Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمدنقی کاظمیان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در این شیوه کشت که با آغاز فصل زمستان انجام می شود، گیاه از فصل کاشت بیشترین استفاده را کرده و عملکرد آن نسبت به کشت بهاره افزایش می یابد.

وی این شیوه را با توجه به نبود بارش های کافی بسیار موثر دانست و گفت: به دلیل ناکافی بودن بارش در برخی سال ها انتظار داریم مزارع با کشت انتظاری محصول قابل قبولی داشته باشد اما مزارع کشت شده با روش سنتی با تنش مواجه و افت محصول مواجه شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کاظمیان افزود: ارتقای بهره وری یا به عبارتی افزایش تولید در واحد سطح و کاهش هزینه های تولید اولویت های بخش کشاورزی به شمار می‌رود و دستیابی به این مهم در حوزه تولید حبوبات در استان با توسعه کشت های پاییزه و کشت انتظاری امکان پذیر است.

وی با اشاره به مرسوم بودن کشت بهاره و سنتی حبوبات در این شهرستان افزود: عملکرد حبوبات از جمله عدس و نخود در کشت های بهاره و سنتی به دلیل کوتاه بودن دوره رشد پایین بوده و بارندگی‌های پاییزه نیز در این روش از دسترس خارج می شود.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: سطح زیر کشت پاییزه حبوبات در این شهرستان هشت هکتار، کشت انتظاری ۳۲ هکتار که ۱۷ هکتار نخود و ۱۵ هکتار عدس و کشت بهاره هزار و ۳۶۰ هکتار است که از این میزان سطح هزار و ۱۵۰ هکتار عدس و ۲۱۰ هکتار نخود است.

تغییر کشت های بهاره حبوبات به کشت حفاظتی پاییزه که در آن شخم زنی انجام نمی شود، محصول تولیدی آنها بین ۲ تا ۴ برابر افزایش می یابد.

شیروان ۱۰۵ هزار هکتار عرصه کشاورزی و باغی دارد.

برچسب‌ها حبوبات اراضی کشاورزی خراسان شمالی شیروان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: حبوبات اراضی کشاورزی خراسان شمالی شیروان حبوبات اراضی کشاورزی خراسان شمالی شیروان کشت انتظاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۰۲۰۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشاورزی حفاظتی در گرمسار به هزار هکتار افزایش می‌یابد

علی جورابلو مدیر جهاد کشاورزی گرمسار گفت: در بیشتر از ۸۰۰ هکتار از اراضی شهرستان گرمسار اکنون عملیات کشاورزی حفاظتی شامل کم‌خاک‌ورزی و بی خاک‌ورزی اجرا می‌شود.

وی یادآور شد: طبق برنامه پیش بینی می‌شود سطح خاک‌ورزی حفاظتی در این شهرستان در سال‌های آتی افزایش پیدا کند و به بیش از یکهزار هکتار برسد.

وی گفت: افزایش رطوبت ذخیره شده در خاک مهم‌ترین عامل تولید درمناطق خشک وکم‌بارش است و باقی ماندن بقایای گیاهی بر روی سطح خاک و همچنین افزایش مواد آلی خاک، کاهش نیروی کار و انرژی و هزینه‌های سرمایه‌گذاری از مهمترین مزایای خاک ورزی حفاظتی است.

این مسئول بیان کرد که کاهش تردد ادوات خاک ورزی در مزرعه و صدمه کمتر ساختمان خاک از مزایای اجرای خاک ورزی حفاظتی است. در خاک ورزی مرسوم ۶ تا هفت بار تردد در مزرعه برای کشت، علاوه بر تخریب ساختمان خاک هزینه بسیاری دارد و این در حالی است که در خاک‌ورزی حفاظتی رایج در گرمسار فقط ۲ یا حداکثر سه بار ادوات خاک ورزی به سطح مزرعه می‌روند.

مدیر جهاد کشاورزی گرمسار افزود: کشت محصول در بقایای گیاهی سال قبل با دستگاه‌های مستقیم کار، حذف شخم عمیق در خاک و جایگزینی شخم سبک و استفاده از ادوات کم‌خاکورزی از روش‌های متداول خاک‌ورزی حفاظتی توصیه شده به کشاورزان است.

باشگاه خبرنگاران جوان سمنان سمنان

دیگر خبرها

  • کشت نیشکر در ۲۹ هکتار از زمین‌های کشاورزی گیلان
  • عملیات امحای مزارع آلوده در شرق شیراز آغاز شد
  • کشاورزی حفاظتی در گرمسار به هزار هکتار افزایش می‌یابد
  • کشت قراردادی پنبه در یک هزار هکتار از مزارع سیستان وبلوچستان اجرا می‌شود
  • برنامه ریزی جهاد کشاورزی برای افزایش ۳۰ درصدی کشت پنبه در گلستان + فیلم
  • چشم انتظاری شالیکاران برای رهاسازی آب سد
  • برنامه ریزی جهاد کشاورزی برای افزایش ۳۰ درصدی کشت پنبه در گلستان
  • باغات مرکبات مازندران شناسنامه‌دار می‌شوند
  • تولید یک میلیون تن چغندرقند در مزارع استان کرمانشاه
  • ۷۰ درصد پنبه کشور در گلستان تولید می شود