Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-28@12:48:32 GMT

لزوم بررسی سناریوهای مختلف برای آغاز سال تحصیلی جدید

تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۹۳۵۱۲

لزوم بررسی سناریوهای مختلف برای آغاز سال تحصیلی جدید

وزیر آموزش و پرورش گفت: شورای عالی آموزش و پرورش برای زیست بوم جدید مقرارت جدید وضع کند.

به گزارش گروه آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش استان‌ها با اشاره به اینکه سال تحصیلی آینده یکی از مهم‌ترین نقطه‌های ارتباط ما با جامعه است، گفت: یکی از مهم‌ترین جلوه‌های ارتباط آموزش و پرورش با جامعه، شروع سال تحصیلی است و برای اینکه بخش عظیمی از واقعه‌ای را منفی داوری کنند، کافی است اندکی خطا ناشی از خطاهای قابل اجتناب و سزاوار سرزنش از جانب سیاستگذاران داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: بنابراین شروع سال تحصیلی را بدون هیچ‌گونه خطایی باید آغاز کنیم و اجازه خطا و غفلت نداریم لذا در پیش‌بینی پیشگیری‌ها حداکثر تلاش را کنیم.

وزیر آموزش و پرورش گفت: مانور آغاز سال تحصیلی پیش از آغاز سال تحصیلی برگزار شود تا یقین پیدا کنیم همه اتفاقات درست انجام می‌شود و همچنین در ستادهای بازگشایی مدارس مقامات محلی را دعوت کنید تا در برنامه مشارکت داشته باشند.

به دغدغه خانواده‌ها احترام بگذارید

حاجی میرزایی با اشاره به اینکه باید شروع سال تحصیل را به جشن ملی تبدیل کنیم، اذعان کرد: به دغذغه خانواده‌ها احترام بگذارید و به اشتباهات و اشکالات، سریع واکنش نشان دهید.

وی با بیان اینکه باید برای شروع سال تحصیلی سناریوهای مختلفی طراحی و پیش بینی کنیم، اظهار کرد: در اسفندماه اتفاقات طوری پیش رفت که تعطیلات مدارس تا پایان سال تحصیلی ادامه پیدا کرد اما اجازه نداریم در مهر برای تعطیلات ناخواسته برنامه نداشته باشیم.

وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه بسته کاملی برای آموزش دانش‌آموزان در نظر بگیریم تا هیچ دانش‌آموزی از چرخه آموزش دور نشود، اظهار کرد: برای پوشش١٠٠ درصدی آموزش، آماده شویم چراکه هریک از برنامه‌های ما ظرفیت پوشش نزدیک به ۱۰۰ درصد را دارد یا همه امکان استفاده از یک برنامه ما را ندارند.

وی با بیان اینکه سرمایه اجتماعی در بهره‌مندی هوشمندانه از شبکه شاد افزایش پیدا می‌کند، گفت: شبکه شاد را به خوبی فعال کنید و به کار گیرید؛ اگر از این ظرفیت استفاده کنیم به خوبی می‌توانیم پروژه مهر را انجام دهیم .

حاجی‌میرزایی افزود: حداکثر همدلی را در پروژه مهر داشته باشیم و باید نقش‌ها و مسؤولیت‌ها مشخص باشد تا معلم و دانش‌آموز تکلیف خود را در سناریوهای مختلف بدانند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ساماندهی نیروی انسانی را با جدیت آغاز کنید، گفت: باید یقین پیدا کنیم در ساماندهی مشکلی نداریم. با وجود مشکلات، سال تحصیلی را در مهر ٩٨ آغاز کردیم و علی‌رغم برخی مشکلات در این حوزه، مهر ۹۹ را با کمترین مشکل سپری می‌کنیم.

وی تاکید کرد: باید وقت بگذاریم و تجربه اسفند ۹۸ تا خرداد ۹۹ را تجزیه و تحلیل کنیم و آموزش تلویزیونی و مجازی را مورد بررسی قرار دهیم تا از تجربه به دست آمده چراغی برای آینده مهیا کنیم.

حاجی میرزایی تصریح کرد: شورای عالی آموزش و پرورش باید مقرراتی برای ساز و کارهای رسمی برای پروژه مهر را وضع کند تا بدانیم در زیست بوم جدید چه مقرراتی داریم.

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: معاونت برنامه ریزی و توسعه منابع باید درباره ساماندهی نیروی انسانی برنامه‌ریزی داشته باشد، بخشی از نیروی انسانی مورد نیاز را با آموزش مجازی تأمین کنیم چراکه یکی از مشکلات ما در نیروی انسانی آموزش و پرورش این است که حجم ثابت و متغیر در نیروی انسانی داریم و باید سناریوهای مختلف برای آن داشته باشیم.

وی با بیان اینکه تربیت دغدغه جدی است،گفت: باید در زیست بوم جدید پاسخی دقیق به دغدغه خانواده‌ها برای تربیت داشته باشیم و در این دوران هیچ کاری همچون طرح نماد، شهاب و...نباید تعطیل شود و باید برنامه‌ریزی کنیم که در زیست بوم جدید چگونه انجام شوند.

مدیران‌کل، نظارت بر مدارس غیردولتی را با دقت پیگیری کنند

وزیر آموزش و پرورش در ادامه اضافه کرد: باید بر مدارس غیردولتی نظارت داشته باشیم، آزمون مدارس خاص با آرامش برگزار شود و تبدیل وضعیت نیروها به خوبی انجام بگیرد و سنجش تحصیلی و هدایت تحصیلی بسیار جدی بگیریم و بر اجرای دقیق آنها  مراقبت کنیم.

حاجی میرزایی با اشاره به تعامل با محیط، تصریح کرد: وجه برتر برای مدیریت تعامل با محیط است چراکه در خلأ تصمیم نمی‌گیریم و حرکت نمی‌کنیم و باید نیروهای موجود در محیط را شناسایی کنیم. باید از نیروهای درگیر در محیط فهم روشنی داشته باشیم و دیدگاه و مواضع هرکدام را بدانیم.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اصول مدیریت محیط بیرونی، خاطرنشان کرد: برای مدیریت محیط بیرونی چند اصل مدنظر است که اصل اول کنش به جای واکنش است و باید قبل از شکل گیری به ابهام پاسخ دهیم.

وی افزود: اصل دوم، اصل احترام است و البته احترام با علاقه دو موضوع متفاوت است؛ احترام به انسان‌ها حتی مخالف دیدگاه ما بسیار مهم است و باید سمبل احترام باشیم لذا احترام به این منظور نیست که فرد را قبول داریم یا علاقه‌مند به وی هستیم؛ اصل سوم پاسخگویی سریع است و نباید پاسخ ها را مشمول مرور زمان کنیم تا با پاسخگویی خوب و به موقع سرمایه اجتماعی کسب کنیم.

حاجی میرزایی خاطرنشان کرد: اصل چهارم این است که اگر حرف درست است به آن عمل کنیم و اگر درست نیست با صراحت بگوییم که به آن عمل نمی‌کنیم؛ اصل پنجم گزارش دهی مستمر است و باید گزارش بدهیم تا دیگران بدانند در چه شرایطی هستیم چرا که گزارش دهی به انجام کار کمک می‌کند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه اصل ششم، پرهیز از انتقال موضوعات به سطوح بالاتر است،گفت: مسائل را حل کنید و نگذارید از شما عبور کند. بنابراین مشکلات را در استان حل کنید و با استانداران و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی در تعامل و ارتباط باشید.

حاجی میرزایی با بیان اصل بعدی گفت: اصل هفتم این است که در ارتباط با ستاد و مجامع آموزش و پرورش باشید و مشکلات را در درون ستاد حل کنید؛ یکی دیگر از موضوعات مهم، مولد سازی دارایی‌ها است چراکه یکی از چالش‌های مزمن در آموزش و پرورش منابع مالی است باید مناسبات مالی را بازنگری کنیم و برای تأمین منابع روش‌های دیگری را شناسایی کنیم.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به پیگیری‌های زیاد برای حل مشکلات فرهنگیان گفت: در طرح مسکن فرهنگیان در روز کلنگ زنی این طرح، وزرات راه و شهرسازی گزارش داد که آخرین تفاهم‌نامه‌ای که امضا کرده با وزارت آموزش و پرورش بوده است و اولین تفاهم‌نامه‌ای که به مرحله کلنگ زنی رسیده است، برای آموزش و پرورش  است لذا امیدواریم بتوانیم که گام خوبی در مسکن فرهنگیان برداریم و باید با انگیزه در این مسیر اقدام کنیم.

طرح آجر به آجر برای جذب سرمایه‌های خرد مردم در طرح مدرسه سازی اجرا شد

وزیر آموزش با اشاره به مشارکت خیرین در ساخت مدارس گفت: بیست هزار خیر داریم و امسال دولت۳۳۰۰میلیارد تومان برای ساخت مدرسه تعهد کرده است که در قبال مشارکت خیرین این تعهد اجرایی می‌شود و لذا باید امکان جذب سرمایه های خرد را داشته باشیم و به همین علت طرح آجر به آجر را رونمایی و اجرایی کردیم تا بتوانیم از سرمایه ها و مشارکت های خرد مردم استفاده کنیم.

وی اظهار کرد: ما می‌توانیم جامعه را برای کاری برانگیزانیم چرا که مردم فطرتا در مشارکت انگیزه دارند و باید بدانیم که چگونه آنان را به مشارکت دعوت کنیم .

منبع: فارس

کلیدواژه: خبر گزاری فارس وزیر آموزش و پرورش زیست بوم جدید داشته باشیم نیروی انسانی حاجی میرزایی سال تحصیلی شروع سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۹۳۵۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی علت بازماندگی از تحصیل ۲۰ گویه در خوزستان

ایسنا/خوزستان سرپرست اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان با بیان اینکه رشد بیسوادی یکی از تبعات بازماندگی از تحصیل است، گفت: با انسداد مبادی بیسوادی و بازماندگی از تحصیل، بسیاری از مشکلات فرهنگی، اقتصادی و بهداشتی که ریشه در جهل و بیسوادی دارد، از بین می‌رود.

عبدالله حبیبی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: برای تحقق مدیریت بازماندگی از تحصیل، برنامه انسداد مبادی بیسوادی با تاکید بر شناسایی، جذب، آموزش و نگهداشت کودکان بازمانده از تحصیل گروه سنی ۶ تا ۱۸ سال و تکمیل پوشش تحصیلی دانش‌آموزان این دوره با محوریت سامانه شهید محمودوند به منظور شناسایی چهره به چهره کودکان بازمانده از تحصیل، در دستور کار این استان خوزستان قرار گرفته است.

وی افزود: این سامانه ذیل سامانه سیدا، استقرار یافته و فرآیند اجرایی آن نیز طبق بخشنامه ضمیمه به دستورالعمل و راهنمای سامانه، برای اجرا به ادارات کل آموزش و پرورش ابلاغ شده است.

حبیبی بیان کرد: بر این اساس روند شناسایی بازماندگان از تحصیل توسط استان‌ها با تخصیص پیگیری‌کننده که غالبا فردی جهادی و از کارکنان رسمی آموزش‌ و پرورش است به هر یک از کودکان بازمانده از تحصیل آغاز می‌شود و فرد پیگیری‌کننده بر اساس آدرس و چک‌لیست پیش‌بینی‌شده، نسبت به شناسایی و تعیین وضعیت فعلی کودکان با استفاده از ظرفیت نیروهای محلی، اقدام می‌کند، به گونه‌ای که این عملکرد در سامانه و در سطوح مختلف توسط منطقه، استان و کشور قابل رصد است.

وی افزود: این سامانه وضعیت بازماندگان از تحصیل را در دو مولفه‌ فاقد پیگیری‌کننده و دارای پیگیری‌کننده اعم از شناسایی نشده، در حال پیگیری، در انتظار تایید و پیگیری شده و همچنین علت بازماندگی از تحصیل کودکان را در ۲۰ گویه به ‌منظور پایش و برنامه‌ریزی و اتخاذ تدابیر لازم، مورد بررسی قرار می‌دهد.

لزوم انسداد مبادی بیسوادی

سرپرست اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان با اشاره به پیگیری هدف برگرداندن بازماندگان از تحصیل به درس و تاثیرگذاری آن در جامعه گفت: مهم‎ترین رسالت آموزش و پرورش ابتدایی، افزایش عدالت آموزشی در دو محور کمی و کیفی است که با انسداد مبادی بیسوادی و پیشگیری از ترک تحصیل دانش‌آموزان و .... محقق می‌شود.

وی بیان کرد: طبعا با انسداد مبادی بی‌سوادی و بازماندگی از تحصیل، بسیاری از مشکلات فرهنگی، اقتصادی و بهداشتی که ریشه در جهل و بیسوادی دارد، از بین می‌رود.

حبیبی با اشاره به تبعات بازماندگی از تحصیل تصریح کرد: طبعا اگر کودک در سنی که لازم‌التعلیم است به مدرسه نرود، از فرصت یادگیری مسائل آموزشی و تربیتی در کنار گروه همسالان محروم می‌ماند و بیشتر در معرض خطراتی مانند بزهکاری، عدم رشد تربیتی و اخلاقی و ... قرار می‌گیرد و یکی از بزرگ ترین تبعات این مساله رشد بیسوادی است.

راهکارهایی برای کاهش آمار بازماندگان از تحصیل

وی بیان کرد: تشکیل کارگروه استانی و طراحی و برنامه‌ریزی برای شناسایی، جذب و نگهداشت کودکان لازم التعلیم بازمانده از تحصیل استان خوزستان، طرح موضوع در شورای آموزش و پرورش استان،‌ تشکیل کارگروه متناظر در ادارات آموزش و پرورش سطح استان و صدور ابلاغ برای اعضای کارگروه برخی از راهکارهای کاهش آمار بازماندگی از تحصیل هستند. استفاده از ظرفیت سایر نهادها برای جذب کودکان بازمانده و رفع علل بازماندگی از تحصیل، انعقاد قرارداد همکاری با سازمان بسیج دانش‌آموزی و برقرای ارتباط (تماس تلفنی و حضوری) با والدین کودکان بازمانده از تحصیل نیز از دیگر راهکارها در این خصوص است.

سرپرست اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان گفت: شناسایی موانع آموزشی و علل بازماندگی دانش‌آموزان طبق لیست ارسالی از سوی وزارت آموزش و پرورش، تسهیل شرایط ثبت‌نام و ایجاد قوانین لازم در انعطاف زمان و مکان و محتوای آموزشی و ارزشیابی تحصیلی، مشارکت در تعیین سازمان و نهاد مسئول برای پیگیری وضعیت هر یک از بازماندگان از تحصیل شناسایی‌شده بر اساس دلیل بازماندگی نیز در این خصوص باید پیگیری شود.

وی افزود: برگزاری جلسه با مدیران مدارس ابتدایی به صورت مجزا در نواحی و مناطق از سوی معاونت آموزش ابتدایی استان خوزستان با هدف انجام اقدامات لازم توسط مدیران مدارس برای پوشش حداکثری و جذب کودکان بازمانده به ویژه کودکان بازمانده از پایه اول، و تشکیل تیم‌های ارائه خدمات درمان و بهبود مشکلات یادگیری برای دانش‌آموزان جذب‌شده در طول سال تحصیلی با همکاری مراکز اختلالات یادگیری در استان نیز از دیگر راهکارها هستند.

حبیبی عنوان کرد: در ادامه روند پیشگیری از ترک تحصیل دانش‌آموزان، برگزاری کلاس‌های آموزش خانواده برای والدین کودکان جذب‌شده و فرهنگ‌سازی با هدف آگاهی از فواید ادامه تحصیل و اشتغال در آینده،‌ اجرای فعالیت‌های جبرانی و رفع نواقص یادگیری کودکان جذب‌شده با استفاده از ظرفیت دانشجومعلمان و معلمان داوطلب،‌ ارائه خدمات مشاوره‌ای سازشی و تحصیلی تخصصی به دانش‌آموزان و والدین آنان در هسته‌های مشاوره،‌ حمایت و اعطای هزینه کمک تحصیلی به دانش‌آموزان با توجه به علل بازماندگی از تحصیلی و تهیه و توزیع بسته‌های آموزشی بین دانش‌آموزانی که به دلیل عدم دسترسی به فضای مجازی از آموزش دور مانده‌اند،‌ پیگیری می‌شود.

وی افزود: انجام مشاوره تلفنی و حضوری با والدین دانش‌آموزان بازمانده  و معرفی مدارس برای ثبت‌نام،‌ هماهنگی با واحد امور بانوان اداره‌کل و ادارات آموزش و پرورش برای ارائه خدمات،‌ تهیه برنامه و کلیپ‌هایی برای آموزش و اطلاع‌رسانی به والدین در مورد جذب بازماندگان از تحصیل و پخش از طریق صدا و سیمای مرکز استان خوزستان و پیگیری اقدامات انجام‌شده در نواحی و مناطق برای جذب کودکان بازمانده از تحصیل نیز دیگر راهکارهای کاهش آمار بازماندگان از تحصیل هستند.

عوامل بازماندگی از تحصیل در خوزستان

وی گفت: ازدواج، فوت، مهاجرت به خارج یا داخل کشور، کوچ‌نشینی ویژه عشایر، اشتغال به کار کودک، نبود مدرسه یا دوری مدرسه، فقر مالی خانواده، بیماری صعب‌العلاج، شرایط استثنایی کودک مانند معلولیت شدید ذهنی و جسمی و ...، بدسرپرستی و بی‌سرپرستی کودک با عواملی مانند طلاق، اعتیاد و ... از عمده عوامل بازماندگی از تحصیل در خوزستان است.

حبیبی گفت: اشتباه بودن مشخصات سجلی، ضعیف بودن جثه کودک و صبر والدین برای تحصیل در سال‌های آینده، مشکلات فرهنگی و ممانعت اولیا از تحصیل، ترس از مدرسه و وابستگی به اولیا، کبر سن کودک، بیماری اولیا، مفقودی کودک، الزام قانونی مبنی بر عدم ارائه‌ خدمات، عدم تمایل کودک به مدرسه و نیاز به مشاوره و تحصیل در مراکز غیرمجاز و فاقد مجوز رسمی از دیگر علل بازماندگی از تحصیل در خوزستان هستند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ارائه مشاوره دقیق برای جذب دانش آموزان به رشته ریاضی
  • مبنای بسیاری از علوم، ریاضی و فیزیک است
  • علت افت تحصیلی دانش‌آموزان در آزمون‌های نهایی چیست؟ + تاریخ برگزاری امتحانات
  • طرح تغییر زمان آغاز و پایان سال تحصیلی به کجا رسید؟
  • آزمون‌های نهایی مبتنی بر ارزشیابی از یادگیری است
  • جزئیات ثبت سفارش کتاب‌های درسی اعلام شد
  • داوطلبان برای ثبت سوابق تحصیلی بر اساس اعلام آموزش و پرورش اقدام کنند
  • بررسی علت بازماندگی از تحصیل ۲۰ گویه در خوزستان
  • سؤالات امتحانات نهایی با هدف ارزشیابی یادگیری طراحی می‌شود
  • لزوم ایجاد فضا‌های آموزشی و تربیتی در آموزش و پرورش