Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- آینده شورای همکاری خلیج فارس در سومین سالگرد محاصره بی حاصل قطر از سوی کشورهای عربی به سرکردگی عربستان، دچار ابهامی جدی است. تاریخ انتشار: 06:00 - 19 خرداد 1399 - کد خبر: ۶۲۷۰۰۱ خبرگزاری میزان – اختلاف نظر و عدم همکاری میان اعضای «شورای همکاری خلیج فارس» در پی محاصره بی حاصل «قطر» در ۵ ژوئن سال ۲۰۱۷ (۱۵ خرداد ۱۳۹۶)، آشکارتر شده و عملا این نهاد منطقه‌ای را به سمت نامگذاری جدیدی سوق داد؛ «شورای عدم همکاری خلیج فارس».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


شورای همکاری خلیج فارس که در ۲۵ ماه مه ۱۹۸۱ (۴ خرداد ۱۳۶۰) در «ابوظبی»، با حضور عربستان، امارات، کویت، عمان، بحرین و قطر با هدف یکپارچگی اقتصادی و نظامی و البته مقاومت در برابر مداخله‌های خارجی در کشور‌های عضو و در پی تحمیل دو جنگ عراق به منطقه علیه ایران و کویت تشکیل شد، در سال‌های اخیر تجارب سختی را پشت سر گذاشت اما هیچ یک از این تجربه ها، مانند محاصره قطر، کشور غنی از منابع گاز طبیعی، پایه‌های لرزان این نهاد منطقه‌ای را سست‌تر نکرد.
شورای همکاری خلیج فارس - منطقه‌ای از جمعیت حدود ۵۰ میلیون نفر- که در ماه‌های اخیر با چالش‌های بزرگ و مخاطره آمیزی مانند شیوع بیماری «کرونا» و پیامد‌های اقتصادی مترتب برآن از یک سو و کاهش بهای نفت و تشدید بحران دیپلماتیک ناشی از محاصره قطر میان کشور‌های عضو از سوی دیگر مواجه شده است، شرایط نامطلوبی داشته و خود را با تقویت همکاری کشور‌های عضو و تجارت آزاد هدفگذاری شده در مرامنامه شورا، در فاصله‌ای به مسافت فرسنگ‌ها می‌بیند.
تعلیق مذاکرات حل بحران قطر در این نهاد مستقر در «ریاض» از ماه ژانویه، مُهر تاییدی بر وقوع پیامد قریب الوقوع بحران‌های متعدد در این شوراست.
پیامد‌های محاصره قطر برای دوحه و شورای همکاری خلیج فارس
محاصره قطر و قطع روابط با این کشور در سال ۲۰۱۷ توسط اعضای شورای همکاری خلیج فارس پیامد‌های مستقیم و غیرمستقیمی هم بر این نهاد و هم بر «دوحه» داشته است.   این اقدام اگرچه در سال ۲۰۱۴ نیز انجام شده بود، اما این بار در ترکیب مسائل پیرامونی بحرانی جدی را رقم زده و سبب شده تا میانجیگری‌های کویت بی حاصل شود.  بیشتر بخوانید:  محاصره قطر؛ شکستی دیگر برای عربستان از جمله پیامد‌های متوجه قطر می‌توان به این موارد اشاره کرد؛ امنیت غذایی بالاتر و وابستگی کمتر به مواد غذایی و کالا‌های وارداتی، تغییر شرکا و مسیر‌های تجاری و متنوع ساختن تجارت و اقتصاد کشور، تقویت روابط با کشور‌های دیگر مانند ایران، ترکیه، عمان و پاکستان و دور ماندن از بحران‌های دست ساخته ریاض.
پیامد‌های اقدام مذکور برای شورای همکاری خلیج فارس نیز شامل این موارد است؛ تسریع حرکت در مسیر فروپاشی، محرومیت از بازار مطمئن گاز طبیعی قطر، قرار گرفتن عمان و کویت در مسیر ایجاد منطقه تجارت آزاد مستقل از شورای همکاری خلیج فارس و تسریع روند تجزیه.
گمانه زنی‌ها در مورد دلایل بحران محاصره قطر
محاصره قطر سبب شد تا گمانه زنی‌های متعددی در مورد دلایل و انگیزه‌های این اقدام مطرح شود.   مهم‌ترین و شاید اصلی‌ترین گمانه مطرح شده در این زمینه را باید تلاش عربستان و امارات برای دست یافتن به ذخایر گازی قطر دانست.
اختلاف نظر و رویکرد‌های مختلف دوحه با کشور‌های عضو شورا به ویژه ریاض در مورد کشور‌های منطقه به ویژه ایران، یمن و فلسطین نیز از جمله گمانه‌های مربوطه هستند.
سودا‌های جاه طلبانه «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان و تلاش وی برای سیطره بر کشور‌ها و تقسیم بندی‌ها و گروه بندی‌های سیاسی منطقه در هماهنگی با «محمد بن زاید»، ولیعهد امارات نیز می‌تواند عامل مهمی در تصمیم شورا برای محاصره قطر باشد.
به اذعان کارشناسان و تحلیلگران، شورای مذکور که تحت کنترل عربستان و امارات قرار دارد، به وسیله‌ای برای اجبار کشور‌های کوچک عضو به تبعیت از سیاست‌های ریاض مبدل شده است.
آینده شورای همکاری خلیج فارس
با در نظر داشتن شواهد و مدارک و روند تحولات در میان کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس، تجزیه یا فروپاشی، محتمل‌ترین گزینه‌های پیش روی آینده این نهاد منطقه‌ای است.   تاکید قطر بر راه حل درازمدت حل بحران با لحاظ حق حاکمیت قطر و قوانین بین المللی و اصرار عربستان بر مواضع غیر منطقی خود به موازات فلج شورای همکاری خلیج فارس ناشی از اختلاف نظر‌های گسترده، سبب می‌شود تا این شورا با سرعت قابل ملاحظه‌ای در مسیر تجزیه یا فروپاشی حرکت کند.
انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: عربستان عربستان محمد بن سلمان شورای همکاری خلیج فارس کشور های عضو محاصره قطر منطقه ای کشور ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۱۱۲۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی خلیج فارس از نگاه نوجوانان روی موج سلامت

به گزارش جام جم آنلاین از روابط عمومی رادیو سلامت، برنامه «مثبت ۱۲» روز دوشنبه دهم اردیبهشت ماه موضوع آگاهی بخشی نوجوانان از ملیت، جغرافیا و تمدن کشور اختصاص دارد. این برنامه به مناسبت روز ملی خلیج فارس این موضوع را دستمایه قرار داده تا به نوجوانان آموزش بدهد که چگونه حافظ کشور به لحاظ جغرافیا، تمدن و ... باشند.

این برنامه با حضور سایناز مودت، روانشناس تخصصی کودک و نوجوان پخش می‌شود. برنامه "مثبت ۱۲" مجری ندارد و به این صورت است که سه نوجوان در برنامه حضور دارند و آن‌ها پیامک‌هایی که نوجوانان به برنامه ارسال می‌کنند را بازخوانی می‌کنند.

پرند مالکی، یاسمین و حسن دولابی سه نوجوانی هستند که سوالات نوجوانان را بازخوانی می‌کند. این برنامه به تهیه کنندگی فاطمه بی تقصیر ساعت ۱۶ و ۳۰ دقیقه از رادیو سلامت پخش می‌شود.

برنامه مثبت ۱۲ به سوالات نوجوانانی پاسخ می‌دهد که دوست دارند پدر و مادرشان بیشتر درک شان کنند. برنامه مثبت ۱۲ روی سخن اش با والدین است و درباره ارتباط موثر با فرزندشان راهکار‌های ساده را در اختیار می‌گذارد.

دیگر خبرها

  • رسانه‌ها باید در پاسداشت تمدن خلیج‌فارس به وحدت رویه برسند
  • بررسی خلیج فارس از نگاه نوجوانان روی موج سلامت
  • اجرای 30 برنامه ملی، منطقه ای و محلی هفته ملی خلیج فارس در هرمزگان
  • دشمنان آگاهانه برای تجزیه ایران می‌جنگند
  • خلیج فارس جزو هویت ملی ایران
  • نقش خلیج فارس در راهبرد امنیت ملی کشور بی‌بدیل است
  • حقوق و مزایای کارگران مورد توجه قرار گیرد
  • خلیج فارس نقشی راهبردی در کشور دارد
  • امام جمعه خرم آباد:فروپاشی دژ سست استعمار در منطقه
  • واگذاری استقلال به هلدینگ خلیج فارس جفا به مردم محروم منطقه است