Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-27@03:49:41 GMT

جولان کرونا و بی‌تفاوتی مردم

تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۰۰۸۱۲

جولان کرونا و بی‌تفاوتی مردم

ایسنا/فارس با گذشته چهارماه از زمانی که برای اولین بار ورود کرونا به ایران رسما اعلام شد، وضعیت شهرهای مختلف ایران، فارغ از رنگ وضعیت، به حالت عادی بازگشته و در این روزها شاهد موج دوم بیماری هستیم، آنهم در زمانی که بسیاری گمان می‌کردند به دلیل افزایش دما، بیماری روندی کاهشی داشته باشد.

بیست و هشتم بهمن ماه سال 98 بود که ورود ویروس کرونا به ایران، با تایید اولین مورد ابتلا به کرونا، ایران هم به چالشی پیوست که سه ماه کشور را به تعطیلی کشاند و بسیاری شغل و کسب و کارشان را از دست دادند، اما توصیه پذیرفتند و در خانه ماندند و افول وضعیت اقتصادی‌شان را به امید یاری دولتمردان به جان خریدند، اما با پی بردن به این واقعیت که گلیم افتاده‌شان را تنها خودشان باید بلند کنند، موم در گوش کردند و به چرخه عادی زندگی بازگشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امروز و در حالیکه بسیاری از نقاط جهان، مانند چین، به عنوان زادگاه کروناویروس، موج دوم این بیماری را تجربه نکرده‌اند، در ایران این روند را شاهد هستیم، روندی که رنگ خوزستان گرم و سوزان را قرمز کرد و هرمزگان را هم تا مرز خطر پیش برد.

استان فارس و شهر شیراز هم که از ابتدای شیوع کروناویروس، مواجهه‌ای مناسب و تاثیرگذار با آن داشت و اتخاذ تدابیر مدیریتی در سطوح مختلف، منجر به کند شدن روند شیوع و بروز و اقدامات درمانی موثر نیز منجر به کاهش شمار موارد فوتی شده بود، امروز با عادی شدن تمام فعالیت‌های روزمره و بازگشت وضعیت به دوران قبل از کرونا، درگیر روندی سینوسی از موارد جدید ابتلا شده است.

به گزارش ایسنا، فعال شدن تمام صنوف، اگرچه با توصیه‌ها و تاکیداتی همراه بود، اما در افزایش ترددها و بی اعتنا شدن شهروندان به لزوم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، تاثیرگذار بوده است.

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری فارس در این خصوص به ایسنا گفت: اگرچه فعالیت‌ها آغاز شده اما مردم نباید تصور کنند که کرونا کنترل شده و دیگر رعایت نکات بهداشتی ضروری نیست؛ شرایط عادی نشده و همچنان خطر ابتلا به بیماری وجود دارد.

عبدالرسول قاسمپور با اشاره به ادامه برنامه‌های آموزشی صدا و سیمای مرکز فارس در خصوص پیشگیری و مهار کرونا، گفت: انتظار می‌رود این نهاد مانند قبل پر انرژی به تشویق مردم در رعایت نکات بهداشتی بپردازد.

قاسم‌پور گفت: پس از گذشت سه ماه تعطیلی مشاغل و کسب و کار و آسیب دیدن مردم از این تعطیلی؛ بالاجبار کسب و کار به صورت تدریجی از مشاغل کم خطرآغاز شد اما این به معنای پایان کرونا نیست؛ مردم باید یاد بگیرند با کرونا زندگی کرده و رعایت شرایطی را مانند استفاده از ماسک، توجه به فاصله‌گذاری اجتماعی و ضدعفونی کردن دست‌ها و ... را مد نظر قرار دهند.

جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مقابله با کرونا، با بیان اینکه فارس در زمینه مبارزه با شیوع ویروس کرونا در سطح کشور پیشرو محسوب می‌شود، گفت: تاکنون مردم فارس همراهی خوبی در پیشگیری و مهار این ویروس داشتند و بسیار با آگاهی عمل کردند و اگر نبود این آگاهی الان فارس جز بهترین استان های کشور در مهار کرونا نبود.

قاسمپور ادامه داد: فارس اکنون از نظر ابتلا و مراجعه مردم به بیمارستان‌ها، اشغال تخت‌ها  و تعداد فوتی‌ها بهترین وضعیت را نسبت به سایر نقاط کشور دارد و امیدواریم این شرایط حفظ شود.

او ادامه داد: پرخطرترین مکان‌ها برای اشاعه ویروس کرونا در حال حاضر دورهمی‌های خانوادگی، مجالس ختم و عروسی وهر جا که جمعیت زیادی باشد، است.

قاسمپور افزایش تعداد بیماران در فسا و جهرم را ناشی از برگزاری چند مراسم ختم و عروسی اعلام و اضافه کرد: مردم با عادی انگاری شرایط خود را ملزم به رعایت بهداشت فردی و اجتماعی نکردند و همین سبب مبتلا شدن چندی از هم استانی‌ها به بیماری کرونا شد.

وی تاکید کرد: شرایط فعلا برای سفر مناسب نیست، استان فارس به رغم مهمان نوازی خود در سالیان گذشته مانند تمام ایرانیان تا زمانی که کرونا کامل ریشه کن شود نه کسی را از استان‌های همجوار دعوت به استان فارس می‌کند نه به هم استانی‌ها توصیه سفر دارد، خواهش ما از مردم اینست که همچنان مسایل بهداشتی را رعایت کنند تا وضعیت از این که هست بهتر شود.

معاون استاندار فارس با اشاره به اینکه مهار ویروس کرونا، نیازمند تصمیمات دقیق دستگاه‌های متولی و همراهی مردم است، گفت: امروز عملکرد موفق دستگاه‌های مسئول موجب شد تا فارس به عنوان چهارمین استان پرجمعیت و یکی از استانهای مهاجرپذیر، در پیشگیری و مهار کرونا موفق باشد و از سوی وزارت بهداشت مورد قدردانی قرار گیرد.

قاسمپور خاطرنشان کرد: امروز هم می‌توان امیدوار بود که با همراهی مردم، شاهد تداوم این موفقیت باشیم.

آغاز فعالیت اصناف به معنای عادی بودن شرایط نیست

رئیس اتاق اصناف مرکز استان فارس نیز در گفت و گو با ایسنا، گفت: از ابتدای شیوع کروناویروس تاکنون، اصناف به خوبی به وظایف خود عمل کرده‌اند.

سید محمود هاشمی با بیان اینکه اولین زیان‌های اقتصادی ناشی از شیوع کروناویروس را جامعه اصناف متحمل شد، گفت: اصناف بیشتر از همه از شرایط بد اقتصادی لطمه دیدند اما حسب مسئولیت اجتماعی و با وجود همه فشارهای مالی و اقتصادی حتی در ایام پیش از کرونا، به بهترین نحو ممکن همکاری کردند.

رئیس اتاق اصناف مرکز فارس با اشاره به اینکه حوزه تامین و توزیع فعالیت اصناف روز به روز بیشتر می شود، افزود: در حال حاضر تعداد اندکی از مشاغل تعطیل است و بسیاری از اصناف ضمن رعایت موارد بهداشتی فعالیت خود را شروع کرده­اند.

هاشمی ادامه داد: شروع صدور مجوز فعالیت به  اصناف نه تنها در ایران بلکه در دیگر کشورها نیز آغاز شده است، چرا که بیش از این نمی‌شود اقتصاد را معطل کرد و مشکلات اقتصادی بیش از وضعیت کرونایی می­تواند گریبان گیر دولت‌ها و مردم شود.

او گفت: اصناف با دستور دانشگاه علوم پزشکی و تحت نظارت ستاد مقابله با کرونا فعالیت مجدد خود را با دریافت پلاک و کد بهداشتی آغاز کرده و همه موظف به رعایت پروتکل بهداشتی اعلام هستند.

رئیس اتاق اصناف مرکز فارس خاطر نشان کرد: دادن مجوز فعالیت به اصناف و کسب و کارشان به معنای عادی بودن شرایط نیست و آنها موظفند پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند.

هاشمی ضمن اشاره به مسئولیت همه ارگان­ها در ادامه روند پیشگیری از شیوع کرونا، گفت: مسئولان درمانی کشور اقدامات پیشگیرانه خوبی را در دستور قرار داده‌اند و پزشکان و پرستاران، در صف اول مقابله با این معضل قرار گرفته و تلاش تاثیرگذاری داشته‌اند، برای به زانو درآوردن این ویروس، راهی جز مبارزه همه جانبه و همراه بودن همه در این مسیر، نداریم.

رئیس اتاق اصناف مرکز فارس همراهی مردم را ضامن موفقیت در مبارزه با کروناویروس دانست و گفت: همانطور که مردم توقع دارند اصناف مقررات بهداشتی را رعایت کنند، نه تنها اصناف بلکه خواسته مراکز بهداشتی کشور نیز این است که مردم بهداشت فردی در مراکز عمومی را رعایت کنند.

به گزارش ایسنا، طی روزهای گذشته شاهد حرکت سینوسی در آمار مبتلایان به کروناویروس در استان فارس هستیم، استانی که مدال موفقیت را چندی پیش از وزارت بهداشت دریافت کرد، حالا موج دوم ابتلا و شیوع را تجربه می‌کند.

اگرچه شمار فوت شدگان از این بیماری مهلک، طی چهارروز گذشته روی یک عدد ثابت مانده، اما هشدارهای بهداشتی جدی‌تر شده است و این نشان از رشد شمار مبتلایان جدید است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی کروناویروس خوزستان دانشگاه علوم پزشکی شهر شیراز استان فارس رئیس اتاق اصناف مرکز رعایت کنند ویروس کرونا استان فارس شیوع کرونا مرکز فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۰۰۸۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پتروشیمی‌ها حق مردم استان بوشهر را بدهند/ لزوم رعایت عدالت

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله غلامعلی صفایی بوشهری در خطبه‌های نماز جمعه بوشهر ضمن گرامیداشت دهم اردیبهشت روز خلیج فارس اظهار کرد: نام خلیج فارس تا همیشه جاویدان است و تغییری نمی‌کند.

وی با تاکید بر لزوم شناسایی و استفاده از ظرفیت‌های خلیج فارس بیان کرد: دریا داری ظرفیت بسیار زیادی است و باید برای توسعه اقتصاد دریا پایه از همه توان استفاده شود و برنامه جامعی در استان برای این مهم وجود داشته باشد.

امام جمعه بوشهر با گرامیداشت روز کارگر خاطرنشان کرد: کارگران در عرصه تولید و درآمدزایی نقش بسیار مهمی دارند و باید به جایگاه این قشر عظیم بیش از پیش توجه شود.

وی با گرامیداشت روز معلم بیان کرد: خداوند نخستین معلم انسان‌ها است و باید توجه ویژه‌ای به معلمان و همچنین حوزه آموزش و پرورش صورت گرفته و حفظ مقام و جایگاه آنان باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

آیت‌الله صفایی بوشهری با اشاره به شرارت‌ها و جنایات آمریکا تاکید کرد: حمله پلیس آمریکا به دانشجویان حامی فلسطین نمونه‌ای از اقدامات ضد حقوق بشری است و این در حالی صورت رفته که آمریکایی‌ها مدعی دفاع از حقوق بشر هستند.

وی تحقق مسوولیت‌های اجتماعی صنایع مستقر در استان بوشهر را ضروری دانست و بیان کرد: مردم استان بوشهر نسبت به بی‌توجهی به این مسؤولیت‌ها گلایه دارند و خواستار رسیدگی به این موضوع هستند.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر خواستار پایان دادن به نابرابری‌ها در قبال بوشهری‌ها توسط پتروشیمی‌ها شد و تاکید کرد: تحقق عدالت پتروشیمی‌های مستقر در این استان یک نیاز ضروری است.

وی خواستار توجه پتروشیمی‌ها به محیط زیست، بهداشت و درمان، فرهنگ، هنر و ورزش در استان بوشهر شد و تاکید کرد: این خدمات در استان بوشهر به خوبی انجام نشده است و یا به صورت حداقلی انجام می‌گیرد.

آیت‌الله صفایی بوشهری با بیان اینکه در حال حاضر ورزش استان بوشهر در شرایط سختی به سر می‌برد تاکید کرد: اگر این صنایع از دیگران حمایت می‌کنند باید از ورزش استان بوشهر نیز چنین حمایتی صورت بگیرد.

وی به وجود هزار و ۷۰۰ کلاس درس تخریبی در استان اشاره کرد و افزود: متولیان صنایع مستقر باید حریم استان و مردم بوشهر را حفظ کرده و محترم بشمارند و امور این استان را به طور جدی پیگیری کنند.

امام جمعه بوشهر با اشاره به حذف شهرستان دیر از دریافت حق آلایندگی بیان کرد: شنیده می‌شود که سهم و حق آلایندگی شهرستان دیر سلب و به شهرستان‌هایی خارج از استان اختصاص داده شده است.

وی با تاکید بر اینکه این اقدامات باید منطقی و قانونی باشد اضافه کرد: از دولت انتظار می‌رود اقدامی قانونی کند تا از تضییع حق مردم استان جلوگیری و حق آنها رعایت شود.

کد خبر 6089057

دیگر خبرها

  • رسانه‌ها مشکلات را با رعایت اخلاق منعکس کنند
  • پتروشیمی‌ها حق مردم استان بوشهر را بدهند/ لزوم رعایت عدالت
  • رعایت نکات بهداشتی در استفاده از حشره کش‌های خانگی
  • شروع کار نمایشگاه کتاب بعد از شیوع کرونا نیازمند شجاعت بود
  • ۳ واحد صنفی متخلف در ورامین پلمپ شد
  • قدردانی از متصدیان سه واحد نمونهٔ بهداشتی در مه ولات
  • اجرای برنامه های هفته سلامت با مشارکت مردم
  • ‌ بهره‌برداری از ۳۶ پروژه عمرانی سلامت‌محور در فارس
  • ببینید | ترس مردم لندن از جولان اسب‌های زخمی در خیابان‌های کاخ باکینهام
  • فعالیت بیش از ۴۰۰ هزار سفیر سلامت در مازندران