Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-04-26@09:41:55 GMT

رویدادی که شنبه خونین ایوان را رقم زد

تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۹۹۹۲۸

رویدادی که شنبه خونین ایوان را رقم زد

در ۱۸ خرداد ماه سال ۱۳۶۴ شهر ایوان مورد حمله وحشیانه سه فروند هواپیمای دشمن قرار گرفت که بر اثر آن ۱۵۰ نفر شهید و ۷۰۰ نفر دیگر مجروح شدند و شنبه خونین ایوان رقم خورد.  به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، با آغاز جنگ تحمیلی و سقوط سومار و قصرشیرین در استان کرمانشاه، شهرستان ایوان پذیرای آوارگان سوماری بود و عشایر دلیر این شهرستان ضمن حضور در جبهه‌های جنگ، نقش مهمی را در پشتیبانی رزمندگان جبهه سومار ایفا کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



شهرستان ایوان در پایان جنگ شاهد هجوم نیرو‌های زرهی دشمن از طریق جاده سومار به ایوان و تنگه کوشک بود که با اقدام به موقع رزمندگان و عشایر ایوان دشمن مجبور به عقب نشینی از مناطق غربی این شهرستان شد.

از آنجا که ایوان در پشتیبانی از جبهه میانی جنگ و به خصوص جبهه سومار نقش مهمی داشت، بار‌ها مورد حمله هوایی دشمن قرار گرفت و در طول جنگ ۳۶۶ شهید و ۱۰۵۷نفر جانباز تقدیم انقلاب اسلامی کرد.

در ابتدای جنگ و در جریان اشغال سومار، گروهی از جوانان و فرهنگیان شهر ایوان به فرماندهی شهید «جوهر مرادی» مسئول جهاد سازندگی ایوان با حمایت توپخانه ارتش در ۲۸ آبان ماه سال ۱۳۵۹ و در شب عاشورای حسینی شجاعانه به مواضع دشمن در ارتفاعات سارات سومار حمله کردند که در جریان این عملیات ۷ نفر از آن‌ها به شهادت رسیدند.

شهر ایوان در طول جنگ تحمیلی هشت مرتبه مورد تعرض هوایی قرار گرفت که ۲۹ شهید و ۹۶ مجروح در پی داشت.

در خون بارترین این حملات در ۱۸ خرداد ماه سال ۱۳۶۴ شهر ایوان مورد حمله وحشیانه سه فروند هواپیمای دشمن قرار گرفت که بر اثر آن ۱۵۰ نفر شهید و ۷۰۰ نفر دیگر مجروح شدند و شنبه خونین ایوان رقم خورد.

با تداوم بمباران شهر ایوان زندگی عادی در این شهر تا پایان جنگ متوقف شد.

در سال ۹۳ دو شهید گمنام در پارک شهدای ایوان تشییع و خاکسپاری شدند.
قرارگاه چهل زرعی
قرارگاه عملیاتی چهل زرعی ارتش در مسیر جاده ایوان سومار و در نزدیکی روستای چهل زرعی از توابع دهستان زرنه ایوان و در تنگه کوشک قرار دارد.


این قرارگاه در سال ۱۳۵۹ با هدف هدایت و کنترل عملیات‌های ارتش در غرب کشور فعال شد. پست کنترل و دژبانی ارتش در غرب کشور نیز از سال ۱۳۶۱ برای تأمین امنیت منطقه و جاده ایوان به سومار در نزدیکی روستای چهل زرعی فعال بوده که تا پایان جنگ فعال بود.

درمانگاه صحرایی بهداری ارتش نیز در سال ۱۳۶۰ در کنار منطقه چهل زرعی راه اندازی شد تا ضمن ارائه خدمات به اهالی منطقه به درمان موقت و اعزام مجروحان جبهه سومار به بیمارستان‌های ایلام و کرمانشاه اقدام کند. این قرارگاه در جریان عملیات کربلای ۶ در تاریخ ۲۳ دی ماه سال ۱۳۶۵ در سومار و نفت شهر، فرماندهی عملیات را بر عهده داشت و آیت اله هاشمی رفسنجانی به طور مخفیانه در شب عملیات در این قرارگاه حضور یافت.
تنگه کوشک
تنگه کوشک به طول تقریبی ۵ کیلومتر و در ۲۵ کیلومتری شهر ایوان و در حد فاصل سلسله ارتفاعات بانکول و شیره زول واقع شده است و حاصل فرسایش آبی زیرشاخه‌های رودخانه کنگیر در مجموعه ارتفاعات زاگرس است.

تنگه کوشک در دوران دفاع مقدس محل قرارگاه عملیاتی مقدم ارتش در غرب کشور بود. در اواخر تیر ماه سال ۱۳۶۷ و پس از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ از سوی ایران، ارتش عراق سومار را اشغال کرد و با عبور از پل هفت دهنه و جاده سومار ایوان با هدف قطع ارتباط دو استان ایلام و کرمانشاه و تصرف شهرستان ایوان وارد تنگه کوشک شد، اما مردم ایوان به همراه نیرو‌های سپاه و ژاندارمری با هدف قرار دادن ستون تانک‌های دشمن در دهانه تنگ کوشک حرکت آن‌ها را در جاده سومار به ایوان متوقف کردند و آن‌ها را به عقب نشینی وا داشتند.

در جریان مقاومت رزمندگان در تنگه کوشک ضمن انهدام تعدادی از تانک‌های دشمن ۴۶ نفر از خدمه تانک‌ها و نیرو‌های دشمن به اسارت درآمدند. «ابوالحسن خرم رودی» فرمانده دلیر هنگ مستقل ژاندارمری و «سیروس دوبرا» و «شیخ عباس فلاحی» از نیرو‌های بسیج مردمی در جریان این مقاومت مردمی به شهادت رسیدند.

بنای یادبود و سنگ نوشته این شهیدان یادآور حد نهایی پیشروی دشمن در شمال استان ایلام و ایوان است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: 8 سال دفاع مقدس 8 سال جنگ تحمیلی رژیم بعثی قرار گرفت شهر ایوان تنگه کوشک چهل زرعی ماه سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۹۹۹۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قتل خونین پیرزن تنها به‌خاطر طلاهایش

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، سرهنگ سید ابوالفضل مسعودی فرمانده انتظامی آباده، سه شنبه افزود: در پی وقوع قتل خانمی ۸۲ ساله در یکی از محله های شهرستان آباده، شناسایی و دستگیری قاتل به صورت ویژه دردستور کار ماموران انتظامی شهرستان و تیم ویژه‌ای از کارآگاهان پلیس آگاهی استان قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: سارق زورگیر در شاهرود دستگیر شد

وی با اشاره به اینکه قتل هیچگونه ربطی به قتل های سال گذشته نداشته است، از شهروندان درخواست کرد به شایعات فضای مجازی توجهی نکنند.

سرهنگ مسعودی ادامه داد: پس از انجام تحقیقات، نتیجه از طریق رسانه‌های معتبر اطلاع رسانی خواهد شد.

منبع: رکنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1228195 برچسب‌ها اخبار حوادث

دیگر خبرها

  • طوفان الاقصی اعتماد رژیم اشغالگر به ارتش و سیستم امنیتی و نظامی خود را از بین برده است
  • دستگیری عامل قمه کشی و شرارت در ایوان
  • برنامه دشمن برای خواص، جلوگیری از نقش شتاب‌دهندگی آنان در جامعه است
  • مهم‌ترین برنامه دشمن برای خواص، جلوگیری از نقش شتاب‌دهندگی آنان در جامعه است
  • برگزاری رویدادی برای ورود به دنیای نوآوری و خلق ایده در اینوتکس ۲۰۲۴
  • ربات سربازهای ارتش اوکراین؛ از مین گذاری و شلیک تا جابه‌جایی مجروحان (فیلم)
  • ربات سربازهای ارتش اوکراین؛ از مین گذاری و شلیک تا جابه‌جایی مجروحان
  • القسام: پاسخ ایران، قواعد جدیدی در درگیری با اسرائیل ایجاد کرد
  • القسام: پاسخ ایران، قواعد جدیدی در درگیری با اسرائیل ایجاد کرد | ما از حقوق اصلی ملت خود عقب‌نشینی نخواهیم کرد
  • قتل خونین پیرزن تنها به‌خاطر طلاهایش