Web Analytics Made Easy - Statcounter

کاربران شبکه‌های اجتماعی در مصر و لیبی با انتشار تصاویر و ویدیوهایی از مرز این دو کشور، از ارسال تجهیزات نظامی مصر به مرز خبر دادند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری خبرگزاری فارس، منابع غیر رسمی مصری و لیبی در شبکه‌های اجتماعی با انتشار ویدیوهایی از غرب این کشور مدعی شدند که ارتش مصر تجهیزات نظامی سنگینی به مرزهای غربی خود با لیبی گسیل کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این منابع ادعا کردند دولت مصر به ریاست جمهوری عبدالفتاح السیسی به ارتش این کشور دستور داده سلاح‌های سنگینی به مرز لیبی بفرستد و آماده دستور فرماندهان باشد.

این منابع در چرایی این تصمیم مقامات مصر گفتند که قاهره بعد از واکنش منفی دولت وفاق ملی لیبی به ریاست فایر السراج به ابتکارعمل آتش‌بس در لیبی، به این نتیجه رسیده است که اگر طرف مقابل با آتش‌بس موافقت نکند، راهی جز ورود نظامی به لیبی آن هم در حجم گسترده و نجات «ژنرال خلیفه حفتر»، فرمانده نیروهای شرق لیبی، متحد مصر ندارد.

فیلم‌های منتشر شده از جاده‌های منتهی به مرز مصر با لیبی نشان از حجم گسترده تجهیزات ارسالی از قبیل تانک است. با این حال برخی منابع نیز در چرایی این اقدام ارتش مصر نیز نوشتند که این احتمال است که تحرکات نیروهای مصر در مرز غربی با هدف ترساندن دولت  وفاق ملی لیبی است.

 

 

حفتر به همراه عقیله صالح، رئیس پارلمان طُبرُق (واقع در شرق لیبی و مخالف دولت وفاق) دیروز شنبه در قاهره با رئیس جمهور مصر و مقامات نظامی و اطلاعاتی این کشور دیدار کرد و برآیند آن، طرح ابتکار عمل مصر بود.

مصر بر اساس این طرح، خواستار توقف درگیری‌ها بین دو طرف‌های متخاصم در لیبی شد. قرار است این طرح از فردا دوشنبه ساعت هفت صبح اجرا شود تا زمینه برای گفت‌وگوی سیاسی بین این طرفین مهیا شود.

به رغم استقبال کشورهای عربی به ویژه محور عربستان سعودی، امارات و بحرین از این طرح، دولت وفاق ملی آن را رد و بر آزادسازی همه مناطق لیبی از دست «کودتاچی‌ها» تأکید کرد.

حمایت‌های ترکیه از دولت وفاق ملی که از سوی جامعه بین‌الملل و سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته شده، طی یک هفته اخیر باعث پیشروی‌های چشم‌گیر ارتش تحت امر این دولت به سمت جنوب و شرق پایتخت لیبی شده و همین امر حامیان عربی حفتر از جمله مصر را نگران کرده و به تکاپو انداخته است.

رئیس جمهور مصر ماه گذشته بعد از تحرکات ترکیه در لیبی و اعزام نیرو و سلاح به دولت وفاق ملی، دستور آماده باش کامل به نیروهای مسلح این کشور را صاد کرده بود و طی این مدت، شماری از نیروهای مصر در قالب مستشار و نیروی میدانی در کنار ارتش حفتر جنگیده‌اند.

هنوز مقامات رسمی در مصر یا ارتش حفتر به این ادعا‌ها واکنشی نشان نداده‌اند، ولی راه اندازی هشتگ «اعزام ارتش‌مان به لیبی خیانت است» (#جیشنا_فی_لیبیا_خیانه)، امشب در مصر در حال تبدیل به یک ترند است و حساسیت و نگرانی مصری‌ها از احتمال ورود کشورشان به درگیری با ترکیه و دولت وفاق ملی لیبی را نشان می‌دهد.

انتهای پیام/م

منبع: فارس

کلیدواژه: خبر گزاری فارس دولت وفاق ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۱۰۹۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خلیج فارس باعث تقویت وفاق ملی در ایران شده است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی دفتر امام جمعه بندرعباس حجت‌الاسلام والمسلمین محمد عبادی‌زاده امروز (دهم اردیبهشت ماه)، در جشنواره خلیج‌فارس که به مناسبت روز ملی خلیج‌فارس در فرهنگسرای طوبی برگزار شد، اظهار کرد: امروز خلیج‌فارس با مساله امنیت ملی کشور عجین است و این ۲ را نمی‌توان از یکدیگر جدا کرد.

وی، تهدید و ستیز با استقلال و امنیت ملی را از جمله راهبردهای اصلی دشمن بر علیه ایران دانست و عنوان کرد: خلیج‌فارس برای دشمن بهانه‌ای است و ملت ایران نیز به این مهم رسیده است که خلیج‌فارس نماد اقتدار، امنیت و استقلال ملت ایران است.

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان، با ذکر این نکته که ملت ایران در برابر هرگونه تحریف در خصوص خلیج‌فارس کوتاه نخواهد آمد، بیان کرد: امروز مساله خلیج‌فارس به یک وفاق ملی همگانی تبدیل شده است و نام خلیج‌فارس ایرانیان داخل و خارج از کشور را دور خود جمع کرده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبادی‌زاده، خلیج‌فارس را دارای یک امتداد تاریخی و تمدنی دانست و خاطرنشان کرد: روز خلیج‌فارس را در راستای تاریخ و تمدن ایران بزرگ شناخته می‌شود و نقش خلیج‌فارس در تحولات اقتصادی و سیاسی جهان بر کسی پوشیده نیست.

وی با بیان این نکته که نام خلیج‌فارس با هویت ملی و ایرانی همراستا است، مطرح کرد: بر اساس اسناد دینی و تاریخی، نام خلیج فارس سه مرتبه بر زیان مبارک پیامبر اکرم (ص) جاری شده و در آیات و روایات ذکر شده است.

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان گفت: اولین شخصی که شیطنت تغییر نام خلیج فارس را انجام داد نماینده انگلیس در بحرین تازه جدا شده بود. ایران امروز با تمام تلاش و ظرفیت‌های خود از نام خلیج‌فارس دفاع خواهد کرد.

کد خبر 6092120

دیگر خبرها

  • آمار شهدای امروز حمله های رژیم صهیونیستی به غزه
  • ارتش ترکیه نیروی کمکی به شمال سوریه اعزام کرد
  • ترکیه از نخست‌وزیر هلند برای دبیرکلی ناتو حمایت می‌کند
  • خلیج فارس باعث تقویت وفاق ملی در ایران شده است
  • الدفاعی: وعده صادق، پایان‌بخش توهم ارتش شکست‌ناپذیر اسرائیل
  • لحظه اصابت و سرنگونی جنگنده پیشرفته آمریکا توسط انصارالله یمن+ ویدئو/ اعلام سفر رئیس موساد به عربستان/ طرح بلندپروازانه ترکیه برای ساخت ناو هواپیمابر/  حمله عناصر «پ.ک.ک» به نیروهای ارتش ترکیه
  • شلیک ۳۰ موشک به پایگاه میرون ارتش رژیم صهیونیستی
  • تحولات «غزه»، محور سفر وزیر خارجه ترکیه به ریاض
  • نیروهای ارتش ترکیه مورد حمله عناصر «پ.ک.ک» قرار گرفتند
  • دومین گل گولر، ماشین مسی ترکیه روشن شد! (عکس)‏