاهی از موفقیت‌ها و برنامه‌های خود و همکارانش در زمان تصدی مدیریت امور موزه‌ها و فضاهای فرهنگی دانشگاه تهران ارائه داد.

همچنین محمدجواد جامه‌بزرگی مدیر جدید امور موزه‌ها و فضاهای فرهنگی دانشگاه تهران که همزمان مسوولیت معاونت فرهنگی اداره کل فرهنگی و اجتماعی این دانشگاه را بر عهده دارد مواردی را به منظور اهداف و چشم‌انداز برنامه‌های خود اعلام کرد.

 

منبع: ایلنا

کلیدواژه: مجید سرسنگی دانشگاه تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۹۲۴۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مقالات کنفرانس موزه‌ها کارکرد اجرایی داشته باشد

ایسنا/اردبیل معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار اردبیل گفت: مقالات کنفرانس موزه‌ها کارکرد اجرایی داشته باشد.

کاظم دبیر ۵ اردیبهشت در کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها در دانشگاه محقق اردبیلی یکی از معضلات کشورهای در حال توسعه را از خود بیگانگی‌ و در مقابل این از خودبیگانگی، خودآگاهی را بهترین کلمه دانست و افزود: هویت‌بخشی و هویت‌شناسی برای بازگشت به خویشتن اساسی‌ترین موضوع است.

وی افزود: جمع‌آوری، حفظ و نگهداری این هویت برای آگاه‌کردن و شناساندن آن به نسل جدید موثر است.

معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار اردبیل با اشاره به باورهای قومی و قبیله‌ای، زبان مادری، مذهب، ادبیات و حماسه‌ها به عنوان بخشی از هویت و تاریخ، گفت: این هویت علاوه بر اینکه در زمینه فرهنگی کارکرد دارد، در بحث سیاسی نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی افزود: یکی از اساسی‌ترین موارد در خصوص هویت شناسی، کمک گرفتن از موزه‌هاست که شامل آداب، سنن و فرهنگ است.

معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار اردبیل موزه‌ها را موثر در آموزش نسل جدید، تشدید حس تعلق‌خاطر و احساس خوب به گذشته، تربیت، منزلت قومی و ملی و خودآگاهی دانست و اشاره کرد: تولید، بازتولید و بازنمایی هویت از اهداف این کنفرانس می‌باشد.

وی با اشاره به جایگاه استان اردبیل در میان ۱۰ استان برتر در بحث گردشگری و دارای تاریخ فاخر، معرفی و شناساندن تاریخ و فرهنگ آنرا حائز اهمیت و همکاری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و دانشگاه را امری مهم برای نیل به این هدف دانست.

معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار اردبیل ابراز امیدواری کرد: مقاله‌های رسیده به کنفرانس از لحاظ کمی و کیفی باعث رشد شود و در بحث اجرایی نیز کارکرد داشته باشد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • شعار سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران پیام‌های مهمی دربر دارد/ پنجره‌ای گشوده به تمدن ایران زمین
  • دکتر ساکت به دور از مواضع سیاسی دنبال کار فرهنگی بود
  • دانشگاه محقق اردبیلی میزبان اولین کنفرانس بین المللی موزه
  • مقالات کنفرانس موزه‌ها کارکرد اجرایی داشته باشد
  • اقدام تاثیرگذار دانشگاه محقق اردبیلی در برگزاری کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها
  • موزه چینی خانه شیخ صفی مهمترین مکان برای معرفی هویت ملی
  • موزه ها گنحینه فاخر علم و هویت ایرانیان هستند
  • نقش موزه‌ها در حفظ هویت ملی موثر است
  • هویت ملی در هر حوزه‌ای ثبت جهانی شود
  • اولین کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها در اردبیل آغاز شد