Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@17:07:26 GMT

طرح احیای تالاب گاوخونی اجتناب ناپذیر است

تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۰۳۳۳۸

طرح احیای تالاب گاوخونی اجتناب ناپذیر است

منصور شیشه‌فروش روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: با توجه به مخاطرات زیست محیطی که برای تالاب بین‌المللی گاوخونی وجود دارد، لازم است که اعتبار مشخصی از سوی سازمان حفاظت محیط زیست برای محافظت از این تالاب تخصیص یابد.

وی با تاکید بر اینکه این اعتبار باید برای احیای تالاب و محافظت از گونه‌های گیاهی و جانوری آن هزینه شود، اظهار داشت: تهیه و اجرای طرح احیای تالاب بین‌المللی گاوخونی برای جلوگیری از تبدیل شدن آن به کانون گرد و غبار در مرکز کشور ضروری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شیشه‌فروش با بیان اینکه لازم است اعتبارات مشخصی نیز برای ساماندهی مسیر رودخانه زاینده‌رود از سد رودشتین به تالاب بین‌المللی گاوخونی به طول ۸۵ کیلومتر از سوی وزارت نیرو و سازمان حفاظت محیط زیست تخصیص یابد، خاطرنشان کرد: همه این توصیه‌ها و خواسته‌ها از سوی مدیریت بحران استانداری اصفهان به نهادهای مربوطه اعلام شده است.

وی با اشاره به اهمیت و جایگاه تالاب بین‌المللی گاوخونی در اکوسیستم (زیست بوم) فلات مرکزی کشور و همچنین حفظ حیات پرندگان، جانداران و گیاهان مختلف، اظهار داشت: این تالاب در سال‌های گذشته با بحران قطع شدن جریان زاینده‌رود و همچنین رود ایزدخواست، خشکسالی و کمبود منابع آبی مواجه شد.

شیشه‌فروش خاطرنشان کرد: احداث سد بر روی رود ایزدخواست در استان فارس از سال ۷۷ نیز مانع از رسیدن جریان آب به تالاب گاوخونی در سال‌های اخیر شده است.

ایزدخواست یکی از رودهای فلات مرکزی ایران است که از ارتفاعات کوه مروارید در شمال استان فارس سرچشمه می‌گیرد و به باتلاق گاوخونی در شرق اصفهان ختم می‌شود؛ سد ایزدخواست اواخر دهه ۷۰ بر روی این رودخانه بهره‌برداری شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان به کنوانسیون بین‌المللی رامسر نیز اشاره و تصریح کرد: این کنوانسیون برای حمایت از زیستگاه‌های پرندگان مهاجر آبی در تالاب‌های مهم دنیا تشکیل شد و یکی از تالاب‌های مورد تاکید آن، گاوخونی اصفهان است.

کنوانسیون رامسر یک توافق بین‌المللی است که براساس آن، کشورهای عضو بر روی تالاب‌های مهم جهان بویژه زیستگاه‌های پرندگان آبزی و کنار آبزی و نحوه حفاظت از آنها، مطالعه، تحقیق و حمایت می­‌کنند.

شیشه‌فروش با بیان اینکه بر اساس آخرین پیمایش‌ها، ۲۳ درصد از سطح تالاب بین‌المللی گاوخونی رطوبت دارد، تاکید کرد: در سال‌های دور حدود ۲۰ هزار قطعه از ۱۳۷ گونه پرنده مختلف به این تالاب مهاجرت می‌کردند اما در سال اخیر فقط حدود ۳۵۰ پرنده در این تالاب سرشماری شد.

به گفته وی، در سال‌های گذشته هزاران فلامینگو به این تالاب مهاجرت می‌کردند اما امسال فقط حدود ۱۴۰ قطعه فلامینگو در تالاب شناسایی شد.

وی با اشاره به اینکه پوشش گیاهی و نیزارهای این تالاب نیز رو به خشکی رفته است، خاطرنشان کرد: چرای بی رویه شتر و دام نیز تخریب خاک و پوشش گیاهی این منطقه را تشدید کرده است.

شیشه‌فروش با بیان اینکه تالاب بین‌المللی گاوخونی نقش بسزایی در کنترل سیلاب‌ها دارد، افزود: این منطقه زیستگاه مناسبی برای حیواناتی مانند آهو، قوچ و میش است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه این مدیریت تاکنون اقدام‌هایی را برای احیای تالاب بین‌المللی گاوخونی انجام داده است، گفت: اجرای طرح‌های بیابان زدایی، کشت گونه‌های  گیاهی و کنترل وحوش در حدود یکهزار هکتار در اطراف آن منطقه از جمله این اقدام‌هاست.

وی همچنین بر ضرورت ساماندهی جاده تالاب بین‌المللی گاوخونی از ورزنه تا ندوشن به طول ۸۰ کیلومتر تاکید و اضافه کرد: ساماندهی این مسیر بدلیل گذر اهالی و همچنین گردشگران ضروری می‌باشد و لازم است اعتبارات مناسبی برای آن توسط وزارت راه و شهرسازی تامین شود. 

تالاب بین المللی گاوخونی که به عنوان مامنی برای گونه‌های جانوری گوناگون از جمله پرندگان مهاجر در شرق شهرستان اصفهان قرار دارد، در بیش از یک دهه گذشته با بحران خشکی و کاهش منابع آبی روبه‌رو بوده است.

این تالاب به وسعت ۴۷۶ کیلومتر مربع در ۱۶۷ کیلومتری جنوب شرق اصفهان در کنار شهر ورزنه و مجاور تپه‌های شنی قرار دارد و در یک دهه گذشته تنها مدت کوتاهی در سال ۹۵ و سپس در سال ۹۸ آب به خود دید.

کاهش آب ورودی در نتیجه تغییر اقلیم، خشکسالی و تامین نشدن حق‌آبه‌های طبیعی از جمله چالش‌هایی به شمار می‌رود که حیات این تالاب مهم را به خطر انداخته است.

برخی کارشناسان و مسوولان نیز فراتر رفته و بر این باور هستند که ادامه این روند می‌تواند تالاب گاوخونی را به کانون تولید گرد و غبار تبدیل کند و تا شعاع زیادی را تحت تاثیر خود قرار دهد.

برچسب‌ها سازمان حفاظت محیط زیست سازمان مدیریت بحران کشور اصفهان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان حفاظت محیط زیست سازمان مدیریت بحران کشور اصفهان سازمان حفاظت محیط زیست سازمان مدیریت بحران کشور اصفهان تالاب بین المللی گاوخونی مدیریت بحران احیای تالاب شیشه فروش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۰۳۳۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یسلیانی، سکان‌دار هیئت اسکی و ورزش‌های زمستانی اصفهان شد

مجمع انتخاباتی هیئت اسکی و ورزش‌های زمستانی استان اصفهان برگزار و محمود یسلیانی به عنوان رئیس هیئت انتخاب شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم در اصفهان، مجمع انتخاباتی هیئت اسکی و ورزش‌های زمستانی با حضور عباس نظریان رئیس فدراسیون اسکی و ورزش‌های زمستانی، جواد محمدی؛ مدیر کل ورزش و جوانان استان اصفهان اعضای مجمع در سرای ورزشکاران برگزار شد و محمود یسلیانی ریاست هیئت را بر عهده گرفت.

در این مجمع محمود یسلیانی و وجیهه مطهری برای ریاست هیئت کاندید شده بودند که مطهری پیش از شروع مجمع انصراف خودش را اعلام کرد در نهایت محمود یسلیانی با کسب 13 رای از 15 رای ماخوذه به ریاست هیئت اسکی و ورزش‌های زمستانی استان اصفهان انتخاب شد.

همچنین بر اساس قانون، یسلیانی برای پست‌های نائب رئیس، خزانه‌دار و هیئت رئیسه به ترتیب وجیهه مطهری، عبدالرضا اسفنانی، فرشته جلالی، عبدالرضا پسیانی و علیرضا بهزادیان‌فر را پیشنهاد داده بود که افراد پیشنهادی با کسب 14 رای توانستند اعتماد اعضای مجمع را جلب کنند.

پیست اسکی دیزین بازگشایی شدمسیر تردد پیست اسکی شیرباد بازگشایی شد

 

پیست فریدونشهر بین‌المللی شد

جواد محمدی در ابتدای مجمع ضمن تقدیر و تشکر از حاضران در جلسه گفت: خدا را شاکرم که شرایط برگزاری این مجمع نیز فراهم شد و امیدوارم که امروز طلیعه روزهای خیلی خوب، امیدوار کننده و افتخارآفرین برای رشته اسکی در سطح استان اصفهان باشد.

وی افزود: امیدوارم که در فصول بارندگی نیز شاهد بارش نزولات آسمانی به ویژه برف باشیم تا هم از خیرات این رحمت‌الهی بهره‌مند شویم و هم رشته جذاب اسکی را با قدرت و پرطمطراق در سطح استان ادامه دهیم.

مدیرکل ورزش و جوانان استان خاطرنشان کرد: خوشبختانه رشته اسکی طی چند سال اخیر هم در سطح کشور و هم در سطح استان شاهد اتفاقات خوبی بوده و با پیگیری د همکاری فدراسیون و هیئت استان، پست اسکی فریدونشهر بین‌المللی شد و گواهی بین‌المللی پیست را دریافت کردیم و خوشبختانه شرایط خدماتی و امکانات پیست فریدونشهر، بهبود چشم‌‌گیری داشته و امیدواریم که این روند ادامه پیدا کند.

وی افزود: روند توسعه اسکی با همدلی و هم‌افزایی جامعه اسکی ادامه خواهد داشت و باید در کنار توسعه اسکی روی برف، توسعه همه رشته‌های زیرمجموعه این هیئت به ویژه اسکی روی چمن را هم در دستور کار قرار دهیم؛ امسال اسکی روی یخ دختران اولین مقام بین‌المللی ورزش کشور را به دست آوردند و قطعا روزهای درخشانی در انتظار اسکی کشور است.

 

انتهای پیام/170

دیگر خبرها

  • تا ۵۰ سال آینده مشکلی برای دفن در باغ رضوان نداریم/ ‏احیای قبور ۳۰ ساله
  • برنامه پروازهای فرودگاه اصفهان امروز ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول
  • حضور سفیر عربستان در کنفرانس بین‌المللی هسته‌ای در اصفهان
  • یسلیانی، سکان‌دار هیئت اسکی و ورزش‌های زمستانی اصفهان شد
  • تحویل گواهینامه های بین المللی به ذوب آهن اصفهان
  • تالاب گرده‌قیت نقده بعد از ۲۵ سال احیا شد
  • حضور ۷ گونه پرنده مهاجر در تالاب بین‌المللی هامون
  • خوشحالی وصف‌ناپذیر مردم سیستان و بلوچستان از پر آبی هامون + تصاویر
  • ساماندهی ۴۰۰ کیلومتر از رودخانه‌های استان اصفهان
  • عشق جوانان به ائمه اطهار (ع) وصف ناپذیر است