Web Analytics Made Easy - Statcounter

خلیل آقاجانلو روز شنبه در جلسه مدیریت بحران منابع طبیعی استان زنجان اظهار داشت: آتش‌سوزی‌ها گاه به صورت سهوی و یا عمدی صورت می‌گیرد که با اطلاع‌رسانی و فرهنگسازی در مناطق بحرانی می‌توان آمار آتش‌سوزی را تا حد قابل توجهی کاهش داد.

وی با اشاره به لزوم توجه به پیشگیری از آتش‌سوزی‌های مراتع و جنگل‌ها، خاطرنشان کرد: تمام گشت‌ها و نیروهای این اداره کل در تلاش هستند تا هنگام بروز آتش‌سوزی در کمترین زمان در محل حضور یافته و آتش را مهار کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آقاجانلو افزود: با انجام اقدامات پیشگیرانه می‌توان هزینه و خسارت‌های ناشی از آتش‌سوزی در منابع طبیعی را به حداقل رساند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان با اشاره به حریم راه‌ها به‌ویژه جاده طارم، گفت: کاهش آتش‌سوزی در این منطقه، همکاری مسؤولان امر را می‌طلبد.

آقاجانلو اظهار داشت: کوچکترین سهل‌انگاری موجب آتش گرفتن سطح وسیعی از اراضی ملی و خدادادی می‌شود که به منظور جلوگیری از این موضوع باید اطلاع‌رسانی به کشاورزان، جوامع محلی و گردشگران در اولویت قرار گیرد.

مساحت مراتع زنجان، یک میلیون و ۲۳۵ هزار هکتار است

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان نیز گفت: مساحت کل جنگل‌های طبیعی این استان ۷۰ هزار هکتار بوده و مساحت مراتع استان نیز یک میلیون و ۲۳۵ هزار هکتار است.

سرهنگ رضا مهدیون اظهار داشت: همه‌ساله از اواسط خرداد تا اواخر مهرماه، احتمال آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌ها افزایش می‌یابد این امر توجه به موضوع پیشگیری از حریق را بیش از پیش نمایان می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: امسال نیز به دلیل بارش‌های خوب بهاری و به تبع آن افزایش پوشش گیاهی و افزایش دما طی روزهای گذشته، این امکان متصور است که شاهد وقوع آتش‌سوزی در مراتع باشیم.

مهدیون افزود: مناطق بحرانی به مناطقی گفته می‌شود که از نظر مـوقعیت و شـرایط طبیعی، پوشـش گیاهـی و جنگلی در راستای توسعه راه‌ها، وجود اراضی کشاورزی و مباحث گردشگری بیشتر در معرض آتش‌سوزی قرار می‌گیرند.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: شخم و تصرف اراضی، دام غیرمجاز و آتش‌سوزی به ترتیب سه عامل اصلی در تخریب منابع طبیعی در سال گذشته بود.

وی اظهار داشت: سال گذشته ۴۱۴ مورد وصول گزارشات مردمی از طریق سامانه ۱۵۰۴ ثبت شده است.

مهدیون خاطرنشان کرد: سال گذشته ۴۹ فقره توقیف چوب آلات جنگلی و پیشگیری از قاچاق چوب صورت گرفته است.

مهدیون، آمار اخراج دام غیرمجاز توسط یگان حفاظت در در سال گذشته را ۱۶۸ مورد خواند و افزود: قلع و قمع و رفع تصرف اراضی ملی ۱۱۲ مورد بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۷ افزایش داشته است.

وی ادامه داد: از اعتبارات صندوق توسعه ملی به منظور تامین نیروهای گشت و حفاظت، استفاده شده است.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی زنجان گفت: پیگیری تامین تجهیزات انفرادی اطفای حریق (لباس، کفش، دستکش، قمقمه، بیل و آتش‌کوب) از سازمان و از اعتبارات یگان، اقدامات اولیه برای انعقاد قرارداد نیروهای دیده‌بان در جهت اطفای حریق، تهیه لیست نیروهای کشیک و گشت پیشگیری و اطفای حریق در اداره کل و شهرستان‌ها، پاسخگویی ۲۴ ساعته به سامانه امداد جنگل و مرتع (سامانه ۱۵۰۴) جهت اخذ گزارشات مردمی از اقدامات نیروهای یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در راستای پیشگیری و کنترل آتش‌سوزی است.

وی افزود: پیگیری تشکیل کلاس‌های آموزشی و ترویجی با جوامع بهره‌بردار محلی در سطح روستاهای مناطق حساس و بحرانی، مکاتبه با جهاد کشاورزی مبنی بر توجیه کشاورزان نسبت به عدم آتش‌سوزی بقایای کشاورزی، مکاتبه با محیط زیست مبنی بر تغییر فصل شکار و یا اتخاذ تمهیدات لازم در این خصوص، مکاتبه با راهداری به منظور پاکسازی حاشیه و حریم جاده‌ها، مکاتبه با سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری برای اخذ اعتبار لازم در خصوص اطفای حریق، تشکیل شورای حفاظت ویژه اطفای حریق و برگزاری ۲ جلسه با ۳۰ مصوبه، برنامه‌ریزی تهیه و پخش بروشور در راستای حفاظت از منابع طبیعی و ملی استان، برنامه‌ریزی تهیه و پخش کلیپ‌های آموزشی برای پیشگیری از حریق با استفاده از ظرفیت صدا و سیما و رسانه‌ها، برنامه‌ریزی برگزاری مانور اطفای حریق استانی و جذب همیاران طبیعت نیز بخش دیگری از اقدامات پیشگیرانه در سال گذشته است.

برچسب‌ها مراتع روستائیان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان دهیاران منابع طبیعی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مراتع روستائیان دهیاران منابع طبیعی مراتع روستائیان دهیاران منابع طبیعی کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان آتش سوزی یگان حفاظت اطفای حریق سال گذشته جنگل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۹۵۵۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آتش سوزی در خیابان لاله‌زار تهران

سخنگوی سازمان آتش نشانی شهرداری تهران جزییات حریق در خیابان لاله‌زار را اعلام کرد.

به گزارش مشرق، جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی شهرداری تهران درباره جزئیات حریق در خیابان لاله‌زار اعلام کرد: حدود یک ساعت پیش وقوع حریق در یک انبار ۲۰ متری بالای یک مغازه لوستر فروشی سبب بروز دود در خیابان لاله زار شد.

وی افزود: نیروهای آتش نشانی در اسرع وقت همراه با تجهیزات مورد نیاز به محل حادثه اعزام شدند.

سخنگوی سازمان آتش نشانی شهرداری تهران خاطر نشان کرد: شعله زنی صورت گرفته و حریق بلافاصله اطفا شده است همچنین خوشبختانه این حادثه مصدوم و تلفات جانی به همراه نداشته است.

منبع: مهر

دیگر خبرها

  • ۲ تن چوب تاغ قاچاق در شاهرود کشف شد
  • ضرورت برخورد جدی دستگاه قضا با عاملان آتش‌سوزی عمدی جنگل‌ها
  • استقرار ۱۸ تیم اطفای حریق در مناطق حفاظت شده کرمانشاه
  • آتش سوزی در خیابان لاله‌زار تهران
  • اثربخشی مراتع در تولید گوشت قرمز
  • مردمی‌سازی منابع طبیعی با توجه به طبیعت، اقتصاد و امور اجتماعی
  • صدور پروانه چرا برای ۶۰۰ هزار واحد دامی در همدان
  • قطع درختان جنگل فندقلوی نمین صحت ندارد
  • جوکار: طبق قانون شفافیت قوای سه گانه آراء نمایندگان باید در دسترس عموم قرار گیرد
  • مستقر شدن بالگرد در لرستان برای جلوگیری از آتش‌سوزی احتمالی ضروری است