Web Analytics Made Easy - Statcounter

به منظور جلوگیری از ته‌نشینی مواد آلی سنگین در مخازن نفتی محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان افزودنی نانو ساختاری را تولید کردند که قادر است با کمترین میزان، مانع از پایداری این مواد در مخازن شود.

به گزارش ایسنا، "آسفالتین" از جمله برش‌های سنگین نفت خام است که تشکیل و ته‌نشست آن در چاه‌های نفت باعث کاهش قطر لوله مغزی و یا انسداد مسیر جریان می‌شود و این پدیده صدمات جبران‌ ناپذیری به عملکرد چاه و مخزن وارد می‌آورد و کاهش میزان برداشت نفت از میادین را به دنبال دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از این رو یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان با تولید افزودنی بازدارنده رسوب آسفالتین راهکاری برای رفع این چالش ارائه کرد.

این افزودنی نانوساختار با دوز کمتر از ppm۱۰۰ در ستون چاه‌های نفت تزریق می‌شود و از تشکیل و ته‌نشست آسفالتین در ستون چاه و تأسیسات سطحی جلوگیری می‌کند. نتایج پایداری آسفالتین در حضور این گونه محصولات نشان داد این محصول نانوساختار علاوه بر قیمت ارزان‌تر با دوز بسیار کمتر می‌تواند پایداری آسفالتین و ممانعت از تشکیل رسوب و ته‌نشست آن را به همراه داشته باشد. همچنین این محصول می‌تواند به‌عنوان پراکنده‌ساز آسفالتین در تأسیسات سطح الارضی مورداستفاده قرار گیرد.

به گزارش ستاد نانو، دردنیا محصولات نانوساختار بازدارنده تشکیل رسوب آسفالتین توسط شرکت‌های بزرگ نفتی تولید می‌شوند و پیش از این نیز، با توجه به عدم تولید این گونه محصولات در داخل کشور، تأمین نیاز داخلی تماماً از طریق واردات صورت می‌گرفته است.

کارکرد محصول تولیدی این شرکت به نحوی است که تمامی شرکت‌های تابعه شرکت ملی نفت ایران به این محصول نیاز دارند. از جمله این شرکت‌ها می‌توان به شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، شرکت نفت و گاز اروندان، شرکت نفت مناطق مرکزی و شرکت نفت فلات قاره اشاره کرد.

مقدار مصرف سالانه این محصول در صنعت نفت ایران بالغ بر ۱۰ میلیون لیتر است و این شرکت توانایی تولید سالانه ۱۲ میلیون لیتر از این محصول را دارد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: شرکت دانش بنیان نانوساختار فناوري نانو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۰۴۷۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشکیل کانون‌ نقد و کانون‌های شورش!

حجاریان ضمن تلاش برای توجیه مسیر راهبردی اصلاح طلبان می کوشد که علاوه بر امید ضرورت مطالبه گری و نقد حاکمیت را به عنوان ماموریت این جریان معنادهی کن

سرویس سیاست مشرق- بررسی‌ها نشان می‌دهد که اصلاح طلبان ساختاری و لایه رادیکال جریان اصلاحات به منظور پیشبرد اهداف خود در حال دسته و پنچه نرم کردن با برخی اقتضائات درون – بیرون جریانی می باشد.

این جریان از سویی با ناامیدی، بی انگیزگی و عدم باور به راهبردهای رئوس جریان خود بوده و از جانب دیگر برخی راهبردهای رادیکالی را نیز در دستورکار خود دارد که نه تنها در چارچوب نظام نبوده بلکه معنای معارضه را نیز به نمایش می گذارد.

در این میان برخی از نیروهای فکری اصلاح طلبان که شیفت به امر اجتماعی به منظور ارتباط گیری با لایه ها و تشکیل کانون های اعتراضی و مطالبه گری را توصیه کرده اند تاکید دارند که برای انسجام بخشی در میان اصلاحات باید «امید» به منظور توزان قوا و تولید قدرت همسنگ در برابر حاکمیت را بارور ساخته و از سوی دیگر باید «نقد» در ساحات مختلف را به منظور تعریف خود به عنوان آلترناتیو وضع موجود را پیگیری نمود.

در همین رابطه سعید حجاریان که چندی پیش طی توئیتی استارت کنش سیاسی- انتخاباتی اصلاح طلبان را زده بود طی توئیتی نوشته بود: دولت سیزدهم و تفکر حاکم بر آن چماقی بود به بار شیشه مملکت؛ مسئله نرخ بنزین، «نور» حجاب و دیگر طرح ها و اقدام های در پیش هم ضربات مهلک تری هستند. تداوم این تفکر در دولت چهاردهم آخرین چماق است بر بار شیشه و دیگر چیزی باقی نخواهد ماند.

حجاریان در توئیت خود تلاش برای شکل دهی به یک جبهه بر اساس «سطح زندگی» و «سبک زندگی» را کلید زده بود. به طوری که می توان گفت ادعای افزایش نرخ بنزین عملا علی رغم تکذیب های مکرر آن توسط مسئولین به معنای تلاش برای تولید هراس در دهک های مختلف جامعه و به منظور تحریک جامعه اعتراضی بوده و برجسته سازی مساله طرح نور نیز در چارچوب کانونی سازی مساله آزادی های سیاسی- فرهنگی و تلاش برای بازنمایی ایجاد محدودیت ها معنا می یابد، تشکیل کانون‌های نقد از درون و کانون‌های شورش از بیرون راهبردی برابر از سوی رادیکال‌ها در روزهای اخیر است!

در این میان اما حجاریان بار دیگر در صفحه توئیتر خود به یک نقد مطرح‌شده از جمله‌اش اشاره کرد و نوشت: «منتقدی مجرّب نقدی بر این پست نگاشته‌ و بیان کرده‌اند: «چیزی باقی نخواهد ماند» گزاره‌ای آخرالزمانی است؛ یعنی چیزی متصور نیست که برای حفظ‌/اصلاح‌اش تلاش کنیم».

وی تصریح کرده بود که به حفظ «امید» و نگه داشتن شعله شمع باور دارم ولی توأمان «نقد» را شرط لازم هر گشایش و سخن ایجابی می‌دانم.

توئیت دوباره حجاریان اما نشان می دهد که پاسخ به توئیت وی از جانب اصلاح طلبان بیانگر فقدان روحیه امید در جریان اصلاحات بوده وی ضمن تلاش برای توجیه مسیر راهبردی اصلاح طلبان می کوشد که علاوه بر امید ضرورت مطالبه گری و نقد حاکمیت را به عنوان ماموریت این جریان معنادهی کند.

دیگر خبرها

  • تشکیل کنسرسیوم کشتی‌سازی تمام ایرانی امضا شد
  • چشم‌انداز روشن توسعه همکاری ایران و آفریقا طی ۲ دهه آینده
  • شرکت‌های دانش‌بنیان صنایع معدنی گرد هم می‌آیند
  • جاده کرج ـ چالوس بسته شد
  • چالوس سه روز بسته شد؛ مسافران از مسیر جایگزین استفاده کنند
  • اطلاعات پروژه جدید بهمن دیزل لو رفت!
  • اطلاعات پروژه جدید بهمن دیزل
  • تشکیل کانون‌ نقد و کانون‌های شورش!
  • برگزاری مسابقه«سنتز سبز نانوذرات نقره به کمک عصاره لیمو»
  • رونمایی از هفت محصول دانش بنیان کشاورزی در دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی خراسان رضوی