Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک همکاری تحقیقاتی بین المللی روش ریاضی را توسعه داده است که می‌تواند عملیات جستجو و نجات در دریا را تسریع کند.

به گزارش خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجو، از آنجایی که کاربرد علوم مختلف در زندگی روزمره یکی از سوالات پرتکرار و همیشگی محصلان در کلاس‌های درس است بر آن شدیم تا بخشی از کاربرد‌های علوم گوناگون را به تفکیک مطرح کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
این قسمت کاربرد ریاضیات!

هرساله صد‌ها نفر بر اثر حوادث کشتی و سقوط هواپیما در دریا جان خود را از دست می‌دهند. تیم‌های اورژانس زمان کمی برای نجات افراد در آب دارند، زیرا احتمال یافتن یک فرد زنده بعد از ۶ ساعت کاهش می‌یابد. فراتر از جزر و مد و شرایط جوی دشوار، جریان‌های ساکن ناپایدار ساحل اغلب عملیات جستجو و نجات را بسیار دشوار می‌کند.

بینش جدید در مورد جریان‌های ساحلی توسط یک تیم تحقیقاتی بین‌المللی به سرپرستی جورج هالر، استاد دینامیک غیرخطی در ETH زوریخ، در حال بررسی است. این تیم با استفاده از ابزار‌های تئوری سیستم‌های دینامیکی و داده‌های اقیانوسی، یک الگوریتم برای پیش‌بینی اینکه مکان‌ها و افراد شناور در آب کجا می‌روند، ایجاد کرده است. متیا سرا دانشجوی سابق دکترا در ETH زوریخ گفت: «کار ما پتانسیل روشنی برای نجات جان افراد دارد.»

امروزه در عملیات نجات دریایی، از الگو‌های پیچیده دینامیک اقیانوس و وضعیت آب و هوا برای پیش بینی مسیر حرکت اشیاء استفاده می‌شود. با این حال، برای تغییر سریع آب‌های ساحلی، چنین پیش‌بینی‌هایی به دلیل پارامتر‌های نامشخص و داده‌های از دست رفته غالبا نادرست هستند. در نتیجه، ممکن است یک جستجو در مکان اشتباه صورت گرفته و باعث از دست رفتن وقت شود.

تیم تحقیقاتی هالر نتایج ریاضی بدست آورده که پیش‌بینی می‌کند اشیاء شناور بر سطح اقیانوس باید در طول یک منحنی ویژه که آن‌ها را پروفایل‌های جذب می‌نامیم، جمع شوند. این منحنی‌ها برای چشم غیرمسلح نامرئی هستند، اما با استفاده از روش‌های ریاضی ساخته شده توسط تیم ETH، می‌توان از داده‌های جریان سطحی اقیانوس استخراج و ردیابی شود. این امر باعث می‌شود برنامه‌ریزی سریع و دقیق مسیر‌های جستجو که نسبت به روابط نامشخص در زمان و مکان حادثه حساسیت کمتری دارند، میسر شود.

تیم ETH با همکاری گروه مهندسی مکانیک MIT الگوریتم جدید خود را در دو آزمایش اقیانوسی جداگانه نزدیک ساحل شمال شرقی ایالات متحده انجام داد. با استفاده از داده‌های زمان واقعی در دسترس گارد ساحلی، آن‌ها دریافتند که شناور‌های پرتاب شده در آب به سرعت در امتداد این منحنی‌های شکل گرفته جمع می‌شوند.

هالر گفت: «از چندین رویکرد آزمایش شده در این پروژه این تنها الگوریتمی بود که به طور مداوم در همه جا کار می‌کرد.»

سرا، خاطرنشان کرد: «نتایج ما به سرعت بدست می‌آیند، تفسیر آن‌ها آسان و ارزان انجام می‌شود. برنامه بعدی تیم تحقیق آزمایش ابزار پیش‌بینی جدید در مناطق دیگر اقیانوس است. امیدواریم که این روش در همه جا یک بخش استاندار از ابزار‌های نگهبانان ساحلی شود.»

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: غرق شدن نجات انسان پیش بینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۰۷۸۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تغییر چهره جالب بازیگر سریال «جومونگ»/عکس

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سریال «کلاس فشرد عاشقی» محصول سال ۲۰۲۳ یک سریال کمدی عاشقانه دربارۀ ارتباط بین یک زن آشپز و یک مدرس ریاضیات است. در این سریال جونگ کیونگ هو که به خاطر بازی در نقش بزرگسالی «شاهزاده هودونگ» در سریال «پرنسس جامیونگ» (جومونگ ۳) شناخته شده است نقش چوی چی یئول معلم ریاضیات را بازی می‌کند.

۲۴۵۲۴۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898772

دیگر خبرها

  • اهدای عضو در کرمان، نجات بخش زندگی یک نفر در شیراز شد
  • سبک زندگی اسلامی-ایرانی اولین مسئله‌ در برش استانی نقشه مهندسی کشور است
  • اهدای عضو در کرمان، نجات بخش زندگی یک نفر در شیراز شد/ برداشت استخوان زانوی اهدا کننده عضو برای ترمیم به ۳ بیمار
  • روایت یک دلداگی به همسر؛ مرد ایرانی ۲۵ سال در دریا سرگردان بود! +تصویر
  • داوطلبان هلال احمر ایثارگران واقعی هستند
  • ترسیم نظم نوین منطقه در اجلاس امنیتی سن‌پترزبورگ
  • مجنون گیلانی که ده‌ها سال آواره‌ی دریا بود/ عشق لیلا با «کاجامه‌ خوس» چه کرد؟
  • تغییر چهره جالب بازیگر سریال «جومونگ»/عکس
  • شاهزاده سریال «جومونگ» چه شکلی شده است؟
  • قتل هولناک پدر به دست دختر جوان | همکاری ۲ پسر در اجرای نقشه قتل | متهم: پدرم با زندگی من در خانه مجردی مخالف بود!