Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صدای ایران»
2024-04-27@19:30:00 GMT

آموزش قرمه سبزی

تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۰۹۸۰۷

آموزش قرمه سبزی


 صدای ایران- قورمه سبزی غذای که به جرات می توان گفت بیشتر مردم ایران آن را دوست دارند و در بین مردم طوری جا افتاده است که هر زنی که بتواند قورمه سبزی را به خوبی بپزد یک آشپز کامل و ماهر است . یعنی به عبارتی این غذا نقطه سنجش مهارت آشپزی بانوان ایرانی است. جالب است بدانید که در تمام دنیا نیز اصلالت لیران غذا را منتسب به ایرانی ها می دانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 
آنچه در این مطلب می خوانیم :
تاریخچه قورمه سبزیمواد لازم برای قورمه سبزیطرز تهیه و دستور پخت قورمه سبزینکات و ترفند های پخت قورمه سبزی

قورمه سبزی رستورانی
تاریخچه قرمه سبزی
قورمه سبزی از معدود غذاهایی است که در طول تاریخ به شکل دست نخورده ای از مادر به دختر و از نسل به نسل دیگر منتقل شده است . یعنی قورمه سبزی که صد سال پیش طبخ می شد با قورمه سبزی که این روزها در خانه های ایرانیان طبخ می شود تفاوت چندانی ندارد . می توان گفت این خورشت ابتدا در بین عشایری که به کار دامپروری مشغول بودند شکل گرفت ؛ آنها با ذبح گوسفندان و خرد کردن گوشت و جداسازی چربی آن (برای تهیه روغن حیوانی) مراحل اولیه پخت قرمه سبزی را طی میکردند و با اضافه کردن سبزیجات کوهی و گرد لیمو آن غذا را تهیه می کردند.  
طرز تهیه قورمه سبزی
اینکه بعضی اوقات میگن قورمه سبزی فلان شخص خیلی خوب از آب در میاد شاید بخاطر رعایت نکات و استفاده از مواد مرغوب می باشد و لزوما ارتباطی با دستپخت کسی نمی تواند داشته باشد ، در ادامه برای شما سعی کرده ایم که طرز تهیه و نکات پیرامون پخت قورمه سبزی را بیان کنیم  
مواد لازم برای قورمه سبزی  
گوشت سر دست با مغز ران بدون استخوان :نیم کیلو گرمپیاز سرخ کرده :3 قاشق سوپخوریروغن (حیوانی یا نباتی) :250 گرملیمو عمانی (یا گرد لیمو) :5 تا 6 عددلوبیا قرمز یا لوبیای چیتی (بسته به سلیقه) :نیم لیوانسبزی خورش (تره ، جعفری ، گشنیز ، شنبلیله و نعناع ) :1 کیلو گرمنمک :به مقدار لازمزردچوبه :به مقدار لازمفلفل : به مقدار لازم

طرز تهیه و دستور پخت قورمه سبزی
ابتدا پس از تمیز کردن گوشت و بعد از خرد کردن پیاز این دو را با هم در یک جا تفت میدهیم . در مرحله بعدی زردچوبه را به این گوشت و پیاز افزوده و همراه با آب و لوبیا قرمز مخلوط کرده و آن را حرارت میدهیم. این حرارت را تا جایی ادامه می دهیم که گوشت نیم پز شود.
 
حال سبزیجات خود که شامل تره ، جعفری ، گشنیز ، شنبلیله و چند پر نعناع میباشد را تمیز کرده و پس از شستشو دادن آنها را خرد میکنیم  
 
وقت آن رسیده است که این سبزی ها را نیز به غذای خود اضافه کنیم . در مرحله بعد ادویه های خود را به آن اضافه کنیم . به صورت پیشفرض فلفل و نمک برای قورمه سبزی کافیست . اما شما بر حسب تجربه می توانید از ادویه های دیگر استفاده کنید.  
قورمه سبزی خانگی با ته دیگ  
بعد از اینکه غذای ما چند بار جوش خورد ، وقت آن می رسد که لیمو عمانی را به غذا اضافه کنیم . دقت داشته باشید که بر روی لیمو عمانی چند سوراخ کوچک ایجاد کنید تا غذا پخش شود . به یاد داشته باشید که اگر لیمو عمانی شما تلخ باشد تمام قرمه سبزی شما تلخ خواهد شد.  
 
پس اگر از کیفیت لیمو عمانی خود اطمینان ندارید سعی کنید از گرد لیمو استفاده کنید . شما می توانید یک سوم پیمانه آب غوره هم به خورشت اضافه کنید البته این دلبخواهی و بستگی به مزاج شما دارد . حال منتظر می مانیم تا غذا پخته شود . به یاد داشته باشید زمانی متوجه می شویم که غذا پخته است که یک سطح روغنی روی غذا به وجود بیاید.  
گرفتن تلخی قورمه سبزی
گرفتن تلخی قورمه سبزی بدون هیچ نگرانی، تنها با انجام چند روش ساده قابل انجام است. زیاد بودن شنبیله، لیمو عمانی یا زیاد سرخ کردن سبزی قورمه سبزی می تواند از علت های تلخ شدن خورشت شما باشد.
یکی از تجربیات تلخ آشپزی تلخ شدن قورمه سبزی است که برای خانم های خانه دار مشکلی رایج است. چند علت عمده که موجب تلخ شدن این خورشت لذیذ می شود در زیر آورده شده است.
استفاده از رب گوجه فرنگی
یکی دیگر از راه های گرفتن تلخی خورشت قورمه سبزی، استفاده از یک قاشق رب گوجه فرنگی در خورشت است. باید توجه داشت که اگر مقدار رب گوجه فرنگی اضافه شده زیاد شود طعم خورشت خراب خواهد شد.



 

منبع: صدای ایران

کلیدواژه: قرمه سبزی غذا آموزش دست پخت غذای ایرانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۰۹۸۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دلایل نوسان قیمت پیاز

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، حسین اصغری، درباره چرایی افزایش قیمت پیاز گفت: درحال‌حاضر برخی از محصولات کشاورزی از مناطق جنوبی کشور از جمله منطقه جنوب کرمان، سیستان و بلوچستان، فارس و... تامین می‌شود و بارندگی‌های شدید در دهه سوم فروردین‌ماه موجب توقف برداشت پیاز به صورت مقطعی شده است.
وی با بیان اینکه ایران یکی از معدود کشور‌های دنیاست که به دلیل اقلیم خاص امکان تولید سبزی و صیفی در چهار فصل سال را دارد، گفت: البته هزینه تولید در فصول سرد بسیار بالاتر است.
مدیرکل دفتر سبزی و صیفی وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: با توجه به برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی برای ارتقاء بهره‌وری و صرفه‌جویی در مصرف آب، کاهش سطح زیر کشت سبزی و صیفی و افزایش عملکرد در واحد سطح در اولویت اجرا قرار دارد.
وی عنوان کرد: برنامه تولید محصول پیاز با برآورد نیاز کشور با رویکرد رعایت الگوی کشت و تولید متعادل به صورت چهار فصل تهیه و جهت اجرا به سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌های تولیدکننده ابلاغ می‌شود. برهمین اساس برنامه ابلاغی تولید استمرار و بهاره سال زراعی جدید (۱۴۰۳ – ۱۴۰۲) محصول فوق ذکر براساس تاریخ کشت به استان‌های تولیدکننده ابلاغ شده است و براساس این برنامه در محصول تولید زمستان سطح زیر کشت ۱۳هزارو۴۵۰ هکتار با برآورد تولید ۶۴۴هزارو۳۰۰ تن و تولید بهار نیز سطح زیر کشت ۱۲هزارو۲۰۰ هکتار و تولید ۵۷۱هزار و۲۲۰ تن خواهد بود.
وی همچنین اضافه کرد: تولید محصول در زمستان حدود ۸۰۹ هزار تن بوده و تولید بهار بیش از ۶۱۰ هزار تن پیش‌بینی می‌شود که نسبت به برنامه ابلاغی افزایش تولید مشاهده می‌شود.
مدیرکل دفتر سبزی و صیفی وزارت جهاد کشاورزی در ادامه گفت: برنامه تولید محصول در فصل تابستان و پاییز امسال نیز با هدف‌گذاری یک میلیون و ۶۶۶ هزار و۸۲۰ تن ابلاغ و پس از تولید به بازار عرضه خواهد شد.
به گفته وی میانگین قیمت محصول پیاز در فروردین‌ماه امسال در مزرعه حدود ۱۴هزار تومان بوده است.
گفتنی است براساس مشاهدات میدانی از مغازه‌های سطح شهر تهران قیمت هر کیلو پیاز به بیش از ۳۰ هزارتومان رسیده و تا ۳۸ هزار تومان هم بالا رفته است.

دیگر خبرها

  • این سبزی رژیمی سرشار از ویتامین C است
  • چگونه سینک آشپزخانه را بدون مواد شوینده شیمیایی تمیز و درخشان کنیم؟
  • طرز پخت ۵۰ کیلو چلو خورشت زبان گاومیش توسط آشپز هندی (فیلم)
  • برگزاری مسابقه«سنتز سبز نانوذرات نقره به کمک عصاره لیمو»
  • (ویدیو) گل اول آلومینیوم به پرسپولیس توسط لیمو‌چی
  • علت گرانی شدید قیمت پیاز چیست؟
  • اگر سرماخوردگی دارید این 2 میوه را بخورید
  • آبیاری بیش از ۸۰ درصد کشت‌های سبزی و صیفی در آذربایجان غربی با سیستم نوار تیپ
  • دلایل نوسان قیمت پیاز
  • چگونه آب لیموی اصل را از تقلبی تشخیص دهیم؟