Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@09:20:03 GMT

۸۲۲ هزار هکتار از اراضی ملی همدان سنددار شدند

تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۰۲۵۶۱

۸۲۲ هزار هکتار از اراضی ملی همدان سنددار شدند

اسفندیار خزائی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اجرای طرح کاداستر اراضی ملی از مهمترین برنامه‌های این اداره کل است و تاکنون برای ۴۹ هزار هکتار از اراضی ملی سند تک برگی صادر شده است.

وی کاداستر اراضی ملی را یکی از زیرساخت‌های تولید دانست و افزود: باید نسبت به دریافت سند تک برگی برای اراضی ملی این استان در قالب طرح کاداستر بیش از گذشته تلاش و اقدام کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان در ادامه بیان کرد: با دستور  رییس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور طرح «۹ در ۹۹» در راستای جهش تولید پیش‌بینی و به استانها ابلاغ شده است.

خزائی توضیح داد: کار منابع طبیعی زیرساختی و پشتوانه تولید و بخش کشاورزی است و به منظور عینیت بخشیدن به جهش تولید در سالجاری ۹ برنامه راهبردی در قالب طرح «۹ در سال ۹۹» را امسال در دستور کار قرار داده است.

وی اجرای کاداستر و تعیین تکلیف مدیریت پارک‌های جنگلی را از جمله این طرح دانست و افزود: همدان دارای هشت پارک جنگلی است که هم اینک مدیریت سه پارک در شهرستان همدان و یک مورد آن در نهاوند به شهرداری ها محول شده و مابقی امسال واگذار می شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان اضافه کرد: تاکنون در ۱۲ منقطه این استان ذخیره گاه جنگلی شناسایی ‌شده است که ۹مورد آن دارای طرح تعیین حدود و سه مورد بدون این طرح است که تا پایان سال تعیین حدود صورت می گیرد.

خزائی با بیان اینکه در راستای ارتقا پوشش حفاظتی یا بلوک‌بندی، مناطق به سه بخش بحرانی، نیمه بحرانی وکم خطر تقسیم‌بندی شدند گفت: سه موضوع حریق، تخریب و تصرف اراضی ملی برای این مناطق در نظر گرفته ‌شده تا با انجام پهنه‌بندی و تحویل هر پهنه به مأموران یگان حفاظتی بتوان در این مهم موفق عمل کرد.

وی یادآوری کرد: مدیریت و بهره‌برداری از مراتع در سال‌های قبل با عنوان پروانه چرا یا مرتع‌داری صورت می گرفت اما هم اینک اضافه شدن توسعه و کشت گیاهان دارویی به تمام طرح‌های مرتع‌داری در دستور کار است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان توضیح داد: چنانچه مرتع ظرفیت کشت نوع خاص گیاهان دارویی را داشته باشد به طور حتم نسبت به تصویب مصوبه‌ای برای کشت آن محصول اقدام شده و در این راستا سال ۹۷ و ۹۸ حدود  ۱۵۰ هکتار کشت آویشن و ۲۰۴هکتار کاشت باریجه در استان صورت گرفت.

خزائی، توسعه و زراعت چوب و ساماندهی بهره‌برداری محصولات فرعی را از دیگر طرح «۹ در ۹۹» دانست و گفت: توسعه و تقویت صندوق‌های منابع طبیعی نیز در دستور کار است که طبق آن ۴۹ درصد سهم دولت و مابقی سهم شرکت‌های وابسته به منابع طبیعی است که ۹ تعاونی فراگیر منابع طبیعی در همدان فعال هستند.

وی ادامه داد: با حمایت استانداری و سازمان جنگلها افزایش اعتبار صندوق‌های توسعه منابع طبیعی این استان در اولویت قرار گرفت که با پیگیرهای به‌عمل‌آمده سهم دولت آماده شد و در صورت آماده شدن سهم مردم این صندوق‌ها تقویت و اعتبار آن افزایش می یابد و در این صندوق‌ها طرح‌های توسعه وکشت گیاهان دارویی، بیابان‌زدایی و زراعت چوب به مردم واگذار می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان با بیان اینکه برای توسعه دولت الکترونیک برنامه های ویژه ای پیش بینی شده اضافه کرد: برای دریافت ۳۴خدمت منابع طبیعی، مردم به اداره های منابع طبیعی مراجعه می کردند که هم اینک دریافت این خدمات از طریق دفاتر پیشخوان دولت امکان پذیر است.

خزائی اظهار داشت: دریافت حقوق دولتی و تقویت منابع اعتباری از دیگر برنامه های محوری منابع طبیعی در سالجاری است که تلاش می‌شود تا ۱۰۰ درصد منابع اعتباری را جذب و با سقف مصوب طرح‌ها را به پایان برسانیم.

برچسب‌ها منابع طبیعی و آبخیزداری همدان نهاوند كاداستر

منبع: ایرنا

کلیدواژه: منابع طبیعی و آبخیزداری همدان نهاوند كاداستر منابع طبیعی و آبخیزداری همدان نهاوند كاداستر مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان اراضی ملی صندوق ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۰۲۵۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهار ۸۰ درصد از سیلاب‌ها با اجرای طرح‌های آبخیزداری در فریدونشهر+ فیلم

 رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان فریدونشهرگفت: تاکنون بیش از ۵۰۰ سازه آبخیزداری شامل بند‌های خاکی، سنگی ملاتی و گابیونی به منظور ذخیره روان آب‌ها و جلوگیری از وقوع سیلاب در این شهرستان احداث شده است.

 
علی رحیمی میانگین بارش سالیانه نزولات جوی شهرستان فریدونشهررا بیش از ۵۵۰ میلیمتراعلام کرد و افزود: در سال‌های گذشته حجم زیادی از این بارش‌ها به صورت روان آب و سیلاب ازشهرستان به صورت روان آب یا سیلاب خارج می‌شد یا باعث خسارت‌هایی به عرصه‌های کشاورزی و منابع طبیعی می‌شد که با احداث سازه‌های آبخیزداری ۸۰ درصد روان آب‌ها و سیلاب‌ها مهار شده است.


او  گفت: طرح‌های آبخیزداری وبیولوژیکی در حوزه‌های آبخیزداری پشتکوه، قلعه سرخ و میدانک و پلاسجان باهدف ذخیره سازی روان آب‌ها، کنترل سیلاب ها، جلوگیری از فرسایش خاک و افزایش نفوذ پذیری آب در سفره‌های زیرزمینی شهرستان در دو سال گذشته با بیش از ۸۰ میلیارد ریال اجرا شده است.


کارشناس آبخیزداری منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان فریدونشهر هم گفت: این شهرستان یکی از سرشاخه‌های اصلی سه سد مهم کشور، زاینده رود، کارون و دز است، که احداث سازه‌های آبخیزداری نقش مهمی در کاهش ورود رسوبات ناشی از فرسایش خاک به این سد‌ها دارد.


سیامک اسفنانی افزود: جلوگیری از فرسایش خاک، تکمیل چرخه کربن، احیاء و حفظ محیط زیست و منابع طبیعی، پیشگیری از خسارات و آسیب‌های سیل و تغذیه چشمه ها، قنوات و سفره‌های زیرزمینی ازمهمترین اهداف و فواید اجرای طرح‌های آبخیزداری است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی مهار ۸۰ درصد از سیلاب‌ها با اجرای طرح‌های آبخیزداری در فریدونشهر   باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

دیگر خبرها

  • آبخیزداری در مناطق سیل زده آخر فروردین ۱۴۰۳
  • آبگیری سازه‌های آبخیزداری خراسان جنوبی در پی بارندگی
  • مشارکت منابع طبیعی و آبخیزداری استان و مرکز آموزش قدس سپاه همدان برای تولید و کاشت نهال
  • مهار سیلاب‌ با اجرای طرح‌های آبخیزداری در فریدونشهر + فیلم
  • مهار ۸۰ درصد از سیلاب‌ها با اجرای طرح‌های آبخیزداری در فریدونشهر+ فیلم
  • ‌ تعیین تکلیف ۷۲۸ هکتار اراضی منابع طبیعی و اوقاف در فارس
  • رفع تصرف ۲۰ هکتار از اراضی ملی در شهرستان طارم
  • رفع تصرف یک هکتار از اراضی ملی بابل
  • آزادسازی یک هکتار از اراضی ملی بابل
  • رفع تصرف ۱۵ هکتار از اراضی ملی شهرستان جیرفت