Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-02@11:03:52 GMT

همسایگی با کرج مانع توسعه زیرساخت‌های فردیس شده است

تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۹۴۳۲۷

همسایگی با کرج مانع توسعه زیرساخت‌های فردیس شده است

شهرستان فردیس با جمعیتی بالغ بر 600 هزارنفر از زیرساخت‌ها کافی برخوردار نیست و مشکلات بسیاری را در خود جای داده است که فرماندار این شهرستان، همجواری فردیس و کرج را دلیل اصلی این مشکل می‌داند.

به گزارش خبرگزاری فارس از فردیس، شهرستان فردیس با جمعیتی بیش از ۶۰۰ هزار نفر، نیازهای بسیاری دارد که پس از گذشت حدود ۷ سال از شهرستان شدنش، استقرارفرمانداری و دستگاه های اجرایی، همچنان از بسیاری نیازهای اولیه محروم است و حتی عملیات احداث بیمارستان با عنوان مهمترین مطالبه مردم، که سال ها پیش آغازشده،  همچنان اندر خم یک کوچه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سرنوشت طرح تصفیه خانه فاضلاب که قرار بود در جوار نیروگاه منتظر قائم با یک مجموعه گلخانه‌ای احداث و علاوه بر ساماندهی آب‌های سطحی، منبعی برای اشتغال و رونق اقتصاد منطقه شود، نامعلوم است و بسیاری امور دیگرهمچون انتقال خط لوله ۹۰۰ میلیمتری آب به شهرک جهان نما، که از بدو شهرستان شدن فردیس مطرح بوده، هنوز به نتیجه نرسیده است.

به همین بهانه  گفتگویی با فرماندار فردیس به عنوان عالی ترین مقام اجرایی در شهرستان، داشتیم که می‌خوانید؛ 

ابوالفضل اینانلو، فرماندار شهرستان فردیس با اشاره به اولویت نیازهای شهرستان از گذشته تا کنون،  به خبرنگار فارس، گفت: فردیس با جمعیتی متراکم و حدود ۷۰۰ هزار نفر که بیش از ۳ برابر جمعیت برخی استان‌هاست، متاسفانه از امکانات و زیرساخت‌های لازم در حد یک شهرستان بی بهره است؛ اما همه نیازها و اموری که از گذشته مطرح بوده، به صورت مستمر پیگیری می‌شود که متاسفانه شرایط و بحران‌های مختلف از جمله تحریم‌ها، رکود اقتصادی، بلایای طبیعی، اغتشاشات، شیوع کرونا و غیره بر روند تحقق آن اثرگذاربوده است.   

اینانلو یکی از دیگر موانع و مشکلات در روند اجرای طرح و پروژه‌های شهرستان فردیس را، همجواری و نزدیکی این شهر با مرکز استان عنوان کرد و افزود: در اغلب مواقع و با پیش آمدن شرایط بحرانی، استقلال شهرستان فردیس نادیده گرفته می‌شود و این شهر و شهرستان همچنان جزو شهر کرج و برخوردار از زیرساخت های مرکز استان تلقی شده، بودجه و اعتبارات آن صرف امور اولویت دار می‌شود.

بیمارستان فردیس تا ۱۴۰۰ به ثمر می‌نشیند

وی با بیان اینکه از نحوه پیشرفت احداث بیمارستان رضایت نداریم و به دلیل بروز مشکلات و عدم تحقق وعده‌ها، شرمنده مردم هستیم، گفت: بارها و در زمان‌های مختلف براساس وعده ای که مجری پروژه و دانشگاه علوم پزشکی داده، قول تکمیل و راه اندازی  بیمارستان را دادیم و متاسفانه شرمنده مردم شدیم.

فرماندار فردیس با اشاره به تخصیص اعتبارات بیمارستان از محل سفر ریاست جمهوری، گفت: در سال۹۵ اعتباری معادل ۶۰ میلیارد تومان ازمحل سفر ریاست جمهوری به بیمارستان اختصاص یافت که برای تکمیل پروژه کافی به نظر می‌رسید اما تحریم‌ها، رکود اقتصادی و افزایش قیمت‌ها، موجب  کندی روند عملیات احداث بیمارستان شد.

وی با اشاره به اینکه بیمارستان ۱۶۰ تختخوابی فردیس تا کنون ۵۰‌ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و ظرفیت افزایش تا ۳۶۰ تختخواب را دارد، ادامه داد: نیاز به وجود بیمارستان برای  شهرستان متراکم و پرجمعیت فردیس با بافتی از اقشار آسیب پذیر به ویژه در شرایط بحرانی، امری بدیهی و انکار ناپذیر است. اخیرا با پیگیری‌های انجام شده و طی بازدید استاندار محترم البرزاز بیمارستان و نگاه ویژه ایشان به نیازهای فردیس، تامین اعتبار لازم برلی این پروژه در اولویت امور استان قرار گرفت و در دیدار رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز با وزیر بهداشت، مقرر شد تکمیل و تجهیز این بیمارستان تا پایان سال ۱۴۰۰ انجام و راه اندازی شود. 

نقاهتگاه بیماران کرونایی فردیس، برترین نقاهتگاه البرز

نماینده دولت در شهرستان فردیس در ادامه اظهار کرد: با‌ توجه به عدم وجود بیمارستان در فردیس با هماهنگی شورای تامین، همکاری اداره ورزش و جوانان و حمایت شورای اسلامی و شهرداری فردیس، بخشی از سالن ورزشی شهید تهرانی مقدم به ۱۰۰ تخت بیمارستانی با تمامی امکانات و تجهیزات لازم برای نگهداری بیماران کرونایی، تجهیز شد که برترین نقاهتگاه استان بوده وظرفیت افزایش به ۲۰۰ تخت را نیز دارد.

وی نقاهتگاه کرونایی فردیس را ظرفیت ارزشمندی برای پدافند غیرعامل و مدیریت بحران شهرستان دانست و در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به کمبود زیرساخت‌های ورزشی شهرستان فردیس، سالن تهرانی مقدم به سالن بحران تبدیل شده است؟! گفت: این اقدام به صورت موقتی و در شرایط بحرانی صورت گرفته و پس از عبور از شرایط بحران در صورت درخواست اداره ورزش به آنها تحویل می‌شود. اما این ظرفیت ایجاد و  تجهیزات لازم توسط شهرداری خریداری شده که با احداث سوله بحران، می تواند در شرایط بحرانی برای شهرو شهروندان  کارساز باشد.

تصفیه خانه فاضلاب فردیس

فرماندار فردیس با اشاره به اینکه افزایش قیمت‌ها و کمبود اعتبارات، دامنگیر طرح تصفیه خانه فاضلاب فردیس شده است، گفت: در سال‌های گذشته اعتبار بسیار خوبی برای تاسیس تصفیه خانه فاضلاب در مجموعه آبفا وجود داشت که در حال حاضربا تغییر  شرایط، با کمبود اعتبار مواجه هستیم.

وی افزود: علیرغم پیگیری‌های مستمر از سال‌های گذشته همچنان مشکل زمین مناسب برای تصفیه خانه فاضلاب فردیس پابرجاست. زمینی مربوط به کمیته امداد امام خمینی(ره) همجوار نیروگاه منتظر قائم، مناسب این امر تشخیص داده شده، ضمن اینکه با توجه به نیاز فردیس، احداث تصفیه خانه توسط  استاندار محترم در سفر دکتر فتاح به استان البرز مورد پیگیری قرار گرفت و قول مساعد نیز برای تخصیص زمین داده شد، اما متاسفانه هنوز اقدام خاصی برای ایجاد توافق از سوی کمیته امداد صورت نگرفته است. 

اینانلو تصریح کرد: شهرداری فردیس آمادگی دارد تا از قدر السهم خود در این ملک،  اقدام لازم برای احداث تصفیه خانه فاضلاب را انجام دهد.

وی در ادامه با تاکید بر لزوم ایجاد منبعی برای دسترسی اهالی فردیس به آب شرب شهری از سدکرج، اجرای عملیات خط انتقال لوله ۹۰۰ میلیمتری به شهرک جهان نما را ضروری دانست و اظهار کرد: این پروژه از سالها قبل آغاز شده که با مخالفت اهالی شهرک طالقانی برای عبور لوله، پروژه ۴ سال متوقف و در نهایت مجبور به تغییر مسیر شد و امیدواریم با پیگیری آبفای استان و شهرستان و تامین اعتبار لازم از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی،  در اسرع وقت به انجام برسد.

ارتقای درجه فرمانداری فردیس/جمعیت استانی فردیس زیرساخت‌های حداقلی هم ندارند

اینانلو با  بیان اینکه فرمانداری فردیس ساختار سازمانی ضعیفی دارد، گفت: علیرغم جمعیت ۷۰۰ هزار نفری فردیس که بیش  از دوبرابر جمعیت برخی استان‌هاست، زیرساخت‌های آن درحد و اندازه یک شهرستان هم نیست؛ بر این اساس پیشنهاد  اضافه شدن معاونت عمرانی در فرمانداری فردیس را به استانداری ارائه کردیم تا در صورت موافقت وزارت کشور، با ۳ معاون و ارتقای درجه فرمانداری، همچنین با تقویت زیرساخت‌ها، بتوانیم به عنوان فرمانداری ویژه مطرح شویم و با افزایش بودجه و امکانات، به پیشرفت شهر کمک کنیم. 

وی همچنین از مدیران کل استان خواست تا مجموعه‌های خود را در شهرستان فردیس تقویت کنند و افزود: متاسفانه در حال حاضر علاوه بر فرمانداری، اغلب ادارات شهرستان در مکان‌های استیجاری مستقرند و فردیس همچنان به لحاظ زیرساخت‌های اداری ‌دچار ضعف است و تنها دادگستری فردیس بر اساس چارت اداری ساخته شده است. همچنین برخی ادارات از جمله مسکن و شهرسازی به دلیل عدم وجود راه‌های جاده ای درشهرستان و به دلیل نزدیکی کرج، استقرار اداره در فردیس را  لازم  نمی‌بینند؛ در صورتی که به دلیل استقلال شهرستان، استقرار همه ادارات از سوی فرمانداری پیگیری می‌شود.

فرماندار فردیس با اشاره به نیاز شهرستان و درخواست‌های مردمی در خصوص استقرار اداره انتقال خون، گفت:  چند مکان برای استقراراین اداره  پیشنهاد شد که مورد موافقت اداره کل انتقال خون قرار نگرفت و با پیگیری‌های انجام شده قرار است  با همکاری اداره کل انتقال خون استان، شهرداری و خیرین  فردیس، این اداره در شهرستان مستقر شود.

در اختلافات مرزی فردیس، فصل الخطاب قانون است

نماینده دولت در شهرستان فردیس در خصوص اختلافات محدوده مرزی با کرج و مشکین دشت، بیان کرد: در محدوده مرزی کرج و فردیس مشکلی نداریم و طی بازدید از منطقه مورد اختلاف با فرمانداران وقت کرج، صورتجلسه ای تنظیم و به وزارت کشور ارسال شد که در صورت تایید، اجرایی خواهد شد.

وی با بیان اینکه اختلافات مرزی مشکین دشت و فردیس در خصوص شهرک شهید رستمی، مرکز تجاری اکومال و مجموعه لوکوموتیو مپناست؛ گفت: در مصوبه هیأت وزیران، این مناطق  جزو مشکین دشت تعریف شده و مردم این مناطق نیز در انتخابات به کاندیداهای شورای مشکین دشت رای دادند که بیانگر اختصاص این مناطق به مشکین دشت است. از سویی شهرداری فردیس در حال تدوین طرح جامع شهر فردیس است که کارشناسان امر، وجود  مناطق فوق در محدوده مرزی فردیس را مناسب می‌دانند.‌

وی تصریح کرد: فصل الخطاب هر اقدامی در تعیین حدود مرزی شهر و شهرستان، قانون است و مصوبه هیأت وزیران بر  خواست شهرداری‌ها و طرح جامع فردیس اولویت دارد که بر این اساس انتقال پرونده‌های این مناطق از شهرداری فردیس به شهرداری مشکین دشت، پبگیری می‌شود.

کمبود فضای آموزشی یکی از بحران‌های فردیس

اینانلو موضوع کمبود فضای آموزشی را یکی از بحران‌های شهرستان متراکم فردیس عنوان کرد و یادآور شد: با توجه به  جمعیت۱۰۰ هزارنفری دانش آموزان شهرستان و روند افزایشی هر ساله این جمعیت به دلیل مهاجرپذیری بالا در فردیس، نیاز به افزایش فضای آموزشی در شهرستان از جمله اولویت‌هاست که در این راستا، زمین‌هایی با کاربری آموزشی باید به مدارس اختصاص داده شود و تنها به شرط جایگزینی معوض، حق تغییر کاربری دارند.

وی با اشاره به فرسودگی و آسیب پذیری بسیاری از مدارس فردیس، بر لزوم جذب مشارکت خیرین مدرسه ساز برای توسعه فضای آموزشی طبق استانداردهای لازم تاکید کرد و افزود: در حال حاضرچند مدرسه خیرساز و دولتی در مناطق مختلف فردیس  در حال ساخت است اما کافی نیست. ضمن اینکه اغلب مدارس با قدمت بالا و فرسودگی هستند و نیاز به تخربب و بازسازی یا مقاوم سازی دارند. 

وی استقلال آموزش و پرورش شهرستان از ناحیه ۲ کرج را از موضوعات مهم و مورد پیگیری فرمانداری عنوان کرد و گفت: آموزش و پرورش فردیس می تواند بدون تغییر و انتقال  ساختمان اداره از کرج، مستقل شود؛ چرا که فردیس و کرج  در اغلب موضوعات تداخل دارند و این امر مانعی برای استقلال آموزش و پرورش نیست. 

تقویت ریشه‌های فرهنگی در فردیس ضروری است

فرماندار فردیس توجه ویژه به موضوعات فرهنگی را مورد تاکید قرار داد و گفت:  شورای فرهنگ عمومی، مرجع مناسبی برای تدوین برنامه‌ها و چارچوب فرهنگی جامعه است که در شهرستان فردیس با وجود قومیت‌های مختلف، تراکم جمعیتی بالا و همجواری با مناطق کم برخوردار و آسیب پذیر،  تقویت بنیان‌های فرهنگی و باورهای مذهبی باید در اولویت اقدامات فرهنگی قرار گیرد.

وی ادامه داد: در جامعه ای که ریشه فرهنگی قویتر باشد؛ آسیب‌های اجتماعی کمتر است ودستگاه‌های فرهنگی و متولی، باید در راستای تقویت ریشه‌های فرهنگی و باورهای اعتقادی بیش از پیش تلاش کنند.  همچنین شهرداری‌ها با فعال کردن فرهنگسراها و تسهیل دسترسی به خدمات برای عموم مردم، ترویج فرهنگ ایرانی اسلامی را در دستور کار قرار دهند.

اینانلو بر لزوم توسعه فضای سبز، اماکن ورزشی عمومی و افزایش خدمات بهینه با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در جهت افزایش نشاط مردمی تاکید و خاطر نشان کرد: ایجاد نشاط اجتماعی، تکریم ارباب رجوع و رعایت حقوق اجتماعی مردم به عنوان وظیفه مسئولان، باید در اولویت همه دستگاه‌ها قرار گیرد؛ به ویژه نیروی انتظامی در تامین امنیت ودستگاه قضایی به عنوان مامن مردم برای دادخواهی می‌توانند در تحقق حقوق عامه و افزایش اعتماد مردم به مسؤولان موثر باشند.

انتهای پیام/ج

منبع: فارس

کلیدواژه: خبر گزاری فارس تصفیه خانه فاضلاب شهرستان فردیس شهرستان فردیس فرماندار فردیس شهرداری فردیس شرایط بحرانی شرایط بحران فضای آموزشی زیرساخت ها مشکین دشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۹۴۳۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم توسعه زیرساخت‌های اقامت و حمل و نقل در خراسان رضوی

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی در دیدار با سیدجواد موسوی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی و جمعی از مدیران دستگاه‌های میدان‌دار در پذیرایی از زائران رضوی اظهار کرد: یکی از مساله‌های مهم در ایام پیک زائر در مشهدالرضا (علیه السلام) انجام هرچه بهتر تکریم و میزبانی از زائران رضوی به ویژه زائران بارگاه منور رضوی است.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی ضمن تاکید بر تکریم هرچه باشکوه تر زائران امام هشتم (علیه السلام) افزود: میزبانی شایسته از مهمانان علی‌ابن موسی‌الرضا (علیه السلام)، مهم‌ترین تکلیف مسوولان استان و مدیران شهر است. اینجاست که می‌گوییم باید فرهنگ میزبانی را ارتقا دهیم و آن را به معیارهای زیارت مطلوب در شهر امام رضا (علیه السلام) نزدیک کنیم.

ضرورت توسعه زیرساخت های اقامت و حمل و نقل

وی خاطرنشان کرد: در حوزه میزبانی و حضور زائران باید توجه و اهتمام ویژه خود را متمرکز بر موضوع اسکان در هتل‎‌ها، زائرسراها و مهمانسراهای ارزان‎ قیمت کنید زیرا محور اصلی چالش‌‎های موجود، ناظر بر آن دسته از زائرانی است که به عشق زیارت امام هشتم (علیه السلام) به این شهر می‌آیند اما توان مالی برای اقامت چندروزه در یک منزلگاه را ندارند و تکلیف شما، رسیدگی به نیاز این عزیزان است.

علم الهدی با ابراز گلایه از افزایش غیرمنطقی نرخ اقامت و اسکان در پیک‌های زیارتی ادامه داد: باید حداکثر نظارت و کنترل را در این زمینه به کار بگیرید تا زیارت مهمانان امام رئوف (علیه السلام) در اوج رفاه و آسایش میسر باشد.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی، ساخت زائرسراهای ارزان قیمت به تکلیف سایر شهرهای کشور در مشهدالرضا (علیه السلام) را ضرورتی اجتناب‌ناپذیر دانست و تصریح کرد: تمام ظرفیت خود را پای کار بیاورید تا حتی یک گره از کار زائر امام هشتم (علیه السلام) باز شود. این تکلیف بر گردن ما و حقی است که علی ابن موسی الرضا (علیه السلام) بر ضمه ما دارد تا زائر او را تکریم کنیم.

وی تأکید کرد: از جمله گروه‌هایی که به زیارت حضرت رضا (علیه السلام) مشرف می‌شوند، زائران خارجی هستند. در این بخش توجه ما باید به زواری باشد که استطاعت و توانی مالی زیادی برای زیارت حضرت ندارند، مانند زائران شریف پاکستانی که صدها و هزاران کیلومتر راه را طی کرده، رنج سفر را به جان خریده تا خود را به مشهد برسانند. حالا چه وظیفه‌ای برای ما مهم‌تر از تأمین زیرساخت اقامت برای این‌ها؟

علم الهدی گفت: یک جنبه دیگر از خدمت‌رسانی به زائران و تسهیل فرآیند زیارت، توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل است؛ اعم از حمل و نقل جاده‎ای، ریلی و هوایی که ضرورت آن در پیک‌های زیارتی مضاعف می‌شود. به همین دلیل، این ظرفیت وجود دارد که در حوزه سفرهای هوایی، شرکت‌های هواپیمایی دولتی پای کار بیایند و پروازها از نظر کمیت و کیفیت توسعه پیدا کند. در حوزه خدمات ریلی هم این مهم اجتناب‌ناپذیر است و در بخش تشرف‌های زمینی، کیفیت جاده‌ها به همراه ایمن‎سازی آن‌ها ضرورت پیدا می‌کند.

کد خبر 6093460

دیگر خبرها

  • اعلام آمادگی وزارت بهداشت برای همکاری در تقویت زیرساخت‌ های نظام سلامت در قاره آفریقا
  • افزایش ظرفیت تولید آب شهرستان فردیس
  • هزینه بیش از ۶ هزار میلیارد تومان برای زیرساخت های ایلام
  • ظرفیت تولید آب شهرستان فردیس افزایش می‌یابد
  • زیرساخت‌های ورزش مدارس در میامی توسعه یافت
  • ضرورت توسعه زیرساخت‌های اقامت و حمل و نقل در خراسان رضوی
  • لزوم توسعه زیرساخت‌های اقامت و حمل و نقل در خراسان رضوی
  • تصاویر عجیب از طوفان شدید و گردوغبار در همسایگی ایران
  • زیرساخت‌های درمانی مرکز استان سمنان نیازمند توسعه
  • امام جمعه فردیس خواستار ارتقای سرانه‌های ورزشی شد