Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-05-07@06:22:10 GMT

بلاتکلیفی گورستان متروکه اهر 

تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۹۹۰۶۴

بلاتکلیفی گورستان متروکه اهر 

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، از حدود سه سال پیش، برای ساماندهی و انتقال گورستان‌های متروکه منطقه بهار(نادر قوجا) و بهرام آباد شهرستان اهر در استان آذربایجان‌شرقی با هدف تجمیع گورستان‌ها در دو آرامستان "حاج معین و آیت اله برقی اهر" و به دلیل قرار گرفتن در حریم ساخت و سازهای شهری، نامناسب بودن فضا و … اقدام شده و تاکنون نیز طرح ساماندهی گورستان بهرام آباد تاحدودی به اتمام رسیده است؛ اما گورستان متروکه منطقه بهار(نادر قوجا) با گذشت زمان کوتاهی به دلایل نامعلوم مورد بی‌توجهی قرار گرفت و اکنون نیز مشکلاتی را برای اهالی منطقه به‌وجود آورده و اهالی منطقه انتظار تعیین تکلیف، رفع موانع و مشکلات و ساماندهی این گورستان را در اسرع وقت دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

محمد فروتن از اهالی و ریش سفیدان منطقه بهار اظهار کرد: حدود ۳۰ سال است که به صورت مداوم پیگیر ساماندهی و انتقال گورستان متروکه نادر قوجا هستیم و در طول این مدت نامه نگاری متعددی به مسئولان انجام شده است.  

وی افزود: حدود سه سال پیش بعد از چندین بار نامه نگاری و حضور در ادارات و شهرداری، بالاخره مسئولان درصدد ساماندهی و حل مشکل این گورستان شدند که با گذشت زمان اندک این امر هم به سرانجام نرسید و مشکلات این منطقه بیشتر شد.  

فروتن گفت: بعد از انتقال قسمتی از گورها از این گورستان متروکه متاسفانه باز بسیاری از گورها بلاتکلیف باقی مانده است و خیابانی هم که از طرح‌های ساماندهی این گورستان بود بعد از احداث، نیمه کاره رها شده و بر مشکلات اضافه کرده است.  

بیوک آقا اسدپور یکی دیگر از اهالی منطقه بهار گفت: بعد از سال‌ها انتظار در خصوص تعیین تکلیف گورستان متروکه نادر قوجا و عملی شدن این امر متاسفانه این طرح نیمه کاره رها شده و باعث نارضایتی اهالی این منطقه شده است.  

وی افزود: با توجه به نزدیکی این گورستان به مرکز شهر و وجود چندین مدرسه ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان در نزدیکی محل گورستان متاسفانه این مکان به محلی برای دفن انواع زباله و نخاله‌های شهر تبدیل شده است. وجود این نخاله‌های ساختمانی، آسفالت نبودن خیابان نیمه کاره و مخروبه بودن گورستان باعث انتشار بوی نامطبوع، گرد و خاک، گل و لای مسیر خیابان و اطراف آن و ایجاد سایر مشکلات برای دانش آموزان و اهالی منطقه شده است.  

وی ادامه داد: گاه، حضور سگ‌های بلاصاحب در اطراف گورها باعث رعب و وحشت اهالی می‌شود.  

جمشید عباس‌زاده از اهالی منطقه گفت: برخی از گورهای این گورستان متروکه به دلایل مختلف حفاری و تخریب شده و بعضا در فصل گرم سال محلی برای زندگی حیوانات و حشرات موزی مانند مار، موش، سگ، رتیل، عقرب، سوسک و... بوده که در منازل اطراف نیز بسیار مشاهده می‌شود و این امر موجب آزار و وحشت اهالی شده است.  

وی همچنین افزود: در جوار این گورستان، حسینیه هیات سینه زنان قاسمی احداث و نیمه کاره رها شده که شب‌ها محل تجمع معتادان و ناامن شدن این منطقه شده است. اهالی این منطقه از مسئولان شهرستان تقاضا دارند هرچه سریعتر در ساماندهی و ایجاد فضای سبز در این نقطه پر جمعیت شهر اقدام کنند.  

شهردار اهر در خصوص ساماندهی گورستان‌های بهرام آباد شهرستان اظهار کرد: طبق تفاهم نامه بین اداره کل اوقاف و امورخیریه استان و شهرداری اهر در اوایل سال ۹۶ و دوره تصدی شهردار وقت، ساماندهی گورستان بهرام آباد کلید خورد و بعد از انتقال قبور دفن شدگان و پیکر مطهر شهید، محل مورد نظر به پارک تبدیل شده و تنها قسمت جلوی گورستان باقی مانده است که در آینده نزدیک آسفالت ریزی و جدول کشی خواهد شد.  

محمد سرقینی افزود: در رابطه با گورستان نادرقوجا نیز یک سری معارض‌هایی وجود دارد که شهرداری از سال ۹۶ به تعهدات خود کامل عمل کرده و این روزها نهایی خواهد شد؛ توافق بین اداره کل اوقاف و شهرداری نیز مربوط به گورستان (کوچک) حد شرقی کوچه نعمتی و صرفا تملک و احداث خیابان در حد غربی(گورستان بزرگ) بوده و در خصوص سایر قسمت‌های گورستان بزرگ که شامل حد شرقی دبیرستان سابق شهید مطهری و مدرسه فاطمیه سابق است، توافقی وجود ندارد.  

وی ادامه داد: تلاش می‌کنیم در اسرع وقت نسبت به آسفالت‌ریزی خیابان تملک شده و احداث میدان(به‌ خاطر حفظ درختان موجود و جلوگیری از قطع شدن آن‌ها) و تغییر مسیر جداول انتقال آب‌های سطحی اقدام کنیم.  

وی در مورد ساماندهی قسمت‌های باقیمانده گورستان نادر قوجا و نیز گورستان حاج باقر در حد شرقی پارک شیخ شهاب الدین اهری که خواسته اهالی محل و شهروندان است، گفت: در نتیجه پیگیری‌های فرماندار و دادستان و اعضای شورای شهرستان اهر، رایزنی‌هایی با اداره اوقاف انجام شده و شهرداری آمادگی دارد محل‌های مذکور را با وضعیت موجود به فضای سبز تبدیل کند؛ اکنون درحال پیگیری هستیم و امیدوارم موثر واقع شود.  

ساماندهی گورستان متروکه نادر قوجا از جمله مطالبات و دغدغه‌های اهالی این منطقه بوده که امید است مسئولان امر با هم‌افزایی و همکاری در این رابطه گام برداشته و این مشکل را برطرف کنند.  

کد خبر 518780 برچسب‌ها گورستان‌ متروکه استان آذربایجان شرقی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: گورستان متروکه استان آذربایجان شرقی ساماندهی گورستان گورستان متروکه اهالی منطقه منطقه بهار بهرام آباد نیمه کاره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۹۹۰۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بلاتکلیفی مسکن مهر ۲۸۵ واحدی گیان نهاوند

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • اجرای سومین مرحله طرح «محله من محله زندگی» در رحیم‌آباد
  • اجرای ۱۰۷ میلیاردی پروژه دفع آب‌های سطحی در بافت تاریخی یزد
  • پیگیری مطالبه اهالی بخش ناغان از نابودی درختان بلوط بر اثر آفت برگ خوار
  • قبرستان متروکه منطقه دهخدای زنجان تعیین تکلیف می‌شود
  • ادعای هدایت روان آب‌ها به قنات‌های متروکه یزد صحت ندارد
  • فاضلاب خانگی عامل ریزش قنات‌ و فرونشست زمین در یزد است
  • آغاز عملیات دیوارکشی اطراف آرامستان شیخ شهاب‌الدین (آزادان)
  • تردد در معابر منتهی به میدان کتاب ساماندهی و کانالیزه شد
  • کارزار نجات انجیلسی در مازندران
  • بلاتکلیفی مسکن مهر ۲۸۵ واحدی گیان نهاوند