Web Analytics Made Easy - Statcounter

امامی کورنده گفت: اندیشه های راهبردی امام خمینی درباره حقوق بشر و حفظ کرامت انسانی فارغ از هرگونه نژاد، رنگ پوست، دین، مذهب و حتی ملیت هاست و صرفا برابری و برادری بالاترین اصل جامعه انسانی است.

«محمد امامی کورنده » در گفت‌ وگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری شبستان با بیان اینکه نهضت امام خمینی فقط مبارزه ای طولانی مدت نبود، بلکه فرهنگ مبارزه در این نهضت نهفته بود، گفت:  امام خمینی(ره) در بینش فقهی، سیاسی و مسائل حقوق بشری پیش قراول بود و به مقوله های عرفانی در شخصیت و ارزش بالای انسان‌ها اهمیت می داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

این کارشناس و تحلیگر رسانه امام خمینی را سرمنشا نگاه کرامت انسانی در حکومت اسلامی دانست و افزود: امروز با دیدن صحنه های دلخراش تبعیض نژادی و نگاه‌های نژادپرستانه  آمریکایی ها بیشتر از گذشته به ریشه های این صفت پلید در ذات آنها پی می بریم و همه اینها در حالیست  که امام خمینی(ره) به عنوان رهبر مسلمانان و آزادیخواهان جهان اسلام از ۱۵خرداد  ۱۳۴۲نهضت استقلال آزادی و جمهوری اسلامی را با پیام کرامت انسانی و برابری و برادری انسان ها آغاز کرد.

 

وی با اشاره به بیانات رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و تأکید بر برابری افراد در جامعه مقابل قانون، اذعان کرد: معمار کبیر انقلاب معتقد بود که  اسلام دین برابری و برادری است و آنچه که در اسلام مطرح است تقوا، صفا، برادری و برابری است و تنها امتیاز افراد به عدالت و تقوای آنهاست و همه افراد در مقابل قانون برابرند و باید در مقابل قانون تسلیم باشند.

 

این فعال فرهنگ و رسانه با بیان اینکه امام خمینی(ره) با دمیدن روح خودباوری و نفی از خودبیگانگی، زمینه های بازگشت به خویشتن را در میان قشر جوان و روشنفکر دانشگاهی فراهم ساخت، تصریح کرد: نهضت فکری ـ فرهنگی ۱۵ خرداد به رهبری امام خمینی تأثیرات عمیق و شگرفی بر ساختار سیاسی، فرهنگی و اجتماعی ایران گذاشت و نتایج و پیامدهای سازنده و مطلوبی به بار آورد.

 

امامی با بیان اینکه در اسلام  آحاد انسان‌ها موظف به ارج نهادن به شخصیت انسانی خود و دیگران هستند، افزود: حق زندگی و حیات برای همه افراد به رسمیت شناخته شده است و تمامی حقوقی که به شخصیت افراد ارتباط دارد محترم بوده و هرگونه رفتار تحقیرآمیز، اهانت و شکنجه که به شخصیت انسانی فرد لطمه وارد می‌کند و حتی اعمالی نسبت به جسد انسان همانند مثله کردن که گاه از روی کینه نسبت به دشمن یا مجرمین انجام می‌شود، منع شده است.

 

کارشناس و تحلیلگر رسانه ادامه داد: امام خمینی(ره) فراتر از موضوع کرامت انسانی و لزوم حفظ شخصیت انسان‌ها، بر فرهنگ‌سازی، استعمارستیزی و آرمان‌گرایی نیز تاکید فراوان داشت و با اعتقاد به وجود فطرت کمال‌جویی در درون آدمی، معتقد بود همه انسان‌ها فطرتاً در جستجوی کمال مطلق (ذات احدیت) هستند و انسان عصاره همه موجودات است و انبیا آمده‌اند برای اینکه این عصاره بالقوه را بالفعل کنند.

 

دکترای مدیریت رسانه با تاکید بر اینکه ما باید با افکار امام(ره) چه از لحاظ سیاسی و چه از بعد شخصیتی آشنا شویم و افکار امام(ره) را ترویج دهیم، خاطرنشان کرد: جوانان جامعه ما باید بدانند که امام(ره) چه معیارها و آرمان‌هایی را برایمان ترسیم کردند و نهضت امام خمینی(ره) همواره با معنویت، عقلانیت و عدالت همراه بوده است و تمام این ویژگی‌ها در شخصیت فردی امام(ره) کاملا مشهود است.

 

امامی ادامه داد: اخلاص، تقوا، عبودیت، دوست داشتن اهل بیت(ع)، قبول داشتن مردم، روحیه خودباوری، میدان دادن به نیروی جوان و متعهد، عزت نفس، صبوری، شجاعت، دوراندیشی و مخالفت با تبعیض نژادی، نژادپرستی، اشرافی‌گری و سرمایه داری و لیبرالیسم از ویژگی‌های شخصیتی امام(ره) بود و ایشان زندگی خود را بر پایه این افکار بنا نهاد و حتی در هشدارهای خود درباره خطرآفرینی لیبرال‌ها فرمود:" ما از شرّ رضا خان و محمد رضا خلاص شدیم، لکن از شرّ تربیت‏ یافتگان غرب و شرق به این‏ زودی ها نجات نخواهیم یافت".

 

خادم ستاد مرکزی بزرگداشت حضرت امام خمینی(ره) گفت: حفظ آرمان‌ها، ارزش‌ها و ترویج اندیشه‌های امام(ره) نه تنها بر عهده موسسه تنظیم و نشر آثار آن حضرت بوده بلکه بر عهده تمامی مسئولان و مدیران عالی کشور و سایر جوانان و دوستدارانشان است.

 

وی با تاکید بر اینکه امام خمینی(ره) همواره بر شناخت دشمن تاکید داشت و معتقد بود اگر دشمنان را درست و به موقع بشناسیم، می‌توانیم نیمی از مشکلات را پشت‌سر بگذاریم، افزود: این خصوصیت ارزشمند را در حال حاضر از نگاه و اندیشه رهبر فرزانه انقلاب نیز در می یابیم که مکتب امام خمینی(ره) از جایگاه و پایگاهی سترگ برخوردار است و نهضت ایشان در حقیقت " فرهنگ مبارزه و استقامت" بوده و هست.

 

این فعال فرهنگ و رسانه با اشاره به «فرمان هشت ماده‌ای امام خمینی» و اوج احترام به «کرامت انسان»، تصریح کرد: توجه ویژه امام راحل به شهروندان بدون توجه به سابقه دینی و نژادی و ملیتی.. را نشان می‌دهد، به ویژه آن که امام از یک سو بر درک اسلامی از مفهوم انسان نظر دارد و از سوی دیگر مقصد اصلی اسلام را انسانیت معرفی می‌کند.

 

امامی در بخش دیگری از سخنانش به حقوق بشر در اندیشه امام خمینی( ره) اشاره کرد و گفت: اسلام برای مردم و حکومت، حقوق متقابلی قرار داده و هر کدام را به رعایت وظیفه خویش که عدم تعرض به حقوق طرف مقابل است توصیه کرده و از دیدگاه اسلام، «حقوق» یک طرفه و به نفع حکومت نیست، بلکه حقوق دو طرفه و به اصطلاح «متقابل» است و این دو طرفه بودن، حتی نسبت به غیرمسلمانانی که در کشور اسلامی زندگی می‌کنند نیز جاری است.

 

وی ادامه داد: از دیدگاه امام خمینی و بسیاری از اندیشمندان اسلامی، اعتبار حقوق بشر به این خاطر است که اصولاً حقوق بشر و نوع انسان‌ها، جزئی از مکتب اسلام و قوانین الهی است و در واقع ایمان به این مکتب و تفکر است که به حقوق بشر اعتبار بخشیده و در نتیجه موجب می‌ شود که در پرتو تفکر دینی، حقوق بشر از عمق و الزام و ضمانت اجرای بیشتری برخوردار شود.

 

فعال فرهنگ و رسانه با بیان اینکه طبق نظر حضرت امام نظام حقوق بشر و قواعد آن ارتباط نزدیکی با مفهوم فطرت انسان دارد، اذعان کرد: امام راحل خاستگاه حقوق بشر واقعی را فطرت الهی انسان می‌دانند و معتقدند عظمت و قدرت خداوند، فکر احترام و رعایت حقوق بشر را در ذهن هر انسان پدید می‌آورد و غریزه بهره‌کشی از انسان‌های دیگر را در وجود او سرکوب می‌کند.

 

وی امام خمینی ( ره ) را به عنوان یک نظریه‌پرداز واقعی فقه حکومتی دانست و تصریح کرد: امام راحل آزادی را یکی از مسائل مورد احترام در رعایت حقوق بشر دانسته و معتقد است«دولت‏ اسلامی‏ یک‏ دولت‏ دموکراتیک‏ به معنای واقعی است و برای همه اقلیت‌های مذهبی‏، آزادی به طور کامل هست و هر کس می‌‏تواند اظهار عقیده خودش را بکند.  اسلام جواب همه عقاید را به عهده دارد و دولت اسلامی تمام منطق‌ها را با منطق جواب خواهد داد».

 

امامی کورنده با بیان اینکه اقلیت دینی و مذهبی بودن از دیدگاه امام خمینی(ره)، باعث محرومیت از حقوق سیاسی و اجتماعی نمی شود، خاطرنشان کرد: در وصیتنامه سیاسی الهی امام راحل، اقلیت‌ها  فراموش نشده و می فرماید:«به اقلیت‌های مذهبی رسمی وصیت می‌‏کنم که از دوره ‏های رژیم پهلوی عبرت بگیرند و وکلای خود را از اشخاص متعهد به مذهب خود و جمهوری اسلامی و غیر وابسته به قدرت‌های جهان‌خوار و بدون گرایش به مکتب‌های الحادی و انحرافی و التقاطی انتخاب کنند».

 

این کارشناس فرهنگی در پایان با اشاره به نگاه اندیشمندانه و انسانی امام خمینی(ره) به جایگاه والای انسانیِ همه مردم جهان، گفت:  اندیشه های راهبردی امام خمینی(ره) درباره حقوق بشر و حفظ کرامت انسانی و اجرای آن برای تک تک انسان‌های روی کره زمین،  فارغ از هرگونه نژاد، رنگ پوست، دین، مذهب و حتی ملیت هاست و صرفا برابری و برادری انسان‌ها در همه عالم، برای آن حضرت بالاترین قانون در پیشگاه خداوند متعال است.

 

پایان پیام/167

منبع: شبستان

کلیدواژه: نهضت امام خمینی کرامت انسانی حقوق بشر برابری و برادری امام خمینی ره کرامت انسانی کرامت انسان حقوق بشر امام راحل انسان ها امام ره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۹۵۲۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امام صادق (ع) آغازگر جهاد در عرصه فقه بود

ایسنا/گیلان نماینده ولی‌ فقیه در استان گیلان با اشاره به اینکه تشکیل حکومتی مبتنی بر احکام و آرمان‌های اسلام از جمله اهداف و آرزوهای اهل‌ بیت و عالمان دین در دوره‌های مختلف بود، گفت: امام صادق (ع) ۳۴ سال امامت را برعهده داشتند و آغازگر جهاد در عرصه فقه و فقاهت و تربیت جامعه اسلامی بودند.

آیت‌الله رسول فلاحتی امروز (۱۵ اردیبهشت‌ ماه) در مراسم شهادت ششمین اختر آسمان ولایت و امامت، امام جعفر صادق (ع) در مصلای امام خمینی(ره) رشت اظهار کرد: شیعه به مذهب جعفری نیز تعبیر می‌شود، زیرا شیعه مدیون کلاس‌ها و دانشگاه عظیم علمی و روایی است که از مکتب امام صادق (ع) دارد.

وی با اشاره به روایتی از اهل‌ بیت که فرمودند، هر کسی نداند بر ما اهل‌ بیت چه گذشته است و نسبت به ظلم‌هایی که بر ما خاندان روا شده است، جاهل باشد شریک ظلم ظالمین خواهد بود، افزود: یکی از عللی که در طول تاریخ تشیع، تشکیل حکومت اسلامی برای اهل‌ بیت میسر نشد، شناخت نداشتن مردم نسبت به اهل‌ بیت در هر دوره‌ای بود. بنابراین اگر امت‌ها، مسلمانان و شیعیان جایگاه حقیقی امام را بشناسند، جامعه اسلامی مدینه فاضله‌ای خواهد شد که آرزوی همه است.

فلاحتی با اشاره به ورود اسلام به برخی کشورهای اروپایی از جمله بوسنی و هرزگوین، بیان کرد: برخی مسلمانان اروپایی در تعالیم‌شان می‌گفتند تاریخ اسلام ۵۰ سال بعد از پیامبر (ص) را مطالعه و تحقیق‌ نکنید، هدف از بازداشتن مسلمانان از تحقیق در این زمینه، این بوده که مسلمانان نسبت به حوادث و اتفاقات رخ‌داده در جامعه اسلامی بعد از پیامبر آگاه نشوند، اما برخی تحلیلگران غربی که به آیین اسلام گرویدند اسلام را از همین رهگذر مطالعه کردند و متوجه حقایق آن شدند.

امام جمعه رشت با بیان اینکه امام صادق (ع) ۳۴ سال امامت را برعهده داشتند و آغازگر جهاد در عرصه فقه و فقاهت و تربیت جامعه اسلامی بودند، گفت:‌ آن حضرت حدود ۴۰۰۰ شاگرد تربیت کردند و در دوران حیات و امامت خویش، با فشارهای منصور دوانیقی (لعنت‌الله علیه) مواجه شدند، ظلم‌ها و فشاری که منصور بر امام وارد کرد، بر هیچ امامی وارد نشده بود. دوانیقی همواره امام صادق (ع) را تحقیر و شکنجه‌ روحی می‌کرد. او آرامش را از امام سلب کرده بود و بارها تصمیم به قتل امام گرفته بود و سرانجام آن حضرت را به شهادت رساند.

وی با اشاره به اینکه تشکیل حکومتی مبتنی بر احکام و آرمان‌های اسلام از جمله اهداف و آرزوهای اهل‌ بیت و عالمان دین در دوره‌های مختلف بود، افزود: اهل‌ بیت عصمت و طهارت در دوران حیات‌شان، شکنجه‌های روحی و سختی‌های زیادی را متحمل شدند تا حکومتی مبتنی بر احکام اسلام تشکیل دهند.

نماینده ولی‌ فقیه در استان گیلان با بیان اینکه حکومت اسلامی در ایران در سایه تلاش‌های شهیدان، امام و روحانیت شکل گرفت، حکومتی که آرزوی انبیا و اهل‌ بیت عصمت و طهارت بود، اظهار کرد: دشمن امروز تلاش‌ می‌کند ما را درگیر امور جزیی و سیاه‌نمایی‌ها کند تا از اصل نظام و حکومت اسلامی که مورد توجه انبیا و اولیاست، فاصله بگیریم. 

فلاحتی با اشاره به بسط قدرت جمهوری اسلامی که معادلات تمام قدرتمندان جهانی را برهم زده و قدرت‌های نظامی را وادار به خضوع کرده است، افزود: با وجود هجمه‌های گوناگون علیه نظام اسلامی، در این فضاهای مسموم جهانی نیز طعم شیرین اداره جامعه بر مبنای اسلام و مدیریت اسلامی در اذهان و دل‌های ملل نشسته‌ است و ملت‌ها، حکومت اسلامی و پیام جمهوری اسلامی را باور کردند و جمهوری اسلامی در سراسر دنیا تاثیرات شگرف خود را به منصه ظهور رساند.

امام جمعه رشت با اشاره به روایتی از امام صادق (ع) مبنی بر اینکه علم و عمل باید در کنار هم باشد، بیان کرد: عملِ بدون‌ معرفت و دانش فایده‌ای ندارد، البته علمی که با عمل همراه نباشد نیز فایده‌ای ندارد.

وی به یکی از جنایات منصور دوانیقی اشاره و اضافه کرد: امام صادق(ع) صاحب مکتب بود و در مسجد نبوی، فقه شیعه و اخلاق شیعه و امور سیاسی و اجتماعی را برای دانش‌پژوهان بیان می‌کردند، در یکی از روزها، منصور فرصت را غنیمت شمرد و در کنار مسجدالنبی، آتشی برافراخت، به‌طوری‌ که شعله‌های‌ آتش به خانه امام که در همان مجاورت قرار داشت رسید؛ امام همان‌طور که از میان شعله‌ها عبور می‌کرد با نگاهی به خانه، شکایت از منصور (لعنت‌الله علیه) را به قبر پیامبر برد، بعد از خاموش شدن آتش، جمعی از شاگردان به خانه امام رفتند و آن حضرت را در حال گریه دیدند، وقتی علت‌ گریه را پرسیدند، آن حضرت فرمودند، وقتی خانه‌ را آتش زدند، دیدم در میان شعله‌های آتش، برخی از کودکان در حال فرار هستند و به یاد کربلای جدم حسین (ع) افتادم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • برای نخستین‌بار؛ انتشار دست‌نوشته‌ رهبر انقلاب در دفتر کتابخانه وزیری+عکس
  • آیت‌اللّه نوری همدانی: اسلام بزرگترین حامی حقوق زن است
  • آیت‌اللّه العظمی نوری همدانی: اسلام بزرگترین حامی حقوق زن است/ اسلام «زن‌» را بعنوان اینکه مانند مرد یک انسان کامل است و شایستگی خلیفه الهی بودن را دارد معرفی کرد
  • قدیمی ترین متن مبارزاتی امام خمینی و انتشار دست‌نوشته‌ رهبری در دفتر کتابخانه وزیری برای نخستین بار + عکس
  • کتاب «اسلام و مبانی حقوق بشر» نقد و بررسی می شود
  • امام صادق (ع) جامعه بشری را هدایت کرد
  • هم‌اینک دنیا فلسطین را به عنوان یک کشور مستقل دارای حقوق‌ بین‌الملل به رسمیت می‌شناسد
  • امام صادق (ع) آغازگر جهاد در عرصه فقه بود
  • مظلومیت حقوق بشر نزد افکار عمومی جهان مشخص شد
  • مکتب امام صادق مکتب انسان ساز و مسئولیت پذیری است