Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایلنا، دکتر حسن طاهری رئیس هیات مدیره انجمن گوارش شاخه مازندران درباره موضوع "میکروبیوم" که موضوع اصلی مورد ارائه در برنامه هفته سلامت گوارش سال ۹۹ است، اظهار داشت: نخستین بار حدود ۲۰ سال قبل مبحث میکروبیوم و میکروبیوتا که درباره میکروب هایی است که به طور طبیعی در بدن انسان زندگی می‌کنند به طور جدی وارد مباحث مربوط به سلامت دستگاه گوارش و بدن انسان شده است .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه بر اساس بررسی‌های انجام شده روی بدن انسان حدود از ۱۰ تا ۱۰۰ تریلیون میکروب زندگی می‌کنند که تعداد آنها می تواند چندین برابر سلول‌های بدن خود انسان باشد و در یک فرد بالغ حدود 6/0 تا 8/1 کیلوگرم میکروب زندگی می کند .

این فوق تخصص بیماری‌های دستگاه گوارش و کبد در ادامه گفت : این میکروب ها در حال همزیستی با سلول‌های بدن بوده و وجودشان برای حفظ سلامتی بدن ضرورت دارد و نبودش ممکن است سبب مشکلاتی چون چاقی و عدم تامین ریز مغذی های بدن و ایجاد نقص در سیستم دفاعی بدن و کارکرد طبیعی دستگاه عصبی مرکزی شود .

دکتر طاهری با اشاره به اینکه ساختار ژنتیکی سلول های بدن انسان ها حدود ۹۹% مشابه یکدیگر است، گفت: آنچه سبب تفاوت انسان‌ها می‌شود ساختار ژنتیکی میکروب های بدن آنهاست . بیشتر ژن‌های مستقز در بدن انسان مربوط به میکروب‌ها است و ساختار ژنتیکی این میکروب ها در انسان‌ها حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد تفاوت دارد و این تفاوت‌ها در بروز مشکلاتی همچون آلرژی، چاقی، و ... نقش دارد .

وی با بیان اینکه این میکروب‌ها در بخش‌های مختلف بدن از جمله پوست، دهان، اندام‌های جنسی، روده و معده و دستگاه تنفس قرار دارند، گفت: میکروب های موجود در بدن نوزاد از زمان تولد تغییر و تحول و گسترش پیدا می کند و پس از حدود 2 و نیم سال جنس میکروب ها موجود در بدن کودک و انسان بالغ تقریبا مشابه خواهد بود .

رئیس هیات مدیره انجمن گوارش شاخه مازندران خاطرنشان کرد: باید از مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک ها پرهیز کرد چرا که این عمل سبب آسیب به میکروب‌های مفید در بدن شده و  مشکلات زیادی را برای فرد ایجاد می کند .

وی با اشاره به اینکه غذاهایی که می‌خوریم بر جنس میکروب‌های موجود در بدن موثر است، گفت: با مصرف غذاهای چرب به مرور زمان میکروب‌هایی در بدن تکثیر پیدا می‌کنند که سبب رسوب چربی و تشدید چاقی می شوند،  لذا نوع غذای مصرفی نیز بر روی جنس میکروب‌های موجود در بدن تاثیر می‌گذارد.

دکتر طاهری در مورد میکروب هلیکوباکتر پیلوری‌هایی که در معده انسان وجود دارد، نیز گفت : حتی در مورد این میکروب نیز که در ایجاد زخم اثنی عشر و معده و حتی سرطان معده موثر است زمانی باید اقدام به درمان و ریشه کنی کرد که این میکروب به بدن آسیب وارد کند در غیر این صورت برخی از مطالعات نشان داده اند که ریشه کنی بی مورد این میکروب نیز می تواند در ایجاد اشتهای کاذب و چاقی نقش داشته باشد.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: تولد سلامت مشکلات نوزاد هفته سلامت بدن انسان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۹۹۱۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا مصرف بیش از حد ویتامین دی برای بدن مضر است؟

مصرف بیش از حد مکمل‌های ویتامین دی باعث بروز عوارضی مانند تجمع کلسیم در خون، حالت تهوع، استفراغ و ضعف می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، ویتامین‌ها و مواد معدنی برای حفظ سلامتی ضروری هستند، زیرا نقش مهمی در عملکردهای مختلف بدن از جمله تقویت سیستم ایمنی و بهبود سلامت استخوان دارد؛ با این وجود، زمانی که مواد معدنی و ویتامین‌ها بیش از حد مصرف شوند می‌تواند عوارض جانبی خاصی به همراه داشته باشد و منجر به مسمومیت شود.

ویتامین دی برای رشد و توسعه سلول‌های عضلانی، عملکرد مناسب سیستم ایمنی و حفظ سلامت اسکلتی ضروری است، البته مصرف بیش از حد آن می‌تواند منجر به مسمومیت شود، این نوع مسمومیت معمولاً به دلیل مصرف بیش از حد مکمل‌ها به جای رژیم غذایی یا قرار گرفتن در معرض نور خورشید رخ می‌دهد، یکی از علائم اصلی مسمومیت ویتامین دی تجمع کلسیم در خون است که به عنوان هیپرکلسمی شناخته می‌شود.

علائم مسمومیت با ویتامین دی شامل حالت تهوع، استفراغ، ضعف، تکرر ادرار، استخوان درد و مشکلات کلیوی می‌‏شود، حتی در موارد شدیدتر نیز می‌تواند منجر به کما و مرگ شود؛ اغلب پیشنهاد می‌شود که افراد بین ۳۰ تا ۶۰ نانوگرم بر میلی‌لیتر ویتامین دی مصرف کنند، مصرف بیش از ۱۰۰ نانوگرم در میلی‌لیتر می‌تواند مضر باشد و با مشکلاتی برای سلامت بدن همراه باشد.

کد خبر 748305

دیگر خبرها

  • هشدار برای پرهیز از مصرف قارچ در طبیعت
  • ملزم بودن رعایت پرهیز‌های دارویی آنتی بیوتیکی طیور زنده قبل از ارسال به کشتارگاه‌ها
  • توانیر : قبض برق مشترکی که در تابستان از کولر گازی استفاده می‌کند بالای ٢ میلیون تومان پیش‌بینی می‌شود
  • میانیگن قبض برق مشترکان با کولر گازی بالای دو میلیون تومان می‌شود
  • آیا مصرف بیش از حد ویتامین دی برای بدن مضر است؟
  • قبض برق ۲ میلیون تومانی در صورت استفاده از کولر گازی
  • برای افزایش هوش این پنج ماده غذایی را مصرف کنید
  • کدام مواد غذایی را نباید با معده خالی خورد؟
  • افزایش ۶ برابری مصرف برق با استفاده از کولر گازی در مناطق معتدل
  • چند بار باید دستان خود را بشوئید؟