Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-30@20:01:26 GMT

اولین مجلس شهادت حضرت حمزه (ع) در تهران کی پا گرفت؟

تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۰۶۴۲۸

اولین مجلس شهادت حضرت حمزه (ع) در تهران کی پا گرفت؟

حسن رشیدی از پیرغلامان امام حسین (ع) گفت: اولین مراسم عزاداری برای شهادت حضرت حمزه عموی پیامبر(ص) در سال ۱۳۴۸ در تهران برگزار شد.

حسن رشیدی، مداح پیشکسوت و پیرغلام اهل‌بیت (ع) در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس با اشاره به آغاز عزاداری‌های هیأت‌های مذهبی برای شهادت حضرت حمزه سیدالشهدا (ع) اظهار داشت: اولین مراسم عزاداری برای شهادت حضرت حمزه عمومی پیامبر (ص) در سال ۱۳۴۸ برگزار شد و در آن مراسم، نوحه‌هایی همچون «حمزه عموی خاتم مرسلین/ کشته فتنه و پیکار کین/ پهلوی پاک او دریدند» خوانده می‌شد و با توجه به تقارن این مناسبت با سالروز وفات حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) که البته من براساس اسناد ایشان نیز شهید شد، زیرا او را زنده به گور کردند، می‌خوانیدم:« عزا عزای سیدالکریم است/ شیعه از این غصه دو نیم است»، «کشتند فخر یمنی را/ عبدالعظیم حسنی را»

وی گفت: در این مراسم مداحانی چون جواد ملاحیدر و دیگران می‌خواندند و تلاش می‌شد از مدح‌خوانی حضرت حمزه (ع) خارج نشوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در آن ایام شور می‌خواندیم؛ با این مضمون که «کشته شده سرور ما/ عموی پیغمبر ما» و جمعیتی بالغ بر ۶۰۰ نفر یک ربع سینه‌زنی می‌کردند.

رشیدی تصریح کرد: در آن زمان زمینه‌ای با مضمون «کشته شد حمزه عم پیغمبر» می‌خواندند و امروز نیز زمینه‌خوانی کار دشواری است و شاید بتوان گفت تنها علی انسانی می‌تواند همچون قدیمی‌ها بخواند.

این مداح اهل بیت (ع) گفت: متاسفانه در برخی از هیأت‌ها نقل می‌شد که بعد از شهادت حضرت حمزه (ع)، هنده جگر ایشان را خارج کرد و زمانی که بنا داشت به دندان بکشد، جگر سنگ شد، اما اصل روایت این‌گونه است که دندان این زن، قفل شد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: خبر گزاری فارس شهادت حضرت حمزه حمزه ع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۰۶۴۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نظافت تهران از پاریس بهتر است

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، مراسم تکریم بیش از ۸۰۰ پاکبان شهر تهران همزمان با گرامیداشت روز کارگر در مجتمع ملاصدرا برگزار شد.

بر اساس این گزارش، رضا محمدی مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری تهران در حاشیه مراسم در جمع خبرنگاران گفت: براساس آمار و ارقام وضعیت تهران به لحاظ نظافت از پاریس بهتر است.

وی گفت: سامانه‌ای تحت عنوان ۱۳۷ وجود دارد که شهروندان می‌توانند موارد را به این سامانه اطلاع بدهند که تماس‌ها برای گلایه‌ها کمتر شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • برگزاری مراسم سالگرد شهادت استاد مطهری در مسجد جامع نارمک
  • دیدار جمعی از معلمان با رهبر انقلاب در روز چهارشنبه
  • گردهمایی بزرگ دختران دانشجو در قم برگزار می شود
  • عزاداری شیعیان هندوستان در مسجد کوفه
  • حرکت کاروان عزاداری شهادت امام صادق (ع) از میدان المپیک تا دانشگاه علامه طباطبایی 
  • برگزاری آیین سوگواری شهادت امام صادق‌(ع) در باغ موزه انقلاب
  • حرکت دسته عزاداری در روز شهادت امام جعفر صادق (ع) در تهران برگزار می شود
  • نظافت تهران از پاریس بهتر است
  • در شورای سیاست‌گذاری کنگره ۱۲ هزار شهید استان تهران چه گذشت؟
  • تصاویری از رهبر انقلاب در خلیج فارس