Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون اقتصادی و هماهنگی سازمان برنامه و بودجه کشور در نشست با استاندار و شهردار اصفهان در خصوص روند پیشرفت پروژه های عمرانی شهر اصفهان و کمک های دولت برای تداوم و تکمیل این طرح ها سخن گفت.

به گزارش خبرگزاری برنا در اصفهان؛ حمید پورمحمدی در جریان سفر خود به اصفهان و در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی اصفهان که پس از بازدید از پروژه های عمرانی اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: پس از جلسات مکرر هفتگی با شهردار اصفهان و پیگیری موضوعات شهرداری اصفهان با پیشنهاد و همت شهردار اصفهان ۷۰۰ دستگاه اتوبوس که به طور کامل فرسوده شده بود قرار شد به صورت مشارکتی، اورهال و بازآماده شده و در اختیار اصفهان قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی به بازدید خود از طرح های حمل و نقل در اصفهان اشاره کرد و گفت: از طرح های حمل و نقل اصفهان، رینگ های اطراف آن مثل پروژه شهید سردار سلیمانی، بازدید به عمل آمد که نشان می‌داد به یاری خدا اصفهان در حوزه پروژه های عمرانی، پیشتاز و شاداب در حال فعالیت و تکاپو است و از یک سو در روی زمین برای مواصلات جاده ای و از سوی دیگر در زیر زمین برای قطار شهری و برای توسعه خطوط ریلی اقدامات موثری در حال اجرا و پیگیری است.  

آبادی منطقه 14 با همت و جدیت شهردار اصفهان

معاون اقتصادی و هماهنگی سازمان برنامه و بودجه به بازدید خود از پروژه رینگ چهارم شهر اصفهان اشاره کرد و ادامه داد: رینگی که از دولت آباد تا خوراسگان و جی در حال ساخت است باعث افتخار است و اقداماتی که در بحث مترو و احداث پل ها صورت می گیرد، باعث آباد شدن منطقه 14 می شود و سال آینده این منطقه یک الگو از همت و جدیت و جهد شهردار اصفهان برای عمران و آبادانی یکی از مناطقی که همواره قدیمی بود و مردم در رفت و آمد در آن دچار مشکل بودند، خواهد شد. در این منطقه به میزانی که در روی زمین کار می شود و مشهود است در زیرزمین نیز کار می شود.  

وی ادامه داد: خوشبختانه شهردار اصفهان هر هفته به صورت ویژه و با تلاش فراوان در حال پیگیری پروژه های بزرگ و کلان شهر اصفهان در تهران است.

معاون اقتصادی و هماهنگی سازمان برنامه و بودجه کشور تصریح کرد: طی این بازدیدهایم در این سفر، بخش‌هایی که نیاز است سازمان برنامه و بودجه از آنها حمایت لازم را داشته باشد به ویژه بخش اول، دوم و سوم آزادراه شهید سردار سلیمانی بررسی شد تا به سرعت تمام شود و این سازمان قول داد از مراحل یک تا سه مشروط بر اتمام آن تا پایان خرداد ماه سال آینده حمایت مالی لازم را داشته باشد.

وی ادامه داد: حمایت از خط دوم قطار شهری اصفهان در دستور کار سازمان برنامه و بودجه قرار گرفت و همچنین در بازدید از سالن اجلاس سران اصفهان و گفت و گو با شهرداری اصفهان مقرر شد با همکاری دولت و شهرداری این سالن به اتمام رسد.

پورمحمدی تاکید کرد: قرار شد ۱۰ هزار موتور سیکلت برقی برای رفع آلودگی جایگزین موتورهای سوخت فسیلی شوند و همچنین در خصوص جایگزینی تاکسی های فرسوده با خودروهای جدید توافقاتی صورت گرفت که با کمک شهرداری اصفهان به سرعت دنبال خواهد شد.

انجام تعهدات دولت در قبال اوراق مالی خط دوم متروی اصفهان

وی همچنین به تهاتر برای بدهی دولت به شهرداری اشاره و اظهار کرد: در همین راستا تهاترهایی را انجام دادیم اما یک تهاتر مهم باقی ماند که باید در سطح کلان بتوانیم مشکل را رفع کنیم و اگر این تهاتر را انجام دهیم تحرک بسیار خوبی به منابع شهرداری خواهد داد. این اطمینان را می دهیم که این کار را انجام خواهیم داد و این مشکل برطرف می شود.

وی با اشاره به درخواست شهردار اصفهان برای تسریع در ساخت خط دوم متروی اصفهان، گفت: آنچه در این خصوص در اوراق مالی بر عهده دولت گذاشته شده است ما انجام خواهیم داد و شما هم باید پیگیری کنید با وزارت کشور که سهم بیشتری برای اصفهان که استحقاق آن را دارد، اختصاص دهد.

پورمحمدی افزود: اصفهان با دست خالی و سرعت بسیار این طرح ها را در دست اجرا دارد، در گذشته همین طرح ها با بدهی زیاد در هم پیچیده شده بود و همه ناامید می شدند اکنون برای باز کردن گره ای در این خصوص به ذوق می آییم و آنچه در تعهد دولت است، انجام خواهیم داد.

وی در خصوص مجموعه پل ها و تقاطع غیرهمسطح شهید سلیمانی، با اشاره به اینکه این طرح دارای سه قطعه است، اظهار کرد: در ابتدای سال برای ساخت قطعه یک و دو تخصیص 25 میلیارد تومانی دادیم که امسال قول دادند این بخش به اتمام برسد و بر همین اساس وزیر کشور اعلام کرد با این شرط 75 میلیارد تومان دیگر در اختیار طرح مجموعه پل ها و تقاطع شهید سلیمانی قرار می گیرد.

معاون اقتصادی و هماهنگی سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: به علت اینکه انتهای این مسیر باید به شیراز وصل شود، اعتبارات زیادی برای آن لحاظ کردیم و بر همین اساس در مسیر ایزدخواست به شیراز تمرکز کردیم.

وی برای قطعه سوم طرح مجموعه پل ها و تقاطع شهید سلیمانی، به درخواست شهرداری برای کمک 20 میلیارد تومانی دولت اشاره کرد و گفت: مشروط به اینکه شهردار اصفهان قول دهد خردادماه سال دیگر این طرح را تحویل دهند، این آمادگی را داریم امسال و سال آینده 20 میلیارد تومان تخصیص دهیم.

کمک به ساخت سالن اجلاس با تقویت سهمیه اوراق شهرداری

پورمحمدی در مورد سالن اجلاس سران گفت: چقدر افسوس خوردم که قبلا از این پروژه بازدید نکردم اما وقتی دیروز به بازدید رفتم، متوجه شدم این پروژه می تواند موتور محرک برای شادابی و نشاط حوزه های خدماتی استان اصفهان باشد، همچنین برای کشور هم آبرو و حیثیت به همراه دارد ولی متاسفانه همچنان ناتمام مانده است.

وی اضافه کرد: اگرچه در سال های گذشته راه های قانونی برای کمک به این طرح نداشتیم و راه های مختلفی را هم بررسی کردیم اما به نتیجه نرسیدیم. امسال می توان با راهکاری مانند تقویت سهمیه اوراق شهرداری، این طرح را جلو برد چراکه بسیار به استان آبرو می دهد و برخی آمد و شدها که در تهران صورت می گیرد به اصفهان منتقل خواهد شد.

تکمیل طرح های بالای ۷۵ درصد پیشرفت با حمایت سازمان برنامه و بودجه

در این جلسه استاندار اصفهان با ارزشمند توصیف کردن حضور معاون اقتصادی و هماهنگی سازمان برنامه و بودجه در استان، گفت: طی دیروز و امروز دغدغه‌های استان در خصوص بودجه جاری و کامل شدن طرح های بالای ۷۵ درصد پیشرفت با حمایت سازمان برنامه و بودجه در سال جاری و نهایت تا خرداد سال آینده مطرح و با نظر موافق وی همراه بود.

عباس رضایی اضافه کرد: همچنین دغدغه مدیران استان در خصوص قطار سریع السیر شیراز، اصفهان، قم و تهران، مطرح شد که در صورت تصویب این مساله در شورای اقتصاد گره بسیاری از مشکلات طرح بازخواهد شد.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: استان اصفهان سازمان برنامه و بودجه استانداری اصفهان شهرداری اصفهان مترو اصفهان معاون اقتصادی و هماهنگی سازمان برنامه و بودجه شهردار اصفهان شهید سلیمانی مجموعه پل ها سال آینده خواهد شد خط دوم طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۰۳۷۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره‌گیری از گیمیفیکیشن در برنامه‌ریزی شهری

استفاده از گیمیفیکیشن در طراحی و برنامه‌ریزی شهرهای امروزی بسیار رایج است و حتی می‌توان پیش از اجرای طرح‌ها در دنیای واقعی، آن را در بازی‌های ویدئویی مورد آزمایش قرار داد.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، گیمیفیکیشن شامل استفاده از عناصر بازی و اصول طراحی برای ایجاد تجربیات جذاب و انگیزشی برای اهداف مختلف است و در برنامه‌ریزی شهری می‌تواند ابزاری قدرتمند برای افزایش مشارکت عمومی، آگاهی و بازخورد در مورد پروژه‌ها و موضوعات مختلف باشد.

امروزه در بسیاری از شهرهای جهان برای توسعه پروژه‌های شهرسازی از بازی‌های کامپیوتری محبوبی هم‌چون فورتنایت (Fortnite)، ماین‌کرافت (Minecraft) و ردپای شهر (UrbanFootprint) استفاده می‌شود. به نظر می‌رسد شبیه‌سازهای رایانه‌ای با تکیه بر شهود و کاربرد گسترده، ابزار جدید و مهمی در برنامه‌ریزی شهری هستند که از این طریق شهروندان را به مشارکت دعوت می‌کنند و پروژه‌های برنامه‌ریزی‌شده را سرگرم‌کننده می‌سازند. کاربرد بازی‌های شبیه‌سازی شهری در زندگی واقعی نشان می‌دهد که برنامه‌ریزان شهری درنهایت همیشه به ورودی‌هایی نیاز دارند که شهر به آن‌ها تعلق دارد و این ورودی‌ها شهروندان هستند.

بازی برنامه‌ریزی شهری

بازی‌های ویدئویی شبیه‌سازی شهر با توجه به دشواری ایجاد تعادل در سیستم‌های پیچیده، چندین دهه است که بازتابی از نحوه درک شهرها بوده و به‌تدریج به تغییر برنامه‌ریزی‌های استراتژیک، مدیریت منابع یا معیارهای ارزیابی ابتکارات مختلف برای شهرهای فیزیکی و مجازی منجر شده است. ساخت‌وساز شهرها نیز در طول تاریخ به‌تدریج پیچیده‌تر شد، تا جایی که تبدیل به یک شبکه متراکم از تعاملات شده است.

بیشتر شبیه‌سازها هنوز روی جاده‌ها و بزرگراه‌ها تمرکز می‌کنند، با این حال به‌تدریج نگرانی‌های دیگری در میان شهروندان شروع به ظهور کرد که در نهایت به بازی‌های ویدئویی منتقل شد و مطابق آن‌ها مردم سراسر جهان خواستار تغییر شیوه‌های جابه‌جایی، انرژی و فعالیت‌های محلی، همچنین مدیریت کارآمد زباله (ترجیحاً دور از مناطق مسکونی) و شهرداران به استفاده از فناوری برای مدیریت شهرها ملزم شدند.

تقاضای شهروندان برای خدمات بهداشتی، آموزشی، نظافت و مواردی از این قبیل نیز یک امر ثابت در برنامه‌ریزی شهری است، بنابراین خیلی زود بازی‌های ویدئویی ظهور کردند که شهروندان در آن‌ها میزان رضایت یا نارضایتی خود را از مدیریت نشان می‌دادند.

بازی‌های شهرسازی به‌تدریج ابعاد و شاخص‌هایی را اضافه کردند که شامل محیط زیست، حاکمیت، اقتصاد، انسجام اجتماعی، سرمایه انسانی، گسترش بین‌المللی، فناوری و مواردی از این قبیل بود و سیستم‌های مدیریت شورای شهر با نمونه‌های بازی، دیجیتالی شد.

بازی‌های ویدئویی امروزی به پیچیدگی پانل‌های مدیریت شهری هستند و سطح دشواری آن به میزان قابل‌توجهی افزایش داشته است. سطح پیچیدگی این بازی‌ها به‌حدی بالا رفته است که با دوقلوهای دیجیتالی شهرهای واقعی رقابت می‌کنند. پیچیدگی و تراکم روابط اکوسیستمیک شهرها در این بازی‌ها افزایش داشته و تغییر هر یک از متغیرها، برای مثال بهبود حمل‌ونقل، بدون تأثیرگذاری بر دیگر موارد غیرممکن است.

از سوی دیگر بازیکنان این بازی‌ها همانند شوراهای شهر باید با تعداد بی‌پایانی از وظایف چالش‌برانگیز مقابله کنند. یک روش جالب برای مقایسه رابطه بین بازی‌های ویدئویی برنامه‌ریزی شهری و برنامه‌ریزی شهری واقعی به این شرح است که بازیکنان ساعت‌ها تلاش می‌کنند تا شادی شهروندان دیجیتال خود را به حداکثر برسانند و داده‌های بیشتری نسبت به بسیاری از مدیران شهری در چند دهه پیش در دسترس دارند.

طراحی شهرها با ماین‌کرافت

ماین‌کرافت یکی از محبوب‌ترین بازی‌های کامپیوتری در جهان است که بازیکنان را دعوت می‌کند دنیای ساختمان‌ها، دهکده‌ها و دیگر عناصر فضایی خود را بسازند. هر ماه بیش از ۱۱۰ میلیون نفر ماین‌کرافت بازی می‌کنند، اما می‌توان از آن برای برنامه‌ریزی شهری نیز استفاده کرد.

یک مدیر پروژه سوئدی در سال ۲۰۱۳ به اجرای تعدادی از پروژه‌های برنامه‌ریزی شهری با استفاده از ماین‌کرافت پرداخت. این اقدام منحصربه‌فرد شامل کارگاه‌های مشارکتی انجام گرفت که طی آن ساکنان تشویق می‌شدند به همراه کارشناسان از این بازی کامپیوتری استفاده و فضاهای عمومی را طراحی و بازطراحی کنند. این قبیل پروژه‌های محله‌ای سازمان‌دهندگان را قادر می‌سازد بافت شهری محیط خود را تغییر دهند.

امروزه نیز کارگاه‌های بسیاری در این زمینه برگزار می‌شود. شرکت‌کنندگان در این کارگاه همیشه اعضای جامعه محلی هستند. در اصل از افرادی برای شرکت در این کارگاه‌ها دعوت می‌شود که ساکن محیط‌های اطراف فضاهای عمومی شهرها و کارشناسان واقعی موقعیت‌های محلی هستند. در این کارگاه‌ها همچنین از همه ذی‌نفعان پروژه، معماران، شهرسازان یا برنامه‌ریزان شهری به‌عنوان شرکت‌کنندگان کلیدی دعوت می‌شود تا بتوانند در طول کارگاه به صحبت‌های شرکت‌کنندگان گوش دهند و جهت پروژه‌های شهری را تعیین کنند.

استفاده از ماین‌کرافت دو دلیل دارد، اول این‌که برای نسل‌های جوان‌تر که می‌توانند از طریق بازی در موضوعات شهری و فرآیندهای مشارکتی قرار گیرند، بسیار جذاب است. دلیل دوم این‌که این بازی یک ابزار بسیار آسان برای استفاده محسوب می‌شود. مخاطبان ماین‌کرافت از هر رده سنی و فرهنگی هستند و در عرض ۲۰ دقیقه می‌توان آن را به افراد بی‌سواد نیز آموزش داد.

این کارگاه‌ها به جوانان می‌پردازد، اما از همه گروه‌های سنی دیگر نیز دعوت می‌کند و قصد دارد شکاف‌های دیجیتالی و نسلی را پر کند. این واقعیت که کودکان اغلب به شرکت‌کنندگان بزرگ‌تر یاد می‌دهند که چگونه از ماین‌کرافت استفاده کنند، به پویایی‌های جالبی منجر می‌شود.

با این حال از آنجا که ماین‌کرافت برای معماران و برنامه‌ریزان شهری در نظر گرفته نشده است، جزئیات کافی برای برنامه‌ریزی ایجاد ساختمان‌ها یا محله‌ها را ارائه نمی‌دهد. بنابراین زمانی که پروژه‌ای از یک کارگاه طراحی مشارکتی توسط شورای محلی تصویب شد، مسائل فنی به برنامه‌ریزان شهری واگذار می‌شود.

طراحی شهری به کمک بازی Cities:Skylines

Cities:Skylines نمونه دیگری از بازی‌های برنامه‌ریزی شهری است. این بازی کامپیوتری محبوب به دلیل جزئیاتی که دارد، بسیار مورد علاقه برنامه‌ریزان شهری است و حتی توسط شهر استکهلم در برنامه‌ریزی یک منطقه شهری جدیدی مورد استفاده قرار گرفته است. Cities:Skylines در کنار سایر شبیه‌سازهای شهرسازی، یک محیط کم استرس را برای توسعه یک شهر ارائه می‌دهد که کیفیت زندگی را برای شهروندان و حل مشکلات به هنگام بروز مشکلات زیرساختی و اقتصادی فراهم می‌کند. بسیاری از برنامه‌ریزان شهری از این بازی برای نمایش ایده‌های برنامه‌ریزی و آزمایش آن‌ها استفاده می‌کنند.

حضور یک متخصص فضای عمومی در کارگاه‌های برنامه‌ریزی شهری این بازی برای راهنمایی شرکت‌کنندگان بسیار مهم است. این متخصص به‌عنوان مثال راه‌های مختلفی را برای افزایش امنیت و در عین حال طراحی یک فضای عمومی محبوب پیشنهاد می‌کند که شاید پیش آن هرگز تصور نشده بود.

توجه به این نکته ضروری است که بازی‌هایی مانند Cities:Skylines نشان می‌دهد که چه مشکلاتی در برنامه‌ریزی شهری در دنیای واقعی وجود دارد. این امر با نحوه شروع ساخت شهر با اتصال مجموعه‌ای از جاده‌ها، خیابان‌ها و بزرگراه‌ها به ورودی‌های اصلی و بخش‌های از قبل موجود شهر توسط بازیکنان نشان داده می‌شود.

گیمیفیکیشن در شهر هوشمند

شهرهای هوشمند نیز می‌توانند به لطف بازی‌های ویدئویی، پیاده‌سازی مدل‌های دیجیتالی مانند دوقلوهای دیجیتال را قبل از استفاده در شهرهای واقعی مورد آزمایش قرار دهند. گیمیفیکیشن افزوده مهمی به ایده‌آل‌های شهرهای هوشمند محسوب می‌شود و طراحی مشارکتی بخش مهمی از این فرآیند است. با استفاده از بازی‌های رایانه‌ای رایج و آسان برای یادگیری، شهروندان می‌توانند با هزینه و تلاش کم به تغییر محیط شهری خود برای همه افراد درگیر در فرآیند برنامه‌ریزی کمک کنند. نتایج برنامه‌ریزی شهری مشارکتی از طریق گیمیفیکیشن می‌تواند بخشی از طراحی شهر هوشمند باشد و در آینده، این امکان وجود دارد که هر شهروند در یک شهر هوشمند به اپلیکیشنی دسترسی داشته باشد که در آن نه‌تنها می‌تواند اخبار را ببیند و به مسائل شهر خود رأی دهد، بلکه بتواند در برنامه‌ریزی ایده‌ها و ابتکارات نیز مشارکت داشته باشد. گیمیفیکیشن یک راه بسیار مناسب برای درگیر کردن بخش‌های بزرگی از مردم و جمع‌آوری نظرات آن‌هاست.

در واقع طراحی شهری و برنامه‌ریزی فضاهای عمومی با ایجاد اجتماع و زیست‌پذیری برای شهروندان همراه است. عناصر شهر هوشمند می‌توانند به بهبود و افزایش این جنبه‌ها کمک کنند، اما اگر شهروندان از فضاها استفاده نکنند، هوشمندی‌ها بیهوده خواهد بود. بنابراین حمایت و توانمندسازی مشارکت شهروندان از طریق بازی در طراحی شهری می‌تواند راهکار مناسبی باشد، چراکه جوامع در مرکز این فرآیند قرار دارند.

کد خبر 750503

دیگر خبرها

  • انتقاد از ساخت مجموعه فرهنگی در پارک لاله/ شهرداری تهران حصار‌های پارک لاله را بردارد
  • انتقاد از ساخت مجموعه فرهنگی در پارک لاله/ شهرداری تهران حصارهای پارک لاله را بردارد
  • حمایت ۳ میلیاردی بنیاد علم ایران از طرح‌های نوظهور و ۱.۵ میلیاردی از ریاضی‌دانان
  • حمایت ۳ میلیاردی بنیاد علم ایران از طرح‌های نوظهور و ۱.۵ میلیاردی از ریاضیدانان
  • بهره‌گیری از بازی‌های ویدئویی در برنامه‌ریزی شهری
  • بهره‌گیری از گیمیفیکیشن در برنامه‌ریزی شهری
  • خبر خوب رئیس سازمان برنامه و بودجه به کادر درمان کشور
  • قطار حمایت از «طرح نور» با حضور سردار رادان به اصفهان رسید | تصاویـر
  • اعتبار ۴ هزار میلیاردی برای طرح‌های آبرسانی خراسان شمالی
  • آنچه در جلسه شورای عالی باغ مشاهیر اصفهان گذشت