Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-27@23:04:34 GMT

توهین به مقدسات در تظاهرات لبنان

تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۱۰۸۳۰

توهین به مقدسات در تظاهرات لبنان

میدان شهدای بیروت در آغاز این هفته شاهد بزرگ‌ترین تظاهرات ضد دولتی پس‌ از شیوع کرونا و پایان قرنطینه لبنان بود، تظاهراتی که اقدامات برخی از شرکت‌کنندگان در این اعتراضات واکنش سیاستمداران و برخی از احزاب این کشور را برانگیخت.

به‌گزارش فرانس پرس،  تظاهرکنندگان که بسیاری ماسک بر  صورت داشتند و برای کنترل شیوع کرونا فاصله اجتماعی را نیز رعایت کرده بودند، خواستار خلع سلاح حزب‌الله بودند اما با توهین به مقدسات اسلامی کار را به خشونت کشاندند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنها که دولت را برای تحقق ابتدایی‌ترین حقوق جوامع بشری ناکارآمد می‌دانستند، با شعارهای خود خواستار استعفای دولت نیز بودند. معترضان خشمگین که در اطراف پارلمان لبنان تجمع کرده بودند با پرتاب سنگ و آتش زدن سطل‌های زباله، قصد ورود به ساختمان را داشتند که با مداخله نیروهای امنیتی و پرتاب گاز اشک آور مجبور به عقب‌نشینی شدند.
آمارهای رسمی از لبنان نشان می‌دهد، بیش از 35 درصد مردم این کشور بیکار و بیش از 45 درصد نیز زیر خط فقر هستند. شرایطی که با سقوط ارزش پول ملی و تورم فزاینده این کشور صدای بسیاری از فعالان حقوق بشری را بلند کرده است. لبنان یکی از بدهکارترین کشورهای جهان است. وضعیتی که دولت جدید نقشی در آن ندارد اما معترضان از آنجا که دولت نتوانسته راهکاری برای حل این بحران بیابد پلاکاردهایی با مضمون «دولت باید فساد را ریشه‌کن کند، نه اینکه حامی آن باشد» در دست گرفتند. این در حالی است که کابینه «حسان دیاب» نخست‌وزیر این کشور مذاکرات خود برای دریافت کمک از منابع خارجی مانند صندوق بین‌المللی پول و... را آغاز کرده است.
واکنش به هنجارشکنان به
مقدسات اسلامی
اینکه بسیاری از شرکت‌کنندگان در اعتراضات سال گذشته از حضور در اعتراضات روز شنبه خودداری کردند، به باور تحلیلگران حکایت از تغییر اهداف این اعتراضات نسبت به تظاهرات‌های ضددولتی گذشته داشت. شماری از معترضان در این تظاهرات علاوه بر دولت، مقدسات مسلمانان را نشانه رفته و به باد توهین گرفتند. موضوعی که گرچه از سوی برگزار‌کنندگان این مراسم تکذیب شد اما با واکنش‌های متفاوت سیاسی از شخص نخست‌وزیر تا نمایندگان گروه‌های شیعی همراه شد.
 به‌گزارش ایسنا به نقل از «المنار»، حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای هدف توهین‌کنندگان را فتنه انگیزی خواند و اعلام کرد این گروه هر گونه اقدامی که منجر به تفرقه، اختلافات و تنش مذهبی، طایفه‌ای و دینی شود را رد می‌کند. همچنین «حسن المصری»، معاون رئیس دفتر سیاسی جنبش امل نیز تأکید کرد: «آنچه در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود تلاش علنی برای ایجاد آشوب بین مؤمنان و خارج از چارچوب ارزش‌ها و اخلاق اسلامی است. فتنه انگیزان نمی‌دانند که مهم‌ترین اصول مکتب اهل بیت این است که همیشه مراقب کسانی باشیم که اقدام به فتنه‌انگیزی میان مسلمانان و مؤمنان می‌کنند.»
رئیس جمهوری لبنان نیز در توئیتی خواستار پایان یافتن تلاش‌ها برای ایجاد فتنه‌های مذهبی شد و تعرض به نماد مذهبی هر گروه و طایفه‌ای را تعرض به کل لبنان قلمداد کرد .وی نوشت: آنچه شب گذشته رخ داد زنگ هشدار بود، با توهین و حمله به زندگی شایسته‌ای نمی‌رسیم زیرا با زور یا خشونت کسی بر دیگری پیروز نمی‌شود و این حق جوانان ماست که به آنها زندگی با عزت بدهیم نه اینکه آنها را به جنگ با یکدیگر، خونریزی و تحقیر مقدسات سوق دهیم.
به نوشته عرب نیوز، «حسان دیاب»، نخست‌وزیر لبنان نیز در واکنش به اهانت به مقدسات اسلامی در توئیتی نوشت: «نخست‌وزیر مخالف هر گونه توهین و شعارهای تفرقه گرایانه است و از رهبران مذهبی و سیاسی لبنان می‌خواهیم تا با تقویت آگاهی و عقلانیت، همکاری بهتری با ارتش و نیروهای امنیتی داشته باشند.» اما از آنجا که دولت فعلی تحت حمایت حزب‌الله و بسیاری از احزاب اسلامی است، گروه مقاومت اسلامی لبنان یکی از سیبل‌های حملات صریح معترضان بود . موضوعی که از سوی «نظار حسن»، کارشناس جنبش‌های اجتماعی تلاشی خارج از قاعده و بی‌وقت به نظر می‌رسد: «اعتراضات 17 اکتبر به پایان رسید و ما دیگر هرگز به آن روزها باز نمی‌گردیم و باعث تأسف است که طبقه سیاسی از سه ماهه بحران کرونا برای تقویت تقسیم ‌بندی‌های سیاسی استفاده می‌کند و می‌خواهد با ایجاد تفرقه به خواسته‌های خود برسد.»

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: نخست وزیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۱۰۸۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیانیه جدید حزب الله درباره شلیک ۳۰موشک به پایگاه میرون صهیونیستی

به گزارش خبرگزاری مهر، المیادین از عملیات موشکی جدید مقاومت اسلامی لبنان در شلیک دستکم ۳۰ موشک از جنوب لبنان به منطقه اشغالی الجلیل در شمال فلسطین اشغالی خبر داد.

از سوی دیگر منابع صهیونیستی اذعان کردند که پایگاه نظامی میرون ارتش رژیم صهیونیستی در شمال فلسطین اشغالی با ده‌ها موشک از جنوب لبنان مورد حمله قرار گرفته است.

همچنین، حزب الله در بیانیه‌ای اعلام کرد که رزمندگان مقاومت اسلامی لبنان در راستای حمایت از مردم مقاوم غزه و مقاومت شجاع و شریف آن و پاسخ به تجاوزات رژیم صهیونیستی به روستاهای مقاوم جنوب لبنان ومنازل آن، شهرک میرون و شهرک‌های اطراف آن را با دهها موشک کاتیوشا درهم کوبیدند.

کد خبر 6090473

دیگر خبرها

  • بیانیه جدید حزب الله درباره شلیک ۳۰موشک به پایگاه میرون صهیونیستی
  • دولت انگلیس بخشی از محور نسل‌کشی در غزه است
  • خروش مردم انگلیس در حمایت از فلسطین
  • ائمه معصومین(ع) سرآمدان گفت‌وگو بودند/نباید به مقدسات توهین شود
  • همایش بین‌المللی نهج‌البلاغه و حمایت از فلسطین
  • وضعیت نتانیاهو ۲۰۰ روز بعد از طوفان
  • شهادت دو تن از فرماندهان جماعت اسلامی لبنان در حمله ارتش صهیونیستی
  • شهادت ۲ فرمانده جماعت اسلامی لبنان در حمله رژیم صهیونیستی
  • کشته شدن ۲ نفر از فرماندهان جماعت اسلامی لبنان در حمله اسرائیل
  • تظاهرات دانشجویان در آمریکا یادآور اعتراض‌ها به جنگ ویتنام است