Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،عبدالرضا سنگاری مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران-نوشهر در بازدید میدانی از طغیان  آفت پروانه دم قهوه‌ای در منطقه نرگس کَش روستای دلیر شهرستان چالوس با بیان اینکه متاسفانه این آفت از بسیاری از برگ‌های درختان بلوط اوری منطقه تغدیه کرده و سبب بی برگی این درختان شده است،گفت:مبارزه با این آفت به زودی در این منطقه آغاز می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


او افزود: هنوز میزان وسطح خسارت این آفت برگ خوار مشخص نشده است که طی یکی دو روز آینده از طریق پهباد و هوایی میزان آن براورد می‌شود.

سنگاری گفت: این آفت در ارتفاع حدود ۲۵۰۰ متری از سطح دریا اتفاق افتاده است.

مدیرکل منابع طبیعی نوشهر راه مبارزه با این آفت را از طریق مکانیکی منتفی دانست و در عین حال گفت عملیات شیمیایی با آین آفت بزودی آغاز می‌شود. آفت پروانه دم قهوه‌ای بسیار خطرناک است هادی کیادلیری رئیس سابق انجمن جنگلبانی ایران که در بازدید میدانی از این آفت نیز حضور داشت، گفت: در این منطقه بیشترین گونه را بلوط اوری و اُرس تشکیل می‌دهد و در واقع اینجا کلکسیونی از گونه‌های مختلف جنگلی است.

او افزود: این آفت، آفتی بسیار خطرناک و پلی فاژ است و اگر در منطقه یی طغیان کند می‌تواند دو سه سال در آنجا باقی مانده و باعث بی برگ درختان شود.

کیادلیری گفت: اگر در مقابل این آفت کاری نکنیم و آن را کنترل نکنیم علاوه براینکه می‌تواند درختان را ضعیف کند مستعد حمله حشرات ثانویه نیز خواهد کرد.

او این آفت را جزو آفات درجه اول دانست که می‌تواند به درختان سرپا و زنده حمله کند.

کیادلیری با اشاره به این که این آفت می‌تواند موجب به خطر افتادن سلامتی انسان‌ها شود گفت: به روستاییان توصیه می‌شود در روز‌های گرم و آفتابی و هنگام وزش باد از تردد در مناطق آلوده خودداری کنند.

او افزود: آفت پروانه دم قهوه یی می‌تواند موجب خارش‌های پوستی و تنفسی شود و، چون این منطقه نزدیک روستاست و اهالی روستا در این منطقه رفت و آمد می‌کنند می‌تواند در سطح وسیعتری گسترش پیدا کرده و به گردشگران ومسافران هم صدمه وارد نماید.

کیادلیری گفت: در چنین شرایطی سریعا به این منطقه آمدیم تا در درجه اول وسعت و شدت آلودگی را تعیین کنیم و با همفکری کارشناسان راه حلی برای مبارزه با این افت پیدا کرده و آنرا مدیریت و کنترل نماییم.

او به سابقه آفت پروانه دم قهوه یی در این منطقه اشاره و افزود:این آفت ۱۰ سال قبل هم در این منطقه طغیان کرد و خوشبختانه آن زمان هم، چون سریعا وارد شدیم توانسیتم ان را کنترل کنیم.

کیادلیری گفت: این افت دوره یی است و هر ۱۰ سال بازمی گردد، ولی با شدت بیشتری و اگر مانیتورینگ شود در همان مراحل اولیه قابل کنترل است.

او افزود: اگر این آفت طی دو یا سه سال اتفاق بیفتد باعث خشک شدن درختان شده و در حالت طبیعی و با تحقیقاتی که انجام شد تا دو مترمکعب می‌تواند باعث کاهش رویش چوب شده و از جبنه اقتصادی هم قابل براورد است.

کیادلیری گفت: تا زمانی که افات برگخوار هستند می‌توانیم استراتژیک‌های کوتاه مدتی را بکار بگیریم تا جلوی تخریب بدتررا سد کنیم.

رئیس سابق انجمن جنگلبانی ایران با اعلام اینکه این آفت نیز می‌تواند به باغات مردم حمله کند افزود:باغداران اگر سموم تایید شده یی در دسترس ندارند می‌توانند با پاشیدپن آب بر روی لارو‌های این آفت باعث لهیدگی آن‌ها شوند و اگر تا یک هفته بارندگی هوا را داشته باشیم می‌تواند تا حدی این لارو‌ها را ویروسی کرده و از بین ببرد.

انتهای پیام/س

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: منابع طبیعی نوشهر آفت پروانه دم قهوه ای علوم پزشکی مازندران آفت پروانه دم قهوه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۰۲۰۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فوت و فن پخت املت به سبک قهوه‌خانه‌های دربند (فیلم)

 

 

 

منبع : راهنماتو

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: نحوه پخت نان ساجی و املت زغالی به روش دیدنی یک زوج جوان غارنشین افغان (فیلم) طرز تهیه املت گوجه فرنگی و سیب زمینی به روش ترکیه‌ای (فیلم) پخت متفاوت املت تخم مرغ در توکیو (فیلم)

دیگر خبرها

  • ۱۱ اردیبهشت در دنیای علم چه خبر؟
  • شهربازی نوستالژی قمی‌ها در یک قدمی بهره‌برداری
  • (ویدئو) طغیان شدید رودخانه‌های فصلی در امارات بعد از بارش سنگین امروز صبح
  • ببینید | گفتگوی بامزه محیط‌بان مازندرانی با خرس قهوه‌ای در ارتفاعات چالوس
  • هشدار نارنجی  هواشناسی: بارش باران استان فارس را در بر می‌گیرد
  • فیلم/ گفت‌وگوی محیط‌بان مازندرانی با خرس قهوه‌ای در ارتفاعات چالوس
  • سیستم روشنایی بوستان ولایت قم تکمیل می‌شود
  • فوت و فن پخت املت به سبک قهوه‌خانه‌های دربند (فیلم)
  • صدور مجوز ۱۸ پروانه ساختمانی در یک ماه
  • آفت ملخ در تاغزارهای چند شهرستان خراسان رضوی طغیان کرد