Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-05-07@13:09:31 GMT

نرخ سود بانکی حتما کاهش می‌یابد

تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۰۰۵۰۷

به گزارش اکوفارس، کوروش پرویزیان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره اثرات کاهش نرخ سود بین بانکی در نظام بانکی و سایر بازارها اظهار داشت: بانک مرکزی سیاست‌های جدیدی را دنبال می‌کند و سیاست بانک مرکزی برای نرخ سود این است که برای کشف نرخ سود زمینه‌سازی می‌کند تا اینکه بازار پول این نرخ را مشخص کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: هدف این است که نرخ سود به صورت دستوری تعیین نشود و با ابزارهایی که معرفی می‌شود، بازار نرخ را مشخص کند.

رییس کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی با بیان اینکه بانک‌ها یک صنف واحد هستند و برای اصلاح ساختار ترازنامه و اصلاح نسبت مصارف و منابع و تعادل در پرداخت‌ها، سیاست‌هایی را دنبال می‌کنند و آن را در قالب پیشنهاداتی به بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار ارایه می‌دهند، گفت: در ارتباط با کشف نرخ سود، بانک‌ها همین روند را طی کردند و پیشنهاداتی به بانک مرکزی و دولت ارایه شد. یکی از پیشنهادات این بود که اجازه دهند به جای تعیین دستور نرخ سود، بازار در یک نظم تعریف شده این نرخ‌ها را تجربه کند و معتقدیم نرخی که در بازار کشف می‌شود به تدریج  منجر به تعادل سایر بازارها هم می‌شود.  

پرویزیان افزود: برای مثال در حال حاضر که نرخ سود در بازار بین بانکی تعدیل شده، اثر مثبتی بر روی بازار سرمایه گذاشت و باعث شد، توجه مردم به بازار سرمایه جلب شود و بازار سرمایه هم رونق گرفت اما وقتی نرخ به صورت دستوری و بالای 22 درصد تعیین می‌شود این انعطاف‌پذیری را از دست می‌دهد.  

وی با تاکید بر اینکه با این روند حتما نرخ سود بانکی هم کاهش پیدا می‌کند، ادامه داد: وقتی نرخ‌ها متعادل می‌شود در یک بازه زمانی مشخص تمام نرخ‌هایی که تحت تاثیر نرخ سود قرار دارند، به تدریج متناسب با آن تعدیل می‌شوند. برای مثال یکی از وثایق بانکی، سپرده‌های نقد ارزی یا ریالی بود در حال حاضر برای اخذ سپرده نقدی، نرخ سود از 30 درصد به 15 درصد رسیده و نرخ اوراق از 27 درصد به دامنه 17 الی 18 درصد کاهش پیدا کرده است.  

رییس کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی تاکید کرد: این روند نشان می‌دهد که نرخ خود را تنظیم می‌کند البته یک اقدام بسیار مهم در این مسیر، ساماندهی موسسات غیر مجاز بود که به تعدیل نرخ سود بسیار کمک کرد. 

      

منبع: اکوفارس

کلیدواژه: بانک مرکزی بانک ها نرخ سود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۰۰۵۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۲/۱۷

قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۴۵ درصد افزایش به ۲۳۱۲ دلار و ۱۹ سنت رسید. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، قیمت طلا در روز دوشنبه به دنبال انتشار اطلاعات اقتصادی آمریکا و افزایش خوشبینی نسبت به آسان شدن سیاست‌های پولی فدرال رزرو آمریکا افزایش یافته است.

قیمت هر اونس طلا امروز با 0.45 درصد افزایش به 2312 دلار و 19 سنت رسید. قیمت معاملات آتی طلا در بازار کامکس نیویورک هم با یک افزایش 0.51 درصدی به 2320 دلار و 30 سنت رسیده است.

قیمت طلا در اولین ساعات تجارت در روز دوشنبه 0.4 درصد کاهش یافت. سرمایه‌گذاران در حال بررسی اطلاعات اشتغال آمریکا هستند که حاکی از آرام شدن رشد اقتصاد این کشور است.

قیمت جهانی طلا امروز 1403/02/15

آستان گولسبی، رئیس فدرال رزرو شیکاگو در روز جمعه گفت سیاست‌های پولی بانک مرکزی در سال جاری میلادی آسان‌تر خواهد شد. نرخ بالای بهره به ضرر فلزات گرانبها از جمله طلاست، چون هزینه نگهداری آن به عنوان یک سرمایه غیرسودده را افزایش داده و تمایل برای خرید آن را پایین می‌آورد.

از طرف دیگر، آرام شدن تنش‌ها در خاورمیانه و امید به جلوگیری از یک جنگ تمام عیار تمایل به خرید طلا به عنوان یک پشتوانه ایمن پایین آورده است.

قیمت طلا از ابتدای سال جاری میلادی علی رغم تورم بالا و بی‌ثباتی نسبت به زمان کاهش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا، 12 درصد افزایش یافته است. قیمت طلا در ماه آوریل به یک رکورد جدید رسید که از دلایل اصلی آن می‌توان خرید بالای بانک‌های مرکزی، تقاضای بالا از سوی بازارهای آسیا و درگیری‌های ژئوپلیتیکی در اوکراین و خاورمیانه دانست.

در میان سایر فلزات گرانبه، قیمت نقره با 1.76 درصد افزایش به 27 دلار و 16 سنت رسید. پلاتین هم با یک کاهش 0.7 درصدی  955 دلار و 80 سنت معامله می‌شود.

انتهای پیام/2

دیگر خبرها

  • از خرداد ماه، قیمت حبوبات کاهش می‌یابد
  • بانک مرکزی: تورم کاهشی می‌شود | کاهش رشد پایه پولی به ۲۸.۱ درصد
  • قیمت طلا افزایش یافت
  • کاهش اتکا به تسهیلات بانکی با اجرای قانون تامین مالی تولید
  • قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۲/۱۷
  • تورم ترکیه در ماه آوریل به ۷۰ درصد رسید
  • اجرای قانون تامین مالی تولید، اتکا به تسهیلات بانکی را کاهش می‌دهد
  • اجرای قانون تامین مالی تولید، اتکا به تسهیلات بانکی را کاهش می دهد
  • دلار باز هم نزولی شد
  • بانک مرکزی وضعیت ارزی کشور را بهبود بخشید