Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، زیستگاه غنی و پوشش گیاهی مطلوب استان کرمانشاه موجب شده تا بستری برای رشد موجودات نادر فراهم شود و گونه‌های حیات وحش در معرض انقراض را در خود جای دهد.

همه باور کرده بودند که سال هاست نسل آن در استان کرمانشاه منقرض شده است، بعید به نظر می‌رسید که  ردپایش در این استان به جامانده باشد، بار‌ها روستاییان اعلام کرده بودند که در میان کوهستان آن را دیده اند، اما مدرکی برای اثبات این ادعا وجود نداشت همه چیز در حد حدس و گمان بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


برای آنکه وجود پلنگ ایرانی در زیستگاه طبیعی تایید شود نیاز به مدارک محکمی بود به همین خاطر محیط بانان دست به کار شدند تا وجود این گونه  نادر را بر اساس شواهد بررسی کنند.

پارسال  بعد از سال‌ها تلاش محیط بانان موفق شدند برای نخستین بار وجود این گونه را در زیستگاه بومی به ثبت برسانند. اولین عکس پلنگ ایرانی تیتر رسانه‌های کشور شد و بالاخره صحبت‌هایی که میان بومیان منطقه می‌شد به واقعیت پیوست.

سرهنگ رستمی یکی از همان محیط بانانی است که چندین بار موفق به رصد پلنگ ایرانی شده است و ماجرای پر استرسی را تجربه کرده که ممکن بود در درگیری با این حیوان درنده جان خود را از دست بدهد.

او در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، گفت: ساعت ۶ عصر یکی از روز‌های فروردین ماه بود که برای گشت و بازرسی در محیط رفته بودیم و از تعدادی کل و بز در صخره ‌های شکار عکس گرفتیم که متوجه سایه موجود عظیم جثه‌ای شدیم. به آرامی گام به گام جلو رفتیم و با شگفتی دیدیم که  پلنگی در کنار صخره در حال استراحت است و موفق شدیم چند عکس بگیریم.

رستمی بیان کرد: برای اینکه از وجود این حیوان مطمئن شویم تصمیم گرفتیم روز بعد هم به همان منطقه برویم، به میان صخره‌ها رفتیم که ناگهان پلنگ نعره شدیدی کشید. با توجه به تجربه قبلی که داشتیم معلوم بود صدا از فاصله نزدیک و کمتر از ۱۰ متر است.


این محیط بان بیان داشت: با استرس فراوان به آهستگی قدم برمی‌داشتیم، هر لحظه تهدید‌ جدی تر می‌شد. صخره‌ای با ارتفاع زیاد در آن جا وجود داشت که پشت آن پناه گرفتیم. با کمال حیرت وقتی سرک کشیدیم متوجه شدیم پلنگ پشت همان صخره است.

رستمی گفت: حالا با این موجود درنده تنها ۳ متر و بلکه کمتر فاصله داشتیم، پلنگ به طرف ما حمله کرد  و از استرس شدید همکارم بیهوش شد و حالا باید از جان او و خودم در مقابل درنده‌ترین حیوان حفاظت می‌کردم.

لحظه تنش زا و پراسترسی بود به هیچ چیزی جز نجات جان خود و همکارم فکر نمی‌کردم، با یک دست همکارم را نگه داشته بودم  که از صخره به پایین سقوط نکند و با دست دیگر اسلحه را به دست داشتم تا بتوانم  در صورت لزوم عکس العمل نشان دهم که خوشبختانه به آن جا نرسید.

او گفت: لطف خداوند شامل حال ما شد و عمری دوباره یافتیم. هیچ کس تا در آن شرایط قرار نگیرد نمی‌داند چه لحظات دشواری است. ترس و نگرانی و استرس زیادی را پشت سر گذاشتیم، اما به دلیل اینکه صخره ارتفاع زیادی داشت پلنگ نتوانست از آن عبور کند و بعد از ساعت‌ها از حمله منصرف شد و از مهلکه گریختیم.

اخگر زاده رئیس محیط زیست شهر پاوه  در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، گفت: امسال برای دومین بار بود که موفق به رصد گونه نادر پلنگ ایرانی شدیم. در  روز‌های گذشته یکی از محیط بانان به صورت اتفاقی در فاصله کمتر از ده متری آن را رصد کرد و تصاویر وجود این گونه را به اثبات رساند.


اخگر زاده بیان کرد: از ۲۲ سال پیش بومیان آن منطقه و چوپانان در خصوص وجود این حیوان خبر دادند که به سال ۷۸ باز می‌گردد، اما گفته‌ها در حد گمان بود  و تا با دوربین‌ها وجود آن را به ثبت نرسانند قابل قبول نبود.

او گفت: وقتی پلنگ در زیستگاه طبیعی وجود داشته باشد نشان از این است که اکوسیستم غنی در منطقه وجود دارد یعنی چرخه حیات وحش از بالای هرم غذایی تا قاعده آن تکمیل است.

اخگر زاده ادامه داد: پلنگ‌ها معمولا در روز بیرون نمی‌آیند، اما در اردیبهشت ماه به دلیل تولد بچه هایشان برای حراست از آن در قلمرو خود حرکت می‌کنند.

رئیس محیط زیست شهر پاوه در پاسخ به این سوال که آیا این گونه، از حمله  شکارچیان در امان است، گفت: این منطقه به دلیل مرزی بودن و وجود پاسگاه‌های مرزی از امنیت خوبی برخوردار است و موجب حفاظت گونه‌ها می‌شود حتی محیط بانان نیز با برگه تردد اجازه عبور و مرور دارند و این یکی از مزیت‌ها به شمار می‌آید.

اما خبر خوب اینکه این گونه‌ نادر به تازگی صاحب توله شده و آن طور که اخگر زاده می‌گوید به احتمال زیاد دوقلو یا سه قلو هستند.

یاوری مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، گفت: در استان کرمانشاه ۱۶۱ هزار هکتار مناطق حفاظت شده وجود دارد که ۶/۷ درصد عرصه استان را شامل می‌شود و با پیگیری‌های انجام شده قصد داریم این میزان را به ۱۰ درصد برسانیم و  به میانگین کشوری نزدیک شویم.

یاوری بیان کرد: مناطقی که قرار است به منطقه حفاظت شده افزوده شوند باید از لحاظ غنای زیستی جانوری، زیستگاه های با ارزشی باشند و مشکلی برای توسعه استان پیش نیاید و همچنین غنای گونه حفظ شود.

او گفت: پناهگاه حیات وحش بیستون، منطقه حفاظت شده بوزین مرخیل، منطقه حفاظت شده قلاجه، اثر طبیعی  غار قوری قلعه، غار پرو  منطقه شکار ممنوع زله زرد،  امروله، دالاخانی،  قراویز  و تالاب هشیلان جز مناطق تحت حفاظت هستند.

یاوری افزود: تعداد محیط بانان در استان کرمانشاه ۶۰ نفر هستند که برای این استان کافی نیست،  باید هر هزار هکتار یک محیط بان داشته باشد یعنی حدود ۱۶۱ نفر که با این احتساب ۱۰۰ نفر نیرو کمبود داریم.

او ادامه داد: گونه های مختلفی داریم که امسال از لحاظ سرشماری روند افزایشی داشتند و همچنین قراویز آهوی ایرانی که زیستگاه  منحصر به فردی در کشور است نیز از گونه های کم نظیر در این منطقه است. در بقیه مناطق  نیز میش، کل، بز، قوچ، خرس و روباه زندگی می کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه گفت: برای حفاظت از گونه های نادر از دو سال پیش تاکنون برنامه هایی تدوین کردیم که در این سند حفاظتی،  نقشه راه حفاظت از آن ها مشخص می شود.

یاوری بیان کرد:  این گونه ها شامل سمندر زرد، پلنگ ایرانی، خرس و کرکس مصری است. برنامه جامعی که همه جوانب  حفاظت از گونه ها را در نظر می گیرد و می تواند تاثیر خوبی برای جلوگیری از انقراض آن ها داشته باشد.

پلنگ ایرانی نماد اصالت و غنای زیستگاه کشور است که ردپای حیات آن هنوز در کرمانشاه وجود دارد اما تنها ثبت این گونه نمی تواند به بقای آن کمک کند.

گزارشگر:زهره زندیه

انتهای  پیام/ز

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: محیط زیست حیات وحش منابع طبیعی حفاظت از محیط زیست باشگاه خبرنگاران جوان استان کرمانشاه گروه استان پلنگ ایرانی محیط بانان حفاظت شده محیط زیست گونه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۱۱۵۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم | مشاهده گونه نادر پلنگ سایبان در لرستان

دریافت 8 MB کد خبر 848204 برچسب‌ها حیوانات - حیات وحش خبر مهم استان لرستان

دیگر خبرها

  • بازدید جمعی از مسئولان قضایی استان قم از منطقه حفاظت شده پلنگ دره
  • زنده گیری و رهاسازی سه سر تمساح در جنوب سیستان و بلوچستان
  • فیلم/ مشاهده گونه نادر پلنگ سایبان در لرستان
  • رخ‌نمایی پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های لرستان
  • فیلم | مشاهده گونه نادر پلنگ سایبان در لرستان
  • مشاهده پلنگ ایرانی در زیستگاه‌ های لرستان
  • مشاهدۀ پلنگ ایرانی در لرستان
  • ثبت نخستین تصاویر از پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های لرستان + فیلم
  • ثبت نخستین فیلم از پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های لرستان
  • تلاش برای احیای کامل تالاب نئور